Liikennevirhemaksu
Sain juuri töistä tullessa liikennevirhemaksun. En edes tiennyt tälläisiä olevan olemassa, joskus ennen olen saanut sekä rikesakon että pari kertaa ihan päiväsakkoja liian raskaasta kaasujalasta. Sinällään ihan oikein, että vähän joutuu maksamaan, jos töppöilee tien päällä, mutta onko rikesakko nyt sitten liikennevirhemaksu, 170 euroa tuli maksettavaksi eikä tuloja kyselty.
Kommentit (7)
Liikennevirhemaksu on entinen rikesakko, sen saa yleensä kamerasta kotiin, mutta oliko nyt oikein vanhan ajan ratsia tien päällä? Ylinopeus rajoituksesta riippuen 10-20 kilometriä tunnissa ja harvon viitsivät tuollaisen takia tienpäällä pysäyttää.
AP:lla ajovuosia 24 ja kilometrejä tosi paljon, pahimpina vuosina asiakkaiden luokse ajetttu yli 100 tuhatta kilometriä vuodessa., kaikkiaan varmaan kilsoja ehkä 1,5 miljoonaa, joten ei niitä sakkoja ole ihan koko ajan kerätty, mutta valitettavasti joskus lipsahtaa ylinopeuden puolelle on syytä tai ei. Kerran ajoin kortin kuudeksi viikoksi hyllylle vuosia sitten, rauhoitti kyllä kaasujalkaa huomattavasti pitkäksi aikaa.
Nyt ohitin rekan ja ohittaessa oli kahdeksankympin alueella hetkellisesti 111 kilsaa tunnissa. Siviiliauto oli vissiin takana kun lähdin ohittamaan ja pysäyttivät parin kilometrin päästä. Hyvä keli, eikä muun liikenteen vaarantamista ja ehkä sitten tämä takia päästivät tädin tällä kertaa aika kevyellä muistuksella, mutta kyllä se aina kylmää kun näkee sinisten valojen vilkahtavan. Aina näissä tilanteissa on ollut mukavia poliiseja, eikä ikinä ole sen kummemmin ole saarnattu, vaikka tosiaan kerran ajoin aika reikäpäisesti ja oli ihan oikein olla jalkanaisena käytännössä koko kesä hirmusakkojen lisäksi.
Miksi ihmeessä piti 80:n alueella ohittaa rekka, joka ajaa jo lähes 90:ä rajoitinta vastaan? Olisi nyt poliisit vain kaivaneet päiväsakot käyttöön, ihan selkeä tapaus tuo oli. Tosin ehkä naisille on tässäkin asiassa vähän eri säännöt?
Nykyään rekat ajaa tasan kahdeksaakymppiä luultavasti säästääkseen polttoainetta ja tuossa alkoi suoran jälkeen ylämäki, jossa rekan nopeus putoaa 50-60:iin. Tämän takia poliiseillakin luultavasti kesti pysäyttää minut syntinen. Itse kyllä uskon, että ruttuinen keski-ikäinen naishenkilö ratin takana tuskin saa konstien sukkia pyörimään, mutta tällä kertaa kävi sakon määräytymisessä vähän tuuri tai sitten rike oli vain sellainen siedettävän kokoinen. Sen verran tutkin taulukkoja, että päiväsakon arvoinen suoritus tuo oli puhtaasti tauluko mukaan, mutta tulkinnanvaraa lienee virkavallan edustajilla.
Eli mammaa armahdettiin, ei siitä vaan pääse yli eikä ympäri. Ei ihme, että valtion pörssi on huonossa kunnossa, jos keskimäärin joka toinen autoilija saa virkavallalta alennusta lakisääteisistä maksuista, jos vähän hairahtaa lain kaidalta polulta. En minäkään ole synnitön, mutta aina olen maksanut säädetyn mukaan ilman alennuksia.
No johan on. Provosoidun, vaikka ei pitäisi, mutta olen ottanut muutaman lasillisen viiniä ja olen vähän herkässä tunnetilassa. Myönnän, että alkoholin käyttöni ei ole aina täysin kontrolissa, mutta ikinä en ole auto ajanut maistissa, enkä tule ajamaan. Nyt palstalla olen ehdottomasti alkoholin vaikutuksen alaisena, joten kommentit eivät välttämättä ole ihan selväpäistä minua, mutta ei sillä herrajumala ole mitään merkitystä sakkojen suuruuteen onko siellä jalkojen välissä munat vai ei. Ajoin tänään liian kovaa ja sain sakot, ehkä liian vähän tekoon nähden, mutta olen joskus aikaisemmin maksanut ihan viimeisimmän mukaan, eli 5800 euroa kun tuli 50 päiväsakkoa ja kortti pois. Ei olllut mitään rouva alennusta tuossa tuomiossa ja väärin tein sillonkin ja kaiken paskan ansaisit.
Rikesakko on rikesakko, liikennevirhemaksu on liikennevirhemaksu.
Linnaa sietäisi tuollainen taparikollinen laittaa. Mä olen ajanut moottoriajoneuvoilla Suomen teillä yli 27 vuotta, noin miljoona kilometriä, yhden ainutta sakkoa tai maksua en ole saanut, koska noudatan liikennesääntöjä.