Ennen vaihdettiin öljyt, nyt samaan tahtiin renkaat Tutkimus osoittaa sähköautoasiakkaiden tyytymättömyyttä renkaiden nopeaan kulumiseen
Kauppalehti 31.3.2024:
"Sähköautot ovat painavampia ja niissä on totuttua enemmän vääntöä. Yhä useampi sähköauton ostanut yllättyy negatiivisesti renkaiden kulumistahtiin.
Tällaiseen tulokseen on päätynyt yhdysvaltalaisen J.D. Powerin tutkimus
Rengaspalautetta tutkaillut Automotive News puhuu sähköauton rengassarjan uusimisesta jo samantapaisena vuosihuoltotoimenpiteenä kuin polttomoottoriautojen öljynvaihto.
AN:n mukaan esimerkiksi Ford Mustang Mach E:n yhdysvaltalaisessa huolto-ohjelmassa suositellaan joko uusimaan renkaat, vaihtamaan niiden paikkaa tai ainakin tarkastamaan kulutuspinta 10000 mailin (16093 km) välein. Hyundai Ioniq 6:n vastaava väli on vain 8500 mailia (13680 km)."
Oma mielipiteeni on se, että sähköautojen hyödyt ulosmitataan kun niistä tehdään tarpeettoman isoja, tehokkaita ja raskaita.
Esimerkiksi jo varsin yleinen 225/55/18 rengassarja kohtuullisen laadukkailla renkailla maksaa 700-1000 euroa/sarja.
Kommentit (8)
Meillä sähköautossa samat kitkat jo viidettä talvea. Kesärenkailla ajetaan kolme kesää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sähköautossa samat kitkat jo viidettä talvea. Kesärenkailla ajetaan kolme kesää.
Mahtaa olla hyvässä kunnossa.
Ja tuo on ilmastoystävällistä polttaa kumia vääntävällä sähköautolla 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sähköautossa samat kitkat jo viidettä talvea. Kesärenkailla ajetaan kolme kesää.
Mahtaa olla hyvässä kunnossa.
Lain vaatimassa kunnossa aina.
Sähköautoissa varmaan yleisimmin jo 20" leveät läskirenkaat. Ei saa tonnilla sarjaa jos merkkirengas.
Sitten jossain sanottiin sähköautoja jopa päästöttömiksi, vaikka pienhiukkaspäästöt niissä on jopa korkeammat kuin polttomoottorissa. Tuo renkaiden nopea kuluminen on ympäristön kannalta hirveää.
Mikromuovia sen kuin pölisee maisemaan.
Kallista lystiä on.