Lasten huonovointisuus koulussa
Johtuu paljolti opettajista.Osa on täysin kykenemättömiä olemaan lasten ja nuorten parissa.
Kiusaamistapaukset katsotaan läpi sormien, jätetään täysin huomioimatta, niihin ei puututa ja kiusatut lapset ovat peloissaan paikassa joka vilisee aikuisia.
Tähän pitäisi kiireisesti tehdä muutoksia.Koulun väkeä tulisi jatkuvasti opettaa ja ohjeistaa.Heidän pitää osata toimia.Ja heidän tulee kitkeä kiusaaminen koulussa kokonaan pois.
Tätähän vastustetaan varmasti.
Kouluun voi tehdä muutoksia.Lapset ja nuoret ovat siellä suurenosan ajasta ja opettajat ovat aikuisia, heidän roolia tulee laajentaa.
Monitoimi henkilö, sellainen voisi olla opettaja.
Kommentit (15)
Kyllä se kaikki lähtee kotoa. Kotona luodaan perusturva. Kaikki muu on ulkoista vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kaikki lähtee kotoa. Kotona luodaan perusturva. Kaikki muu on ulkoista vaan.
Lue otsikko
Mielestäni opettajilta tulisi vaatia osaamista tunnetaitojen käsittelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kaikki lähtee kotoa. Kotona luodaan perusturva. Kaikki muu on ulkoista vaan.
Lue otsikko
Olen eri, mutta kyllä lasten ja nuorten pahoinvointi on laajempi ilmiö, joka tulee tietyllä tavalla esiin koulussa ja jollain toisella tavalla muissa ympäristöissä. Ei se koulussa ilmenevä pahoinvointi ole irrallista lapsen kotioloista ja kasvatuksesta, sosiaalisista taidoista ja suhteista, vanhempien ja kavereiden asenteista jne.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni opettajilta tulisi vaatia osaamista tunnetaitojen käsittelyssä.
Opettajilta vaaditaan aika paljon muitakin taitoja, varsinkin aineenopettajilta, joilla on maisterin tutkinto omasta pääaineestaan. Opettaja osaa yleensä riittävän hyvin oman aineensa eli vaikkapa matematiikan, kemian tai saksan. Hänen intresseissään on opettaa opetussuunnitelman sisältämät asiat eri luokka-asteille. Miten ja missä opntojen vaiheessa tunnetaitoja voitaisiin opettajille opettaa? Se onkin vaikeampi kysymys. Varsinkin, jos tunnetaitoja ei ole oppilailla tai vanhemmillakaan.
Ennen wanhaan opettaja opetti asiat ja vanhemmat opettivat lapselleen, miten ihmisenä ollaan. Nyt näin ei enää ole, varsinkaan kun suurin osa vanhemmista ei edes näe lapsiaan arkisin kuin muutaman tunnin, jos sitäkään, päivässä.
Opettajat eivät ole kykenemättömiä olemaan lasten kanssa. Lapset ovat nykyvanhempien huonon kasvatuksen takia aivan mahdottomia, monet agressiivisia, täysin välinpitämättömiä ja lisäksi älykkyydeltään huomattavasti heikompaa tasoa kuin edellinen sukupolvi. Nyt me seuraavan sukupolven vanhemmat yritetään epätoivoisina korjata teidän jälkiä kasvattamalla lapsemme jollain muulla, kuin tabletilla naaman edessä. Tai no, jotkut yrittävät. Kauhulla odotan, kun omani joutuu koulun aloittamaan noiden hirviöiden kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni opettajilta tulisi vaatia osaamista tunnetaitojen käsittelyssä.
Opettajilta vaaditaan aika paljon muitakin taitoja, varsinkin aineenopettajilta, joilla on maisterin tutkinto omasta pääaineestaan. Opettaja osaa yleensä riittävän hyvin oman aineensa eli vaikkapa matematiikan, kemian tai saksan. Hänen intresseissään on opettaa opetussuunnitelman sisältämät asiat eri luokka-asteille. Miten ja missä opntojen vaiheessa tunnetaitoja voitaisiin opettajille opettaa? Se onkin vaikeampi kysymys. Varsinkin, jos tunnetaitoja ei ole oppilailla tai vanhemmillakaan.
Ennen wanhaan opettaja opetti asiat ja vanhemmat opettivat lapselleen, miten ihmisenä ollaan. Nyt näin ei enää ole, varsinkaan kun suurin osa vanhemmista ei edes näe lapsiaan arkisin kuin muutaman tunnin, jos sitäkään, päivässä.
Ja moniako vanhempia edes kiinnostaa oman lapsen tekemiset, vaikka tämä olisi hakannut jotakin koulussa. Välillä sitä ajattelee, että ihan oikein, jos joku antaa kiusaajalleensa turpaan tai laittaa oman läheisen tekemään tämän, niin voi sen jälkeen miettiä, kiusaako vielä vai onko kiusaamatta. Jotkut valitettavasti oppivat kovemman käden kautta.
Opettajilla on todella tiukka työtahti. Tietyt asiat on pakko käydä tietyssä ajassa, ei heillä ole resursseja alkaa käsittelemään ylimääräisiä asioita. Olisihan se kiva, mutta mistä revitään aika näihin tunnetaitoihin?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni opettajilta tulisi vaatia osaamista tunnetaitojen käsittelyssä.
Valtaosa opettajista hallitsee sen varmasti useampia vanhempia paremmin, mutta kun lapselta ei ole ikinä kielletty mitään niin vastoinkäymiset koulussa ovat valtavat, kun lapsi ja vanhemmat huomaavat, ettei se oma pikkuprinssi tai -prinsessa olekaan se maailman napa, jonka pillin mukaa muiden pitäisi tanssia.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja voi pitää kiusaajalle kasvatuskeskustelun tai antaa jälkkää, johon kiusaajan ei ole pakko tulla. Mitäs sitten tehtään, jos kiusaaja ei halua lopettaa kiusaamista?
Kiusaaja eluk-kaa pitää haka-ta niin lujaa että äpä-rä kuo-lee. Puuk-koa vaan näitten pikku mengeleitten kylkeen ilman armoa. Vantaan mallin mukaan kos-to elää ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni opettajilta tulisi vaatia osaamista tunnetaitojen käsittelyssä.
Opettajille pitää antaa aseen kanto ja käyttö oikeus. Kiusaaja paskiaiselle luoti kalloon niin asia on loppuun käsitelty.
Näin opettajana sanonpahan vain sen, että kotona ei ymmärretä sitä, että nuoret viettävät koulussa vain 15-30% päivästä. Loput vietetään kotona. Luuletteko ihan tosissaan, että meillä on aikaa kasvattaa teidän lapsia kun ryhmässä on vieläpä kolmisenkymmentä muuta lasta?
Tämän lisäksi olen enemmän huolissani siitä, että koulu ei saa tukea vanhemmilta ongelmatapauksissa. Joskus vanhemmat jopa uskovat puhtaana totuutena kaikki ne valheet ja vääristellyt tarinat joita lapsi kotona kertoo. Ongelmat vain sysätään koulun ja opettajien syyksi kuten tässäkin aloituksessa nähdään, vaikka todellisuudessa vanhempien tulisi katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Näin opettajana sanonpahan vain sen, että kotona ei ymmärretä sitä, että nuoret viettävät koulussa vain 15-30% päivästä. Loput vietetään kotona. Luuletteko ihan tosissaan, että meillä on aikaa kasvattaa teidän lapsia kun ryhmässä on vieläpä kolmisenkymmentä muuta lasta?
Tämän lisäksi olen enemmän huolissani siitä, että koulu ei saa tukea vanhemmilta ongelmatapauksissa. Joskus vanhemmat jopa uskovat puhtaana totuutena kaikki ne valheet ja vääristellyt tarinat joita lapsi kotona kertoo. Ongelmat vain sysätään koulun ja opettajien syyksi kuten tässäkin aloituksessa nähdään, vaikka todellisuudessa vanhempien tulisi katsoa peiliin.
Koulussa opet ovat niitä aikuisia joiden tulee luoda turvalliset olot kaikille mutta he eivät jaksa/viitsi/osaa/halua tms.puuttua kiusaamisiin vaan kiusatut joutuvat pelkäämään.Tässähän on siitä kysymys.
Miks vanhempii syyttelet.
Opettaja voi pitää kiusaajalle kasvatuskeskustelun tai antaa jälkkää, johon kiusaajan ei ole pakko tulla. Mitäs sitten tehtään, jos kiusaaja ei halua lopettaa kiusaamista?