Mittari näyttää akun jännitteeksi 15,78V!
Mitä ihmettä... Onko mitään muuta mahdollisuutta kuin että mittari on rikki?? Tavallinen 12V auton akku kyseessä.
Kommentit (10)
Mittaat sä pelkkää akkua vai akun navoista moottorin ollessa käynnissä? Jos eka, heitä mittari kuuseen.
Aurinkopaneelin akku ainakin näyttää korkeimmillaan minulla 14,5 V päälle Viktronissa.
Jos mittasit käyvästä autosta, niin mittasit jännitteen jolla laturi syöttää akkua. Sähkö kun menee niin kuin alamäkeen, sen latausjännitteen pitää olla isompi kuin se akun sisäinen jännite, joka on kaksi volttia per kenno, kuusikennoisessa siis 12V.
Vierailija kirjoitti:
Jos mittasit käyvästä autosta, niin mittasit jännitteen jolla laturi syöttää akkua. Sähkö kun menee niin kuin alamäkeen, sen latausjännitteen pitää olla isompi kuin se akun sisäinen jännite, joka on kaksi volttia per kenno, kuusikennoisessa siis 12V.
Jos auton akku näyttää 12v se on tyhjä.
Mittasin ihan irti olevaa auton akkua, joka on menossa sähköperämoottorin akuksi. Ei ollut siis mikään latausjännite. Mutta mittari siis todennäköisesti sökö.
Annoitko auton seisoa riittävästi ennen mittausta?
https://renkaatjavanteet.com/akun-kunnon-testaus/
Siis akku on ollut varastossa talvehtimassa, sitä ei ole ladattu kuin viime kesänä. Ap
Mittasitko vahingossa vaihtovirtaa? Sillä tulee outoja lukemia mikäli resistansssit eivät tehossa ole oikein säädetty.
Mittari rikki jos auto ei ole käynnissä. Vaihda mittariin patteri.