Yrittäjän elämää (laskujen maksamisesta)
Isot firmat, maksukykyä pitäisi olla, ei siis mitään pikkupuljuja.
Sopimuksessa lukee että rahat maksetaan yrittäjälle heti kun työ on tehty. Kirjoitin laskun, jossa on viikon verran maksuaikaa. Nyt on mennyt viikko ja kaksi päivää eikä rahoja näy vieläkään. Tämä ei ole edes ainoa kerta eikä ainoa (iso) asiakas, joka näin toimii. Viimeksi meni yli kaksi viikkoa, kun kävin rahojen perään kyselemään. Silloin vastaus oli että maksatuspäivä on kaksi kertaa kuukaudessa ja jos ei lasku juuri tiettyyn päivään mennessä ole tullut, niin sitten vain odotellaan.
Tuskin samalla tavalla toimitaan esim puhelinlaskujen kanssa? Eiköhän ne isot firmat maksa ne ihan eräpäivänä. Mutta pienyrittäjän laskua saa venyttää vaikka maailmantappiin asti. Millä minä sitten maksan lainalyhennykseni ja vuokrani?
Kommentit (11)
Näinhän se Stora Ensokin on tehnyt: https://www.iltalehti.fi/talous/a/f3e599ab-58e8-428f-84a3-fe1d8139510f
Se firma saa sen puhelinlaskunsa ajoissa. Joten siten se tulee maksetuksi eräpäivänä. Minä käytän 14 pv maksuaikaa. Ja minun asiakkaat ovat maksaneet ajoissa. Ainoastaan heinäkuussa yhdellä yrityksellä hieman haasteita, kun ei siellä ole oikein ketään töissä hyväksymässä laskuja. Sekin ratkesi, kun lähetän laskun hyvissä ajoin jo kesäkuussa.
Toki firmat, joilla on taloudellisia haasteita alkavat venyttämään laskujen maksuja. Mutta ei muuta kuin muistutuslaskua sitten perään.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se Stora Ensokin on tehnyt: https://www.iltalehti.fi/talous/a/f3e599ab-58e8-428f-84a3-fe1d8139510f
Ahaa. Eli tämä on siis maan tapa muillakin kuin omalla alallani. Tapauksessani tämä iso pulju on ulkoistanut laskujen maksamisen jollekin nimettömälle taholle, joten vaikka kyselisin omien rahojeni puoleen yhteyshenkilöilläni ei olisi mitään muuta mahdollisuutta kuin ryhtyä selvittämään muiden töiden ohessa asiaa. Ja siihen menisi taas useita päiviä siihenkin. En enää edes muista milloin olisin saanut rahani ajallaan tilille. Sitten joudun siirtämään tilille rahaa Visalta tai maksamaan omia kauppaostoksiani Visalla, kun taloutta ei voi mitenkään suunnitella etukäteen (muuten kuin että rahoja voi joutua odottamaan urakan loputtua useita viikkoja).
Pitäisikö ottaa käyttöön ennakkolasku? Mitään työtä ei tehdä ennen kuin rahat on tilillä? Se taas edellyttäisi sopimuksen muuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Se firma saa sen puhelinlaskunsa ajoissa. Joten siten se tulee maksetuksi eräpäivänä. Minä käytän 14 pv maksuaikaa. Ja minun asiakkaat ovat maksaneet ajoissa. Ainoastaan heinäkuussa yhdellä yrityksellä hieman haasteita, kun ei siellä ole oikein ketään töissä hyväksymässä laskuja. Sekin ratkesi, kun lähetän laskun hyvissä ajoin jo kesäkuussa.
Toki firmat, joilla on taloudellisia haasteita alkavat venyttämään laskujen maksuja. Mutta ei muuta kuin muistutuslaskua sitten perään.
Kyllä kai sen ison firman pitäisi pystyä varautumaan jotenkin, jos on tiedossa jo vaikka vuosi etukäteen että työ valmistuu päivänä X ja se maksaa Y euroa.
Jos asia harmittaa ja haluaa tehdä asialle jotakin, niin pitäisikö lähettää maksumuistutus?
Vierailija kirjoitti:
Jos asia harmittaa ja haluaa tehdä asialle jotakin, niin pitäisikö lähettää maksumuistutus?
Epäilemättä lähetänkin. Halusin vain purnata täälläkin, vähän niin kuin työkavereille purnataan kahvihuoneessa typeristä asiakkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se firma saa sen puhelinlaskunsa ajoissa. Joten siten se tulee maksetuksi eräpäivänä. Minä käytän 14 pv maksuaikaa. Ja minun asiakkaat ovat maksaneet ajoissa. Ainoastaan heinäkuussa yhdellä yrityksellä hieman haasteita, kun ei siellä ole oikein ketään töissä hyväksymässä laskuja. Sekin ratkesi, kun lähetän laskun hyvissä ajoin jo kesäkuussa.
Toki firmat, joilla on taloudellisia haasteita alkavat venyttämään laskujen maksuja. Mutta ei muuta kuin muistutuslaskua sitten perään.
Kyllä kai sen ison firman pitäisi pystyä varautumaan jotenkin, jos on tiedossa jo vaikka vuosi etukäteen että työ valmistuu päivänä X ja se maksaa Y euroa.
Kyse ei ole useinkaan siitä, että ei ole rahaa, vaan siitä, että reskontran Tiina painaa maksatusnappia kuun 15. päivä ja 30. päivä. Jos lasku ei ole silloin sisällä järjestelmässä, niin ei voi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se firma saa sen puhelinlaskunsa ajoissa. Joten siten se tulee maksetuksi eräpäivänä. Minä käytän 14 pv maksuaikaa. Ja minun asiakkaat ovat maksaneet ajoissa. Ainoastaan heinäkuussa yhdellä yrityksellä hieman haasteita, kun ei siellä ole oikein ketään töissä hyväksymässä laskuja. Sekin ratkesi, kun lähetän laskun hyvissä ajoin jo kesäkuussa.
Toki firmat, joilla on taloudellisia haasteita alkavat venyttämään laskujen maksuja. Mutta ei muuta kuin muistutuslaskua sitten perään.
Kyllä kai sen ison firman pitäisi pystyä varautumaan jotenkin, jos on tiedossa jo vaikka vuosi etukäteen että työ valmistuu päivänä X ja se maksaa Y euroa.
Kyse ei ole useinkaan siitä, että ei ole rahaa, vaan siitä, että reskontran Tiina painaa maksatusnappia kuun 15. päivä ja 30. päivä. Jos lasku ei ole sil
Saanko minäkin sitten sanoa pankille että voivoi kun en ole painamassa nappia asuntolainan lyhennyspäivänä, niin en voi maksaa. Mitä iloa niistä laskujen eräpäivistä on, jos niitä ei tarvitse maksaa eräpäivänä vaan kuun 15. ja 30. päivä?
Meidän firmassa on myös outo tapa laskujen maksun suhteen. Jos eräpäivä on 12. päivä, lasku maksetaan 13. päivä, eli eräpäivän jälkeisenä päivänä. Mitä hyötyä tuollaisesta kikkailusta on?
Minusta ei varmaan olisi yrittäjäksi, haluaisin lähettää matalalla kynnyksellä maksumuistutuksia ja korkolaskuja.
Oletko soittanut niille, jotka ei oo maksaneet?