Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovaiset kysymys Raamattuun liittyen

Vierailija
23.11.2010 |

Mitä tarkoittaa kun rukoillaan "tulkoon sinun valtakuntasi"? ja mikä se valtakunta josta Raamatussa, ylipäätään puhutaan, on?



Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli se tilanne, jossa kristityt elävät lopulta, palvoen Jumalaa, ilman murheita ja huolia.



Se valtakunta mintä Raamattu lupaa. Vastakohta helvetille?

Vierailija
2/13 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jumalan tahdon tapahtumista? eikä kaikki ole ennalta määrrätty? Onko valtakunta siis mielen tila?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[]mikis valtakunnan tulemista pitää rukoilla ja jumalan tahdon tapahtumista? eikä kaikki ole ennalta määrrätty? Onko valtakunta siis mielen tila?

[/quote]




Eihän sen niin pitäisikään mennä, että rukoilemme vain niitä asioita, joiden "tahdomme toteutuvan". Ei Jumala ole mikään automaattia, jota rukoillaan silloin kun tekee jotakin asiaa mieli ja muuten eletään omassa rauhassa. PIkemminkin "tulkoon sinun valtakuntasi" on kai osoitus ikävöimisestä tähän tulevaan tilaan ja toive siitä, että itse sopisi siihen maailmanjärjestykseen sen pohjalta miten on elämänsä omilla valinnoillaan pohjustanut. Voin tietysti olla väärässäkin.

Vierailija
4/13 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että susi ja vohla makaa viereikkäin tms. en muista miten se meni ja ne ilmestyskirjan tapahtumat? mistä en kertoo? olen jotenkin ymmälläni kun minusta ne kuvaa tapahtumia maan päällä. Tietääkö joku oikeasti mitä ne kaikki tarkoittaa?

Vierailija
5/13 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nöyrät perivät maan, he saavat osakseen onnen ja rauhan. Vanhurskaat perivät maan ja asuvat siinä aina.



Sananl. 2:21,22

Oikeamieliset perivät maan, rehelliset saavat asua siellä, mutta jumalattomat temmataan juuriltaan, luopiot pyyhkäistään maan päältä.



Vierailija
6/13 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmestyskirja tarkoittaa että ei meillä täällä maailmassa ole mitään keinoa erottaa toisistaan hyviä ja pahoja tai pelastettuja ja syntiin jääneitä. Ne näyttävät aivan samalta ja tekevät aivan samoa asioita.



Tällä seikalla on kaksi merkitystä: ensinnäkin, ei pidä mennä tuomitsemaan ketään tai nostamaan ketään muita ylemmäksi, koska emme me voi tietää, miten asiat ovat. Toisenakin tämä oli/on tarkoitettu apokalyptikkoja vastaan, eli näitä lahkoja, jotka uskovat, että maailmanloppu tulee tiettynä päivänä Y, tai ainakin ihan kohta, ja sitä varten erottautuvat muusta maailmasta ja sen laeista ja työnteosta ja niin edelleen. Eli ei ole syytä mennä sen kaltaisiin äärimmäisyyksiin, vaikka miten maailmanlopu pelottaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmestyskirja tarkoittaa että ei meillä täällä maailmassa ole mitään keinoa erottaa toisistaan hyviä ja pahoja tai pelastettuja ja syntiin jääneitä. Ne näyttävät aivan samalta ja tekevät aivan samoa asioita. Tällä seikalla on kaksi merkitystä: ensinnäkin, ei pidä mennä tuomitsemaan ketään tai nostamaan ketään muita ylemmäksi, koska emme me voi tietää, miten asiat ovat. i]

ap.

Vierailija
8/13 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksiköhän se on siellä selitetty niin vaikeasti sitten?

Sä oot vaan lukenut vain ne katastrofikohdat ja sit sulla on sellainen fundamentalistinen tapa lukea, että sä kuvittelet, että siellä oikeasti puhutaan susista ja lampaista, vaikka kyse on aikakaudelle tyypillisestä kirjallisesta retoriikasta, jonka silloin kirjoittamisaikana ymmärsivät kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tilanne jossa jumala hallitsee maapalloa, ja ihmiset jotka silloin elävät maanpäällä ikuisesti paratiisissa tekevät jumalan tahdon, eli palvovat jumalaa ja elävät hänen tahtonsa mukaan

nythän koko asuttu maa on paholaisen eli saatana panettelijan vallassa

mutta pian saatana ja kikii pahaa tekevät hävitetään ikuisesti, eli ei mitään helvettiä ole olemassa, vaan pahat kuolevat lopullisesti

nythän kuolleet saavat ylösnousemuksensa ja sitten ns viimeisenä päivänä heidät tuomitaan tekojensa mukaan,



eli tuo valtakunta on kaiken perusta, ja noin jumala alkujaan tarkoittikin olevan, mutta sitten eeva ja adam kapinoivat ja maapallo muuttui täksi mikä se nytkin on.....

eli jumala antoi ihmisten itse osoittaa miten osaavat itsekseen hoitaa asiat , ja tässä se nyt on nähty miten hyvin menee....

Vierailija
10/13 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen lukenut kirkon historiaa ja siellä oli että ennen (kristillisyyden alussa) ihmiset uskoivat erillä tavalla, he uskoivat että se Jumalan valtakunta tulee joskus maanpäälle. Aloin istten ihmettelemään että miten se oikein on ja siksi täällä kyselen..



ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo raamatullista puhetta, mutta tarkoittaa sitä, että kaikki mitä sinä puhut ja teet tulisi olla Jumalan mielen mukaista. Raamatussa kehoitetaa rakastamaan Jumalaa kaikesta voimasta, sielusta ja sydämestä ja se tarkoittaa käytännössä Jumalan käskyjen pitämistä.



Jeesuksen ristinkuolema takaa jokaiselle pääsyn uuteen liittoon. Kun uskot Jeesuksen, eli Jeshuan kuolleen sinun syntiesi puolesta, että sinä saisit lahjana pelastuksen ja käännyt Jumalaa kohti ja pyydät Häntä elämääsi, niin saat Pyhän Hengen auttamaan sinua tekemään Jumalan tahdon. Pyhä Henki muistuttaa mm. Jumalan tahdosta. Sinulla on siis Herran Henki apunasi ja missä Herran Henki on, siellä on vapaus. Ja sinä haluat tehdä Jumalan tahdon kaikessa.



Ihminen on vain sellainen luomus, että meillä on kaikessa vapaus valita. Myös uskova ihminen tekee vääriä valintoja ja onneksi Jeshua lupaa rukoilla puolestamme koko ajan, muuten meillä ei olisi mitään toivoa. Mutta ja tässä tulee iso MUTTA! Jos haluamme elämän olevan siunattua, niin teemme Jumalan tahdon mukaisesti. Konkreettinen esimerkki meidän perheestä on se, että emme vietä joulua. Joulu on täysin pakanallista alkuperää.



http://www.israel-apu.org/ tuosta linkistä pääset lukemaan palkista kohtaa Kirjoituksia ja sielä edelleen ; Mistä joulu on peräisin?



Olen ollut muutaman vuoden uskossa ja mitä enenmmän olen tahtonut kuulla Jumalan ääntä, niin sitä enemmän olen tullut tietämään. Ihminen ei itse kykene kasvamaan yhtään sen nopeammin myöskään uskonelämässä, vaan Jumala antaa kasvun.



Tässä ajassa kyllä kykenemme erottamaan teoista Jumalan omat, mutta mitä siellä sydämen tasolla tapahtuu, sen tietää yksin Jumala. Jokainen tätä lukevakin saattaa olla ratkaisevassa vaiheessa suhteessaan usonasioihin. Toinen ottaa viestin vastaan, toinen ei. Jumala rakastaa jokaista ja mustasukkainen jokaisesta luodustaan ja haluaa tämän ihmisen palaavan Hänen luokseen antaakseen elämälle sen tarkoituksen, mikä on juuri se kaikkein parhain yksilöllisesti. Itse olen löytänyt elämäni ja en olisi koskaan uskonut, kuinka elämä voi olla jännittävää. Mitä enemmän haluan olla Jumalan läheisyydessä, sitä upeampaa elämä on. Sydän ikäänkuin herää eloon ja hengityskin on helpompaa! Jeshua on elämäni Herra! Tuon kun olen ymmärtänyt, niin olen saanut oman elämäni ohjat käsiini. Jos haluat saada elämän, niin sinun täytyy antaa omasi Jumalalle!

Vierailija
12/13 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakennetaan upeaksi paratiisiksi, kunhan saatana ja ne pahat ihmiset jotka eivät muutu on poistettu ikuisiksi ajoiksi, ei siis minnekään helvettiin





ja sitten muut elävät onnellisina maanpäällä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
23.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys 5. elokuuta 2001:



Tarkoittaako tämä: "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina" (Ap.t. 15:21) sitä, että pakanauskovilla on muitakin "opinkappaleita" kuin vain edellisessä jakeessa mainitut: "vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta"? Tavallisesti pakanauskovat vetoavat tähän jakeeseen (Ap.t. 20) ja ovat sitä mieltä että Tooran opetukset kuuluivat vain vanhan liiton juutalaisille. Miten asia on?



MZ

Vastaus 7. elokuuta 2001:



Vastaus kirjasta "Apostolinen seurakunta ja antikristuksen eksytys" s. 222-226:



Tarvitseeko pakanauskovan noudattaa muita Tooran käskyjä?



"Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi:' Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat ( hebr. UT: pakanakansat) minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti" (Matt. 28:18-20).



"Sentähden minä todistan teille kaikille tänä päivänä, että minä olen viaton kaikkien vereen. Sillä minä en ole vetäytynyt pois julistamasta teille kaikkea Jumalan tahtoa" (Ap.t. 20:26-27).



Pakanakristillisyyden keskuudessa jotkut tulkitsevat Jerusalemin apostolien ja vanhinten kokouksen päätöstä niin, että pakanakristittyjen tarvitsee pitää vain neljä perusvelvollisuutta, jotka pakanuudesta kääntyneille uskoville annettiin: epäjumalien saastuttaman karttaminen, haureuden karttaminen, veren ja verisen lihan karttaminen. Onko sitten todella niin, että vain nämä neljä käskyä kuuluvat pakanauskoville? Onko pakanakristikunnalla oikeus rikkoa muita Jumalan käskyjä, koska niitä ei mainittu Jerusalemin kokouksessa? Onko pakanauskovilla oikeus varastaa, tappaa, valehdella jne., koska niitä asioita ei mainittu Jerusalemissa?



Ei tietenkään! Jo pelkästään yksinkertainen talonpoikaisjärki ja omatunto sanovat, ettei pakanauskoville ole luvallista muidenkaan Jumalan käskyjen rikkominen, eli synnin tekeminen, kuten olemme aiemmin moneen kertaan todenneet. Mitä sitten tarkoittaa se, että Jerusalemissa annettiin vain neljä nooalaisiin lakeihin perustuvaa peruskäskyä pakanuudesta kääntyneille?



Nyt ensinnäkin on ymmärrettävä, että Raamatun oman ilmoituksen valossa pakanat ovat olleet ilman Jumalaa, ilman Messiasta ja ilman toivoa maailmassa, tietämättömyydessä, synnissä, epäjumalanpalveluksessa ja vieraantuneina Jumalasta (Efes. 2:11- 12, 4:17-19, 1.Piet. 4:3). Kun ihminen kääntyy pakanuudesta ja tietämättömyydestä Messiaan kautta elävän Israelin Jumalan puoleen, ei Jumala vaadi heiltä uskoontulossa niin suurta vastuuta ja tietämystä Jumalan Tooran käskyjen noudattamisessa. Kun pakanasyntyinen on tullut uskoon ja kastettu, hänen tulee aluksi oppia ja noudattaa näitä neljää nooalaista peruskäskyä, jotka Jerusalemin apostolien ja vanhinten kokouksessa annettiin pakanuudesta kääntyneille. Näiden neljän peruskäskyn noudattaminen on minimitaso, jota pakanauskovien tulee noudattaa heti uskoontulostaan lähtien. Sitten vähitellen, ajan kanssa, tulee pakanauskovatkin opettaa pitämään kaikki, mitä Jeshua käski opetuslastensa pitää. Paavali ei vetäytynyt pois julistamasta kaikkea Jumalan tahtoa pakanuudesta kääntyneille. Samoin tulee meidänkin menetellä, opettaen pakanauskoville kaiken Jumalan tahdon noudattaminen ja siinä riittää tehtävää koko elämän ajaksi.



Juutalaisilta Jumala sensijaan vaatii heti uskoontulosta lähtien suurempaa vastuuta, tietämystä ja Tooran noudattamista, koska Israel on Jumalan omaisuuskansa, jolle on annettu liitot, lupaukset ja Messias sekä uskottu Pyhät Kirjoitukset (Ps. 147:19-20, Room. 3:1-2, 9:1-5). Jolle on paljon uskottu, siltä paljon vaaditaan, jolle on vähän uskottu, siltä vähän vaaditaan (Luuk.12:47-48, Jaak. 4:17). Tämän periaatteen mukaisesti Jumala vaatii omaisuuskansansa jäseniltä paljon suurempaa vastuuta, kuin vasta uskoontulleilta pakanoilta, joilla on vain vähän tietämystä Jumalan Sanasta.



Tooran opetus sapatteina



"Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen, vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta. Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina" (Ap.t. 15:19-21).



"Mutta he (Paavali seuralaisineen) vaelsivat Pergestä eteenpäin ja saapuivat Pisidian Antiokiaan; ja he menivät synagoogaan sapatinpäivänä ja istuutuivat. Ja sittenkuin lakia ja profeettoja oli luettu, lähettivät synagoogan esimiehet sanomaan heille: 'Miehet, veljet, jos teillä on jokin kehoituksen sana kansalle, niin puhukaa" (Ap.t. 13:14-15).



"Ja he matkustivat Amfipolin ja Apollonian kautta ja tulivat Tessalonikaan, jossa oli juutalaisten synagooga. Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa lähtien kirjoituksista, selitti ne ja osoitti, että Kristuksen piti kärsimän ja nouseman kuolleista, ja sanoi:' Tämä Jeesus, jota minä teille julistan, on Kristus '. Ja muutamat heistä tulivat uskoon ja liittyivät Paavaliin ja Silaaseen, niin myös suuri joukko jumalaapelkääväisiä kreikkalaisia sekä useat ylhäiset naiset" ( Ap.t. 17:1-4 ).



"Sen jälkeen Paavali lähti Ateenasta ja meni Korinttoon...Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan" ( Ap.t. 18:1, 4 ).



Jerusalemin apostolien ja vanhinten kokouksen päätös pakanauskovia koskevasta neljästä nooalaisesta perusvelvollisuudesta on kirjoitettu Apostolien tekojen viidennentoista luvun jakeisiin yhdeksäntoista ja kaksikymmentä. Välittömästi niitä seuraava jae kaksikymmentä yksi alkaa sanalla "sillä". Se merkitsee sitä, että jae kaksikymmentäyksi kuuluu asiayhteyteen ja antaa lisäselvitystä jakeiden yhdeksäntoista ja kaksikymmentä sisältämään pakanauskovien neljään perusvelvollisuuteen. Tätä selittävää jaetta Mooseksen julistamisesta ja lukemisesta jokaisena sapattina synagoogissa ei ole yleensä ymmärretty ollenkaan tai siitä on mitä kummallisimpia selitelmiä. Kun Raamattua tulkitaan Raamatulla ja otetaan ko. jae asiayhteydessään kokonaisvaltaisen tulkintaperiaatteen mukaisesti, selviää jakeen merkitys kuitenkin melko yksiselitteisesti meille.



Ensinnäkin on ymmärrettävä, että Paavalin päivinä sapatti oli Jumalaan uskovien normaali lepopäivä. Sunnuntaista (joka on väärennys) ei vielä tuolloin ollut tietoakaan nykyisessä muodossaan. Oli normaalia, että uskonnolliset juutalaiset kävivät sapatinpäivinä synagoogissa, joissa luettiin Mooseksen Tooraa, profeettoja ja muita kirjoituksia, kuten tänäkin päivänä tehdään jokaisena sapattina juutalaisten synagoogissa eri puolilla maailmaa. Alkuseurakunnan päivinä Jeshuaan uskovat juutalaiset tapasivat käydä myös synagoogissa ja Jerusalemin temppelissä (niin kauan kuin se oli pystyssä, vuoteen 70 jKr. asti) kuulemassa Kirjoitusten lukemista ja osallistumassa jumalanpalvelukseen, kuten Paavalinkin toiminta osoittaa (Ap.t.2:46, 21:27). Myös jumalaapelkääväisiä kreikkalaisia eli pakanoita tapasi käydä sapatinpäivinä synagoogissa kuulemassa pyhien Kirjoitusten ja Mooseksen Tooran lukemista.



On myöskin ymmärrettävä se, että alkuseurakunnan päivinä ei ollut ollenkaan vielä olemassa Uuden Testamentin kirjoituksia kirjallisessa muodossa yhteen koottuna. Vasta 200-300 luvuilla Uuden Testamentin kirjoitukset koottiin yhteen kirjalliseen muotoon. Alkuseurakunnan päivinä oli vain Vanha Testamentti, kirjoitettuna kallisarvoisille pergamenttikääröille, yleensä kukin profeetta tai kirjoittaja erikseen, kuten esim. Jesajan kirjakäärö (Esaias; Luuk. 4:16-17). Tuohon aikaan, jolloin ei nykyaikaisesta kirjapainotekniikasta vielä ollut aavistustakaan, Vanhan Testamentin kirjakääröjen kirjoittaminen käsin oli aikaaviepää ja kallista puuhaa. Kokonaisen Vanhan Testamentin kirjakääröjen kirjoittaminen vaati varmasti useamman vuoden työn. Näinollen Vanhan Testamentin kirjakääröt olivat tavattoman arvokkaita ja yleensä vain varakkailla henkilöillä oli mahdollisuus yksityisesti omistaa kirjoituksia. Ainoa mahdollisuus köyhillä tavallisilla ihmisillä oppia ja kuulla Tooraa ja muita Vanhan Testamentin kirjoituksia, oli mennä sapatinpäivänä synagoogaan (jossa oli yhteiset synagoogan kirjakääröt) kuuntelemaan, kun niitä luettiin ja selitettiin. Siksi myös alkuseurakunnan ajan pakanauskovienkin täytyi yleensä mennä synagoogiin sapatinpäivinä kuuntelemaan Mooseksen Tooran ja Vanhan Testamentin kirjoitusten lukemista, oppiakseen Kirjoituksista Jumalan tahdon. Nykyaikana on helppoa, sillä automaattisen kirjapainotekniikan myötä, jokaisella on mahdollisuus hankkia suhteellisen halpoja Raamattuja. Valitettavan monella ne vain ovat kirjahyllyn koristeena pölyttymässä.



Kun apostoli Jaakob puheessaan pakanuskovien neljästä perusvelvollisuudesta antaa lisäselvityksenä Mooseksen lukemisen jokaisena sapattina synagoogassa, hän tarkoittaa sitä, että pakanuskovien tulee heti uskoontultuaan noudattaa neljää nooalaista perusvelvollisuutta ja heillä on aikaa myöten sitten mahdollisuus oppia kaikki Jumalan tahto, käydessään sapatinpäivinä synagoogissa kuulemassa, kun Mooseksen Tooraa ja muita Kirjoituksia luetaan. Tämä oli yleinen tapa tuohon aikaan. Nykyisin on helpompaa, kun käytännöllisesti katsoen kaikkialla on mahdollisuus lukea Raamattua, sekä Vanhaa että Uutta Testamenttia ja saada opetusta, jos vain haluamme.



Kuuluuko ympärileikkaus ja Toora uuden liiton juutalaisuskoville?



"Ja saavuttuamme Jerusalemiin veljet ottivat meidät iloiten vastaan. Seuraavana päivänä Paavali meni meidän kanssamme Jaakobin tykö, ja kaikki vanhimmat tulivat sinne saapuville. Ja kun hän oli heitä tervehtinyt, kertoi hän kohta kohdalta kaikki, mitä Jumala hänen palveluksensa kautta oli tehnyt pakanain keskuudessa. Sen kuultuaan he ylistivät Jumalaa ja sanoivat Paavalille: 'Sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta (hebr. UT: kymmentä tuhatta) juutalaista on tullut uskoon, ja he ovat kaikki lainkiivailijoita. Mutta heille on kerrottu sinusta, että sinä opetat pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan. Mitä siis on tehtävä? Varmaankin on suuri joukko kokoontuva, sillä he saavat kuulla sinun tulleen. Tee siis tämä, minkä me nyt sinulle sanomme. Meillä on täällä neljä miestä, joilla on lupaus täytettävänä. Ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa ja maksa kulut heidän puolestaan, että he saisivat leikkauttaa tukkansa; siitä kaikki huomaavat, ettei ole mitään perää siinä, mitä heille on kerrottu sinusta, vaan että sinäkin vaellat lain mukaan ja noudatat sitä. Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta" (Ap.t. 21:17-25).



"Niin hän saapui myös Derbeen ja Lystraan. Ja katso, siellä oli eräs opetuslapsi, nimeltä Timoteus, joka oli uskovaisen juutalaisvaimon poika, mutta isä oli kreikkalainen. Hänestä veljet, jotka olivat Lystrassa, todistivat hyvää. Paavali tahtoi häntä mukaansa matkalle ja otti hänet ja ympärileikkasi hänet juutalaisten tähden, joita oli niillä paikkakunnilla; sillä kaikki tiesivät, että hänen isänsä oli kreikkalainen. Ja sitä mukaa kuin he vaelsivat kaupungista kaupunkiin, antoivat he heille noudatettavaksi ne säädökset, jotka apostolit ja Jerusalemin vanhimmat olivat hyväksyneet" ( Ap.t. 16:1-4 ).



"Jos joku on kutsuttu ympärileikattuna, älköön hän pyrkikö ympärileikkaamattomaksi; jos joku on kutsuttu ympärileikkaamatonna, älköön ympärileikkauttako itseään" ( 1.Kor. 7:18 ).



"Ja minä taas todistan jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain" ( Gal. 5:3 ).



"Silloin Jeesus puhui kansalle (huom. juutalaisille!) ja opetuslapsilleen sanoen: 'Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset. Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee" ( Matt. 23:1-3 ).



Olemme edellä todenneet, että pakanauskoville ei kuulu ulkonainen ympärileikkaus eivätkä he ole Tooran orjuudessa tai alaisuudessa. Kuinka on sitten uuden liiton juutalaisuskovien laita? Onko niin, kuin jotkut opettavat, että uuden liiton juutalaisuskovillekaan ei kuulu enää ulkonainen ympärileikkaus eikä heidän tulee noudattaa Tooraa, koska he ovat myös armon alla? Tähän tekisi mieleni sanoa Paavalin lailla: 'Pois se!' Tällainen opetus ei ole ollenkaan Uuden Testamentin kirjoitusten mukaista.



Kun apostolit ja vanhimmat vapauttivat Jerusalemin kokouksessa pakanuudesta uskoon tulleet ympärileikkauksesta ja Mooseksen Tooran orjuudesta, ei tämä päätös koskenut ollenkaan juutalaisia. Välittömästi Jerusalemin kokouksen jälkeen Paavali meni Antiokiaan sekä myös muille paikkakunnille pakanakansoissa ja antoi pakanauskoville Jerusalemin kokouksen säädökset tiettäväksi. Tämän matkansa yhteydessä hän ympärileikkasi Timoteuksen, joka oli uskovan juutalaisvaimon poika. Seka-avioliittojen tähden rabbit aikoinaan tekivät päätöksen, koska syntyi tulkintavaikeus, kuka oli juutalainen ja kuka ei; että juutalaisesta äidistä syntynyt on täysiverinen juutalainen (Raamatun mukaan juutalaisuus periytyy myös isästä, kuten Joosefin lapset Egyptissä; 1.Moos. 41:45-52). Tämän käytännön mukaan Timoteus oli juutalainen ja Paavali ympärileikkasi hänet, jottei syntyisi pahennusta juutalaisten keskuudessa, koska ympärileikkaus kuuluu juutalaisille, niinkuin se annettiin Aabrahamin lihallisille perillisille ikuiseksi liiton merkiksi (1.Moos. 17:1-14; samoin Mooseksen Toorassa - 3.Moos. 12:1-3; Mooses itsekään ei päässyt Egyptiin suorittamaan Israelin kansan vapautustehtävää, ennenkuin hänen poikansa oli ympärileikattu - 2.Moos.4:24-26 ).



Asia käy myös kirkkaasti selville tapauksesta, kun Paavali saapui helluntaijuhlille eli viikkojuhlaan Jerusalemiin lähetysmatkoiltaan ja tapasi siellä Jaakobin ja muut vanhimmat. Jerusalemissa oli tullut uskoon kymmeniä tuhansia juutalaisia, joka oli suuri osa tuon ajan Jerusalemin väestöstä ja he kaikki olivat Tooran kiivailijoita. Jerusalemin uskovien keskuudessa oli kuitenkin liikkunut valheellinen huhu, jonka mukaan Paavali opetti pakanain keskuudessa asuvia juutalaisia luopumaan ympärileikkauksesta, Mooseksen Tooran noudattamisesta ja israelilaisille säädettyjen tapojen noudattamisesta. Jerusalemissa oli neljä miestä, jotka olivat tehneet nasiisrilupauksen, johon kuului se, ettei lupauksen voimassaoloaikana saanut leikkauttaa tukkaansa (4. Moos.6). Paavali itse oli tehnyt samanlaisen lupauksen Kenkreassa, matkallansa Jerusalemiin (Ap.t. 18:18).



Jotta tämä valheellinen huhu saataisiin kumotuksi, päätettiin, että Paavali neljän lupauksen tehneen miehen kanssa menisi temppeliin (joka oli vielä toiminnassa) ja puhdistaisi itsensä heidän kanssaan ja suorittaisi nasiirilupauksen päättymiseen kuuluvan uhrin seitsemän puhdistuspäivän kera, jotta kaikki huomaisivat, ettei ole mitään perää valheellisessa huhussa, vaan että myös Paavali itsekin juutalaisena noudattaa Mooseksen Tooraa ja että vain pakanat vapautettiin ympärileikkauksesta ja Tooran täydestä velvoittavuudesta (tarkoittaa ennenkaikkea vain israelilaisille annettuja säädöksiä).



Tämä tapaus, kuten Paavalin toiminta ja opetus sekä Jeshuan puhe juutalaisille, osoittavat selvästi, että uskoontulleille juutalaisille kuuluu edelleen ympärileikkaus, Tooran noudattaminen (kaikki mitä israelilaisille on säädetty) ja israelilaisille säädettyjen tapojen noudattaminen, eikä heidän tule millään tavalla edes pyrkiä ympärileikkaamattomien pakanain tapoihin, koska ovat luonnostaan juutalaissyntyisiä (Gal.2:15). On ehdottomasti Uuden Testamentin kirjoitusten vastaista pyrkiä irroittamaan uskoontulleita juutalaisia heidän omasta juutalaisesta taustastaan ja pakottaa heitä Kirjoitusten vastaisesti luopumaan ympärileikkauksesta ja Tooran noudattamisesta. Messiaanisesta juutalaisuskovasta ei koskaan tule pakanakristittyä, vaan uskoontullut juutalainen on kaksinkertainen juutalainen, ulkonaisesti ja sisäisesti, ulkonaisesti ja sisäisesti ympärileikattu (Room. 2:25-29; Uskoontullut pakana, jos hän rakkaudesta Jumalaan noudattaa Tooraa, uuden liiton armon ja vapauden pohjalta, tulee sisäisesti oikea juutalainen). Kysymys juutalaisten kohdalla on vain siitä, että he vastaanottavat oman juutalaisen Messiaansa, tullen näin todellisiksi juutalaisiksi myös sisäisesti.



Monet kristilliset piirit ovat tehneet lähetystyötä juutalaisten keskuudessa, pyrkien irroittamaan heitä juutalaisesta taustastaan. Vaikka juutalaiset pelastuvat samalla tavalla kuin pakanatkin, Herran Jeshuan armon kautta ja vaikka juutalaiset tarvitsevat kuulla evankeliumin ilosanomaa Jeshuasta Messiaasta pelastuakseen, kuten pakanatkin, ei juutalaisten keskuudessa tulisi tehdä virheellisellä tavalla tehtyä lähetystyötä, joka irroittaa juutalaiset heidän juuristaan, ympärileikkauksesta, Toorasta, juutalaisista juhlista jne. (Room.1:16). En missään tapauksessa vastusta evankeliumin julistamista juutalaisten keskuudessa, mutta vastustan ankarasti sellaista lähetystyötä, joka pyrkii irroittamaan juutalaiset heidän juuristaan ja kaiken kukkuraksi vielä tarjoaa juutalaiselle kansalle epäraamatullisia pakanuuteen perustuvia opillisia asioita, kuten joulu, sunnuntai, lapsikaste ja muut kirkkojen perinnäissääntöjen hapatukset, joita ei löydy Raamatusta.



Kaiken lisäksi vielä monet pyrkivät käännyttämään pientä juutalaista kansaa katolisiksi, ortodokseiksi, kalvinisteiksi, presbyteereiksi, luterilaisiksi, baptisteiksi, helluntalaisiksi jne., oman kirkkokuntansa mukaisesti. Haluan sanoa suoraan, vaikka se ei monia miellytä, että Israelin kansa ei tarvitse tällaista lähetystyötä, sillä se ei kansana tule koskaan vastaanottamaan "joulukinkkujeesusta". Israelin kansan jäännös tulee pelastumaan silloin, kun se löytää oman juutalaisen Jeshuansa, joka kuoli ristillä oman kansansa syntien tähden. Evankelioimistyön, jota messiaaniset juutalaiset itse osaavat parhaiten oman kansansa keskuudessa tehdä, tulee tähdätä siihen, että syntyy Israelin kansan keskuuteen yksi Messiaan ruumis apostolisen alkuseurakunnan mallin mukaisesti, omalta juutalais-kansalliselta pohjalta, joka säilyttää uuden liiton juutalaiset juuret ja israelilaisille säädetyt opetukset ja tavat, kuten ympärileikkaus, Mooseksen Tooran mukaisesti, uuden liiton armon ja rakkauden hengessä. Pakanauskovien tulisikin ennenkaikkea tukea tällaista messiaanisten juutalaisten tekemää evankelioimistyötä oman juutalaisen kansansa pelastukseksi ja opettamiseksi (Room. 15:25-27).



Kristillisyyden nimissä on niin paljon vainottu ja tapettu juutalaisia, että sillä on huono maine juutalaisten keskuudessa. Jos aiomme murtaa tämän epäluulon muurin, on rakkauden teoilla pyrittävä osoittamaan, että todelliset pakanauskovat haluavat siunata ja rakastaa juutalaisia. Toiseksi, pakanauskovien tulisi itsensä palata alkuseurakunnan malliin ja oikeaan Raamatun opetukseen ja käytäntöön, pois kirkkojen perinnäissäännöistä ja pakanuudesta peräisin olevista tavoista ja opeista. Vasta sitten pakanakristillisyydenkin sanoma paremmin tavoittaa juutalaisen kansan. Parhain tapa on kuitenkin tukea messiaanisten juutalaisten omaan työtä kansansa evankelioimiseksi, sillä heillä on siihen luonnostaan parhaat edellytykset (Room. 11:24-27).



Siunauksin!



KL

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän