Mitä eroa on akkulaturilla ja ylläpitolaturilla?
Autoon siis pakkasten varalle. Vai onko nuo sama asia, osaisiko joku selittää?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Ylläpitolaturi latausteholtaan heikompi kuin täysiverinen akkulatiri, muuten molemmat on latureita.
Kiitos, kumpi kannattaa siis hankkia?
Nostan vielä, jos joku osaisi kertoa, kumpi on parempi auton käynnistysakun lataamiseen? Mistä muutenkaan tiedän, millainen laturi käy?
Laturi on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön. Se lataa akun täyteen suhteellisen nopeasti, mutta jos sen jättää päälle pitemmäksi aikaa, niin se kiehuttaa akun kuivaksi.
Ylläpitolaturi lataa akun hitaasti täyteen, mutta osaa pitää akun täydessä varauksessa kiehuttamatta sitä kuiviin.
Akkulaturi tietenkin, jos pitää akku saada nopeasti täyteen. Jos autosi on pitkään pysäköitynä/harrasteauto talviteloilla tms, niin käytät ylläpitolaturia että akkusi yleensä vielä toimii kun on tarkoitus käynnistää auto. Katsot mikä akku sulla on ja meet akkukauppaan kysymään tarkoitukseesi sopivaa laturia.
Vierailija kirjoitti:
Nostan vielä, jos joku osaisi kertoa, kumpi on parempi auton käynnistysakun lataamiseen? Mistä muutenkaan tiedän, millainen laturi käy?
Pakkasella jos sun akku on tyhjä, et tee kummallakaan mitään koska akku ei ota latausta vastaan kylmänä.
Sanni16kerava
Laadukas ylläpitolaturi osaa välillä myös purkaa akkua ja ladata varaustason mukaan. Käynnistysakun lataukseen akkulaturi on parempi. Jos kyseessä on normaali henkilöauton akku niin lähes kaikki laturit jotka lataavat 12V ja 4 A ovat ihan hyviä. Niissäkin laatu tahtoo mennä laadun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Laturi on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön. Se lataa akun täyteen suhteellisen nopeasti, mutta jos sen jättää päälle pitemmäksi aikaa, niin se kiehuttaa akun kuivaksi.
Ylläpitolaturi lataa akun hitaasti täyteen, mutta osaa pitää akun täydessä varauksessa kiehuttamatta sitä kuiviin.
Kiitos vastauksesta! Eli ylläpitolaturi vaikuttaisi paremmalta varmaan? Mitä tarkoittaa hitaasti tässä tapauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Nostan vielä, jos joku osaisi kertoa, kumpi on parempi auton käynnistysakun lataamiseen? Mistä muutenkaan tiedän, millainen laturi käy?
Kuplavolkkari, rättisitikka, wartburgi vai Tesla, mikä auto on laturia vailla?
Vierailija kirjoitti:
Laadukas ylläpitolaturi osaa välillä myös purkaa akkua ja ladata varaustason mukaan. Käynnistysakun lataukseen akkulaturi on parempi. Jos kyseessä on normaali henkilöauton akku niin lähes kaikki laturit jotka lataavat 12V ja 4 A ovat ihan hyviä. Niissäkin laatu tahtoo mennä laadun mukaan.
Laatu on laatua, yleensä noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laturi on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön. Se lataa akun täyteen suhteellisen nopeasti, mutta jos sen jättää päälle pitemmäksi aikaa, niin se kiehuttaa akun kuivaksi.
Ylläpitolaturi lataa akun hitaasti täyteen, mutta osaa pitää akun täydessä varauksessa kiehuttamatta sitä kuiviin.
Kiitos vastauksesta! Eli ylläpitolaturi vaikuttaisi paremmalta varmaan? Mitä tarkoittaa hitaasti tässä tapauksessa?
Parikymmentä tuntia, riippuen akun koosta ja varaustasosta ja lataustehosta.
Sanni16kerava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laturi on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön. Se lataa akun täyteen suhteellisen nopeasti, mutta jos sen jättää päälle pitemmäksi aikaa, niin se kiehuttaa akun kuivaksi.
Ylläpitolaturi lataa akun hitaasti täyteen, mutta osaa pitää akun täydessä varauksessa kiehuttamatta sitä kuiviin.
Kiitos vastauksesta! Eli ylläpitolaturi vaikuttaisi paremmalta varmaan? Mitä tarkoittaa hitaasti tässä tapauksessa?
1-2 A on latausvirta, eli jos akku tarvitsee esimerkiksi 40Ah, niin se vaatii 20-40 tuntia latausaikaa. Normaalin henkilöauton lataukseen akkulaturi on parempi vaihtoehto, ei se yön yli latauksessa akkua vahingoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostan vielä, jos joku osaisi kertoa, kumpi on parempi auton käynnistysakun lataamiseen? Mistä muutenkaan tiedän, millainen laturi käy?
Kuplavolkkari, rättisitikka, wartburgi vai Tesla, mikä auto on laturia vailla?
Ihan tavallinen Toyota.
Ylläpitolaturi asennetaan autoon ja se lataa akkua silloin kun auto on piuhalla kiinni lämmiitystolpan pistokkeessa. Eli se on aina mukana, menit minne tahansa, mutta et voi ladata sillä muita ajoneuvoja. Akkulaturi taas on irtonainen härpäke ja sillä voi siten luonnollisesti ladata useita akkuja kun sen vaan siirtää välillä ajoneuvosta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Laturi on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön. Se lataa akun täyteen suhteellisen nopeasti, mutta jos sen jättää päälle pitemmäksi aikaa, niin se kiehuttaa akun kuivaksi.
Ylläpitolaturi lataa akun hitaasti täyteen, mutta osaa pitää akun täydessä varauksessa kiehuttamatta sitä kuiviin.
Höpö höpö! Kaikki nykyaikaiset laturit lopettavat lataamisen kun akku tulee täyteen.
Ylläpitolaturi on hyvä, jos autoa pidetään pitkään käyttämättömänä niin se pitää akun hengissä.
Akkulaturi on ylläpitolaturia nopeampi, tyhjentyneen akun latauksessa, niin kuin täällä on aikaisemminkin mainittu.
Aivan tyhjäksi mennyt akku särkyy kovalla pakkasella koska se jäätyy ja kennot vääntyvät.
Ylläpitolaturit tarkoitettu asennettavaksi kiinteästi autoon.Yleensä ovat 4-10 ampeerisia, hintaa tuollaisella asennettuna 100--250eur riippuen onko sulla autossasi valmiina liitännät asennukselle (moottorinlämmitin johdotus).Erittäin suositeltava hankinta.
Akkulaturilla on suurempi teho, ja sitä käytetään vain, kun akku on ladattava. Ylläpitolaturi on aina autossa ja kytkettynä moottorinlämmittimeen. Kun kytket moottorinlämmittimen, lataus alkaa automaattisesti. On hyvä, jos ajaa lyhyitä matkoja, jotta auton generaattori ei ehdi ladata akkua. Varsinkin jos sinulla on dieselauto.
Vierailija kirjoitti:
Laadukas ylläpitolaturi osaa välillä myös purkaa akkua ja ladata varaustason mukaan. Käynnistysakun lataukseen akkulaturi on parempi. Jos kyseessä on normaali henkilöauton akku niin lähes kaikki laturit jotka lataavat 12V ja 4 A ovat ihan hyviä. Niissäkin laatu tahtoo mennä laadun mukaan.
Parhaimmat ylläpitolaturit ovat Defa Smartcharge, Ctek MXS 5.0 Polar, Exide 12/5.5. Nämä laturit ovat markkinoilla lähes ainoat jotka pystyvät lataamaan autojen akkuja -30c lämpötilassakin ja useimmissa autoissa ilman akun irroittamista auton sähköjärjestelmästä. Nämä laturit ovat myös hyväksytty ulkokäyttöönkin. Suurin osa markkinoilla olevista latureista eivät pysty enää lataamaan auton akkua näin kylmissä lämpötiloissa. 10A tehoiset akkulaturit alkavat mennä jo useimpien akkujen pikalataamisen puolelle joka toistuvana, pitkäaikaisena latausvirtana ei ole hyväksi akuille.
Ylläpitolaturi ehdottomasti. Se on asennettuna kuin lohkolämmitin, joten asennus on siisti, pysyvä ja toimiva. Meillä olo ensin Ctekin akkulaturi käytössä ja aika nopeasti alkoi tympiä konepellin availu. Dieselin Webaston vuoksi hankittiin ylläpitolaturi ja sellainen olikin kolmessa dieselissä peräkkäin. Ylläpitolaturi lisäsi selvästi myös akun ikää.
Ajan jatkuvasti lyhyitä matkoja, ja siitähän akku ei tykkää. Autooni vaihdettiin akku 2021 toukokuussa, ja nyt taas se hyytyi kauppakeskuksen pihaan. Huollossa todettiin taas akun vaihto aiheelliseksi. Merkkihuollon kaveri suositteli ylläpitoakkua hintaan 450 euroa. Aika kallis juttu tällaiselle vähän ajelevalle mummelille, mutta kai tuo on hankittava.
Ylläpitolaturi latausteholtaan heikompi kuin täysiverinen akkulatiri, muuten molemmat on latureita.