Ensin vedetään sähkörata Haaparantaan, sitten ei aloitetaakaan junaliikennettä.
Ilmeisesti Orpon briojuna vie kaikki rahat?
"Hallitus ei antanut rahoja junaliikenteen aloittamiseen Oulusta Haaparannalle
Rautatien sähköistys Keminmaasta Tornioon ja Haaparannalle valmistuu vuoden loppuun mennessä."
https://www.kaleva.fi/hallitus-ei-antanut-rahoja-junaliikenteen-aloitta…
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Narvikin rataa tarvitaan sitten kun tuo Venäjä tekee sen virheen että rupeaa pullikoimaan Pohjois-Euroopassa.
Ne raiteet on edelleenkin eri levyisiä.
Tuossa oli idea se, että VR olisi liikennöinyt Helsinki - Haaparanta, josta olisi kävetä vaihto ruotsalaisiin juniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narvikin rataa tarvitaan sitten kun tuo Venäjä tekee sen virheen että rupeaa pullikoimaan Pohjois-Euroopassa.
Ne raiteet on edelleenkin eri levyisiä.
Tuossa oli idea se, että VR olisi liikennöinyt Helsinki - Haaparanta, josta olisi kävetä vaihto ruotsalaisiin juniin.
Minne sillä ruotsalaisella junalla olisi menty? Tukholmaan? Jos lähtöpaikka oli vaikka Turku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narvikin rataa tarvitaan sitten kun tuo Venäjä tekee sen virheen että rupeaa pullikoimaan Pohjois-Euroopassa.
Ne raiteet on edelleenkin eri levyisiä.
Tuossa oli idea se, että VR olisi liikennöinyt Helsinki - Haaparanta, josta olisi kävetä vaihto ruotsalaisiin juniin.
Minne sillä ruotsalaisella junalla olisi menty? Tukholmaan? Jos lähtöpaikka oli vaikka Turku.
Luulaja? Uumaja? Åre? Abisko? Narvik? Trondheim?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narvikin rataa tarvitaan sitten kun tuo Venäjä tekee sen virheen että rupeaa pullikoimaan Pohjois-Euroopassa.
Ne raiteet on edelleenkin eri levyisiä.
Tuossa oli idea se, että VR olisi liikennöinyt Helsinki - Haaparanta, josta olisi kävetä vaihto ruotsalaisiin juniin.
Minne sillä ruotsalaisella junalla olisi menty? Tukholmaan? Jos lähtöpaikka oli vaikka Turku.
Luulaja? Uumaja? Åre? Abisko? Narvik? Trondheim?
Uumajaan? Vaasastako? Pieniä paikkoja, liikennettä ei saa kannattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narvikin rataa tarvitaan sitten kun tuo Venäjä tekee sen virheen että rupeaa pullikoimaan Pohjois-Euroopassa.
Ne raiteet on edelleenkin eri levyisiä.
Tuossa oli idea se, että VR olisi liikennöinyt Helsinki - Haaparanta, josta olisi kävetä vaihto ruotsalaisiin juniin.
Minne sillä ruotsalaisella junalla olisi menty? Tukholmaan? Jos lähtöpaikka oli vaikka Turku.
Luulaja? Uumaja? Åre? Abisko? Narvik? Trondheim?
Uumajaan? Vaasastako? Pieniä paikkoja, liikennettä ei saa kannattavaksi.
Häh? Kyllähän ne junat kulkee jo siellä Ruotsin puolella. Ja junat kulkee Suomessa, Kemin ohi monta kertaa päivässä. Pointti on tässä se, että juna menisi sen pienen välin vielä sinne Ruotsin puolelle, jossa voisi vaihtaa samalla asemalla junaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narvikin rataa tarvitaan sitten kun tuo Venäjä tekee sen virheen että rupeaa pullikoimaan Pohjois-Euroopassa.
Ne raiteet on edelleenkin eri levyisiä.
Tuossa oli idea se, että VR olisi liikennöinyt Helsinki - Haaparanta, josta olisi kävetä vaihto ruotsalaisiin juniin.
Minne sillä ruotsalaisella junalla olisi menty? Tukholmaan? Jos lähtöpaikka oli vaikka Turku.
Luulaja? Uumaja? Åre? Abisko? Narvik? Trondheim?
Uumajaan? Vaasastako? Pieniä paikkoja, liikennettä ei saa kannattavaksi.
Häh? Kyllähän ne junat kulkee jo siellä Ruotsin puolella. Ja junat kulkee Suomessa, Kemin ohi monta kertaa päivässä. Pointti on tässä se, että juna menisi sen pienen välin vielä sinne Ruotsin puolelle, jossa voisi vaihtaa samalla asemalla junaa.
Liikennettä ei saa noilla matkustajamäärillä kannattavaksi. Mitään etuja autoon ei ole.
No oululaisena tämä kiinnostaa kovasti. Olisi kiva mennä junalla lomalle Pohjois-Ruotsin kohteisiin ja mikä ettei Norjaankin. Tromssa kiinnostaa.
Se sähköistys on huoltovarmuutta varten. Ei ole tarkoitus että sitä juuri käytettäisiin rauhan aikana, vaan vasta sinne jos tulee sota ja Suomen ulkomaantuonti ja -vienti pitää hoitaa maateitse Tornion kautta.
Vierailija kirjoitti:
No oululaisena tämä kiinnostaa kovasti. Olisi kiva mennä junalla lomalle Pohjois-Ruotsin kohteisiin ja mikä ettei Norjaankin. Tromssa kiinnostaa.
Niinpä. Jostain syystä moni ajattelee asioita vain pääkaupungin näkökulmasta... joo, ei ole järkeä mennä Helsingistä Tukholmaan junalla, mutta se ei olekaan tuon radan pointti...
Vierailija kirjoitti:
Se sähköistys on huoltovarmuutta varten. Ei ole tarkoitus että sitä juuri käytettäisiin rauhan aikana, vaan vasta sinne jos tulee sota ja Suomen ulkomaantuonti ja -vienti pitää hoitaa maateitse Tornion kautta.
Kyllä sotatilassa mennään dieselvetureilla, ei ne sähköt kuitenkaan siinä vaiheessa toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narvikin rataa tarvitaan sitten kun tuo Venäjä tekee sen virheen että rupeaa pullikoimaan Pohjois-Euroopassa.
Ne raiteet on edelleenkin eri levyisiä.
Tuossa oli idea se, että VR olisi liikennöinyt Helsinki - Haaparanta, josta olisi kävetä vaihto ruotsalaisiin juniin.
Minne sillä ruotsalaisella junalla olisi menty? Tukholmaan? Jos lähtöpaikka oli vaikka Turku.
Esim Åreen. Kaikki suomalaiset eivät asu Turussa tai Helsingissä josta pääsee laivalla Ruotsiin
Miksi haluamme mustaa mutiaisvyöryä ruotsista suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narvikin rataa tarvitaan sitten kun tuo Venäjä tekee sen virheen että rupeaa pullikoimaan Pohjois-Euroopassa.
Ne raiteet on edelleenkin eri levyisiä.
Tuossa oli idea se, että VR olisi liikennöinyt Helsinki - Haaparanta, josta olisi kävetä vaihto ruotsalaisiin juniin.
Minne sillä ruotsalaisella junalla olisi menty? Tukholmaan? Jos lähtöpaikka oli vaikka Turku.
Luulaja? Uumaja? Åre? Abisko? Narvik? Trondheim?
Uumajaan? Vaasastako? Pieniä paikkoja, liikennettä ei saa kannattavaksi.
Häh? Kyllähän ne junat kulkee jo siellä Ru
Autolla ajaminen pitkiä matkoja on väsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
No oululaisena tämä kiinnostaa kovasti. Olisi kiva mennä junalla lomalle Pohjois-Ruotsin kohteisiin ja mikä ettei Norjaankin. Tromssa kiinnostaa.
Tromssaan ei mene rataa. Bodø on pohjoisin Norjan muuhun rataverkkoon yhdistyvä asema. Narvik on pohjoisin, mutta se kytkeytyy vain Ruotsin rataverkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sähköistys on huoltovarmuutta varten. Ei ole tarkoitus että sitä juuri käytettäisiin rauhan aikana, vaan vasta sinne jos tulee sota ja Suomen ulkomaantuonti ja -vienti pitää hoitaa maateitse Tornion kautta.
Kyllä sotatilassa mennään dieselvetureilla, ei ne sähköt kuitenkaan siinä vaiheessa toimi.
Kyllä Ukrainassa toimii sähköt vaikka on sota.
Vierailija kirjoitti:
No oululaisena tämä kiinnostaa kovasti. Olisi kiva mennä junalla lomalle Pohjois-Ruotsin kohteisiin ja mikä ettei Norjaankin. Tromssa kiinnostaa.
Ethän sinä junalla pääse kuin muutamaan paikkaan. Auto on ylivoimainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narvikin rataa tarvitaan sitten kun tuo Venäjä tekee sen virheen että rupeaa pullikoimaan Pohjois-Euroopassa.
Ne raiteet on edelleenkin eri levyisiä.
Tuossa oli idea se, että VR olisi liikennöinyt Helsinki - Haaparanta, josta olisi kävetä vaihto ruotsalaisiin juniin.
Minne sillä ruotsalaisella junalla olisi menty? Tukholmaan? Jos lähtöpaikka oli vaikka Turku.
Esim Åreen. Kaikki suomalaiset eivät asu Turussa tai Helsingissä josta pääsee laivalla Ruotsiin
Åreen vaikka Oulusta? Junalla? Autolla Vaasaan ja lautalla yli ja kohta perillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narvikin rataa tarvitaan sitten kun tuo Venäjä tekee sen virheen että rupeaa pullikoimaan Pohjois-Euroopassa.
Ne raiteet on edelleenkin eri levyisiä.
Tuossa oli idea se, että VR olisi liikennöinyt Helsinki - Haaparanta, josta olisi kävetä vaihto ruotsalaisiin juniin.
Minne sillä ruotsalaisella junalla olisi menty? Tukholmaan? Jos lähtöpaikka oli vaikka Turku.
Esim Åreen. Kaikki suomalaiset eivät asu Turussa tai Helsingissä josta pääsee laivalla Ruotsiin
Åreen vaikka Oulusta? Junalla? Autolla Vaasaan ja lautalla yli ja kohta perillä.
Kaikki eivät halua ajaa autolla. Matka pitkä ja väsyttävä Lisäksi se maksaa aika paljon ja jos ei luota ajotaitoihinsa talvella niin sellainen matka ei houkuta.
Ongelma on se että Suomesta ei pääse junalla mihinkään länsimaahan vaikka kiskot on olemassa. Silti valitetaan että lentäminen on ympäristölle vahingollista mutta vaihtoehtoa ei ole. Ei Vaasasta lähtevälle autolautallekaan pääse junalla kummassakaan satamassa.
Narvikin rataa tarvitaan sitten kun tuo Venäjä tekee sen virheen että rupeaa pullikoimaan Pohjois-Euroopassa.