HS: Iso osa autovalmistajista menossa konkurssiin - "Ostajia ei vain ole"
https://www.hs.fi/talous/art-2000010586277.html
Jos ne eivät tee rahaa, me lakkautamme ne.
Näin sanoi suorasuisena pidetty Carlos Tavares uutistoimisto Reutersin mukaan. Hän viittasi kannattamattomiin autobrändeihin.
Tavares johtaa Stellantis-konsernia, jonka sateenvarjon alla on 14 automerkkiä. Niitä ovat esimerkiksi Fiat, Peugeot, Citroen, Jeep, Opel ja Alfa Romeo."
Markkinoiden hintahäirikkönä toimiva Kiina laittaa hanakasti vastaan eurooppalaisille röyhkeällä hinnoittelullaan. Kiinassa esimerkiksi SU7-auto jonka materiaalit, tehot ja rakennustapa vastavat pitkälti Porsche Taycania, maksaa noin 77 prosenttia vähemmän kuin sen euroverrokki, joka on nostanut SU7:n myyntiä valtavasti ja romahduttanut Porsche:n myynnin."
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
on mersukin joutunut sulkemaan tehtaita, samoin volvo/polestar.
käytännössä ainoat merkit jotka "porskuttavat" ja joilla ei ole hädänpäivää ovat ultraluksus-segmentin autot kuten rolls royce, ferrari ja lamborghini joiden tilauskirjat hohkavat punaisena.
joka kuvastaa tätä maailmaa hyvin, ja sitä miten raha keskittyy yhä harvemmille kun taas valtavilla massoilla sitä ei juuri kohta ole kuin peruselämiseen.
Ihan perus autoilla ei ole hätää, ne myy hyvin. Valtavilla massoilla on nykyään enemmän varaa kuin koskaan. Se on totta että potti ei jakaudu tasaisesti mutta ihan jo 40-luvulla sisävessa tai sähköt ei olleet itsestäänselvyys, mutta nykyään ne on lähes kaikilla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
on mersukin joutunut sulkemaan tehtaita, samoin volvo/polestar.
käytännössä ainoat merkit jotka "porskuttavat" ja joilla ei ole hädänpäivää ovat ultraluksus-segmentin autot kuten rolls royce, ferrari ja lamborghini joiden tilauskirjat hohkavat punaisena.
joka kuvastaa tätä maailmaa hyvin, ja sitä miten raha keskittyy yhä harvemmille kun taas valtavilla massoilla sitä ei juuri kohta ole kuin peruselämiseen.
Onneksi suomen hallitus on pitänyt visusti huolen siitä että aniharva suomalainen pääsee tuohon eliittikerhoon.
Jaa, no kerro nyt.mikä se kokkkaan menossa oleva autothtiö on.
Pikaisesti luin linkin jutun. Ei siinä konkasta puhuttu mitään. Muutama huonosti kaupaksi käyvän brändin kuten GM:n Pontiainc ja muutaman muun valmistus lopetetaan. Emoyhtiöt eivät ole lonkurssiuhan alla.
Täysin ennalta odotettavaa, että sähköautojen yleistyminen myllää pelikentän uusiksi. Vanhat dinosaurukset kuolevat jos eivät osaa uudistua ajan mukana.
Tulee ihan mieleen digikamerat jotka ajoivat perikatoon monta filmikameravalmistajaa. Jopa maailman suurimpiin yrityksiin kuulunut Kodak katosi maailmankartalta.
Mutta eikö taantuman pitänyt koskettaa vain suomea koska hallitus?
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö taantuman pitänyt koskettaa vain suomea koska hallitus?
Ei kai autojen myynti kokonaisuudessaan ole vähentynyt. Mikä on muuttunut on minkä merkkisiä autoja ihmiset ostavat. Etenkin uudet sähköautoja valmistavat tehtaat kahmii asiakkaita perinteisiltä autovalmistajilta.
Miksi kukaan ostaisi Stellantiksen tuotteita. Jokainen mekaanikko tietää, että noihin ei pidä koskea tikullakaan, koska laatu on aivan luokatonta ja kelvotonta. Lisäksi ostaessasi "jeepin" ostat tosiassa koristellun fiatin tai päin vastoin. Halvimmalla tehtyjä vehkeitä mitä maailmassa on.
Heikosti myyvän merkin poisto valikoimasta ei ole konkka vaan autoyhtiöiden normaalia kehitystä. Merkkejä malleja tulee ja menee.
Markkina on myllerryksesss, joten voihan siinä joku aitoyhtiö kadotakin, mutta uusia tulee tilalle. Näinhän se on mennyt läpi koko autoalan historian.
Sehän on ihan normaalia markkinataloutta, että tuote jonka tekeminen ei kannata, lopetetaan. Hyvä että autoteollisuuskin kohtaa tämän asian joskus.
Minulla on kokenusta muutamastakin Fiatista ja ne ovat olleet surkeita autoja, paljon vikoja, väillä aivan omituisiakin vikoja. Jeep samoin, se on lisäksi kallis korjata.
Autot on käyttötavaraa ja jos kiinalaisen auton saa huomattavasti halvemmalla, niin miksi ostaa kalliimpi. Onhan ties kuinka monet automerkit valmistettu Kiinassa jo vuosikausia, kuten Volvo. Eurooppalaisista autoista en ostaisi ikinä pösöä tai fiiattia. Samoin Ooppeli on huono. Kaikissa sähkövikoja ja eivät kestä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Heikosti myyvän merkin poisto valikoimasta ei ole konkka vaan autoyhtiöiden normaalia kehitystä. Merkkejä malleja tulee ja menee.
Markkina on myllerryksesss, joten voihan siinä joku aitoyhtiö kadotakin, mutta uusia tulee tilalle. Näinhän se on mennyt läpi koko autoalan historian.
Fakta on ettei Stellantiksen autojen tilalla tule mitään euroautoja olemaan.
Ne korvataan samanlaatuisilla Kiina-autoilla jotka maksavat 70% vähemmän.
Onko tämä tosiaan maailma jossa haluamme elää; Kulutustavarat Kiinasta, autot Kiinasta, puhelimet Kiinasta. Hirveästi puhutaan riippuvuuksien vähentämisestä ja sitten näin vahvasti koko maanosan talous nojaa yhteen ainoaan valtioon.
Hauskaa, että esimerkkitapauksessa oli mainittu Porsche. Emoyhtiö VAG ei taatusti kannata kiinalaisten autojen tuontitullien kiristystä. Nykytulliset Kiinassa kasatut autot mahdollistavat edullisemman sähköautoilun myös suomalaisille kuluttajille. Ja nyt menee arvaukseksi, mutta uskon niistä jäävän Suomeen tuotuna myös valtiolle enemmän käteen kuin keskimääräisestä Uudessakaupungissa kasatusta autosta.
Melkoista ilmastonmuutoksen vastaista taistelua... Kun kansalaisia pakotetaan toimimaan vastuullisesti korottamalla polttoainehintoja kaiken maailman jakeluvelvoitteilla, hakeutuvat ne kiinalaisten sähköautojen luokse jotka ovat heidän rahakukkarolleen sopivia. Mahtavaa, näin sen pitikin mennä?
EI sanoo EU ja lätkäisee tuo titullit kiinalaisille sähköautoille, jotta pensapemari menisi kaupaksi 🤔
Onkohan Tavares autonvalmistusbisneksessä, vai sen lopettamisbisneksessä?
Automerkki voi olla jo hyvän matkaa yli satavuotisa, sitten tulee yksi huono vuosineljännes, ja ukko alkaa heti horisemaan automerkin lopettamisesta!
Poliittinen ja taloudellinen eliitti on maailman pahin roistojengi, se on varastanut tavallisten ihmisten rahat sen 1% rikollisjoukkion käsiin. Vain sen vuoksi emme pysty enää ostamaan emmekä elämään normaalia elämää.
Luulisi että tuollainen 1% rosvoremmi olisi helppo eliminoida joukkovoimalla ja ottaa rahamme takaisin...
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no kerro nyt.mikä se kokkkaan menossa oleva autothtiö on.
Pikaisesti luin linkin jutun. Ei siinä konkasta puhuttu mitään. Muutama huonosti kaupaksi käyvän brändin kuten GM:n Pontiainc ja muutaman muun valmistus lopetetaan. Emoyhtiöt eivät ole lonkurssiuhan alla.
Pontiac lopetettiin jo 2000 -luvulla, ja pidän sitä suurena vahinkona, varsin maineikas ja pidetty automerkki mm. Ritari Ässän autona, Konna ja Koukku elokuvien autona, jne. Minusta ennemmin joku Oldsmobile (boomermobile) olisi joutanut lopettaa.
Meille Suomalaisille merkittävä auto Saab on kuollut myös, Talbot on mennyttä, no Horizonin seuraajasta tuli Peugeot 309 aikoinaan. Viime aikoina ainakin Euroopasta on lopetettu kaikkein järkevimpiä B-segmentin pikkuautoja kuten VW Polo, Nissan Micra, Ford Fiesta, Kia Rio, ja mitä lie muitakin lakkautettu tämän ilmastonmuutos -uskonnon takia. Näiden järkevien pikkuautojen tilalle tarjotaan isompia, enemmän kuluttavia ja kalliimpia crossovereita ja suveja, mitkä varmasti ovat sen ilmastonkin kannalta huonompia ratkaisuja.
Aina kun poliitikot ja muut hörhöt sotkevat näppinsä peliin, kaikki muuttuu pas2.
Vierailija kirjoitti:
Täysin ennalta odotettavaa, että sähköautojen yleistyminen myllää pelikentän uusiksi. Vanhat dinosaurukset kuolevat jos eivät osaa uudistua ajan mukana.
Tulee ihan mieleen digikamerat jotka ajoivat perikatoon monta filmikameravalmistajaa. Jopa maailman suurimpiin yrityksiin kuulunut Kodak katosi maailmankartalta.
Ai katosi vai? Mitenkähän mulla on sitten parisen vuotta vanha Kodak -merkkinen kannettava aurinkopaneeli...
Niitä täällä myytäviä yleisiä kiinalaisia sähköautoja ovat sellaiset merkit kuin Tesla ja Polestar. Myös moni perinteinen länsimerkki kasaa autoja Aasian markkinoille Kiinassa.
Tarkistamatta veikkasin, että myös BMW saa parhaan katteensa autoistaan Kiinassa. Kyseinen merkki ei myöskään tippunut sähköautojen kehityksestä, vaan on tehnyt niitä jo pitkään ja nykyisin myös sangen kattavalla mallistolla.
Vierailija kirjoitti:
on mersukin joutunut sulkemaan tehtaita, samoin volvo/polestar.
käytännössä ainoat merkit jotka "porskuttavat" ja joilla ei ole hädänpäivää ovat ultraluksus-segmentin autot kuten rolls royce, ferrari ja lamborghini joiden tilauskirjat hohkavat punaisena.
joka kuvastaa tätä maailmaa hyvin, ja sitä miten raha keskittyy yhä harvemmille kun taas valtavilla massoilla sitä ei juuri kohta ole kuin peruselämiseen.
... Edes peruselämiseen.
Joko nyt autovalmistajat tajuavat, että, jos suurin osa automatkoista tehdään yksin, niin kannattaisi valmistaa edullisia 1-2 matkustajan autoja, kansanauto, jossa on myös tavaratilaa, edullisia tietenkin, koska sen täytyisi olla myös köyhemmän kansan osan saavutettavissa, jotta pääsevät sillä töihin.
on mersukin joutunut sulkemaan tehtaita, samoin volvo/polestar.
käytännössä ainoat merkit jotka "porskuttavat" ja joilla ei ole hädänpäivää ovat ultraluksus-segmentin autot kuten rolls royce, ferrari ja lamborghini joiden tilauskirjat hohkavat punaisena.
joka kuvastaa tätä maailmaa hyvin, ja sitä miten raha keskittyy yhä harvemmille kun taas valtavilla massoilla sitä ei juuri kohta ole kuin peruselämiseen.