Kuinka luennolla kuuluu käyttäytyä
Olen aikuisoliskelija ja osallistun luennoille yliopistolla todella monen työvuoden jälkeen. Opiskelua on nyt kestänyt lähes vuoden ja ihmettelen kun luennolla opiskelutoverit vain istuvat hiljaa kuuntelemassa, eivätkä osallistu kommentoimalla, kysymällä eikä vastaväittämällä mitään.
Itse olen sellaine että en millään jaksaisi pelkästään kuunnella luennoitsijan tasaista jupinaa, vaan esitän välillä oppiaineesta jotain kommenttia. Tämä ei kuitenkaan herätä mitään reaktiota, ei luennoitsijassa eikä muissa opiskelijoissa.
Olen tullut siihen tulokseen että olen luokan häirikkö ja joka luennon jälkeen valvon pitkään yöllä mietiskellen omaa typerää käytöstäni.
Kuinka siellä luennolla kuuluu oikeasti käyttäytyä kuunnella hiljaa vai yrittää osallistua?
Kommentit (38)
Eikö se luennoitsija koskaan itse kysy teiltä opiskelijoilta, että herättikö asia ajatuksia tai onko kysyttävää? Outoa.
Ei kuulu olla siellä suunta päänä kyselemässä ja kommentoimassa. Tosiaan, kun yleensä jossain massaluennoilla on 100-200 kuulijaa niin eihän siitä tulisi yhtään mitään. Anna luennoitsijan puhua rauhassa. Jos hän kysyy teiltä mielipiteitä tai kysymyksiä, silloin on oikea aika avata suunsa. Tai sitten luennon jälkeen, jos silloin on varattu muutama minuutti kysymyksille.
Onko noin kaikilla luennoilla opettajasta ja opiskelijoista riippumatta?
En kesken luennon kysyisi, vaikka jotkut luennoitsijat sanovat aluksi, että saa kysyä/kommentoida.
Mutta tekisin muistiinpanoja asioista, joita haluan kommentoida ja esittäisin kommenttini luennon päätteeksi. Tai sitten sähköpostissa, jos sitä kommenteille varattua aikaa ei olisi (mikä olisi kyllä outoa).
Riippuu paljon luennosta. Yleensä Suomessa kuuluu kuunnella hiljaa ja kysymyksiä esitetään vain pyydettäessä tai luennon jälkeen. Toisaalta jotkut luennoitsijat kannustavat vuorovaikutukseen. Tähän tietysti vaikuttaa myös kuinka paljon osallistujia luennolla on.
Kommentointi ja vastaväittäminen voi häiritä muita opiskelijoita.
Luennolla "kuuluu" kuunnella hiljaa ja luennon lopuksi voi tietenkin esittää kysymyksiä. Luennoitsija on varannut tietyn ajan aiheen läpikäynnille, jonka takia tämä on tyypillinen malli toimia. Opiskelijoiden määrä vaihtelee aiheesta riippuen muutamasta satoihin ja siitä ei tulisi yhtään mitään, jos kaikki keskeyttäisivät miten huvittaa. Mikäli luennoitsija haluaa aktiivisuutta hänellä on kyllä omat keinonsa siihen. Yksittäiset kysymykset ei toki kauheasti luentoa haittaa, joten voi siellä toimia myös hieman tilanteen mukaankin.
Lisäyksenä ylempään viestiini, ryhmätyöt ja pienryhmäluennot ovat sitten eri asia, siellä yleensä saa osallistua aktiivisesti ja siihen usein kannustetaankin. t nro 3
No ei se ihan niinkään mene, ettei kysymyksiä tai kommentteja saisi ollenkaan esittää. Kyllä moni luennoitsija toivoo myös vähän vuorovaikutteisuutta. On myös aika puuduttavaa kuunnella yhden ihmisen opetusta 1,5 tuntia putkeen. Mutta riippuu kyllä tosi paljon luennosta. Jollain 200 hengen massaluennolla voi kysyä jos on jotain epäselvää tai relevantti kommentti, mutta muuten kannattaa mennä enemmän luennoitsijan ehdoilla eli odottaa hänen aloitettaan. Monesti paljon äänessä olevien ihmisten kommentit tuntuu olevan luokkaa "kyllä minäkin olen töissä ihan selvästi huomannut että sitä ja tätä..." ja vielä vähän aiheen vierestä. Kymmenen hengen luennolla on ihan eri tunnelma ja kommentit ja kysymykset varmasti enemmän tervetulleita. Jos epäilyttää, niin voithan aina kysyä luennoitsijalta kahden kesken ennen tai jälkeen luennon että miten hän haluaa toimittavan?
Lopetin lukemisen kohtaan aikuisoliskelija.
Luennoitsija luennoi ja opiskelijat kuuntelevat tehden muistiinpanoja. Jos kaikki olisivat kuin ap ei luento etenisi yhtään mihinkään vaan olisi ihan ap:n oma performanssi.
Luennolla annetaan luennoitsijan tehdä työnsä rauhassa eikä keskeytetä kyselemällä. Erikseen ovat sitten pienryhmät, joissa ideana on keskustella, mutta on puhdasta huonoa käytöstä massaluennolla häiritä muiden opiskelua. Ei ole tarkoitus osoittaa, että on eri mieltä tai kyseenalaistaa jotain ellei luennoitsija erikseen ilmoita, että nyt on kysymysten aika. Harva aikuisopiskelija malttaa odottaa, heillä on kova halu kertoa oma kokemus ja oma mielipide tilastojen ja tutkimusten vastapainoksi.
Kaivaa nenää, pyöritellä kuivaksi otos, ampua räkäknöllillä edessäistuvia.
Yliopistonlehtori vastaa: Opiskelijoiden kysymykset luennolla ovat pääsääntöisesti hyvin tervetulleita, ja yleensä suomalaiset opiskelijat kysyvät liian vähän. Kysymysten pitäisi kuitenkin liittyä suoraan luennon aiheeseen ja olla sopivan tiiviitä. Yhden opiskelijan esittämien kysymysten määrän pitäisi myös olla kohtuullinen. Yleensä tämä ei ole ongelma, mutta joskus harvoin kurssille sattuu opiskelija, joka haluaisi olla jatkuvasti esillä. Se on kiusallista muiden kuulijoiden kannalta. Jos esität yhden luennon aikana yli kolme kysymystä ja/tai kysymyksesi esittäminen (ilman luennoijan vastausta) kestää usein yli minuutin, kuulut todennäköisesti tähän hankalien tyyppien ryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lukemisen kohtaan aikuisoliskelija.
-Hyvä että saadaan niuhot pois porukasta.
AP menee luennoille pitääkseen omla luentoja,persun käytöstä
Briteissä luennolle mennään niin, että on tehty kotitehtävät (luettu kirja, tutkimus jne.) ja professori voi kuulustella jonkun teoksen pohjalta aiheesta. Sielläkään ei kysellä joutavia, koska kysyjällä pitää olla teoriapohjainen olettama, jota puolustaa ennen kuin kysyy. Pelkkä "minun kokemuksen mukaan tämä on näin " ei riitä.
Mikä fiilis, ap, näitä vastauksia lukiessa? Oletko "häirikkö"?
ap tässä
Kysymyksessä ei ole massaluento, vaan 10-15 opiskelijan ryhmä ja yksi sama luennoitsija. Suurin osa porukasta ei ole avannut suutaan koko vuoden kestäneen kurssin aikana kertaakaan. Itse esitän pari kysymystä illassa ja tunnen itseni todelliseksi kouluhäiriköksi.
Mitään keskustelua tai vuorovaikutusta ei luennoilla ole havaittavissa.
Vierailija kirjoitti:
ap tässä
Kysymyksessä ei ole massaluento, vaan 10-15 opiskelijan ryhmä ja yksi sama luennoitsija. Suurin osa porukasta ei ole avannut suutaan koko vuoden kestäneen kurssin aikana kertaakaan. Itse esitän pari kysymystä illassa ja tunnen itseni todelliseksi kouluhäiriköksi.
Mitään keskustelua tai vuorovaikutusta ei luennoilla ole havaittavissa.
Niin eikö se luennoitsija siis koskaan itse oma-aloitteisesti kysy teiltä opiskelijoilta että onko kysyttävää tai kommentteja? Keskeytätkö aina hänen luentonsa kysymyksilläsi?
Olet tyypillinen aikuisopiskelija. Jostain syystä he tykkäävät olla äänessä. Onko se jokin auktoriteettiasia vai mikä...? Luennolla on tarkoitus kuunnella. Siitä ei tulisi mitään jos kaikki yleisössä koko ajan keskeyttäisi luennoitsijan. Monesti nämä kysyjät kysyvät joko epäolennaisia asioita, tai asioita johin luennoitsija ei ole vielä ehtinyt. Kirjoita kysymykset paperille ja kysy lopuksi, siihen on yleensä varattu aikaa sitä varten.