Rahoittaako valtio siis 2 miljardin Royal Caribbean luksusristeilijän rakentamisen Turun telakalla?
Joo, tarvitaan töitä ja hankkeita, mutta ei kai niin, että valtio rahoittaa ulkomaisten kaupallisten toimijoiden investointeja? Eikö meidän pitäisi olla saamapuolella eikä rahoittajan roolissa näissä? Royal Caribbean on amerikkalainen risteilyfirma. Miksi Suomen valtion rahoitusyhtiö järjestää sille rahoitusta, eikö tilaaja maksa tilaamaansa alusta itse? Selittäkää viisaammat, mitä tässä on taustalla.
UusiSuomi kirjoittaa:
Merkittävä loistoristeilyalustilaus Meyer Turun telakalle on varmistunut. Valtion erityisrahoitusyhtiö Finnvera on päässyt neuvottelutulokseen Icon4 -aluksen rahoituksen ehdoista, Finnverasta kerrotaan. Aluksen on tilannut Royal Caribbean Group.
Epävarmuus tilauksen ympärillä on poistunut, sanoo Finnveran toimitusjohtaja Juuso HeiniläSTT:lle.
Tilaus oli ehdollinen sille, että rahoitus järjestyy.
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/rahoitus-uuden-loistoristeilijan-raken…
Kommentit (150)
Finnvera on valtion rahoituslaitos:
Finnveran toiminnan tavoitteena on vaikuttavuus, joka tarkoittaa sitä, että rahoituksemme avulla asiakkaamme luovat ja saavuttavat liikevaihtoa, taloudellista tulosta ja työpaikkoja, jotka eivät olisi olleet muuten mahdollisia.
Valtion omistamana rahoitusyhtiönä Finnvera täydentää rahoitusmarkkinoita ja jakaa rahoitukseen sisältyvää riskiä muiden rahoittajien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laivat tehdään valtiontakauksella. Varustamo maksaa sitten pikku osissa takaisin.
Normaalikäytäntö aina ollut.
Takaus vai rahoitus? Jutussa kirjoitetaan 2 miljardin hankkeen rahoittamisesta ja mukana myös muita rahoittajia.
Risteilijöistä ei valtio saa mitään tuloja, mutta riskin se kantaa. Töissä on vain vähän suomalaisia ja voitot valuvat ulkomaille.
Palstalla oli joskus aiemmin keskustelua näiden valtavien luksusristeilijöiden päästöistä ja vaikutuksista ympäristöön. Ala ei ole täysin ongelmaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laivat tehdään valtiontakauksella. Varustamo maksaa sitten pikku osissa takaisin.
Normaalikäytäntö aina ollut.
Takaus vai rahoitus? Jutussa kirjoitetaan 2 miljardin hankkeen rahoittamisesta ja mukana myös muita rahoittajia.
Nyt valmistunutta risteilijää valtio takasi- ei ollut mukana rahoittajan roolissa. Kokoomus on persujen avustuksella ottanut valtiolle rohkeamman roolin veroeurojen hassaamisessa ulkomaisille jättiyhtiöille.
https://www.finnvera.fi/vienti-ja-kansainvalistyminen/finnvera-viennin-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laivat tehdään valtiontakauksella. Varustamo maksaa sitten pikku osissa takaisin.
Normaalikäytäntö aina ollut.
Takaus vai rahoitus? Jutussa kirjoitetaan 2 miljardin hankkeen rahoittamisesta ja mukana myös muita rahoittajia.
Nyt valmistunutta risteilijää valtio takasi- ei ollut mukana rahoittajan roolissa. Kokoomus on persujen avustuksella ottanut valtiolle rohkeamman roolin veroeurojen hassaamisessa ulkomaisille jättiyhtiöille.
https://www.finnvera.fi/vienti-ja-kansainvalistyminen/finnvera-viennin-…
Herranjestas sentään. Siis on 2 miljardia laittaa luksusristeilijään, mutta suomalaisilta leikataan terveydenhoitoa ja turvaverkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laivat tehdään valtiontakauksella. Varustamo maksaa sitten pikku osissa takaisin.
Normaalikäytäntö aina ollut.
Ja kuka ottaa matkustajien miljardit taskuihin? Floridalainen laivayhtiö. Suomelle jää kristuksen vittujakaan. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laivat tehdään valtiontakauksella. Varustamo maksaa sitten pikku osissa takaisin.
Normaalikäytäntö aina ollut.
Takaus vai rahoitus? Jutussa kirjoitetaan 2 miljardin hankkeen rahoittamisesta ja mukana myös muita rahoittajia.
Nyt valmistunutta risteilijää valtio takasi- ei ollut mukana rahoittajan roolissa. Kokoomus on persujen avustuksella ottanut valtiolle rohkeamman roolin veroeurojen hassaamisessa ulkomaisille jättiyhtiöille.
https://www.finnvera.fi/vienti-ja-kansainvalistyminen/finnvera-viennin-…
Nyt kun risteilijä luovutetaan, niin Suomen BKT kasvaa 4% tämän vuoden viennin osalta. Petteri voi paukuttaa henkseleitään ja kertoa, että käänne parempaan on alkanut.
Ilmeisesti jutusta päätellen valtio on tämän uuden aluksen takaajan ja rahoittajan roolissa?
Onko kukaan tarkistanut Trumpin kantaa tulleihin? Nyt on vasta 20%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laivat tehdään valtiontakauksella. Varustamo maksaa sitten pikku osissa takaisin.
Normaalikäytäntö aina ollut.
Takaus vai rahoitus? Jutussa kirjoitetaan 2 miljardin hankkeen rahoittamisesta ja mukana myös muita rahoittajia.
Nyt valmistunutta risteilijää valtio takasi- ei ollut mukana rahoittajan roolissa. Kokoomus on persujen avustuksella ottanut valtiolle rohkeamman roolin veroeurojen hassaamisessa ulkomaisille jättiyhtiöille.
https://www.finnvera.fi/vienti-ja-kansainvalistyminen/finnvera-viennin-…
Niin, eli valtio on rahoittajan roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti jutusta päätellen valtio on tämän uuden aluksen takaajan ja rahoittajan roolissa?
Niin jutussa lukee. Kysymys: miksi valtio ei ole myös omistaja telakassa? Voisi saada hieman voittoakin sijoituksilleen.
Onko parempi antaa tilaukset Italiaan tai Saksaan tai Koreaan? Kyllä he ottaa ne jos meille ei kelpaa.
Ylen jutusta:
Finnveran takaamaa rahaa nostettu lähes 8 miljardin edestä
Kaikkiaan Finnveran alus- ja telakkavastuut ovat nyt noin 12 miljardia euroa.
Summasta 7,6 miljardia on nostettua rahaa eli siis todellisia vastuita. Summasta valtaosa on varustamoille jo luovutettujen alusten vastuita eli lainanlyhennykset ovat risteilyalusten tilaajien kontolla.
Pieni osa summasta on puolestaan rakentamisen aikaista vastuuta, eli Finnvera on myöntänyt takuun aluksen rakentamisen aikaiselle rahoitukselle.
Runsaat neljä miljardia on puolestaan sitovia rahoituslupauksia tuleville tilauksille.
Mutkikasta järjestelyä selittää se, että valtaosa miljardiristeilijöiden kauppasummasta maksetaan vasta, kun laiva toimitetaan.
Tästä syystä erivaiheinen rahoitus on hyvin kriittistä. On vain kourallinen maita, jotka pystyvät rakentamaan loistoristeilijöitä. Suomessa on tässä lajissa maailman parasta osaamista, Heinilä muistuttaa.
Ja takaajan roolihan tiedetään.
Jos vaikkapa miljardi euroa maksaneen risteilijän tilaaja ei lopulta suoriudukaan lyhennyksistään, mahdolliset tappiot katettaisiin ensisijaisesti ensin Finnveran aiemmin kertyneistä voittovaroista. Jos ne eivät riitä, valtiolta pyydetään lisää pääomaa eli lähdetään veronmaksajien kukkarolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laivat tehdään valtiontakauksella. Varustamo maksaa sitten pikku osissa takaisin.
Normaalikäytäntö aina ollut.
Takaus vai rahoitus? Jutussa kirjoitetaan 2 miljardin hankkeen rahoittamisesta ja mukana myös muita rahoittajia.
Nyt valmistunutta risteilijää valtio takasi- ei ollut mukana rahoittajan roolissa. Kokoomus on persujen avustuksella ottanut valtiolle rohkeamman roolin veroeurojen hassaamisessa ulkomaisille jättiyhtiöille.
https://www.finnvera.fi/vienti-ja-kansainvalistyminen/finnvera-viennin-…
Nyt kun risteilijä luo
Niin koska valtio rahoitti miljardien hanketta.
Juu valtio maksaa kaiken. Koko homman.
Suomelta annetaan siihen niin kuin jotain rahoitustakuuta...
Mut ei kai valtio näitä isoja aluksia joita nyt on Turussa ihan putkeen valmistunut, ole joutunut millään lalla maksamaan.
Kyllä ovat pystyneet tilaajat itse sen homman kustantamaan mitä ovat tilanneetkin.
Pah!
Milloinkahan noihin tulee niin kuin stoppi. Ei kai noita isoja voi jatkuvasti olla valmistuksessa.
No jaa, varustamoilla on nyt paattien vaihtovuodet meneillään. Pitää valmistaa uusia, kun on noi erilaiset määräyksetkin muuttuneet sen suhteen millaisia paatteja pitää olla ja toisaalta vanhat käytössä olevat alkavat olla jo lahoja...
Minkähän maalaista sakkia tuossa nyt valmistuvassa paatissa tulee olemaan alimpana miehistönä?
Voi luoja te akat olette typeriä, taas yksi asia mistä ette ymmärrä píllunkarvan vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki laivat tehdään valtiontakauksella. Varustamo maksaa sitten pikku osissa takaisin.
Normaalikäytäntö aina ollut.
Takaus vai rahoitus? Jutussa kirjoitetaan 2 miljardin hankkeen rahoittamisesta ja mukana myös muita rahoittajia.
Nyt valmistunutta risteilijää valtio takasi- ei ollut mukana rahoittajan roolissa. Kokoomus on persujen avustuksella ottanut valtiolle rohkeamman roolin veroeurojen hassaamisessa ulkomaisille jättiyhtiöille.
https://www.finnvera.fi/vienti-ja-kansainvalistyminen/finnvera-viennin-…
 
Laivatilaukset lasketaan Suomen vientiin vaikka yhtiä on saksalainen.
Kaikki laivat tehdään valtiontakauksella. Varustamo maksaa sitten pikku osissa takaisin.
Normaalikäytäntö aina ollut.