Helsingissä vain 21 prosenttia matkoista tehdään autolla, miksi siis kuunnella 4060-vuotiaiden miesautoijoiden vinkunaa
Maailman hyljeksityin ja huono-osaisin väki eli helsinkiläiset autoilijat ovat voimalla rynnistämässä Helsingin kaupunginvaltuustoon.
Näitä päähän potkittuja vähäväkisiä puolustavat monet kokoomuksen ja perussuomalaisten ehdokkaat, mutta hajaääniä löytyy muistakin puolueista. Näytetään keskisormea, kannatetaan keskustatunnelia ja torjutaan kaupunkibulevardit.
Jos katsotaan kaupungin omaa tutkimusta helsinkiläisten liikkumistottumuksista, vuorokauden aikana tehdyistä matkoista vain 21 prosentissa käytettiin henkilöautoa. Joukkoliikenteen osuus oli 24 prosenttia ja pyöräilyn 11 prosenttia. Liki puolet eli 44 prosenttia matkoista käveltiin. Kantakaupungissa kävelyn osuus jopa korostuu.
Yli 3000 asukkaan haastatteluissa ilmeni vanha totuus, että kantakaupungin kotitalouksista yli puolet on autottomia.
Henkilöauton käyttö korostuu 4060-vuotiailla miehillä, mikä selittänee aika pitkälti myös autoilijoiden puolustajiksi ilmoittautuneiden ehdokkaiden profiilia.
Kommentit (55)
Mikään ei ole yhtä mestarillinen uhriutuja, kuin autoilija. Pitäisi olla pääkaupungin keskustassa ilmainen pysäköinti, eikä mihinkään voi kävellä 50m pidemmälle.
Veronmaksajat ajaa autolla. Verovaroilla loisivat turhakkeet kulkevat julkisilla. Julkinen liikenne pitäisi kieltää lailla.
hesassa kertalippu 3,20 eur
kellään ei varaa enää liikkua edes julkisilla
4060 vuotiaalla on sen verran elämänkokemusta ja viisautta, että sinuna olisin hyvin nöyrä heidän edessään.
Näin perheellisenä lapsia hoitoon, harrastuksiin kuljettavana auto on se liikenneväline jota käytettävä. Joukkoliikenne hinnoiteltu tyyliin älä käytä, mene taksilla. Taksin edullisempi. Muuttoa ajateltu joka lähitulevassa toteutunee. Di 39
Vierailija kirjoitti:
hesassa kertalippu 3,20 eur
kellään ei varaa enää liikkua edes julkisilla
Viime syksynä tehdyn liikkumistapatutkimuksen perusteella helsinkiläiset kuitenkin pyöräilevät entistä laiskemmin, eikä pyöräilyn määrä ole lisääntynyt lainkaan vuodesta 2017.
Vierailija kirjoitti:
4060 vuotiaalla on sen verran elämänkokemusta ja viisautta, että sinuna olisin hyvin nöyrä heidän edessään.
Ja USA:ssa oli valtavasti lähes tämän ikäisiä joille maksettiin erilaisia sosiaaliturva yms. maksuja ja sitten Suomessa ihmetellään kun Musk ja Trump eivät tätä hyväksyneet :) :)
Itse asun Helsingissä ja ajan pääosan matkoistani autolla käytännön syistä. En tiedä, miksi minun pitäisi vinkua. Liikenne toimii pääosin hyvin. En tosin tunge pakolla P-Espalle, osaan pysyä sieltä poissa.
Sehän outoa onkin, että keskustassa autoilevat eivät asu keskustassa. Maaseudun juntit haluaa väen väkisin ängetä ruuhkaisille kaduille katumaastureineen pilaamaan asukkaiden hengitysilman ja tekemään asuinympäristöstä paitsi äärimmäisen epämiellyttävän ja terveydelle haitallisen, myös hengenvaarallisen.
Joukkoliikenne on hyvä Helsingissä, mutta ei se tarkoita että se olisi paras. Aika monta matkaa olen tehnyt pk-seudulla, missä menee ihan tolkuttomasti aikaa joukkoliikenteellä. Ensin kävelet asemalle, joka voi helposti olla vaikka kilometrin päässä. Sitten etsit siellä oikean pysäkin ja odottelet että pääset matkaan. Hyvällä tuurilla pääset suoraan lähelle sitä paikkaa mihin olet menossa. Mutta välillä pitää tehdä vaihto. Eli taas kävelet pysäkkiä etsimään ja toivot ettei sada vettä kun kävelet pysäkille. Sitten taas odotellaan. Ja toivot että pääset istumaan ettei tarvitse seisoen tasapainoilla. Ja lopuksi vielä pysäkiltä kävely jossain pakkasessa tai loskassa itse kohteeseen, joka voi olla helposti taas satojen metrien päässä. Koko hommaan menee helposti moninkertaisesti enemmän aikaa kuin autolla suoraan lähtöpaikasta suoraan kohdepaikkaan. Tämäkö on paras tapa?
Joukkoliikenteestä saa hyvin myös kaikki taudit mitä ihmiset yskivät siellä ilmaan.
Helsinkiläiset voivat kieltää autoilun helsingissä mutta älkää puuttuko meidän kehä kolmosen ulkopuolella asuvien elämään.
Vierailija kirjoitti:
Joukkoliikenne on hyvä Helsingissä, mutta ei se tarkoita että se olisi paras. Aika monta matkaa olen tehnyt pk-seudulla, missä menee ihan tolkuttomasti aikaa joukkoliikenteellä. Ensin kävelet asemalle, joka voi helposti olla vaikka kilometrin päässä. Sitten etsit siellä oikean pysäkin ja odottelet että pääset matkaan. Hyvällä tuurilla pääset suoraan lähelle sitä paikkaa mihin olet menossa. Mutta välillä pitää tehdä vaihto. Eli taas kävelet pysäkkiä etsimään ja toivot ettei sada vettä kun kävelet pysäkille. Sitten taas odotellaan. Ja toivot että pääset istumaan ettei tarvitse seisoen tasapainoilla. Ja lopuksi vielä pysäkiltä kävely jossain pakkasessa tai loskassa itse kohteeseen, joka voi olla helposti taas satojen metrien päässä. Koko hommaan menee helposti moninkertaisesti enemmän aikaa kuin autolla suoraan lähtöpaikasta suoraan kohdepaikkaan. Tämäkö on paras tapa?
Tuo on todellisuus hiukankaan isommissa kaupungeissa ympäri maailman: ei ole olemassa kaupunkia, missä omalla autolla pääsisi ajamaan ovelta ovelle ilman ruuhkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hesassa kertalippu 3,20 eur
kellään ei varaa enää liikkua edes julkisilla
Viime syksynä tehdyn liikkumistapatutkimuksen perusteella helsinkiläiset kuitenkin pyöräilevät entistä laiskemmin, eikä pyöräilyn määrä ole lisääntynyt lainkaan vuodesta 2017.
Rajojen yli tuodaan joka vuosi tuhansia, jotka ovat huipputaitavia varastamaan ja rikkomaan polkupyöriä, joten ei oikein toimi enää Helsingissä tämä.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset voivat kieltää autoilun helsingissä mutta älkää puuttuko meidän kehä kolmosen ulkopuolella asuvien elämään.
Ei kiinnosta puuttua muutoin, kuin että jättäkää ne helkutin peltilehmät keskustan ulkopuolelle. Muutoin ihan sama, vaikka serkku tuntuisi herkulta, mutta suojaikäraja on 16v.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset voivat kieltää autoilun helsingissä mutta älkää puuttuko meidän kehä kolmosen ulkopuolella asuvien elämään.
Helsingistä ollaan nopeasti tekemässä slummia jossa eletään tukirahoilla. Ainoastaan hyvätuloisilla on varaa maksaa siellä asuminen, mutta heitä häädetään sieltä pois kieltämällä autoilua ja tiiviillä rakentamisella joka synnyttää ankean näköisiä alueita. Pienituloisilla ei ole varaa asua siellä. Joten jäljelle jäävät ajokortittomat liberaalit ja tukien varassa elävät. Ei ihme että kaupat menevät konkurssiin siellä.
No miksi ne vähätkin autot pitää sitten kieltää? Ilmastolle täysin merkityksetön asia. Itselle sinällään sama koska asun muualla. Eipähän tarvii enää sitten käydä.
"Tuo on todellisuus hiukankaan isommissa kaupungeissa ympäri maailman: ei ole olemassa kaupunkia, missä omalla autolla pääsisi ajamaan ovelta ovelle ilman ruuhkia."
Helsinki ei ole niin iso.
Juu ei noin vanhoja kannata kuunnella