Ortodoksisuus kiinnostaa, mistä lähteä liikkeelle?
Olen parin vuoden ajan ollut uskossa ja olen tutkinut eri kristinuskon suuntauksia. Ortodoksisen kirkon opit vaikuttavat minusta olevan lähimpänä totuutta sen perusteella mitä nyt olen kirjoista ja netistä lukenut. En ole käynyt ikinä ortodoksisessa kirkossa. Kuulun itse Helsingin ortodoksisen seurakunnan alueelle. Mitä minun kannattaisi tehdä? Mennä Helsinkiin johonkin jumalanpalvelukseen? Laittaa sähköpostia papille yms ja pyytää tapaamista jossa keskusteltaisiin? Mitä neuvoja ortodoksit antaisitte?
Kommentit (110)
Minuakin kiinnostelis. Voiko niihin palveluksiin vaan mennä mukaan?
Tarkoittaako ortodoksisuus roomalaiskatolisuutta?
Ortodoksisuus on tuomitsevaa ja kapeakatseista. Ajatteletko esimerkiksi että nainen ei ole soveltuva papiksi tai homot eivät ole kelvollisia kirkolliseen vihkimiseen. Monet rituaalit ovat ortodokseille tärkeitä. Paastoaminen, tietynlainen ulkokultaisuus ja rooli. Mulle on tärkeää ihan muut asiat. Ortodoksisuus teki minusta ateistin. Kirkosta erottuani löysinkin uskon uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako ortodoksisuus roomalaiskatolisuutta?
Ei tarkoita.
Mene vaan mukaan jumalanpalveluksiin. Kyllä sinne mennä saa kuka vain, ei kukaan kysele, kuulutko seurakuntaan vai ei. Ehkä valitsisin jonkin isomman kirkon, jos menee johonkin ihan pieneen, niin voi tuntua oudolta, kun ei tunne tapoja ja on kaikkien nähtävillä.
Ortodoksiset seurakunnat järjestävät myös kursseja, yleensä tapaaminen kerran viikossa, jotka on tarkoitettu juuri heille, jotka harkitsevat seurakuntaan liittymistä. Voit myös soittaa suoraan seurakuntaan, ja kysellä, mitä kaikkea olisi juuri sellaista, mihin voisit osallistua, saat varmaan ajan jollekin papillekin.
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksisuus on tuomitsevaa ja kapeakatseista. Ajatteletko esimerkiksi että nainen ei ole soveltuva papiksi tai homot eivät ole kelvollisia kirkolliseen vihkimiseen. Monet rituaalit ovat ortodokseille tärkeitä. Paastoaminen, tietynlainen ulkokultaisuus ja rooli. Mulle on tärkeää ihan muut asiat. Ortodoksisuus teki minusta ateistin. Kirkosta erottuani löysinkin uskon uudelleen.
Tuo on ihan normi kristinuskoa. Nainen ei ole kykeneväinen papiksi eikä homojen kuulu olla homoja vaan pyrkiä muuttumaan normaaleiksi ihmisiksi terveisin Raamattu. Joka muuta väittää ei ole kristitty vaan luulee voivansa muokata Raamattua miten haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksisuus on tuomitsevaa ja kapeakatseista. Ajatteletko esimerkiksi että nainen ei ole soveltuva papiksi tai homot eivät ole kelvollisia kirkolliseen vihkimiseen. Monet rituaalit ovat ortodokseille tärkeitä. Paastoaminen, tietynlainen ulkokultaisuus ja rooli. Mulle on tärkeää ihan muut asiat. Ortodoksisuus teki minusta ateistin. Kirkosta erottuani löysinkin uskon uudelleen.
Tuo on ihan normi kristinuskoa. Nainen ei ole kykeneväinen papiksi eikä homojen kuulu olla homoja vaan pyrkiä muuttumaan normaaleiksi ihmisiksi terveisin Raamattu. Joka muuta väittää ei ole kristitty vaan luulee voivansa muokata Raamattua miten haluaa
Sitten hyväksyy myös orjuuden ja sen ettei hiuksia saa leikata tietyllä tavalla jne. Ai niitä ei tarvitsekaan noudattaa? Et sä pysty määrittelemään että vain tietyllä tavalla raamattua noudattava on kristitty. Sitä paitsi raamattu ei edes kiellä homoutta, riippuu miten sen tulkitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksisuus on tuomitsevaa ja kapeakatseista. Ajatteletko esimerkiksi että nainen ei ole soveltuva papiksi tai homot eivät ole kelvollisia kirkolliseen vihkimiseen. Monet rituaalit ovat ortodokseille tärkeitä. Paastoaminen, tietynlainen ulkokultaisuus ja rooli. Mulle on tärkeää ihan muut asiat. Ortodoksisuus teki minusta ateistin. Kirkosta erottuani löysinkin uskon uudelleen.
Tuo on ihan normi kristinuskoa. Nainen ei ole kykeneväinen papiksi eikä homojen kuulu olla homoja vaan pyrkiä muuttumaan normaaleiksi ihmisiksi terveisin Raamattu. Joka muuta väittää ei ole kristitty vaan luulee voivansa muokata Raamattua miten haluaa
Sitten hyväksyy myös orjuuden ja sen ettei hiuksia saa leikata tietyllä tavalla jne. Ai niitä ei tarvitsekaan noudattaa? Et sä pysty määrittelemään että vain tietyllä tavalla raam
Vanhan Testamentin säännöt eivät päde enää. Raamattu kieltää homouden yksiselitteisesti sitä ei voi tulkita mitenkään homoutta puolustavasti. En ole määritellyt näin, Raamattu on määritellyt sen.
Ortodoksit yleensä nimenomaan eivät ole mitään fanaatikkoja. Ainakin kuuluisi keskittyä oman sielun tilaan muiden ihmisten arvostelemisen ja tuomitsemisen sijaan. Lukuvinkiksi antaisin esimerkiksi nunna Kristodulin päiväkirjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksisuus on tuomitsevaa ja kapeakatseista. Ajatteletko esimerkiksi että nainen ei ole soveltuva papiksi tai homot eivät ole kelvollisia kirkolliseen vihkimiseen. Monet rituaalit ovat ortodokseille tärkeitä. Paastoaminen, tietynlainen ulkokultaisuus ja rooli. Mulle on tärkeää ihan muut asiat. Ortodoksisuus teki minusta ateistin. Kirkosta erottuani löysinkin uskon uudelleen.
Tuo on ihan normi kristinuskoa. Nainen ei ole kykeneväinen papiksi eikä homojen kuulu olla homoja vaan pyrkiä muuttumaan normaaleiksi ihmisiksi terveisin Raamattu. Joka muuta väittää ei ole kristitty vaan luulee voivansa muokata Raamattua miten haluaa
Sitten hyväksyy myös orjuuden ja sen ettei hiuksia saa leikata tietyllä tavalla jne. Ai niitä ei tarvitsekaan noudattaa? Et sä pysty
"Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalanpalvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät."
Miksi tästä Paavalin litaniasta yleensä kyetään lukemaan vain homouden tuomitseminen? Siinä asetetaan moni enemmistöllekin hyvin arkipäiväinen synti ihan samalle viivalle. Joku voisi myös osata käyttää omia aivojaan ja tajuta, että tuossa tuomitaan sen ajan standardien ja kielenkäytön mukaisesti tietynlainen elämäntapa. Tuossa kontekstissa tuskin tarkoitetaan kahden miehen välistä rakkaudellista suhdetta. Ja olkoon miten oli, niin meitä kiellettiin selkeästi tuomitsemasta toisiamme. Jeesuksella meni selkeästi jopa hermot sellaisissa tilanteissa, joissa joku ihminen yritti olla olevinaan toisia parempi tai vähemmän syntinen.
Ei kyse ole ahdasmielisyydestä. Ortodoksisuudessa ei vain säntäillä trendien mukaan ja ollaan pragmaattisia. Naisia arvostetaan, mutta halutaan välttää tilanteita että mies ja nainen esim. kohtaisivat kirkon pyhimissä osissa kaksistaan, koska ihminen on ihminen ja voi tapahtua syntiä ;)
Yksi tuttavani liittyi ortodokseihin ja ihan samanlainen "tavallinen" uskovainen rivikristitty hän on kuin ennenkin. Kun samaa Raamattua luettaessa keskitytään keskeisiin asioihin eikä takerruta lillukanvarsiin, niin hyvä. Tunnen uskovia monista eri pienistä seurakunnista. Turha oppivääntäminen on - no turhaa. Kristus meidän vapahtajamme on ydin.
Kristinuskossa on paljon symboliikkaa. On kristus, seurakunnan pää ja seurakunta on hänen morsiamensa. Seurakunnan johtaja on seurakuntaperheen päämies ja siksi mies. Raamatun perhe-esimerkit ovat mies-nainen tai mies-nainen-nainen-nainen jne. Jotkut uskovat ovatkin sitä mieltä että avioliitto mies-nainen on Jumalan korkein ihanne ja malli. Jotkut ovat taipumassa antamaan myöten muillekin malleille, koska näitä mies-useampi nainen myös on nähtävissä muttas sekään ei ole Jumalan ihanne. Samoin mies-mies tia nainen-nainen ei ole ihanne. Sanon vaan että Jumala meitä tässä armahtakoon. Jotkut uskovat homot ovat asiassa ihan vilpittömiä ja toiset ovat hiljaa ja kärsivät.
Lähimmäisenrakkaus on tärkein laki, sanoi Jeesus itse. Kumpi on lähimmäisenrakkautta, toisiaan rakastava homopari vai homoihin syrjintää ja henkistä väkivaltaa kohdistava uskovainen? Luulisi tämän olevan itsestäänselvää, kertoohan sen myös ihmisen omatunto, terve järki sekä myös Suomen laki.
Tässä on esimerkki ortodoksista: sun pitää uskoa kaikki, ihan kaikki sillä tavalla kuin kirkko määrää. Mistään ei saa ajatella omilla aivoilla. Jos olet jostain asiasta eri mieltä kuin Kirkko, et voi olla uskossa ollenkaan ja se on heihei ja tervemenoa helvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksisuus on tuomitsevaa ja kapeakatseista. Ajatteletko esimerkiksi että nainen ei ole soveltuva papiksi tai homot eivät ole kelvollisia kirkolliseen vihkimiseen. Monet rituaalit ovat ortodokseille tärkeitä. Paastoaminen, tietynlainen ulkokultaisuus ja rooli. Mulle on tärkeää ihan muut asiat. Ortodoksisuus teki minusta ateistin. Kirkosta erottuani löysinkin uskon uudelleen.
Kirkko opettaa nimenomaisesti, että esimerkiksi paaston noudattaminen on hengellisen kasvun ja kilvoittelun työkalu eikä mikään autuaaksi tekevä päämäärä. On farisealainen synti esimerkiksi kerskailla sillä, että kykenee orjallisesti noudattamaan paastosääntöjä. Varsinkin, jos arvostelee muita samalla. Olennaiset asiat tapahtuvat sielussa ja sydämessä, ja näkyvät laupeutena ja rakkautena kanssaihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksisen kirkon opit vaikuttavat minusta olevan lähimpänä totuutta sen perusteella mitä nyt olen kirjoista ja netistä lukenut.
Lähimpänä totuutta?! Minkään uskonnon horinat eivät ole lähelläkään totuutta. Jos totuutta etsit niin unohda uskonnot, jos taas haluat elää mielikuvitusmaailmassa, mikä tahansa huuhaalahko sellaisen sinulle kyllä tarjoaa. Vain mielikuvitus on rajana silloin kun päättää, että tiedosta viis, uskominen ja luuleminen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Lähimmäisenrakkaus on tärkein laki, sanoi Jeesus itse. Kumpi on lähimmäisenrakkautta, toisiaan rakastava homopari vai homoihin syrjintää ja henkistä väkivaltaa kohdistava uskovainen? Luulisi tämän olevan itsestäänselvää, kertoohan sen myös ihmisen omatunto, terve järki sekä myös Suomen laki.
Tässä on esimerkki ortodoksista: sun pitää uskoa kaikki, ihan kaikki sillä tavalla kuin kirkko määrää. Mistään ei saa ajatella omilla aivoilla. Jos olet jostain asiasta eri mieltä kuin Kirkko, et voi olla uskossa ollenkaan ja se on heihei ja tervemenoa helvettiin.
Tämä on ihan höpöhöpöä ortodoksisuudesta. Ortodoksit eivät missään kohtaa opeta, etteivätkö muutkin kuin ortodoksit voisi pelastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksisuus on tuomitsevaa ja kapeakatseista. Ajatteletko esimerkiksi että nainen ei ole soveltuva papiksi tai homot eivät ole kelvollisia kirkolliseen vihkimiseen. Monet rituaalit ovat ortodokseille tärkeitä. Paastoaminen, tietynlainen ulkokultaisuus ja rooli. Mulle on tärkeää ihan muut asiat. Ortodoksisuus teki minusta ateistin. Kirkosta erottuani löysinkin uskon uudelleen.
Kirkko opettaa nimenomaisesti, että esimerkiksi paaston noudattaminen on hengellisen kasvun ja kilvoittelun työkalu eikä mikään autuaaksi tekevä päämäärä. On farisealainen synti esimerkiksi kerskailla sillä, että kykenee orjallisesti noudattamaan paastosääntöjä. Varsinkin, jos arvostelee muita samalla. Olennaiset asiat tapahtuvat sielussa ja sydämessä, ja näkyvät laupeutena ja rakkautena kanssaihmisiä kohtaan.
Syrjiminen sukupuolen tai seksuaalisen suuntautumisen perusteella se vasta onkin laupeutta ja rakkautta kanssaihmisiä kohtaan :)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako ortodoksisuus roomalaiskatolisuutta?
Kreikkalaiskatolisuutta lähellä.
Up