Osuuspankki pyytää itsekin käyttäjätunnusta ja avainlukulistaa
"Pankkipalvelut henkilöasiakkaille
Kun soitat, varaa tunnistautumiseen OP:n käyttäjätunnus sekä Mobiiliavain tai avainlukulista."
Lehdessä poliisi juuri nimenomaan sanoo että pankki ei koskaan pyydä puhelimessa pankkitunnuksia eikä avainlukulistan numeroa, eikä näitä tule puhelmessa antaa kenellekään.
Miten tähän tulisi suhtautua?
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/asiakaspalvelu/ota-yhteytta
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
He eivät KYSY niitä vaan sinä avaat pankkiyhteyden omalla laitteellasi siinä keskustelun aluksi.
-"Kun soitat, varaa tunnistautumiseen.."
Sinä soitat eikä pankki tässä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä soitat eikä pankki tässä tapauksessa.
Etkä sinä niitä kenellekään kerro tässäkään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He eivät KYSY niitä vaan sinä avaat pankkiyhteyden omalla laitteellasi siinä keskustelun aluksi.
-"Kun soitat, varaa tunnistautumiseen.."
Mutta sä et missään vaiheessa SANO / muutenkaan kerro / ilmaise / saata niitä tunnuksia / avainlukuja pankin toimihenkilön tietoon.
Vierailija kirjoitti:
He eivät KYSY niitä vaan sinä avaat pankkiyhteyden omalla laitteellasi siinä keskustelun aluksi.
Kyllä kysyvät. Komemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Sinä soitat eikä pankki tässä tapauksessa.
No voi se olla pankin päästäkin se soitto, etenkin jos varattu aika.
Mutta pointtihan on, että ne tunnukset on vain omalla laitteella tapahtuvaa (mieluiten pankin mobiilisovelluksella tehtävää) tunnistautumista varten.
Puhelimen toisessa päässä oleva OP:n työntekijä ei todellakaan halua kuulla tunnuksiasi, eikä pyydä kirjautumaan pankkiin jonkun linkin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He eivät KYSY niitä vaan sinä avaat pankkiyhteyden omalla laitteellasi siinä keskustelun aluksi.
Kyllä kysyvät. Komemusta on.
Ei ole sinulla sellaista kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He eivät KYSY niitä vaan sinä avaat pankkiyhteyden omalla laitteellasi siinä keskustelun aluksi.
Kyllä kysyvät. Komemusta on.
Komennusta varmaan on, että niitä annettaisiin, mutta silloin se komentelija on joku vale-pankkitäti tai vastaava.
Älä koskaan kerro tunnuksiasi kenellekään pätee aina ja kaikkialla. Lisäksi kun käyttää pelkkää pankin mobiilisovellusta niin on jo aika turvassa. Selaimet ja linkit on pahoja, niissä voi olla ansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He eivät KYSY niitä vaan sinä avaat pankkiyhteyden omalla laitteellasi siinä keskustelun aluksi.
Kyllä kysyvät. Komemusta on.
No sitten olet asioinut huijarin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He eivät KYSY niitä vaan sinä avaat pankkiyhteyden omalla laitteellasi siinä keskustelun aluksi.
Kyllä kysyvät. Komemusta on.
Komennusta? Eivät kysy, kokemusta on.
idiootti, sinä tunnistaudut siinä hoitamaan asioitasi, muutenhan se soittaja voi olla vaikka naapurin pena joka sanoo olevan sinä, hetuun ei saa luottaa
Pankkitunnusten turvallisuus ja salaisuus perustuu siihen että liikenne liikkuu kahta toisistaan riippumatonta reittiä samaan kohteeseen. Tieto siis jaetaan kahtia.
Jos annat tunnukset jollekin nämä kaksi reittiä yhdistyy ja turvallisuutta ei enää ole.
Olen saanut kyllä työkkäristä kerran sellaisen meilin että piti oikein soittaa sinne ja kysyä. Kyllä se heiltä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He eivät KYSY niitä vaan sinä avaat pankkiyhteyden omalla laitteellasi siinä keskustelun aluksi.
Kyllä kysyvät. Komemusta on.
Komennusta? Eivät kysy, kokemusta on.
Etkö osaa muuta kuin kirotusvireistä(sic) vittuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä soitat eikä pankki tässä tapauksessa.
No voi se olla pankin päästäkin se soitto, etenkin jos varattu aika. ...
Jos on pankin kanssa sovittu soittoaika ja pankki soittaa, silloin he tietävät kenelle soittavat. Jos sellaisessakin tapauksessa tarvisevat vahvan tunnistautumisen, he ohjaavat puhelin tunnistusjärjestelmään johon voit syöttää tunnuksesti, mutta silloinkaan pankin virkailija ei niitä sinulta kysy tai saa. Virkailija saa ainoastaan tiedon siitä onko tunnistautuminen onnistunut, jonka jälkeen puhelua voidaan jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He eivät KYSY niitä vaan sinä avaat pankkiyhteyden omalla laitteellasi siinä keskustelun aluksi.
-"Kun soitat, varaa tunnistautumiseen.."
Mutta sä et missään vaiheessa SANO / muutenkaan kerro / ilmaise / saata niitä tunnuksia / avainlukuja pankin toimihenkilön tietoon.
No, ei kai kun pankin toimihenkilö saa ne muutenkin kysymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä soitat eikä pankki tässä tapauksessa.
No voi se olla pankin päästäkin se soitto, etenkin jos varattu aika. ...
Jos on pankin kanssa sovittu soittoaika ja pankki soittaa, silloin he tietävät kenelle soittavat. Jos sellaisessakin tapauksessa tarvisevat vahvan tunnistautumisen, he ohjaavat puhelin tunnistusjärjestelmään johon voit syöttää tunnuksesti, mutta silloinkaan pankin virkailija ei niitä sinulta kysy tai saa. Virkailija saa ainoastaan tiedon siitä onko tunnistautuminen onnistunut, jonka jälkeen puhelua voidaan jatkaa.
Eli joku ulkopuolinen voi sopia soittoajan ja sitten vaan tunnistautumaan tunnuksilla?
Vierailija kirjoitti:
Pankkitunnusten turvallisuus ja salaisuus perustuu siihen että liikenne liikkuu kahta toisistaan riippumatonta reittiä samaan kohteeseen. Tieto siis jaetaan kahtia.
Jos annat tunnukset jollekin nämä kaksi reittiä yhdistyy ja turvallisuutta ei enää ole.
Eihän niitä tunnuksia tarvitse edes antaa kun pankkitoimihenkilö voi tehdä ihan itse ne tunnukset asiakkaan nimissä ja vaihtaa avainlukulistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä soitat eikä pankki tässä tapauksessa.
No voi se olla pankin päästäkin se soitto, etenkin jos varattu aika. ...
Jos on pankin kanssa sovittu soittoaika ja pankki soittaa, silloin he tietävät kenelle soittavat. Jos sellaisessakin tapauksessa tarvisevat vahvan tunnistautumisen, he ohjaavat puhelin tunnistusjärjestelmään johon voit syöttää tunnuksesti, mutta silloinkaan pankin virkailija ei niitä sinulta kysy tai saa. Virkailija saa ainoastaan tiedon siitä onko tunnistautuminen onnistunut, jonka jälkeen puhelua voidaan jatkaa.
Eli joku ulkopuolinen voi sopia soittoajan ja sitten vaan tunnistautumaan tunnuksilla?
Ainakin teoriassa kyllä. On hyvin vaikea varmistautua täysin 100% aukottomasti äänipuhelun toisessa päässä olevan henkilöllisyydestä, varsinkin jos puhelun osapuolet eivät henkilökohtaisella tasolla tunne toisiaan.
Mikäli ulkopuolisella henkilöllä on mahdollisuus ottaa vastaan sinun numeroosi tulevia puheluita, sekä tiedot pankkitunnuksistasi ja salasanoistasi, on hän pankin perspektiivistä sinä (kunnes toisin mahdollisesti myöhemmin todistetaan). Ei pankilla ole mitään taikakeinoa nähdä kuka sitä puhelua oikeasti puhuu.
He eivät KYSY niitä vaan sinä avaat pankkiyhteyden omalla laitteellasi siinä keskustelun aluksi.