Ammatillisen koulutuksen alennustila - kertokaa kokemuksianne
Kirjoitan ammatillisen opettajan näkökulmasta 15 vuoden opetuskokemuksella.
Ammatillisessa opetuksessa pitää olla opettamaltaan alalta substanssiosaaminen kunnossa. Opettajalla pitää olla auktoriteettia ja itselläni sitä on. Opetuksessani oppii, olen vaativan maineessa. Tiedän kollegoita joilta opettajuus on hakusessa, ei riittävää ammatillista osaamista ei myöskään opetustaitoja. Ammatillisessa opetuksessa on tärkeää mallintaa työsuoritteita ja osalta opettajia näitä taitoja puuttuu. Tämä on todella surullista mutta haluan sanoa tämän "ääneen".
Mielestäni ammatillisen koulutuksen alennustila johtuu monesta syystä - suurelta osin siitä, että lähiopetusta on vähennetty ja vastuuta opetustyöstä on siirretty liikaa työpaikoille. Työpaikolle ohjataan liian varhain, ihan jo opintojen ensimmäisinä kuukausina. Perustaitoja pitäisi opettaa enemmän oppilaitoksella ennen kuin velvoitetaan ohjaamaan opiskelijoita työelämässä tapahtuvalle opintojaksolle. Opettajissa on taidoiltaan yhtä lailla arviointiasteikolla 1-5 kuten opiskelijoissakin. Osalla opettajista ei ole riittävää innostusta eikä motivaatiota työhön, eikä osaamista ole välttämättä päivitetty tähän päivään. Opiskelija-aines on kieltämättä heikentynyt johtuen siitä, että peruskoulun voi kävellä läpi osaamatta laskea, kirjoittaa ja luettuakaan ei aina ymmärretä.
Tiedän, että jotkut opettajista ei noudata voimassa olevia tutkinnonperusteita, eikä edes esittele niitä opiskelijoille niin kuin kuuluisi. Väittämä voi tuntua epäuskottavalta mutta olen tämän itse nähnyt.
Uskon kuitenkin että suurin osa opettajakunnasta tekee työnsä hyvin ja jopa erinomaisesti. Yhtään heikkoa opetushenkilöä ei pitäisi olla alalla, herkästi kunnalliset työpaikat voi muodostua suojatyöpaikaksi, josta ei helposti eroteta.
Heitän haastetta vanhemmille puuttukaa epäkohtiin alaikäisten huoltajina jos kotiin kantautuu tietoa, ettei opetusta ole riittävällä tasolla, samoin aikuisopiskelijat toimikaa rohkeasti ja vaatikaa laadukasta opetusta. Perehtykää opiskelemanne tutkinnon perusteisiin, netistä ne löytyy, Google hakuun ePerusteet. Koulutuksen järjestän sivuilta löytyy yhteystietoja joihin voitte olla tarvittaessa yhteydessä jos ilmenee epäkohtia.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Tuo ongelma on ollut jo 20 vuotta. Olin yrittäjä, jonka luo ammattikoululaisia tuli työharjoitteluun. Pikkuhiljaa harjoittelija-aines huononi. Ei tunnettu kelloa. Ei ollut yhtään ammatillista osaamista. Ei tunnettu ammatissa käytettäviä välineitä, koneita tai laitteita. Sama olisi ollut jos kadulta olisi napannut jonkun harjoittelemaan. Motivaatio puuttui osalta täysin. Pahinta oli että osa ei vaivautunut edes ilmoittamaan että ei tule harjoitteluun, vaikka asiasta oli sovittu. Sitten valitettiin kun työharjoittelusta tuli huonoa palautetta. Jos ei tule ajoissa paikalle, eikä osaa yhtään mitään, mistä sitä hyvää palautetta voi antaa?
Ongelma on pahentunut jo ainakin 25 vuoden ajan.
Itseohjautuvuutta on aivan liikaa. Ei joku 15-16-vuotias ole aikuinen, joka ohjautuu itse. Eivät kaikki aikuisetkaan. Sitten kun putoaa kärryiltä, koulut jää tai ei opi mitään.
Surulliselta kuulostaa. Korjaako koneet jatkossa toisiaan..?
Tämä palstahan onkin juuri oikea paikka tuollaiselle vuodatukselle. Just.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palstahan onkin juuri oikea paikka tuollaiselle vuodatukselle. Just.
Oliko liian monta virkettä persulle?
Nuoria ei houkutella tarpeeksi ammattiopintoihin. Luodaan sellainen kuva, että kaikki fiksut hankkivat korkeakoulutuksen, ja amis on vain tyhmille ja heikoille. Kuitenkin maailma tarvitsee myös taitavia ja ammattitaitoisia käytännön työntekijöitä.
Koulussa ei opeteta ja töissä kukaan ei perehdytä sitten näytössä auotaan päätä.
Kielitaidottomia maa hanmuuttajia päästetään tutkinnoista läpi rasismisyytösten pelossa, ja koska koulu saa rahaa valmistuneista.
Mikä alemmustila? Siis kuuminta hottia on kun maisterina sinulle tarjotaan vaihtoehdoksi ooiskella lähihoitajaksi tai puhtaanapitoalan tutkinto ja jos kieltäydyt, niin oket ymmärtämätön kusipää, joka on opiskellut turhan tutkinnon (jos olisi opiskellut oikean olisi töissä) ja mennyt kusipäähän kunnei ymmärtä, että sekä lähihoitajiksi että puhtaanapitoalan ammattilaisiksi tarvitaan korkeasti koulutettuja annattilaisia....
Olin 2000 luvun alussa vajaa kaksi vuotta ammattikoulun sähkölinjalla.
Opettajat oli sellaisia, että ei heitä kiinnostanut opettaa asioita, kun itse osasivat. Olettivat että heidän osaamisensa telepaattisesti siirtyy oppilaihin.
Sitten kun et jotain tiennyt, tai vastasit väärit, sait julkiset haukut ja vidduilut koko luokan edessä.
Lopetin kesken, menin siitä lukioon, ammattikorkeaan ja yliopistoon.
Onneksi minusta ei tullut sähkömiestä.
Vierailija kirjoitti:
Kielitaidottomia maa hanmuuttajia päästetään tutkinnoista läpi rasismisyytösten pelossa, ja koska koulu saa rahaa valmistuneista.
Kokemusta on. Olin opiskelijoiden joukossa ainut suomalainen,niin kommentit kuului, että mun pitäis jo tietää ja mun pitäis jo osata. Muille annettiin anteeksi osaamattomuus ja meitä valmistuneita on nyt joka junaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palstahan onkin juuri oikea paikka tuollaiselle vuodatukselle. Just.
Oikea tapa rekrytoida onkin
- jankuttaa vuodesta toiseen keskustelupalstoilla tule meille valtiolle töihin, tule meille valtiolle töihin, tule meille valtiolle töihin
- soittaa ja kysyä töihin kun itse EI ole hakenut töihin
- alkaa vainoamaan ja kostamaan kun ei ole tehnyt työhakemuksta juuri heille
- alkaa sabotoimaan muilta työnantajilta ulos ja taas alkaa jankuttamaan tule meille valtiolle töihin
Tule meille valtiolle töihin - Nooooot!
Amiksessa täytyisi nuoren oppia asiat jo yhden kerran näyttämällä, vaikkemme me aikuisetkaan siihen pysty. Sitten pitäisi olla itseohjautuvia ja oma-alotteisia, muuten ei lasketa työpaikalle näyttöä antamaan. Erityisopetukseen ei ole resursseja. Vaikuttaa siltä, että koko toisen asteen koulutus on pilattu tällä vuosituhannella. Ei ihme, ettei lukioista ja ammattikoulusta enää valmistua entisenlaisella osaamisella. Nuoria en tästä syyttäisi.
Olen nyt joitakin kertoja ollut työpaikkaohjaajana, ja joka kertaa saa ihmetellä että mitä siellä koulussa oikein opetetaan? Aina kun kysyn että oletteko käyneet nämä asiat läpi niin vastaus on ei. Ja kyse aivan perusasioista. Arviointikeskustelussa sitten opettaja valittaa minulle jos oppilas ei osaa teoriaa, mikä minun kouluaikaan opittiin tasan koulunpenkillä.
Mielestäni työharjoitteluun tullaan soveltamaan koulussa opittua asiaa työelämässä.
Persupäivystys kirjoitti:
Kielitaidottomia maa hanmuuttajia päästetään tutkinnoista läpi rasismisyytösten pelossa, ja koska koulu saa rahaa valmistuneista.
Mahamutto mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt joitakin kertoja ollut työpaikkaohjaajana, ja joka kertaa saa ihmetellä että mitä siellä koulussa oikein opetetaan? Aina kun kysyn että oletteko käyneet nämä asiat läpi niin vastaus on ei. Ja kyse aivan perusasioista. Arviointikeskustelussa sitten opettaja valittaa minulle jos oppilas ei osaa teoriaa, mikä minun kouluaikaan opittiin tasan koulunpenkillä.
Mielestäni työharjoitteluun tullaan soveltamaan koulussa opittua asiaa työelämässä.
Juuri näin kuten kirjoitit. Koulutusjärjestelmä on rikki. Pitäisi olla pidempi jakso lähiopetusta oppilaitoksella ennen kuin lähdetään työelämässä tapahtuvaan oppimiseen.
On kokemusta ammattikoululaisten vanhemman näkökulmasta. Nuoriso kertoi, että koulussa ei tehdä yhtään mitään ja opiskelijat vain haahuilevat paikasta toiseen. Usein opettajat olivat passittaneet oppilaat kotiin saatesanoilla "ei täällä ole mitään tekemistä".
Itsekin opettajana vaadin struktuuria ja selkeyttä, opetusta ja ohjausta. On aivan järkyttävää, että minkäänlaista suunnitelmaa opintojen sisällöstä ei ole.
Toki olen ollut yhteydessä oppilaitokseen ja siitä on ollut apua. Rahat on varmasti loppu, mutta maksajana eivät saa olla nuoremme. Se on liian kova hinta.
Poika lopetti kesken koska koulussa oli levotonta, välillä jopa vaarallista, kaikki varastettiin, 90% oppilaista ei osannut kunnolla suomea. Opettajia ei kiinnostanut opettaa. Näin Helsingissä.
Jos haluaa käytännön ammattiin, niin suosittelen lämpimästi oppisopimuskoulutusta, mikäli vain sattuu löytämään paikan. Sellaisessa oppii huomattavasti paremmin ja tehokkaammin kuin nykymuotoisessa amiksessa.
Tuo ongelma on ollut jo 20 vuotta. Olin yrittäjä, jonka luo ammattikoululaisia tuli työharjoitteluun. Pikkuhiljaa harjoittelija-aines huononi. Ei tunnettu kelloa. Ei ollut yhtään ammatillista osaamista. Ei tunnettu ammatissa käytettäviä välineitä, koneita tai laitteita. Sama olisi ollut jos kadulta olisi napannut jonkun harjoittelemaan. Motivaatio puuttui osalta täysin. Pahinta oli että osa ei vaivautunut edes ilmoittamaan että ei tule harjoitteluun, vaikka asiasta oli sovittu. Sitten valitettiin kun työharjoittelusta tuli huonoa palautetta. Jos ei tule ajoissa paikalle, eikä osaa yhtään mitään, mistä sitä hyvää palautetta voi antaa?