Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VAROITUS Yksi firma tulee yhä useammin vastaan verkossa ja kuluttajien yhteydenotoissa Kilpailu- ja kuluttajavirastoon. [Spoileri: Klarna]

Vierailija
19.12.2024 |

Piiaa ahdisti. Häneltä karhuttiin laskua viivästyskoron kera. Laskua, jonka hän oli tosiasiassa jo maksanut.

Piia oli tehnyt hölmön, mutta inhimillisen virheen.

Mutta nykyisin mihinkään ei pääse soittamalla, hän manaa.

Vaikeasti tavoitettava asiakaspalvelu on vain yksi niistä ongelmista, johon lukuisat suomalaiset ovat kyseisen firman kohdalla törmänneet.

Piia oli maksanut laskun, mutta kirjannut väärän viitenumeron. Rahoitusyhtiölle lasku näyttäytyi maksamattomana.

Olen vähän sellainen hätähousu, että jos olen tehnyt virheen, haluan korjata sen heti paikalla.

Vaikka kyse ei ollut suurista summista, tilanne oli Piialle tukala. Hän olisi halunnut puhua jonkun kanssa mahdollisimman nopeasti.

Asiakaspalvelukontaktin sijaan hän alkoi saada karhukirjeitä.

 

Aika tavallinen tapaus, kun kyse on Klarnasta, ilmenee Ilta-Sanomien selvityksestä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin seuraavan artikkelin ja ajattelin sen kiinnostavan sinua:

Yksi firma pisti kupin nurin Piialta ja sadoilta muilta suomalaisilta Olen ilman koko loppuelämäni

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010873640.html

Vierailija
2/15 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista sekopäistä säätöä ollut myös sairaalan laskutuksessa. Sellaista se on kun laitetaan töhöt vastaamaan ihmisten rahoista ja luottotiedoista. Ihan sama vaikka hoitaisi omat hommansa hyvin, kun töhö valvoo niin katastrofit ovat väistämättömiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietysti yksilö ei saa mitään korvausta siitä haitasta, mitä töhö on aiheuttanut hänelle. Ei siitä valvonnasta, reklamoinnista ja valituksesta, eikä tietenkään karhufirmakaan. Töhö tuhlaa kaikkien aikaa ja resrusseja, ja kaikki muut maksavat hänen virheensä, paitsi hän itse. Töhö vaan nostaa palkkansa ja kuvittelee tekevänsä hyvää työtä

Vierailija
4/15 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteydenottojen määrä KKV:lle aikavälillä 1.1.-31.10.2024,top 50

Lista koostuu Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan tulleista yhteydenotoista sekä kuluttaja-asiamiehelle osoitetuista valvontavihjeistä.

Yritys

Kamux Suomi Oy

SAKA Finland Oy

597

Finnair Oyj

507

Elisa Oyj

503

Rinta-Joupin Autoliike Oy

434

Telia Finland Oyj

402

Gigantti Oy Ab

395

ParkkiPate Oy

333

DNA Oyj

302

Klarna OY

278

Hobby Hall Suomi Oy

265

Jarmo Rinta-Jouppi Oy

233

Autollecom Oy

210

Hedin Automotive Oy

207

Bilar99e Oy

 

Vierailija
5/15 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vain yksi syy miksi en enää tilaa mistään sellaisesta verkkokaupasta missä täytyy olla jossain tekemisissä klarna kanssa.

Vierailija
6/15 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mediassa on aiemmin tänä vuonna kerrottu Klarnan asiakkaista, jotka ovat saaneet turhia maksumuistutuksia ajallaan maksetuista laskuista sekä tapauksista, joissa Klarna ei ole palauttanut rahoja tilauksen peruuttamisen jälkeen.

Marttalan mukaan nämä eivät ole ainoita ongelmia, joita Klarnasta on kuluvan vuoden aikana ilmennyt.

Eräs tilanne oli sellainen, että asiakas oli hoitanut laskunsa ja päättänyt asiakkuutensa. Myöhemmin hänen asiakkuudessaan ilmeni jotain sekaannusta ja sotkua. Hän ei kuitenkaan voinut selvittää tilannetta, kun hänellä ei enää ollut voimassa olevaa Klarna-tiliä, jolle olisi päässyt kirjautumaan.

Klarnalta leviteltiin käsiä, että ei me voida sulle mitään kertoa, kun et ole meidän asiakas.

 

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vain yksi syy miksi en enää tilaa mistään sellaisesta verkkokaupasta missä täytyy olla jossain tekemisissä klarna kanssa.

Sama täällä. 

 

Vierailija
8/15 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka jutun alussa mainitun Piian tapauksessa lopulta kävi?

Hyvin mutta taistelua se vaati.

Piia kertoo saaneensa KKV:n kautta Klarnan sähköpostiosoitteen, johon hän oli yhteydessä. Sinne hän lähetti jäljennöksen maksetun laskun kuitista, eikä hänen lopulta tarvinnut maksaa Klarnalle mitään ylimääräistä.

Vaikka tilastollisesti valtaosa Klarna-ostoksista sujuisikin mutkitta, Piia ei aio palvelua enää oman huonon kokemuksensa jäljiltä käyttää.

Opin sen, että olen ilman Klarnaa ihan koko loppuelämäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteydenottojen määrä KKV:lle aikavälillä 1.1.-31.10.2024,top 50

Lista koostuu Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan tulleista yhteydenotoista sekä kuluttaja-asiamiehelle osoitetuista valvontavihjeistä.

Yritys

Kamux Suomi Oy

SAKA Finland Oy

597

Finnair Oyj

507

Elisa Oyj

503

Rinta-Joupin Autoliike Oy

434

Telia Finland Oyj

402

Gigantti Oy Ab

395

ParkkiPate Oy

333

DNA Oyj

302

Klarna OY

278

Hobby Hall Suomi Oy

265

Jarmo Rinta-Jouppi Oy

233

Autollecom Oy

210

Hedin Automotive Oy

207

Bilar99e Oy

Tuossa on suomalaiset firmat. Voisi mainita vielä  ainakin Supersaver matkatoimiston, jota pyörittää joku yksityinen Tukholmalaisessa omakotitalossa. Elävä ihminen ei ole koskaan tavoitettavissa.

 

 

 

Vierailija
10/15 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkitapaus 2

Suoritin keväällä Klarnan kautta maksun verkkopalveluostoksesta suomalaiselta kalastustarvikefirmalta. Maksu ei kuitenkaan välittynyt verkkokaupalle. Rahat lähtivät tililtäni, mutta Klarna ei ole niitä palauttanut.

Klarna on ohjeistanut, miten minun pitäisi toimia saadakseni palautuksen. Näin olen toiminut, mutta asia on edelleen vaiheessa.

Klarna on myöntänyt, että rahat on palautettava, eli tapaus on riidaton, mutta kovasti viiveellinen. Kyse on 110 eurosta.

Lähde: KKV

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkitapaus

Tilasin toukokuussa lennon Kööpenhaminaan Travelstart-verkkosivun kautta. Lento kuitenkin peruttiin, eikä uusi lähtöaika enää sopinut minulle. Otin yhteyttä Travelstartiin kesäkuussa kaupan perumisesta, josta minua pyydettiin ottamaan yhteyttä Klarnaan.

Klarna puolestaan pyysi ottamaan uudelleen yhteyttä Travelstartiin. Tällöin sain tiedon, että peruutuspyyntöni siirretään eteenpäin ja asiassa saattaa kestää jonkin aikaa.

Otin uudelleen yhteyttä Klarnaan heinäkuussa, kun he pyysivät jälleen lisätietoja kaupasta ja Travelstartiin peruutuspyyntöni etenemisestä, mutta en ole saanut kummaltakaan enää yhteydenottoja.

Tänään 14.8. sain viimeisen maksumuistutuksen Klarnalta. Otin heihin ja Travelstartiin jälleen yhteyttä, jotta he kertoisivat, missä vaiheessa peruutuspyyntöni eteneminen on. Klarnan asiakaspalveluchat kertoi, ettei mitään ole tehtävissä ennen kuin Travelstart peruuttaa tilaukseni, sillä ongelma on "aiemmin raportoitu, sittemmin suljettu ja ratkaistu".

Minä en ole saanut tietoa asian ratkaisusta.

Lähde: KKV

Vierailija
12/15 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klarna on vain yksi monista palvelun tarjoajista jonka kautta hoituu suorat verkkopankkimaksut yms ei Klarnalta ole pakko velaksi ostaa jolloin kulut on ihan samat kuin muillakin toimijoilla..ihme juttu itse olen käyttänyt klarnaa jo vuosia ja maksanut aina laskut ajallaan eikä ole ollut mitään ongelmia joskus ostaminen luotolla on jopa tullut halvemmaksi kun kilpailijoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksamassa Klarna-luottoni nollille ja olin yhteydessä heihin. Tekoäly ei osannut ylläri auttaa, pyysin yhdistämään ihmiselle. Sen se sentään osasi tehdä. Lopulta ihminenkään ei osannut sanoa miksi sivuillani näkyy summa, joka on suurempi kuin avoinna olevat laskut yhteensä. Plus että kolmesta avoimesta laskusta sivuillani on vain nähtävissä yksi niistä. Minun pitäisi velallisena luottaa heihin, että ne 2 muutakin on vielä avoinna, vaikken itse näe niitä. Hiukan pelottaa, että kun maksan tilin nollille, niin se ei jääkään siihen.

Vierailija
14/15 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vain yksi syy miksi en enää tilaa mistään sellaisesta verkkokaupasta missä täytyy olla jossain tekemisissä klarna kanssa.

En minäkään enää. Sain tarpeekseni, kun syksyllä palauttivat maksuni ja alkoivat sitten karhuta sitä. Toki maksoin, mutta ei voi olla niin, että firman käyttämän tekoälyn virheestä koituu maksunsa maksaneelle ylimääräistä hommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klarna on vain yksi monista palvelun tarjoajista jonka kautta hoituu suorat verkkopankkimaksut yms ei Klarnalta ole pakko velaksi ostaa jolloin kulut on ihan samat kuin muillakin toimijoilla..ihme juttu itse olen käyttänyt klarnaa jo vuosia ja maksanut aina laskut ajallaan eikä ole ollut mitään ongelmia joskus ostaminen luotolla on jopa tullut halvemmaksi kun kilpailijoilla.

Minun kohdalla suora verkkopankkimaksu Klarnan kautta johti siihen, että jouduin maksamaan laskun myöhemmin uudelleen, koska Klarna jostain syystä palautti maksamani rahat tililleni. En ymmärrä, miksi joidenkin verkkopankkien pitää käyttää mitään välikäsiä ja varsinkaan Klarnaa suorien tilisiirtojen hoitamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi