Miksi naispappeuden vastustajat pysyy kirkossa?
Osa naispappeuden vastustajista on lähtenyt ev.lut. kirkosta ja osa lähtisi, jos he löytäisivät jonkun paremman kirkon tilalle. Osa on kuitenkin vakaasti sitä mieltä, että ev.lut. kirkosta ei missään nimessä pidä erota, vaikka kirkon maallistuminen kiihtyisi entisestään. Voisiko joku selittää, miksi jotkut pitää ev.lut. kirkon jäsenyydestä niin kovasti kiinni? Luulisi kaikille olevan selvää, että naispappeus on tullut kirkkoon jäädäkseen ja naispappeuden vastustajien elintila kirkossa käy jatkuvasti ahtaammaksi. Eikö olisi kaikkien osapuolten etu, jos naispappeuden vastustajat siirtyisi Lähetyshiippakuntaan tai perustaisi itselleen uuden luterilaisen kirkon, jos Lähetyshiippakunta on heille liian tiukka?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Olet kysymyksesi kanssa sukupolven myöhässä. Ev.lut. kirkkoa repii nyt samansukupuolisten tai muunsukupuolisten kelpoisuus kristilliseen vihkimiseen. Piispat ja fundamentalistit ovat eri linjoilla.
Homoliitot on tietysti seuraava isoja ongelmia aiheuttava kiistakysymys, mutta sen merkitys tavalliselle kirkossakävijälle on paljon pienempi. Homoparien vihkimiset on helppo kiertää kaukaa, mutta monessa seurakunnassa naispapittomista messuista on turha haaveillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kysymyksesi kanssa sukupolven myöhässä. Ev.lut. kirkkoa repii nyt samansukupuolisten tai muunsukupuolisten kelpoisuus kristilliseen vihkimiseen. Piispat ja fundamentalistit ovat eri linjoilla.
Homoliitot on tietysti seuraava isoja ongelmia aiheuttava kiistakysymys, mutta sen merkitys tavalliselle kirkossakävijälle on paljon pienempi. Homoparien vihkimiset on helppo kiertää kaukaa, mutta monessa seurakunnassa naispapittomista messuista on turha haaveillakaan.
Jyrkän linjan väki ei kierrä homoliittoja kaukaa. Tietoisuus asiasta on heille liikaa, vaikkeivät he ikinä kohtaisi homoliittoja. Kirkon repeäminen on todellinen uhka.
Voi ei, luin "naispeppuuden". No, heräsin viideltä, joten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kysymyksesi kanssa sukupolven myöhässä. Ev.lut. kirkkoa repii nyt samansukupuolisten tai muunsukupuolisten kelpoisuus kristilliseen vihkimiseen. Piispat ja fundamentalistit ovat eri linjoilla.
Homoliitot on tietysti seuraava isoja ongelmia aiheuttava kiistakysymys, mutta sen merkitys tavalliselle kirkossakävijälle on paljon pienempi. Homoparien vihkimiset on helppo kiertää kaukaa, mutta monessa seurakunnassa naispapittomista messuista on turha haaveillakaan.
Jyrkän linjan väki ei kierrä homoliittoja kaukaa. Tietoisuus asiasta on heille liikaa, vaikkeivät he ikinä kohtaisi homoliittoja. Kirkon repeäminen on todellinen uhka.
En puhunut jyrkän linjan väestä vaan tavallisista kirkossakävijöistä. Moni naispappeuden vastustajakin eli vuoden 1986 jälkeen tyytyväisenä omassa miespappikuplassaan niin kauan, kunnes oman seurakunnan papit vaihtui naisiksi. Sitten monelle tulikin yhtäkkiä kiire hakeutua Lähetyshiippakunnan suojiin, kun naispapittomiin messuihin ei enää muuten päässyt.
Kirkossa löytyy kyllä sijaa kaikille mielipiteille, jos tahtoa vain löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Kirkossa löytyy kyllä sijaa kaikille mielipiteille, jos tahtoa vain löytyy.
Kirkko on viime aikonut kunnostautunut pyrkimyksissään tukkia niiden miesten mahdollisuudet pappisvihkimykseen, jotka ei omantunnon syistä voi suostua yhteisvihkimykseen naisten kanssa. Nykyään ainakin isommissa kaupungeissa on Sleyn ja muiden toimijoiden naispapittomia messuyhteisöjä, mutta mitä sitten tehdään kun nykyiset papit eläköityy eikä uusia saada tilalle?
Antiikin Korintin seurakunnassa oli kärhämää. Vain hurjalla faktojen taivuttamisella heille kirjeitse annettu ohje on sovellettavissa universaaliksi.
Vierailija kirjoitti:
Kirkossa löytyy kyllä sijaa kaikille mielipiteille, jos tahtoa vain löytyy.
Kirkon johdolta tuntuu löytyy tahtoa lähinnä sille, että yritetään savustaa konservatiivit ulos kirkosta.
Olet kysymyksesi kanssa sukupolven myöhässä. Ev.lut. kirkkoa repii nyt samansukupuolisten tai muunsukupuolisten kelpoisuus kristilliseen vihkimiseen. Piispat ja fundamentalistit ovat eri linjoilla.