Hallitus antoi periaatepäätöksen valtio voi jatkossa vähentää omistustaan Finaviasta, VR:stä, Gasumista ja Postista
Eikö ole jo moneen kertaan todettu että palvelut eivät parane niitä yksityistämällä, hyvänä esimerkkinä Caruna-fiasko. Valitettavasti oikeistohallitusten aikana on ollut tapana myydä valtion omistusta ja usein se tehdään vähän hiljaa taustalla kun lehtien otsikot ovat täynnä kaikkea muuta.
Ihmettelen syvästi kannattavatko edes Kokoomuksen, Perussuomalaisten ja RKP:n äänestäjät tätä ehdotusta?
Kommentit (22)
Mielestäni on ainakin kahdelta kannalta huolestuttavaa harkita omistuksen myymistä: ensinnäkin on jo todettu että yksityiset toimijat eivät hyvää hyvyyttään tuota palveluita, joka vääjäämättä nostaa niiden hintoja suomen kansalaisille. Toiseksi, kyse on välttämättömästä infrastruktuurista jonka täytyy suomessa toimia (posti, junaliikenne, lentoliikenne) eikä sen myyminen ulkomaisten toimijoiden käsiin voi olla hyvä asia ainakaan näinä ulkopoliittisesti turbulentteina aikoina...
Kokoomuksen tavoite on toki pitkällä tähtäimellä romuttaa kaikki valtiollinen omistus jotta se voidaan avata ulkopuolisille toimijoille jotka ahkerasti lobbaavatkin asiaa: persujen ja rkp:n hyväksyntää en tässä ymmärrä lainkaan
Onko käytännössä mahdollista että avaamalla VR/Finnair/Posti osakkeiden myynnin kokonaan, ne menisivät ulkomaiselle vihamieliselle toimijalle? Viittaamatta nyt nimeltä yhteenkään aggressiiviiseen naapurimaahamme, olisi ikävä mikäli liikennetoimintomme saataisiin katkaistua jonkin erimielisyyden yhteydessä lainsäädännön puitteissa kun "omistus vain näin päätti"
Tämä on nyt spekulointia, mutta älykkäämmät vastatkaa :)
Hallitus on sanonut vähentävänsä kuntien ja kaupunkien tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on sanonut vähentävänsä kuntien ja kaupunkien tehtäviä.
Miten tämä vaikuttaisi kuntiin ja kaupunkeihin käytännössä? Eikö rautateitä ja lentoliikennettä pyöritetä tälläkin hetkellä ilman kuntien ja kaupunkien osaa? Toki palveluiden huonontuessa on mahdollista että kunnat ja kaupungit joutuisivat ottamaan enemmän koppia toimintojen järjestelemisestä
Myös tuon A-Kruunun asukkaat voivat odottaa vuokriensa kaksinkertaistuvan ja palveluasenteen muuttuvan minimiin/olemattomaksi kun firmasta tuleekin vuokralordien temmellyskenttä. Kuulemma valtion mukaan meillä on ihan tarpeeksi yleishyödyllisiä vuokraajia.
Vierailija kirjoitti:
Myös tuon A-Kruunun asukkaat voivat odottaa vuokriensa kaksinkertaistuvan ja palveluasenteen muuttuvan minimiin/olemattomaksi kun firmasta tuleekin vuokralordien temmellyskenttä. Kuulemma valtion mukaan meillä on ihan tarpeeksi yleishyödyllisiä vuokraajia.
:( Surullista elleivät päättäjät viitsi ajatella kansalaistensa hyvinvointia. Ainakin välillä näyttää siltä että se oma hillotolppa on tärkeämpi. Onko meillä liikaa poliitikkoja jotka hakeutuvat tehtäviinsä vallanhalusta eikä todellisesta auttamisenhalusta ja yrityksestä puhaltaa yhteen hiileen kuten yhteiskunnassa kuuluisi?
EU ja EKP tulevat myymään Suomen valtion omaisuuden kun valtiosta tulee maksukyvytön. Tällä päätöksellä myymistä helpotetaan valmiiksi.
Kiinnostaisi kuulla hallitukselta mikä heidän päämääränsä on: kenelle näitten yhtiöitten osakkeita myytäisiin ja miten tämä käytännössä toimisi...
Myydään kaikki tärkeät infrat kiinalaisille! Pohjavedet myös!
Ensin laitetaan 10 miljardia velkarahaa tunnin rataan mistä ei ole mitään hyötyä ja sitten myydään alihintaan koko paska kiinalaisille! Talousosaaminen 100/10 ihanaaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Myydään kaikki tärkeät infrat kiinalaisille! Pohjavedet myös!
No tuo pohjavesien myyminen sopisi kyllä samaan pakettiin...
Pitäisikö kuorma-autofirmojen ja bussifirmojenkin siis olla valtion omistamia? Jos se kerran on niin tärkeää, että valtio omistaa liikennettä hoitavat firmat.
Kiina ostaa mielellään. Kiina omistaa jo aikasen paljon Euroopasta lentokenttä-, satama-, voimalaitosinfraa. Ei kannata kettuille Xi Pingille tai pimenee koko Euroopan pläntti! :D
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on ainakin kahdelta kannalta huolestuttavaa harkita omistuksen myymistä: ensinnäkin on jo todettu että yksityiset toimijat eivät hyvää hyvyyttään tuota palveluita, joka vääjäämättä nostaa niiden hintoja suomen kansalaisille. Toiseksi, kyse on välttämättömästä infrastruktuurista jonka täytyy suomessa toimia (posti, junaliikenne, lentoliikenne) eikä sen myyminen ulkomaisten toimijoiden käsiin voi olla hyvä asia ainakaan näinä ulkopoliittisesti turbulentteina aikoina...
Kokoomuksen tavoite on toki pitkällä tähtäimellä romuttaa kaikki valtiollinen omistus jotta se voidaan avata ulkopuolisille toimijoille jotka ahkerasti lobbaavatkin asiaa: persujen ja rkp:n hyväksyntää en tässä ymmärrä lainkaan
VR, Finnair ja Posti eivät omista infrastruktuuria eivätkä ne osakeyhtiöinä tuota palveluita hyvää hyvyyttään.
Käytännössähän tuossa ei olla myymässä mitään, vaan kyse on siitä että päivitetään valtion omistaja-politiikkaa joka ohjaa sitä, miten valtio hoitaa omistuksiaan yrityksissä. Tässä yhteydessä on myös tarkennettu sitä, kuinka suuri osa minkäkin yrityksen omistuksesta tulisi säilyttää valtion omistuksessa. Suomen valtio on omistajana yhteensä 73:ssa yrityksessä.
Se, että valtio kirjaa läpinäkyvästi omistajapolitiikkaansa ei tarkoita sitä, että omistusta oltaisiin laskemassa näihin minimirajoihin.
Ainoa omistus näistä 73:sta jonka osalta omistajapolitiikan muutos mahdollistaisi koko omistuksen myynnin on Kruunu-asunnot Oy, jonka osalta olisikin aika vaikea keksiä omistajapolitiikkaan kirjausta jolla perusteltaisiin se, että säädöksellä määriteltäisiin että valtion tulee omistaa tietty siivu tästä kaupallisilla markkinoilla toimivasta kiinteistöyhtiöstä.
Toisaalta samassa omistajapolitiikan luonnoksessa myös NOSTETTIIN valtion minimiomistuksen rajaa Kemijoki Oy:n osalta ja ehdotan säädettäväksi että valtion omistuksen pitäisi olla vähintään 33,4% (nykyään 0%). Jostain syystä kukaan kommentoija ei muista mainita tätä.
Mielestäni on huomattavasti perustellumpaa valtion omistaa osuus Kemijoki Oy:stä kuin Kruunuasunnoista.
Mielestäni omistajaohjaus on ottanut isoja harppauksia järkevämpään suuntaan tällä hallituskaudella. Esimerkiksi se, että omistajaohjauksen virkamiehet eivät enää istu yhtiöiden hallituksissa nostamassa lihavia hallituspalkkioita, se että omistajaohjauksen pelisääntöjä selkeytetään ja jaetaan omistukset selvästi eri luokkiin, sekä myös se että valtion omistamissa yrityksissä voidaan jatkossa sitoa isompi osuus johdon palkasta yhtiön tulokseen.
Nämä kaikki kasvattavat omistaja-arvoa ja omistajana olemme tässä tapauksessa me kaikki.
https://valtioneuvosto.fi/-/valtion-yhtioomistuksilla-haetaan-kestavaa-…;
Myydään tuhkatkin pesästä, että voitaisiin piilotella hallituksen karmaisevan heikkoa talouspolitiikkaa. Tämä lössi pitäisi oikeasti raahata jo valtakunnan oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
VR, Finnair ja Posti eivät omista infrastruktuuria eivätkä ne osakeyhtiöinä tuota palveluita hyvää hyvyyttään.
Ehkä eivät omista infraa, mutta paha on operoida rautateillä ilman junia ja lentokentillä ilman lentokoneita. Mm Norjassa valtio pumppas Norwegianin täyteen massia kun se meinas kaatua, jostain syystä siellä nähdään kansallinen lentoyhtiö kriittisen tärkeäksi.
Ilmiannoin, kansalaisyhteiskuntaa vähättelevä ketju!
Valtion omistuksia ei pitäisi pystyä myymään ilman 2/3 enemmistöä eduskunnassa, koska toimilla on huomattavasti pidemmälle ulottuvia vaikutuksia kuin eduskuntakausi.
Aloittaja jätti uutisen linkittämättä, tässä Turun Sanomien artikkeli:
https://www.ts.fi/uutiset/6336364