"Saksa on Suomen suurin vientimaa". Epäilen vahvasti ettei kylläkään ole, vaan kyseessä eräänlainen harha
Saksan satamien kautta kulkee suurin osa Suomen valtamerien taakse käytävästä kaupasta. Tämä taitaa vääristää tilastoja, joihin Saksa ilmeisesti monesti merkitään vientimaaksi vaikka oikea kohde on esim. Aasiassa.
Samasta syystä pikkuinen Hollanti keikkuu vientitilastoissa korkealla: siellähän sijaitsee Euroopan suurimpiin valtamerisatamiin lukeutuva Rotterdam, jonka kautta suomitavara myös matkaa maailmalle.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Toinen kysymys on, että pitääkö Suomen oikeasti maksaa siitä, että saa viedä jotain tuotetta muualle? Onko se siis silloin haluttua ja mihin se tavara joutuu (suoraan kaatopaikalle)
Mitä ihmettä sä höpiset.
Metsäteollisuuden tuotteet21,5 %
Metallituotteet14,7 %
Konetuotteet21 %
Sähkötuotteet12 %
Ei me olla mikään Kiina, joka vie muovirojua ympäri maailmaa. Ja mitä tarkoitat maksamisella? Vientiyrityksethän saa tuloja.
Merikontteihin lastattava tavara matkaa valtaosin merten taakse. Perävaunuihin lastattava tavara matkaa Eurooppaan. Saksaan menevä liikenne on valtaosin konttiliikennettä. Pelkästään jo tuosta voi päätellä ettei Saksa voi olla Suomen suurin vientimaa.
Vierailija kirjoitti:
Merikontteihin lastattava tavara matkaa valtaosin merten taakse. Perävaunuihin lastattava tavara matkaa Eurooppaan. Saksaan menevä liikenne on valtaosin konttiliikennettä. Pelkästään jo tuosta voi päätellä ettei Saksa voi olla Suomen suurin vientimaa.
Ymmärräthän, että ulkomaan kauppa määräytyy ostajan, eikä lopullisen määränpään mukaan. Saksassa on vientialan yrityksiä, jotka ostavat Suomelta ja vaikka tavara lopulta matkaisikin Saksasta muualle kuin Saksan markkinoille, on Saksa silti Suomen suurin vientimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merikontteihin lastattava tavara matkaa valtaosin merten taakse. Perävaunuihin lastattava tavara matkaa Eurooppaan. Saksaan menevä liikenne on valtaosin konttiliikennettä. Pelkästään jo tuosta voi päätellä ettei Saksa voi olla Suomen suurin vientimaa.
Ymmärräthän, että ulkomaan kauppa määräytyy ostajan, eikä lopullisen määränpään mukaan. Saksassa on vientialan yrityksiä, jotka ostavat Suomelta ja vaikka tavara lopulta matkaisikin Saksasta muualle kuin Saksan markkinoille, on Saksa silti Suomen suurin vientimaa.
Ymmärrän toki. On kokemusta alalta ja kyllä niihin vientimanifesteihin merkittiin ihan ne oikeat vientimaat. Saksaan jäi Saksaan kulkevasta rahdista ihan murto-osa.
rysssäntrollaus aloitushan tämä on, kohta pääsee itse asiaan
Vierailija kirjoitti:
Merikontteihin lastattava tavara matkaa valtaosin merten taakse. Perävaunuihin lastattava tavara matkaa Eurooppaan. Saksaan menevä liikenne on valtaosin konttiliikennettä. Pelkästään jo tuosta voi päätellä ettei Saksa voi olla Suomen suurin vientimaa.
Nuppi sekaisin kuin seinäkello. Muovikassillako ne pitäisi meritse viedä niinkuin sinä rahtaat viinaa laivalta.
Ja samalla logiikalla Kiinan krääsää ei tuoda Suomeen kun sen tilaa ap eikä Suomen valtio?
Nyt on alle peruskoulutason taas.
Vierailija kirjoitti:
Ja samalla logiikalla Kiinan krääsää ei tuoda Suomeen kun sen tilaa ap eikä Suomen valtio?
Nyt on alle peruskoulutason taas.
Nyt oli huono vertaus. Tavaran vientimaa olisi tuossa Suomi riippumatta siitä, tilaako sen Suomen valtio vai Suomessa osoitettaan pitävä ap.
Jos Suomesta matkaava tavara ei jää Saksaan ja sen vastaanottajaksi on merkitty esim. Kiina, ei kyseessä ole todellakaan mikään Saksaan menevä vienti vaikka se vaihtaisi laivaa Saksassa.
AP menee vaan kiltisti takaisin sinne alakouluun, taitaa olla paljon kerrattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samalla logiikalla Kiinan krääsää ei tuoda Suomeen kun sen tilaa ap eikä Suomen valtio?
Nyt on alle peruskoulutason taas.
Nyt oli huono vertaus. Tavaran vientimaa olisi tuossa Suomi riippumatta siitä, tilaako sen Suomen valtio vai Suomessa osoitettaan pitävä ap.
Jos Suomesta matkaava tavara ei jää Saksaan ja sen vastaanottajaksi on merkitty esim. Kiina, ei kyseessä ole todellakaan mikään Saksaan menevä vienti vaikka se vaihtaisi laivaa Saksassa.
Jos esimerkiksi tuotteen ostanut yritys sijaitsee Saksassa ja tekee tilauksen Suomesta EU:n yhteisökauppana, eikä sitä vientiselvitetä Suomesta kauttakulkuna Kiinaan, on se vientiä Saksaan. Sama ostanut yritys voi itse vientiselvittää oman ostoksensa Saksasta Kiinaan, jolloin kyseessä on vientiä Saksasta Kiinaan.
Ymmärrättehän, että nämä tilastot syntyvät Tulliin tehtyjen vientiselvitysten kautta ja globaalissa kaupassa voi kontti olla vientiselvitetty seuraavasta satamasta vaikka minne. Sitenhän Venäjällekin raja vuottaa vaikka Kazakstanin kautta.
Aloitus on siinä oikeassa, että tavaran määränpää voi olla täysin toinen kuin Saksa, jonne se on viety Suomesta, mutta vientimaa ei voi olla Saksa ilman, että kyse on EU:ssa sijaitsevien yritysten yhteisökaupasta. Silloin suomalainen yritys on käynyt kauppaa eurooppalaisen yrityksen kanssa.
niin....