Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka luennolla kuuluu käyttäytyä

Vierailija
17.11.2023 |

Olen aikuisoliskelija ja osallistun luennoille yliopistolla todella monen työvuoden jälkeen. Opiskelua on nyt kestänyt lähes vuoden ja ihmettelen kun luennolla opiskelutoverit vain istuvat hiljaa kuuntelemassa, eivätkä osallistu kommentoimalla, kysymällä eikä vastaväittämällä mitään.

Itse olen sellaine että en millään jaksaisi pelkästään kuunnella luennoitsijan tasaista jupinaa, vaan esitän välillä oppiaineesta jotain kommenttia. Tämä ei kuitenkaan herätä mitään reaktiota, ei luennoitsijassa eikä muissa opiskelijoissa.

Olen tullut siihen tulokseen että olen luokan häirikkö ja joka luennon jälkeen valvon pitkään yöllä mietiskellen omaa typerää käytöstäni.

Kuinka siellä luennolla kuuluu oikeasti käyttäytyä kuunnella hiljaa vai yrittää osallistua?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tyypillinen aikuisopiskelija. Jostain syystä he tykkäävät olla äänessä. Onko se jokin auktoriteettiasia vai mikä...? Luennolla on tarkoitus kuunnella. Siitä ei tulisi mitään jos kaikki yleisössä koko ajan keskeyttäisi luennoitsijan. Monesti nämä kysyjät kysyvät joko epäolennaisia asioita, tai asioita johin luennoitsija ei ole vielä ehtinyt. Kirjoita kysymykset paperille ja kysy lopuksi, siihen on yleensä varattu aikaa sitä varten.

Vierailija
2/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se luennoitsija koskaan itse kysy teiltä opiskelijoilta, että herättikö asia ajatuksia tai onko kysyttävää? Outoa.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu olla siellä suunta päänä kyselemässä ja kommentoimassa. Tosiaan, kun yleensä jossain massaluennoilla on 100-200 kuulijaa niin eihän siitä tulisi yhtään mitään. Anna luennoitsijan puhua rauhassa. Jos hän kysyy teiltä mielipiteitä tai kysymyksiä, silloin on oikea aika avata suunsa. Tai sitten luennon jälkeen, jos silloin on varattu muutama minuutti kysymyksille.

Vierailija
4/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noin kaikilla luennoilla opettajasta ja opiskelijoista riippumatta?

Vierailija
5/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kesken luennon kysyisi, vaikka jotkut luennoitsijat sanovat aluksi, että saa kysyä/kommentoida.

Mutta tekisin muistiinpanoja asioista, joita haluan kommentoida ja esittäisin kommenttini luennon päätteeksi. Tai sitten sähköpostissa, jos sitä kommenteille varattua aikaa ei olisi (mikä olisi kyllä outoa).

Vierailija
6/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon luennosta. Yleensä Suomessa kuuluu kuunnella hiljaa ja kysymyksiä esitetään vain pyydettäessä tai luennon jälkeen. Toisaalta jotkut luennoitsijat kannustavat vuorovaikutukseen. Tähän tietysti vaikuttaa myös kuinka paljon osallistujia luennolla on.

Kommentointi ja vastaväittäminen voi häiritä muita opiskelijoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luennolla "kuuluu" kuunnella hiljaa ja luennon lopuksi voi tietenkin esittää kysymyksiä. Luennoitsija on varannut tietyn ajan aiheen läpikäynnille, jonka takia tämä on tyypillinen malli toimia. Opiskelijoiden määrä vaihtelee aiheesta riippuen muutamasta satoihin ja siitä ei tulisi yhtään mitään, jos kaikki keskeyttäisivät miten huvittaa. Mikäli luennoitsija haluaa aktiivisuutta hänellä on kyllä omat keinonsa siihen. Yksittäiset kysymykset ei toki kauheasti luentoa haittaa, joten voi siellä toimia myös hieman tilanteen mukaankin.

Vierailija
8/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä ylempään viestiini, ryhmätyöt ja pienryhmäluennot ovat sitten eri asia, siellä yleensä saa osallistua aktiivisesti ja siihen usein kannustetaankin. t nro 3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ihan niinkään mene, ettei kysymyksiä tai kommentteja saisi ollenkaan esittää. Kyllä moni luennoitsija toivoo myös vähän vuorovaikutteisuutta. On myös aika puuduttavaa kuunnella yhden ihmisen opetusta 1,5 tuntia putkeen. Mutta riippuu kyllä tosi paljon luennosta. Jollain 200 hengen massaluennolla voi kysyä jos on jotain epäselvää tai relevantti kommentti, mutta muuten kannattaa mennä enemmän luennoitsijan ehdoilla eli odottaa hänen aloitettaan. Monesti paljon äänessä olevien ihmisten kommentit tuntuu olevan luokkaa "kyllä minäkin olen töissä ihan selvästi huomannut että sitä ja tätä..." ja vielä vähän aiheen vierestä. Kymmenen hengen luennolla on ihan eri tunnelma ja kommentit ja kysymykset varmasti enemmän tervetulleita. Jos epäilyttää, niin voithan aina kysyä luennoitsijalta kahden kesken ennen tai jälkeen luennon että miten hän haluaa toimittavan?

Vierailija
10/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin lukemisen kohtaan aikuisoliskelija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luennoitsija luennoi ja opiskelijat kuuntelevat tehden muistiinpanoja. Jos kaikki olisivat kuin ap ei luento etenisi yhtään mihinkään vaan olisi ihan ap:n oma performanssi. 

Vierailija
12/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luennolla annetaan luennoitsijan tehdä työnsä rauhassa eikä keskeytetä kyselemällä. Erikseen ovat sitten pienryhmät, joissa ideana on keskustella, mutta on puhdasta huonoa käytöstä massaluennolla häiritä muiden opiskelua. Ei ole tarkoitus osoittaa, että on eri mieltä tai kyseenalaistaa jotain ellei luennoitsija erikseen ilmoita, että nyt on kysymysten aika. Harva aikuisopiskelija malttaa odottaa, heillä on kova halu kertoa oma kokemus ja oma mielipide tilastojen ja tutkimusten vastapainoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivaa nenää, pyöritellä kuivaksi otos,  ampua räkäknöllillä edessäistuvia.

Vierailija
14/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistonlehtori vastaa: Opiskelijoiden kysymykset luennolla ovat pääsääntöisesti hyvin tervetulleita, ja yleensä suomalaiset opiskelijat kysyvät liian vähän. Kysymysten pitäisi kuitenkin liittyä suoraan luennon aiheeseen ja olla sopivan tiiviitä. Yhden opiskelijan esittämien kysymysten määrän pitäisi myös olla kohtuullinen. Yleensä tämä ei ole ongelma, mutta joskus harvoin kurssille sattuu opiskelija, joka haluaisi olla jatkuvasti esillä. Se on kiusallista muiden kuulijoiden kannalta. Jos esität yhden luennon aikana yli kolme kysymystä ja/tai kysymyksesi esittäminen (ilman luennoijan vastausta) kestää usein yli minuutin, kuulut todennäköisesti tähän hankalien tyyppien ryhmään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin lukemisen kohtaan aikuisoliskelija.

-Hyvä että saadaan niuhot pois porukasta.

 

Vierailija
16/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP menee luennoille pitääkseen omla luentoja,persun käytöstä

Vierailija
17/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteissä luennolle mennään niin, että on tehty kotitehtävät (luettu kirja, tutkimus jne.) ja professori voi kuulustella jonkun teoksen pohjalta aiheesta. Sielläkään ei kysellä joutavia, koska kysyjällä pitää olla teoriapohjainen olettama, jota puolustaa ennen kuin kysyy. Pelkkä "minun kokemuksen mukaan tämä on näin " ei riitä.

Vierailija
18/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä fiilis, ap, näitä vastauksia lukiessa? Oletko "häirikkö"? 

Vierailija
19/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap tässä

Kysymyksessä ei ole massaluento, vaan 10-15 opiskelijan ryhmä ja yksi sama luennoitsija. Suurin osa porukasta ei ole avannut suutaan koko vuoden kestäneen kurssin aikana kertaakaan. Itse esitän pari kysymystä illassa ja tunnen itseni todelliseksi kouluhäiriköksi.

Mitään keskustelua tai vuorovaikutusta ei luennoilla ole havaittavissa.

Vierailija
20/38 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap tässä

Kysymyksessä ei ole massaluento, vaan 10-15 opiskelijan ryhmä ja yksi sama luennoitsija. Suurin osa porukasta ei ole avannut suutaan koko vuoden kestäneen kurssin aikana kertaakaan. Itse esitän pari kysymystä illassa ja tunnen itseni todelliseksi kouluhäiriköksi.

Mitään keskustelua tai vuorovaikutusta ei luennoilla ole havaittavissa.

Niin eikö se luennoitsija siis koskaan itse oma-aloitteisesti kysy teiltä opiskelijoilta että onko kysyttävää tai kommentteja? Keskeytätkö aina hänen luentonsa kysymyksilläsi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi