Onko kukaan työskennellyt teleoperaattorin (esim. Sonera, DNA) asiakaspalvelussa? Millaista työtä?
Saako paljon kuraa niskaan? Jaksaako työtä muutamaa kuukautta kauempaa? Entä palkkaus?
Kommentit (30)
opiskeluvuodet. kyllähän sitä jaksaa, jos kestää huorittelua ja uhkailua ja haukkumista. ja helevetin typeriä ihmisiä, jotka ei osaa käyttää luurejansa. ja sille, joka kehui palkkaa: whaaaat? yö- ja viikonloppuvuoroilla sai tuohon aikaa ekstraa, mutta nykyään taitaa olla normiaikaan enää vain auki.
Soneran aspassa. Peruspalkka 1800 brutto +bonarit. Käteen jäi kuukauden lopussa 1500-3000, riippuen ihan siitä oliko minkälaiset kampanjat menossa, eli miten ihmiset ottivat yhteyttä tilatakseen palveluita. Ulospäin tehtävää myyntiä en hoitanut. Työkaverit hyvät. Ei valitettavaa.
No ei tule kovin mairitteleva kuva :/
Saa vittuilla asiakkaille päin näköä sopivalta etäisyydeltä ja siitä tulee boonuksia.
Asiakkaan hermostuessa on vain suurempi syy vittuilla takaisin ja kun asiakas on oikein kiihdyksissä, hänet on hyvä ohjata esimiehelle, joka ymmärtää asiakkaan raivosta, että asiakas on oikeassa. Pahoittelee puhelun jälkeen työntekijälle, että sellaisiakin asiakkaita on.
Mikään puhelintyö ei oikeasti ole kivaa. Ihmiset unohtavat käytöstapansa puhelimessa ja sieltä tulee huutoa ja vittuilua.
Toki valtaosa asiakkaista on ihan ok ja peruskäytöstavoilla varustettuja, mutta noita tiukempia tapauksia tulee ihan tunneittain. Asiakkaat eivät myöskään aina ymmärrä, että jos vaikka puhelinlasku on tähtitieteellinen siksi, kun on osallistunut johonkin huijauskisaan, ei operaattori sille mitään voi eikä operaattori niitä rahoja saa, vaan maksaa ne sille palveluntuottajafirmalle.
Puhelintyö on toisinaan hyvin hektistä, toisinaan taas on rajattomasti aikaa surffata. On se ihan ok tilapäinen työ, työkaverit ovat yleensä tosi mukavia. On niitäkin, jotka tekevät sitä koko elämänsä, itsestäni ei olisi siihen ikinä.
Olen ollut 2 vuotta. En tykännyt.
- Huora, Lehmä jne. Ahaa, kiitos hei hei.
- Jotkut tietyt asiakkaat soittivat lähes joka kuukausi ja ihmettelivät kun luuri on "taas aiheettomasti" laitettu kiinni operaattorin toimesta. No joo, onhan se kun ei ole taaskaan maksanut laskua. Asiakas menee nettipankkiinsa ja kertoo maksaneensa laskun teleoperaattorin tilille X. No kun ei kuule ole ollut meidän tili se....
- Meidän Matiaksen liittymään ei saa yhteyttä. (No ei niin kun lasku on maksamatta). TEIDÄN ON PAKKO AVATA SE SILLÄ MATIAKSELLA ON HÄTÄTAPAUS, KUULITKO HÄTÄTAPAUS JA SE KUOLEE JOS SIIHEN EI SAA YHTEYTTÄ. (Yleinen hätänumero 112 on sitä varten jos Matiaksella on hätätapaus ja hän on kuolemassa, operaattorin ei tarvitse avata liittymää sitä varten että sinä saat Matiaksen kiinni vain kuullaksesi ettei sillä Matiaksella mitään hätää ole. Hätänumeroon voi soittaa vaikka liittymä olisi suljettu).
- Ja ne perhanan viihdeviestit ja -puhelut. Pornolinjoille puhelut tai nettisurffailu (ilman kuukausimaksullista nettipakettia) voi tulla kalliiksi. Itse olet ne tehnyt, eikä niitä hyvitetä laskussa.
- Jaa, tippuiko kytkypuhelimesi järveen tai jäi auton alle. Maksat silti, olisit pitänyt puhelimesta parempaa huolta.
- Oi voi, Vai on 25-vuotias Nico-Petterisi soitellut 200e puhelinlaskun. Ei hyvitetä, ehkä Nico-Petterin olisi aika opetella rajoittamaan puhelimen käyttöä tai laittaa Saldoraja. Vai niin, ai pitäisikö Nico-Petterin kyetä käyttämään liittymää mielensä mukaan. No joo, siitä saattaa seurata se että puhelinlasku on 200e.
Tuota se on ja palkka on huono.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 19:30"]
Olen ollut 2 vuotta. En tykännyt.
- Huora, Lehmä jne. Ahaa, kiitos hei hei.
- Jotkut tietyt asiakkaat soittivat lähes joka kuukausi ja ihmettelivät kun luuri on "taas aiheettomasti" laitettu kiinni operaattorin toimesta. No joo, onhan se kun ei ole taaskaan maksanut laskua. Asiakas menee nettipankkiinsa ja kertoo maksaneensa laskun teleoperaattorin tilille X. No kun ei kuule ole ollut meidän tili se....
- Meidän Matiaksen liittymään ei saa yhteyttä. (No ei niin kun lasku on maksamatta). TEIDÄN ON PAKKO AVATA SE SILLÄ MATIAKSELLA ON HÄTÄTAPAUS, KUULITKO HÄTÄTAPAUS JA SE KUOLEE JOS SIIHEN EI SAA YHTEYTTÄ. (Yleinen hätänumero 112 on sitä varten jos Matiaksella on hätätapaus ja hän on kuolemassa, operaattorin ei tarvitse avata liittymää sitä varten että sinä saat Matiaksen kiinni vain kuullaksesi ettei sillä Matiaksella mitään hätää ole. Hätänumeroon voi soittaa vaikka liittymä olisi suljettu).
- Ja ne perhanan viihdeviestit ja -puhelut. Pornolinjoille puhelut tai nettisurffailu (ilman kuukausimaksullista nettipakettia) voi tulla kalliiksi. Itse olet ne tehnyt, eikä niitä hyvitetä laskussa.
- Jaa, tippuiko kytkypuhelimesi järveen tai jäi auton alle. Maksat silti, olisit pitänyt puhelimesta parempaa huolta.
- Oi voi, Vai on 25-vuotias Nico-Petterisi soitellut 200e puhelinlaskun. Ei hyvitetä, ehkä Nico-Petterin olisi aika opetella rajoittamaan puhelimen käyttöä tai laittaa Saldoraja. Vai niin, ai pitäisikö Nico-Petterin kyetä käyttämään liittymää mielensä mukaan. No joo, siitä saattaa seurata se että puhelinlasku on 200e.
Tuota se on ja palkka on huono.
[/quote]
Kuulostaapa kivalta.
Soneran aspassa ollu ny vajaan vuoden. Peruspalkkana 2222€ + myyntibonukset. Hyvänä myyjänä suurin bruttopalkka ollut 4200 e tähän asti, keskimäärin 3500-3700. Erittäin mukavat tilat ja työkaverit. Suuria mahdollisuuksia päästä talossa ylöspäin ja mielelläni olen töissä.
Itse työ on todella opettavaista ihan itsellekin omaan arkeen liittyen. Asiakkaita löytyy moneen eri menoon, mutta rentous ja positiivinen asenne saa jaksamaan. Yksittäisten asiakkaiden valittamiset eivät ole niin suuria juttuja kuin mitä ylläolevat kommentit antavat ymmärtää.
Juuri lukiosta valmistuneena vuoden verran siellä jaksoi tehdä töitä. Mua ei niinkään kiukkuiset asiakkaat häirinnyt, vaan meininki yleisesti työantajan ja pomojen puolelta. Kyttäysmeininki ja näin jälkeen päin ajateltuna nuoria työntekijöitä käytettiin hyväksi kun ei tiennyt oikeuksiaan. Lisäksi olin vuokrafirman kautta, joka oli viho viimeinen virhe! En suosittele! Tai ehkä juuri lukion jälkeen, jos haluaa kerätä rahaa säästöön jatko-opintoja varten.
Elisalla vuokratyöläisenä monta vuotta sitten.
Se oli kyykytystä jopa firman sisällä siihen verrattuna, että työnantajan listoilla olleilla oli paremmat oltavat. Vuokratyöläisellä ei ollut koskaan omaa työpistettä. Jos jollekin paikalle onnistuit istumaan, hetken päästä joku työnantajan palkkalistoilla oleva tuli vaatimaan omaa paikkaansa käyttöön vuokratyöläiseltä. Vuokratyöläinen yritti sitten etsiä työpisteen muualta, jotta pystyisi tekemään töitä. Työsuhdekännykästä tai -netistä oli turha haaveilla, vaikka työnantajan palkkalistoilla olleille nuo edut kuuluivat automaattisesti. Pätkiä solmittiin toisensa perään lyhyilläkin varoitusajoilla, vaikka pätkille sinänsä ei ollut perusteita.
Sitten asiakkailta tuli pahimmillaan huoritteluja ja tappouhkauksia.
Ei tee mieli takaisin.
Työkaverit kuitenkin olivat kivoja.
Olen ollut nyt melkein 2 vuotta teleoperaattorin puhelinaspassa töissä. En suosittele työtä yhdellekään ihmiselle. Varsinkaan, jos olet vähänkin herkkä ihminen. Toki iso osa soittajista on ihan asiallisia, jopa todella mukavia ja herttaisia, mutta valitettavasti iso osa on myös täysin epäasiallisia ja aggressiivisia. Varsinkin tv-kanavapaketeista uikuttavat enimmäkseen 50- ja 60-luvuilla syntyneet miehet, joilla ei ole minkäänlaisia alkeellisiakaan käytöstapoja. Päivittäin joutuu kuuntelemaan kiroilua, haistattelua ja huutoa asioista, jotka eivät ole millään lailla omaa syytäni. Enimmäkseen raivotaan esim. kun laskut on maksamatta tai ei osata käyttää tietokonetta, älypuhelinta, tablettia tms. Eikä osata laskuilta katsoa, mistä ne summat oikein muodostuvat. Keski-ikäisten miesten lisäksi toinen varsinainen kiukuttelijaporukka on pienten lasten vanhemmat. Voi voi kun oma pikku kultamussukka on heittänyt kytkypuhelimen järveen tai tehnyt isoa laskua, sehän on toki operaattorin syytä.
Toivon, että löydän mahd. pian jonkun ihan järkevän työpaikan. Palkka ei todellakaan ole lähelläkään edellisessä viestissä mainittua Soneran peruspalkkaa.
Tiedättekö muuten kuka on suomalaisen asiakapalvelutoiminnan uranuurtaja?
-No tietysti Sigurd Wettenhovi-Aspa
Itse soneran aspaa tehnyt ja teen vieläkin, todella hauskat työkaverit. Tietysti vihaisia asiakkaita tulee jonkun verran mutta yleensä vihaiselle asiakkaalle on myös helppo myydä joten vihainen asiakas ei välttämättä ole negatiivinen kohtaaminen vaan lopputulos saattaa olla hyvä fiilis asiakkaalla ja asiakaspalvelijalla. Työtä en suosittele henkilölle jos ei pysty mukautumaan nopeasti muuttuvien asioiden myötä tai ei kestä stressiä. Stressaava työ omalla tavalla
Introverttinä kestin tyhmät ja ilkeät asiakkaat, kestin ison avotoimiston, kestin puhelintyön, kestin ajoittain jopa yhä korkeammalle asetetut tavoitteet.
Tiukkaa teki se kyttäys! Siitä hetkestä kun kirjaudut koneelle ja siitä ulos, työnantajasi näkee sekunnilleen mitä olet tehnyt, milloin käynyt vessassa yms.
Lisäksi eritasoiset tiimiesimiehet saman yksikön sisällä koin hyvin epäoikeudenmukaiseksi (osa hyvinkin rentoja, osalle mennyt se pienikin valta päähän ja kuri on lähelle natsimeininkiä).
Päälle pari vuotta jaksoin, sitten lopetin ja helpotus oli maailman suurin. Se työ teki minut henkisesti sairaaksi! Onneksi oli parhaimmat työkaverit mitä toivoa saattaa.
Olenkohan sitten ollut todella pahoissa paikoissa aikaisemmin, kun aspailu operaattorilla tuntuu lepposeilta työltä. Mihinköhän sudenkuoppiin sitä oikein on tullut elämän aikana astuttua :D No eipä ollut hirveesti vertailukohtaa.
Jos yhtään mielenterveyttäsi arvostat niin älä rupea siihen.
Aspan kanssa tuli tehtyä jonkin verran yhteistyötä ja kyllä se hiukan sellaiselta roska-astialta vaikutti, eli valituksia saa ottaa vastaan paljon. Itselleni operaattori on ollut tähän mennessä paras työpaikka ja ihanimmat työkamut löytyi sieltä!