Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Samalla kun käydään sukupolvien välistä sanaharkkaa milleniaalien ja Z:tojen välillä, niin Zilleniaaleja ei saisi unohtaa

Vierailija
05.04.2024 |

Zillenniaalit (syntyneet 1990-2000 tai 1992-2002) ovat millenniaalien ja Z-sukupolven välisen siirrosvaiheen sukupolvellinen kohortti, joka on viimevuosina erotettu omaksi mikrosukupolveksi ikäryhmän selkeän erotettavuuden sekä millenniaalien ja Z-sukupolven päällekkäisen limittäytymisen vuoksi.

Zillennialeihin on vaikuttanut sekä edeltävä millenniaalien sukupolvi että seuraava Z-sukupolvi, ja heillä on usein vahva, polarisoiva yhteys kumpaankin viereiseen sukupolveen. Heille on ominaista, että heitä kasvattivat vähemmän optimistiset boomerit ja enemmän skeptiset ja pragmaattiset 60-luvun sukupolvet, jotka kasvattivat heidät keskittymään enemmän käytäntöön ja itse tekemiseen kuin pyrkimyksiin ja tavoittelemiseen.

Zillenniaalit elivät heidän varhaislapsuutensa 9/11 hyökkäyksen ja tapaninpäivän tsunaamin aikana, ja he olivat ensimmäinen sukupolvien kohortti, joka koki murrosiän muuttuneessa 9/11:n jälkeisessä maailmassa. Suurin osa tästä kohortista tuli täysi-ikäiseksi 2010-luvun lopulla, ja 2010-luvun taantuma, työpaikkojen katoaminen ja maailmanlaajinen 2020 pandemian ovat olleet keskeisiä vaikuttavia tapahtumia heidän elämässään. Esimerkiksi he saivat suurimman taloudellisen osuman 2020 pandemiasta muihin sukupolviin verrattuna.

Zillenniaalit ovat kasvaneet 2000- ja 2010-lukujen digitaalisen vallankumouksen ja digitaalisen lukutaidon ytimessä ja olivat ensimmäisiä, joilla on ollut lapsuudesta asti oma puhelin ja jotka liittyivät alaikäisenä Facebookiin. 2020-luvulla he ovat myös Y- ja Z- sukupolvia todennäköisemmin irtautuneet sosiaalisesta mediasta, kuten Instagramista, Youtubesta, Facebookista ja Tiktokista muunmuassa ahdistuksen, loppuunpalamisen ja kiinostuksen katoamisen vuoksi mikä on tehnyt heistä SoMessa vaikeasti tavoitettavan ikäryhmän.

Zillenniaalit ovat vähemmän varakkaita, mutta taloudellisesti turvallisempia kuin Z-sukupolvi, ja heillä on suhteellisen korkea ostovoima milleniaaleihin verrattuna minkä vuoksi heille on vakaat ostotavat mutta ovat silti hintaherkkiä ja reagoivat hintojen nousuun katkerasti. Heillä ovat myös hyvin brändiuskollisia pitäytyen muita useammin omissa suosikki brändeissään ja esimerkiksi saattavat väitellä siitä juoko Coca Colaa vai Pepsiä, omistaako Samsungin vai Applen puhelimen, käveleekö Niken vai Adidaksen kengillä, pelaako Nintendon vai Xboxin konsolilla ja jopa siitä asioiko S- vai K-kaupassa.

Zillenniaalit tyypillisesti kokevat tai ajattelevat, että 2000- ja 2010-luvut olivat nostalgisia kulta-aikoja ja parasta aikaa elää niin kulttuurisesti kuin muodillisesti. Lisäksi suomalaiset Zilleniaalit eivät muista television aikaa ennen Salkkarien ja Muumien olemassaoloa. Lisäksi tämän mikrosukupolven jäsenet pitävät ikäluokkansa "liukuvaa" luonnetta huolestuttavana (sillä vuodet, jolloin Y-sukupolvi päättyy ja Z-sukupolvi alkaa, ovat aina liikkeessä), mikä joidenkin tutkimusten mukaan saattaa leimata heidän asemaansa, merkitystään ja panostaan työpaikoilla sekä aiheuttaa heitä kohtaan ikäsyrjintään ja työhakemusten hylkäämistä.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän