Hesari luopuu klikkiotsikoista
Hyvä niin. Onneksi Aamulehtikin lopetti Oho! -otsikot jo muutama vuosi sitten.
Lehdessä on tajuttu että klikkiotsikot on turhia, sillä tekoälyltä voi kysyä arvoituksellisen otsikon ratkaisun klikkaamatta lehteä auki. Surullista että YLEssäkin harrastetaan klikkiotsikoita.
Kommentit (7)
Hesari luopuu rahaa ja klikkejä tuovasta kikasta täysin vapaaehtoisesti?
Miettikääpä nyt vielä uudestaan.
Esimerkki:
Suomen kuuluisin valokuva Mutta kuka sen otti?
Juttu tilaajille
https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000011226493.html
AI:
Antti Isotalo ja Antti Rannanjärvi valokuva kuka
otti?
Antti Isotalon ja Antti Rannanjärven kuuluisan valokuvan, jossa he istuvat kahleissa, otti
vaasalainen valokuvaaja Julia Widgrén vuonna 1869 . Tämä valokuva on yksi Suomen
tunnetuimmista historiallisista kuvista ja se otettiin Korsholman kruununvankilassa, kun Widgrén
oli saanut tehtäväkseen kuvata nämä kaksi kuuluisaa puukkojunkkaria .
https://fi.wikipedia.org/wiki/Julia_Widgrén
https://www.pietarsaarensanomat.fi/artikkeli/uranuurtajan-ateljeen-muis…
erkittaviin-naisvalokuvaajiin-kuulunut-julia
https://journal.fi/haik/article/view/139963/87746
Tämä on erinomainen uutinen, toivottavasti toteutuukin.
Seuraavaksi voisivat viilata sitä aika uutta uutistiivistelmää, jossa tiivistelmä ei useinkaan kerro juuri sitä asiaa, joka otsikossa ja alaotsikossa on päällimmäisenä.
Toivottavasti luopuvat oikeasti.
Mikään ei ole yhtä ärsyttävää kuin otsikko, joka väittää "tällä yhdellä asialla on yllättäviä vaikutuksia". En viitsi klikkaikla sellaisia auki.
Välillä kirjoittavat uutisetkin siten, että ne täytyy lukea tarkasti loppuun asti että se uutisen pointti tulee selväksi. Ihan kuin toimittajat yrittäisivät kirjoittaa arvoituksia uutisten sijaan.
Usein vastaukset otsikoiden arvoituksiin löytyvät kun avaa vaikka Guardianin. Siellä ne kerrotaan ihan asiallisesti jo otsikossa, ja jos sen klikkaa auki, niin itse uutisessa on syventävää tietoa selkeästi jäaenneltynä. Ainoastaan kotimaan uutiset jäävät arvoituksiksi.
Riippuu siitä, mihin vedetään klikkiotsikon raja. Hyvässä otsikossa kerrotaan mitä tapahtui ja missä, ehkä myös ajankohtakin.