Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sairaslomalainen itse päättää jatkosta: kuntoutustuki vai pysyvä eläke?

Vierailija
24.02.2011 |

Periaatteessa voisin ajatella kuntoutustukea ja opiskelua, mutta vain jos saan opiskella sitä mikä itseä kiinnostaa, se ei välttämättä työllistä.

Jos olen pakotettu opiskelemaan jotain ei-kiinnostavaa, jään mieluummin pysyvälle eläkkeelle tai työttömäksi työnhakijaksi.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuntoutustuella

Vierailija
2/16 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi jäädä myös täysin tyhjän päälle. Minulle anottiin osa-aikaista kuntoutustukea, mutta en saanut sitä ja sairaspäivärahan maksaminen oli loppu. Että näinkin onnellisesti voi käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kukaan työnantaja ei palkkaa, niin ei se minusta kiinni ole. Jos kykenen opiskelemaan kuntoutustuella, kykenen kyllä töitäkin tekemään, vaikka osa-aikaisesti.

Eri asia on kiinnostaako työnteko tai opiskelu.

Vierailija
4/16 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päätöksen tekee puolestasi. Lääkärinlausunnossa tietty kohta kumpaa sillä haetaan.

Vierailija
5/16 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

epävarma kun on Kelasta tai Kevasta kysymys. TYöttömänä toki voit olla vaikka hamaan tappiin, sitä ei onneksi kukaan kiellä sinulta.

Vierailija
6/16 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko tosiaan, että saat lääkärinlausunnon kirjoitetuksi esim puoleksi vuodeksi ja sitten soitatkin "Terve! Laitetaan minulle sitten pysyvä eläke! En suostu muuten opiskelemaan muuksi kuin joogalentäjäopettajaksi, joten jos ette maksi koulutusta, niin homma on tuo!".



Eli ei homma toimi siten, olet käsittänyt täysin väärin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opsikelen AMK koulutusta sosionomiksi sain sen läpi yleensä tukevat vain 2 vuotista koulutusta.

Kyllä ne sut kouluun laitaa jos on yhtään vaan siihen mahdollisuuksia.

Vierailija
8/16 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvää eläkettä et taatusti saa. Eli voi olla et menet työkkärin listoille ja joudut käymään heidän kurssejaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisesta määräaikaisesta kuntoutustuesta siirtyäksesi työttömyyspäivärahalle, etkä ehkä ole vielä ihan työkykyinen, voit joutua ongelmiin.

Mitä jos sairautesi/vammasi tms paheneekin ja joudut taas anomaan kuntoutustukea/sairaspäivärahaa? Sitten sinun katsotaan olleen kuitenkin työkykyinen välillä ja se voi mahdollisesti vaikeuttaa tulevan kuntoutustuen saantia?



Miksi ihmeessä haluaisit opiskella jotain sellaista, mikä ei välttämättä työllistä sinua? Itselläni on ainakin hyvä kokemus KEVA:sta, olin 6 vuotta autokolarin jälkeen pois työelämästä, opiskelin uuden ammatin ja olen nyt osa-aikaisessa työssä. Joten suosittelen lämpimästi tekemään yhteistyötä Kelan/Kevan kanssa.

Vierailija
10/16 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollet aio ikinä sillä itseäsi elättää? Kyllähän ne uudelleen koulutukset ovat sitä varten, että jatkossa aiot itsesi elättää. Miksi viedä jonkuhn toisne opiskulapaikka, jos se on sinulle vain huvia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri arvioi. Lääkäri arvio lääketieteellisin perustein mahdollisuutesi kuntoutua työelämään. Lääkäri suosittelee joko kuntoutustukea tai eläkettä tai pitää sinua työkuntoisena.



Kuntoutustuen saamisen edellytyksenä on kuntoutussuunnitelma, johon sinun täytyy sitoutua.



Eläkkelle ei Suomessa niin vain jäädä. Vaatii vahvat perusteet. Pitää olla näyttöä siitä, että on kuntoutettu tuloksetta tai kuntouttaminen ei johda työllistymiseen. Asenneongelma tai haluttomuus töihin ei riitä eläkkeen perusteeksi.

Vierailija
12/16 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä jos sairautesi/vammasi tms paheneekin ja joudut taas anomaan kuntoutustukea/sairaspäivärahaa? Sitten sinun katsotaan olleen kuitenkin työkykyinen välillä ja se voi mahdollisesti vaikeuttaa tulevan kuntoutustuen saantia?"



Pikemminkin päinvastoin. Se, että on yrittänyt työllistyä, ja epäonnistunut, sairaus/vamma on pahentunut, on entistä vahvempi peruste kuntoutustuelle tai eläkkeelle. Juuri silloinhan on lisänäyttöä siitä, ettei pystynytkään työhön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeelläkin voi opiskella ja tehdä töitä."



Ainakin teoriassa. Riippuu syystä, miksi eläke on myönnetty. Usein työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee vasta todella huonokuntoinen. Miten sitä voi tehdä töitä tai opiskella, jos on työkyvyttömyyseläkekunnossa?

Vierailija
14/16 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

oho

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi

Vierailija
16/16 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvälle eläkkeelle ei noin vain jäädä omasta tahdosta vaikka kuinka itse haluaisi. Eikä määräaikaisellekaan. Ne on muut kuin itse jotka tämän asian päättää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän