Volkswagen irtisanoo yli 100000 työntekijää Euroopassa, siirtää painopistettä voimakkaasti Kiinaan
VW:n softatuotanton on jo lähes kokonaan siirretty Kiinaan. No nyt se uusin VW:n uuusiempien autojen softaversio 4.0 kyllä jo toimiikin aiempaa huomattavasti paremmin. Tuota versiota ei kyllä voi päivittää moniin melko uusiinkaan autoihin koska siinä on lisäksi tehty muutoksia autojen hardwareen. Onko lienee kiinalaisen softafirman (jonka VW osti) ansiota, en tiedä.. Uusin softaversio on esim. Tiguan 2024 -versiossa, Passat 2024 -versiossa ja täysähköauto ID7:ssa.
Lisäksi täyssähköautojen suunnittelu ja tuotanto siirtyy voimakkaasti (tai kokonaan) Kiinaan.
Lienee vain alkua. Irtisanomiset Euroopassa tuskin jäävät tähän.
Myös Stellantis Group (Citroen, DS, Peugeot ym.) on jo tehnyt vastaavia liikkeitä.
Kommentit (10)
Eikö tuo tuotannon siirtäminen kiinaan ole jo niin last season ja nyt on maailmantilannekin jo ihan toinen ja tuotannon pitää siksi olla aiempaa enemmän paikallista?
Tosin ei ole eka kerta kun pomoporras jumittaa menneessä ja rakentaa uusia terminaaleja lentokentälle koska hki-vantaa on niin täydellisessä solmukohdassa.. Se jäi näiltä hoksaamatta että kehitys kehittyy ja lentokoneilla voidaan lentää aiempaa pidempiä reittejä ilman tarvetta välilaskuille. Saati sitten koneen vaihdoille.
Ei se mitään. Mm. Saksassa tulee työntekijöistä rikkaita; siellä näes on kunnon irtisanomispalkkiot tiedossa ja suomalainen taasen ravaa munaravia maanantaina ilmoittautumaan työkkäriin.
Pian saksalaiset lopettavat VW:n autojen ostamisen niin kohta Kiinasta palataan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo tuotannon siirtäminen kiinaan ole jo niin last season ja nyt on maailmantilannekin jo ihan toinen ja tuotannon pitää siksi olla aiempaa enemmän paikallista?
Tosin ei ole eka kerta kun pomoporras jumittaa menneessä ja rakentaa uusia terminaaleja lentokentälle koska hki-vantaa on niin täydellisessä solmukohdassa.. Se jäi näiltä hoksaamatta että kehitys kehittyy ja lentokoneilla voidaan lentää aiempaa pidempiä reittejä ilman tarvetta välilaskuille. Saati sitten koneen vaihdoille.
Olkoon miten tahansa last season, ei kansalaiset silti ole valmiita maksamaan siitä ylimääräistä, että se on lähellä tehty. Vai ihanko vakavasti uskot, että jonkun hyvän mielen takia firmat leikkaisi katteistaan?
Eiköhän WV:n kohdalla kyse ole siitä, että jos kiinan vaurastuva keskiluokka olisi sen verran tyhmää, että niitä voisi vielä höynäyttää ostamaan tuollaisen kulkineen? Kun kiinassa on se oma kirjoitusmerkkijärjestelmä, niin välttämättä kaikki eivaät osaa lukea näitä euroopassa kirjoitettuja WV-käyttäjäkokemuksia?
Jos noin on niin ei opittu mitään venäjäriippuvuudesta. Kiina on samanlainen pahis.
Kiinan markkinat kasvaa, Euroopan ei. Tilanne on kestämätön mm. ilmastonmuutoksen vuoksi, mutta voitot ennen luontoa, kuten meillä on tapana sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos noin on niin ei opittu mitään venäjäriippuvuudesta. Kiina on samanlainen pahis.
Joku kiinalainen kommunistijohtaja sanoi, että he myyvät kapitalistille köyden, johon se hirtetään.
AY-liikkeet on mukana saksalaisten autofirmojen hallituksissa. Sähköautot vaatii puolet vähemmän osia ja työvoimaa. Tämä ei ay-liikkeille käy siksi saksan autoteollisuus koittaa vielä myydä polttomoottoriautoja eikä edullista sähköautoa kykene euroopan autotehtaat myymään. Halvin taitaa olla 30 tonnia ja kiinalainen halvin miniauto 5 tonnia.
Ay-liikkeet ajaa teollisuuden pois euroopasta.
VW on tehnyt jo Kiinaan miljardien investoiteja.