Laki sukupuolen vahvistamisesta
Lakisukupuolen vahvistamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1
Sukupuolen vahvistamisen edellytykset
Henkilö vahvistetaan kuuluvaksi toiseen sukupuoleen kuin mihin hänet on väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista annetussa laissa (661/2009) tarkoitettuun väestötietojärjestelmään merkitty, jos hän:
1)esittää selvityksen siitä, että hän pysyvästi kokee kuuluvansa vahvistettavaan sukupuoleen;
2)on täysi-ikäinen; ja
3)on Suomen kansalainen tai hänellä on asuinpaikka Suomessa.
2
Hakemus ja sen käsittely
Sukupuolen vahvistamista koskeva hakemus on tehtävä kirjallisesti Digi- ja väestötietovirastolle.
Hakemuksen tultua vireille Digi- ja väestötietoviraston on viipymättä annettava hakijalle tietoa hakemuksen käsittelystä ja sukupuolen vahvistamisen oikeusvaikutuksista. Hakijan on nämä tiedot saatuaan kirjallisesti vahvistettava hakemuksensa, kuitenkin aikaisintaan 30 päivän kuluttua siitä, kun hakemus on tullut vireille. Digi- ja väestötietovirasto voi vahvistaa hakijan sukupuolen, kun hakija on vahvistanut hakemuksensa. Jos hakija ei ole vahvistanut hakemusta viimeistään kuuden kuukauden kuluttua siitä, kun hakemus on tullut vireille, hakemus raukeaa.
Kun Digi- ja väestötietovirasto on vahvistanut henkilön sukupuolen, sen on välittömästi tehtävä merkintä vahvistetusta sukupuolesta väestötietojärjestelmään.
Kun avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa olevan henkilön sukupuoli vahvistetaan, Digi- ja väestötietoviraston on lähetettävä vahvistamisesta ilmoitus henkilön aviopuolisolle tai rekisteröidyn parisuhteen toiselle osapuolelle.
Uuden hakemuksen sukupuolen vahvistamiseksi voi tehdä aikaisintaan, kun on kulunut yksi vuosi edellisestä sukupuolen vahvistamisesta. Erityisen painavasta syystä uuden hakemuksen sukupuolen vahvistamiseksi voi kuitenkin tehdä ennen yhden vuoden määräajan päättymistä.
Ahvenanmaalla tässä laissa Digi- ja väestötietovirastolle säädettyjä tehtäviä hoitaa Ahvenanmaan valtionvirasto.
Kommentit (5)
Naiseus on tunne miehen päässä. Ei tässä asiassa ole mitään omituista. Miksi se olisi jonkun mielestä kummallista? En käsitä.
Kysymyksiä juridisen itsemäärittelystä naisnäkökulmasta:
1. Miksi sukupuoli-identiteetti, joka ei ole todennettavissa oleva, muuttumaton ominaisuus, pitäisi olla lainsäädännössä määrittävä tekijä?
2. Kuinka ratkotaan juridisen itsemäärittelyn ongelmat urheilussa? Kuinka varmistetaan, että naisia ei marginalisoida oman lajinsa sisällä?
3. Kuinka taataan naisvankien turvallisuus? Kuinka taataan transidentifioituvien naisten turvallisuus?
4. Kuinka varmistetaan sukupuolisiveellisyys ja oikeus yksityisyyteen, mikäli pukutilat muutetaan identiteettiperusteisiksi?
5. Kuinka varmistetaan erilaisten kiintiöiden oikeudenmukaisuus, mikäli sukupuoli muutetaan ilmoitusasiaksi?
6. Kuinka taataan lastensuojeluun liittyvät käytännöt, mikäli sukupuoli muutetaan ilmoitusasiaksi?
7. Kuinka taataan oman sukupuolen hoitohenkilökunnan saatavuus, mikäli sukupuoli muutetaan ilmoitusasiaksi ja tällaiseen ilmenee tarvetta?
8. Kuinka järjestetään kutsunnat siten, että transmiehet tai transnaiset eivät joudu niissä syrjityksi tai saa epäreilua etua?
9. Kuinka rikostilastoinnin paikkansapitävyys varmistetaan, mikäli rikokset kirjataan henkilön ilmoittaman sukupuolen perusteella?
10. Miten varmistetaan lapsille kasvurauha nykyisessä poliittisessa ilmastossa?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten tämä laki voisi olla ristiriidassa Mandela-sääntöjen, Bangkokin sopimuksen, Geneven sopimuksen, maalaisjärjen tai femismin kanssa. Voisiko joku selittää? Kyllähän me tiedämme, että naiset ovat ihmisiä, joka kokevat olevansa naisia. Miksi kukaan mies sanoisi olevansa nainen?
Eivät ne olekaan.
Tämähän on pysynyt täällä yllättävän pitkään.
En ymmärrä, miten tämä laki voisi olla ristiriidassa Mandela-sääntöjen, Bangkokin sopimuksen, Geneven sopimuksen, maalaisjärjen tai femismin kanssa. Voisiko joku selittää? Kyllähän me tiedämme, että naiset ovat ihmisiä, joka kokevat olevansa naisia. Miksi kukaan mies sanoisi olevansa nainen?