Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Saksa on Suomen suurin vientimaa". Epäilen vahvasti ettei kylläkään ole, vaan kyseessä eräänlainen harha

Vierailija
27.11.2023 |

Saksan satamien kautta kulkee suurin osa Suomen valtamerien taakse käytävästä kaupasta. Tämä taitaa vääristää tilastoja, joihin Saksa ilmeisesti monesti merkitään vientimaaksi vaikka oikea kohde on esim. Aasiassa.

Samasta syystä pikkuinen Hollanti keikkuu vientitilastoissa korkealla: siellähän sijaitsee Euroopan suurimpiin valtamerisatamiin lukeutuva Rotterdam, jonka kautta suomitavara myös matkaa maailmalle.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin....

Vierailija
2/15 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen kysymys on, että pitääkö Suomen oikeasti maksaa siitä, että saa viedä jotain tuotetta muualle? Onko se siis silloin haluttua ja mihin se tavara joutuu (suoraan kaatopaikalle)

Mitä ihmettä sä höpiset.

Metsäteollisuuden tuotteet21,5 %

Metallituotteet14,7 %

Konetuotteet21 %

Sähkötuotteet12 %

 

Ei me olla mikään Kiina, joka vie muovirojua ympäri maailmaa. Ja mitä tarkoitat maksamisella? Vientiyrityksethän saa tuloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merikontteihin lastattava tavara matkaa valtaosin merten taakse.  Perävaunuihin lastattava tavara matkaa Eurooppaan.  Saksaan menevä liikenne on valtaosin konttiliikennettä.  Pelkästään jo tuosta voi päätellä ettei Saksa voi olla Suomen suurin vientimaa.

Vierailija
4/15 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merikontteihin lastattava tavara matkaa valtaosin merten taakse.  Perävaunuihin lastattava tavara matkaa Eurooppaan.  Saksaan menevä liikenne on valtaosin konttiliikennettä.  Pelkästään jo tuosta voi päätellä ettei Saksa voi olla Suomen suurin vientimaa.

 

Ymmärräthän, että ulkomaan kauppa määräytyy ostajan, eikä lopullisen määränpään mukaan. Saksassa on vientialan yrityksiä, jotka ostavat Suomelta ja vaikka tavara lopulta matkaisikin Saksasta muualle kuin Saksan markkinoille, on Saksa silti Suomen suurin vientimaa.

 

Vierailija
5/15 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä tyhmä ketju.

Vierailija
6/15 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että ymmärtää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merikontteihin lastattava tavara matkaa valtaosin merten taakse.  Perävaunuihin lastattava tavara matkaa Eurooppaan.  Saksaan menevä liikenne on valtaosin konttiliikennettä.  Pelkästään jo tuosta voi päätellä ettei Saksa voi olla Suomen suurin vientimaa.

 

Ymmärräthän, että ulkomaan kauppa määräytyy ostajan, eikä lopullisen määränpään mukaan. Saksassa on vientialan yrityksiä, jotka ostavat Suomelta ja vaikka tavara lopulta matkaisikin Saksasta muualle kuin Saksan markkinoille, on Saksa silti Suomen suurin vientimaa.

 

Ymmärrän toki. On kokemusta alalta ja kyllä niihin vientimanifesteihin merkittiin ihan ne oikeat vientimaat. Saksaan jäi Saksaan kulkevasta rahdista ihan murto-osa. 

Vierailija
8/15 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristus että on tyhmä ihminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

rysssäntrollaus aloitushan tämä on, kohta pääsee itse asiaan

Vierailija
10/15 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merikontteihin lastattava tavara matkaa valtaosin merten taakse.  Perävaunuihin lastattava tavara matkaa Eurooppaan.  Saksaan menevä liikenne on valtaosin konttiliikennettä.  Pelkästään jo tuosta voi päätellä ettei Saksa voi olla Suomen suurin vientimaa.

Nuppi sekaisin kuin seinäkello. Muovikassillako ne pitäisi meritse viedä niinkuin sinä rahtaat viinaa laivalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samalla logiikalla Kiinan krääsää ei tuoda Suomeen kun sen tilaa ap eikä Suomen valtio?

Nyt on alle peruskoulutason taas.

Vierailija
12/15 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla logiikalla Kiinan krääsää ei tuoda Suomeen kun sen tilaa ap eikä Suomen valtio?

Nyt on alle peruskoulutason taas.

Nyt oli huono vertaus.  Tavaran vientimaa olisi tuossa Suomi riippumatta siitä, tilaako sen Suomen valtio vai Suomessa osoitettaan pitävä ap.

Jos Suomesta matkaava tavara ei jää Saksaan ja sen vastaanottajaksi on merkitty esim. Kiina, ei kyseessä ole todellakaan mikään Saksaan menevä vienti vaikka se vaihtaisi laivaa Saksassa.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP menee vaan kiltisti takaisin sinne alakouluun, taitaa olla paljon kerrattavaa.

Vierailija
14/15 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla logiikalla Kiinan krääsää ei tuoda Suomeen kun sen tilaa ap eikä Suomen valtio?

Nyt on alle peruskoulutason taas.

Nyt oli huono vertaus.  Tavaran vientimaa olisi tuossa Suomi riippumatta siitä, tilaako sen Suomen valtio vai Suomessa osoitettaan pitävä ap.

Jos Suomesta matkaava tavara ei jää Saksaan ja sen vastaanottajaksi on merkitty esim. Kiina, ei kyseessä ole todellakaan mikään Saksaan menevä vienti vaikka se vaihtaisi laivaa Saksassa.

 

Jos esimerkiksi tuotteen ostanut yritys sijaitsee Saksassa ja tekee tilauksen Suomesta EU:n yhteisökauppana, eikä sitä vientiselvitetä Suomesta kauttakulkuna Kiinaan, on se vientiä Saksaan. Sama ostanut yritys voi itse vientiselvittää oman ostoksensa Saksasta Kiinaan, jolloin kyseessä on vientiä Saksasta Kiinaan.

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrättehän, että nämä tilastot syntyvät Tulliin tehtyjen vientiselvitysten kautta ja globaalissa kaupassa voi kontti olla vientiselvitetty seuraavasta satamasta vaikka minne. Sitenhän Venäjällekin raja vuottaa vaikka Kazakstanin kautta.

Aloitus on siinä oikeassa, että tavaran määränpää voi olla täysin toinen kuin Saksa, jonne se on viety Suomesta, mutta vientimaa ei voi olla Saksa ilman, että kyse on EU:ssa sijaitsevien yritysten yhteisökaupasta. Silloin suomalainen yritys on käynyt kauppaa eurooppalaisen yrityksen kanssa.