Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloyhtiöt alkaneet rajoittaa sähköautojen latausta Oikeus jopa kieltää

Vierailija
02.02.2025 |

Sähköautojen lataamisen tuomat kustannukset ovat aiheuttaneet päänvaivaa taloyhtiöissä. Taloyhtiöillä on oikeus ottaa käyttöön latauskielto.

Latauskielto herättää ymmärrettävästi vastustusta ja vaikeuttaa monien asukkaiden arkea. Toisaalta tunteita kuohuttavat kaikille, myös autottomille osakkaille, tasan jaettavat huipputehosta aiheutuvat kustannukset.

Sähköautoilijoiden keskuudessa on nyt herännyt kysymys, voiko taloyhtiö todellakin kieltää tai estää lataamisen tiettyinä aikoina?

Asia on tuttu sekä Kiinteistöliitolle että Isännöintiliitolle, joista molemmista vastataan, että kyllä voi.

Lataaminen edellyttää taloyhtiöltä luvan, ja taloyhtiö voi päättää lataamiseen liittyvät säännöt. Hallitus voi päättää säännöistä, mutta voi myös viedä asian yhtiökokouksen päätettäväksi, sanoo Isännöintiliiton vanhempi lakiasiaintuntija Kristel Pynnönen Andersson.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton akun lataukseen menisi lämpötolpasta yli 33 tuntia plus lataushäviöt minimissään 10 %. Kaapeloinnin pitäisi kestää vähintään 16 ampeeria ennen kuin kannattaa edes harkita.

Vierailija
2/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei tietenkään saa ladata autoa normitolpasta. Sitä varten pitää rakentaa omat systeemit ja suora laskutus käyttäjälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs autotalleissa tapahtuva lataus?

Vierailija
4/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin särähtää korviin tuo, et myös autottomat asukkaat maksavat sähkölatauksesta. Muistan erään valittajan taloyhtiössä,miksi hänen pitää osallistua taloyhtiön saunan remonttiin kun ei sitä edes käytä. Saattaahan se tulla valituksia jos kerrostaloon asennetaan hissi ja maan tasolla asuva ei sitä halua maksaa..

Vierailija
5/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauton akun lataukseen menisi lämpötolpasta yli 33 tuntia plus lataushäviöt minimissään 10 %. Kaapeloinnin pitäisi kestää vähintään 16 ampeeria ennen kuin kannattaa edes harkita.

Pakkoko se akku täyteen on saada? Kaheksalla amppeerilla saa 10 tunnissa monille työmatkaan tarvittavan määrän sähköä.

Vierailija
6/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin särähtää korviin tuo, et myös autottomat asukkaat maksavat sähkölatauksesta. Muistan erään valittajan taloyhtiössä,miksi hänen pitää osallistua taloyhtiön saunan remonttiin kun ei sitä edes käytä. Saattaahan se tulla valituksia jos kerrostaloon asennetaan hissi ja maan tasolla asuva ei sitä halua maksaa..

No suoraan vastikkeisiinhan se menee että joku/jotkut käyttää ison määrän sähköä. Kyllähän se periaatteessa pistää kismittämään että lasku ei mene sille joka käyttää tolppaa vaan kaikille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten asia ratkaistaan kaupunkien keskustoissa jos on kadunvarsiautopaikka, tuleeko kadunvarret täyteen lataustolppia vai joutuukp keskustan asukit lataamaan huoltoasemien kallista sähköä missä varmasti tulee olemaan katteet kohdillaan?

Vierailija
8/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkoi lataamaan hybridiään vaikka ei ole edes maksettua tolppa paikkaa, ramppasi autollaan kun ajastin antaa vaan 2h kerrallaan. Ajateltiin vaan että on tilapäisratkaisu, mutta muuttui päivittäiseksi. Loppui sitten lyhyeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kumma, kun ei ne sähkökikottimet köyhien autoja ole, niin silti pitäisi saada kustannukset maksatettua muilla.

Vierailija
10/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin särähtää korviin tuo, et myös autottomat asukkaat maksavat sähkölatauksesta. Muistan erään valittajan taloyhtiössä,miksi hänen pitää osallistua taloyhtiön saunan remonttiin kun ei sitä edes käytä. Saattaahan se tulla valituksia jos kerrostaloon asennetaan hissi ja maan tasolla asuva ei sitä halua maksaa..

No suoraan vastikkeisiinhan se menee että joku/jotkut käyttää ison määrän sähköä. Kyllähän se periaatteessa pistää kismittämään että lasku ei mene sille joka käyttää tolppaa vaan kaikille

No eikö se ole ihan sama,kun joku yrittää säästää vettä ja naapurit vetelee tunnin kuumia suihkuja niin maksut näkyy kaikilla. Tottakai se kismittää. Kaikki kismittää taloyhtiöissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen taloyhtiössä se oli helppo homma, kun lataustolppien sähköt maksettiin jo valmiiksi asuntokohtaisesti omassa sähkölaskussa ja kapasiteetti riitti lataukseen. Omassa taloyhtiössäni taas tolppien laskut menee taloyhtiölle ja paikoista maksetaan kiinteä kuukausihinta, joten päätettiin kieltää lataus.

Vierailija
12/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole yhtiökumppani kenenkään kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin särähtää korviin tuo, et myös autottomat asukkaat maksavat sähkölatauksesta. Muistan erään valittajan taloyhtiössä,miksi hänen pitää osallistua taloyhtiön saunan remonttiin kun ei sitä edes käytä. Saattaahan se tulla valituksia jos kerrostaloon asennetaan hissi ja maan tasolla asuva ei sitä halua maksaa..

No suoraan vastikkeisiinhan se menee että joku/jotkut käyttää ison määrän sähköä. Kyllähän se periaatteessa pistää kismittämään että lasku ei mene sille joka käyttää tolppaa vaan kaikille

Varmasti niihin sais laitteet, jolloin lasku menis lataajalle,mut niidenkin asennus maksaa ja kaikki ei halua maksaa.

Vierailija
14/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten asia ratkaistaan kaupunkien keskustoissa jos on kadunvarsiautopaikka, tuleeko kadunvarret täyteen lataustolppia vai joutuukp keskustan asukit lataamaan huoltoasemien kallista sähköä missä varmasti tulee olemaan katteet kohdillaan?

Kyllä kadunvarsilataus varmasti jossain vaiheessa yleistyy, mutta hinta tullee olemaan samaa tasoa huoltoasemien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten asia ratkaistaan kaupunkien keskustoissa jos on kadunvarsiautopaikka, tuleeko kadunvarret täyteen lataustolppia vai joutuukp keskustan asukit lataamaan huoltoasemien kallista sähköä missä varmasti tulee olemaan katteet kohdillaan?

Kyllä kadunvarsilataus varmasti jossain vaiheessa yleistyy, mutta hinta tullee olemaan samaa tasoa huoltoasemien kanssa.

Tai teiden alla oleva langaton lataus yleistyy, niin ei tarvita johtoja.

Vierailija
16/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköauton akun lataukseen menisi lämpötolpasta yli 33 tuntia plus lataushäviöt minimissään 10 %. Kaapeloinnin pitäisi kestää vähintään 16 ampeeria ennen kuin kannattaa edes harkita.

Pakkoko se akku täyteen on saada? Kaheksalla amppeerilla saa 10 tunnissa monille työmatkaan tarvittavan määrän sähköä.

Työkaveri asuu rivarissa jossa auto voi parkkeerata kämpän eteen omaan autokatokseen. Lataa 1.8 kW (8A) teholla öisin sähkövolkkariaan 10h eikä ole mitään ongelmia rangen kanssa. Riittää mennen tullen 45 km päivittäisiin ajoihin ja jää vielä yli eli akku on harvemmin alle 50%.. Oikeastaan loma/sukulointireissut ovat ainoita joilla joutuu käyttämään teholatureita.

Kauppakassikärryksi harkitsemme sähköbiiliä jahka aika jättää nykyisestä ja samalla periaatteella eli autotallissa yöllä hitaasti 1.8 kW teholla. Kuten nykyistä ykköskärryäkin eli PHEViä - on se sähkö vaan niin ylivoimaisen mukava kaupunkioloissa.

 

Vierailija
17/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervassari varastaa jopa kaupan vihannesosastolta koska hänellä on siihen ilmastosyihin perustuva oikeus.

Vierailija
18/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin särähtää korviin tuo, et myös autottomat asukkaat maksavat sähkölatauksesta. Muistan erään valittajan taloyhtiössä,miksi hänen pitää osallistua taloyhtiön saunan remonttiin kun ei sitä edes käytä. Saattaahan se tulla valituksia jos kerrostaloon asennetaan hissi ja maan tasolla asuva ei sitä halua maksaa..

No suoraan vastikkeisiinhan se menee että joku/jotkut käyttää ison määrän sähköä. Kyllähän se periaatteessa pistää kismittämään että lasku ei mene sille joka käyttää tolppaa vaan kaikille

 

Kaikille tulee tulevaisuudessa korkeammat siirtomaksut, koska siirtoyhtiöt siirtyvät laskuttamaan tehomaksuja 

Vierailija
19/19 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten asia ratkaistaan kaupunkien keskustoissa jos on kadunvarsiautopaikka, tuleeko kadunvarret täyteen lataustolppia vai joutuukp keskustan asukit lataamaan huoltoasemien kallista sähköä missä varmasti tulee olemaan katteet kohdillaan?

Kyllä kadunvarsilataus varmasti jossain vaiheessa yleistyy, mutta hinta tullee olemaan samaa tasoa huoltoasemien kanssa.

Tai teiden alla oleva langaton lataus yleistyy, niin ei tarvita johtoja.

Jos on 20 auton parkkipaikka niin on pakko laittaa lataus.  Vaikka uimarannan tms parkkipaikalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan