Olenko ainia joka ei pysy perässä saamelais sekoilussa?
Toi on niin sekava soppa ettei tuota kukaan pysty ymmärtämään.
Joku citysaamelainen ei hyväksy jotain maalausta, sit joku saamelaisyhdistys kertoo että hyväksyvät maalauksen ja nyt joku saanelainen haukkuu sen saamekaisyhdistyksen.
Pitäisikö toi saamelais sekamelska jotenkin meidän muiden ymmärtää vai annetaanko niiden tapella vaan keskenään?
Kommentit (18)
Ahkiollinen kirkhasta ja kairaan tai ethelänlomalle enontekhiölle. Nunnukhalla mennään!
Saamelaiset loukkaantuvat ihan kaikesta. Maalaus on asiallinen mutta siitäkin piti kehittämällä kehittää jotain, mikä mukamas loukkaa saamelaisia.
Uliskoon keskenään, ei kiinnosta.
Ja taiteilijoille neuvo, kiertäkää kaukaa kaikki vähemmistöaiheet, niistä ei tule kuin ulinaa.
Hieno maalaus.
loukkaantumisesta voisi vetää sen johtopäätöksen, että kukaan taiteilija ei saa enää maalata minkään muun etnisen ryhmän tai rodun edustajia, kuin omansa.
kuulostaa jännälle.
Mulla on epäilys että olen onnekas kun en tiedä tästä tapauksesta yhtään mitään.
Naima-Aslak ja Soikhiapää ovat parasta sketsihuumoria, mitä on esitetty. Lisää näitä.
Vierailija kirjoitti:
Saamelaiset loukkaantuvat ihan kaikesta. Maalaus on asiallinen mutta siitäkin piti kehittämällä kehittää jotain, mikä mukamas loukkaa saamelaisia.
Tässä tapauksessa yksi valittaja sai kohtuuttomasti huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Uliskoon keskenään, ei kiinnosta.
Ja taiteilijoille neuvo, kiertäkää kaukaa kaikki vähemmistöaiheet, niistä ei tule kuin ulinaa.
KIertäkää,tai muuten alkaa nunuunka-nunnuka-lailaalailaa-laulu raikaa.
Tämän loukkaantujan blogia lukemalla/somepäivityksiä tsekkaamalla ei kyllä lisäänny mikään ymmärrys vaan v tutus siitä, että kaikesta pitää riidellä. Aivan turhaan! Miten joillakin edes riittää energia, aika ja kiinnostus tehdä jokaisesta kiusalla tehdystä kuvitelmastaan totena julistamansa analyysi?
Ei ihmiset oikeasti mieti noin pitkälle jokaista asiaa. Saamelainen perinteikkäässä ilmiasussa kuvastaa Saamelaista perinteikkäässä ilmiasussa, ei yhtään mitään sen kummempaa.
Tää hyveposeeraamisen ja puhtoisuuden kirkkaimman kruunun tavoittelu on aivan sairaissa mittasuhteissa tänä päivänä. Get a freakin' life and enjoy it.
Petra voisi mennä omatoimisesti uuniin.
Jostain luin, että saamelaisasut ovat jonkinasteisia kopioita puolalaisten kauppiaiden asuista satojen vuosien takaa. Kun kulkivat hansojen tai kaupparyssien mukana.
Kyse on siitä, että saamelaisia pitää kuvata heidän nykyisessä ympäristössään eli eteläsuomalaisessa trendikahvilassa kännykkä kädessä. He siis ovat aivan kuin me, pukeutuvat, puhuvat ja syövät kuin me, mutta jokin mystinen alkuperäiskansalaisuus erottaa heidät meistä. Meidän emme saa huomata sitä ja samalla meidän pitää kuitenkin jatkuvasti huomioida se. Virhe on kuvata saamelainen luonnon keskellä, koska saamelainen on oikeasti vieraantunut luonnosta. Oikea saamelainen on globaali wokesaamelainen, ei mikään poronkasvattaja.
Itse kartan kaikkea saamelaista käsityötä ihan viimeiseen asti, en osta. Jos se on kulttuurillista omimista niin pitäkää tuotteenne, nauttikaa niistä itse, me ei haluta omia niitä.
🇺🇦🇮🇱
Wokefemistit jotka ovat varttisaamelaisia jos sitäkään meuhkaavat ja pilaavat oikeiden saamelaisten maineen. Lehden toimituksessa vain näiden kavereita joten saavat näkyvyyttä ja ihmiset yleistävät helposti.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että saamelaisia pitää kuvata heidän nykyisessä ympäristössään eli eteläsuomalaisessa trendikahvilassa kännykkä kädessä. He siis ovat aivan kuin me, pukeutuvat, puhuvat ja syövät kuin me, mutta jokin mystinen alkuperäiskansalaisuus erottaa heidät meistä. Meidän emme saa huomata sitä ja samalla meidän pitää kuitenkin jatkuvasti huomioida se. Virhe on kuvata saamelainen luonnon keskellä, koska saamelainen on oikeasti vieraantunut luonnosta. Oikea saamelainen on globaali wokesaamelainen, ei mikään poronkasvattaja.
Siis just tää. Saahan sulla mielipide olla vaikka sanoisit että p aska on hyvää lounasta, mutta ei sen sun mielipiteen takia tarvitse toisen taiteelliseen vapauteen ja johonkin tulevan näyttelyn sisältöön asti puuttua. Ootko vähän kiusaaja itse silloin kun haluat tarkoituksella olla vaan et mitään muuta kuin kiusanhenki? - ja tämä ei ollut kysymys siteeraamani kommentin kirjoittajalle. Se on kysymys kaikille teille tekomoraalinvartijoille.
Tämä on kans saamelaisten ongelma. Kilpaillaan ja intetään siitä, kuka on oikea saamelainen ja kuka ei. Ahdasmielistä ja turhaa touhua.
Ja Kata nauraa matkalla pankkiin.
Petra Laitin blogia lukemalla tieto ja ymmärrys lisääntyy, suosittelen!