Gps- häirintää kauheaa lentokoneiden kannalta mutta entä laivat, milloin ruotsinlaiva ajaa karille ja uppoaa tai tankkeri?
Onko palattu sekstantteihin, entä pilviset yöt (jolloin kuuta ja tähtiä EI näy)?
Onko lainkaan turvallista enää osallistua risteilyillä?
Kommentit (11)
Navigoida voi myös kartalla ja on tuolla merimerkkejäkin matkalla
Vierailija kirjoitti:
Laivoissa on tutka ja reitillä on tutkaheijastimia, jolloin väylämerkit näkyy huonommassakin säässä. Se on ainakin yksi, ehkä on myös inertissn perustuvaa paikkatietoa kuten lentokoneissa.
Inertiaan
En muista tuollaista olleen Halosen aikana. Onko välit jotenkin kireät nyt?
Vierailija kirjoitti:
En muista tuollaista olleen Halosen aikana. Onko välit jotenkin kireät nyt?
Tätä on ihan jokaisen Venäjän rajanaapurin kiusana. Tuskin johtuu Halosen puutteesta.
Kyllä ennen on lentokoneet osanneet mennä ilman mitään gps järjestelmiä, se on tätä uusavuttomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Navigoida voi myös kartalla ja on tuolla merimerkkejäkin matkalla
Niin, ap ei ymmärrä että laivat ovat kulkeneet ennenkin ilman gps.
Nuo ruotsinlaivat hiukan vähemmän seilaa Venäjän rajan tuntumassa.
Sitä se NATO:n suorittama GPS häirintä aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennen on lentokoneet osanneet mennä ilman mitään gps järjestelmiä, se on tätä uusavuttomuutta.
Ennen GPSää kentokoneissa käytettiin radiosuunnistuslaitteita, joita aletaan purkamaan pois. Suomessakin on jo useita kenttiä, joille ainoa lähestymismenetelmä tukeutuu gps:ään. Tämä on puhtaasti rahakysymys. Radiosuunnistuslaitteet vaativat jatkuvaa ylläpitoa ja huoltoa, josta Finavia haluaa eroon. Aika näyttää miten fiksua se on tai oli.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennen on lentokoneet osanneet mennä ilman mitään gps järjestelmiä, se on tätä uusavuttomuutta.
Tarton kentälle lennettäessä tarvitaan GPS. Siksi lennot sinne on nyt peruttu.
Laivoissa on tutka ja reitillä on tutkaheijastimia, jolloin väylämerkit näkyy huonommassakin säässä. Se on ainakin yksi, ehkä on myös inertissn perustuvaa paikkatietoa kuten lentokoneissa.