Espanjansiruetana - torjuntakeinot
Meille on pihalle ilmestynyt ensimmäistä kertaa espanjansiruetanoita. Muutamana päivänä olen niitä bongaillut yhteensä kymmenisen kappaletta. Asumme pk-seudulla ja alueellamme on niitä runsaasti puistoissa ja niityillä, joista ne tulevat pihoille. Sateen jälkeen ihan hiekkateillä.
Saako torjunnalla pidettyä kyseiset yksilöt pois pihalta? Onko kokemuksia? Niitä on naapuritonteilla eli helposti kulkeutuvat myös meille. Onko ferramolista apua? Aika kallista ainetta, joten turhan takia ei viitsisi ostaa. Kerään toki kaikki näkyvät yksilöt.
Kommentit (13)
Ei auta mikään, olen jo muutaman vuoden yrittänyt. Söivät mun kasvimaan lähes tyhjäksi tänä vuonna.
Mitä Raamattu sanoo näistä perkeleen nilviäisistä? Onko niiden 666-siru se pedon merkki?
Olutta laakealle astialle. Hukkuvat sinne hörppimään?
Tällä hetkellä olut on hyväksytty käytettäväksi etanoiden ja kotiloiden torjunnassa kaikilla viljeltävillä kasveilla. Käyttötapa on syöttinä ansoissa, joihin etanat ja kotilot kulkeutuvat. Olutta ei tarvitse laimentaa käyttöä varten.
Oluella "ansaan", sitten polttaa ne. Vaikka kaupungin makkaranpaistopaikalla, jos kotona ei voi tulta tehdä.
Meidänkin asuinalueella on noita sateen jälkeen hiekkateillä todella runsaasti. Ei tee mieli astua päällä ja siinä saa kävellä tarkkana.
Oletko kokeillut sirotetta vai onko teillä liian suuri alue?
Vierailija kirjoitti:
Ei auta mikään, olen jo muutaman vuoden yrittänyt. Söivät mun kasvimaan lähes tyhjäksi tänä vuonna.
Miten te poimitte noita etanoita? Itseä ne jostain syystä ällöttää todella paljon. Inhottaa ajatuskin nähdä niitä runsaasti jossain syötissä.
Ruotsissa olivat laittaneet kasvi ruukkuihin paimenpojan, joka sähköiskun antaessaan tappaa kiipeävän etanan.
Lisää siiliä Suomeen jotka popsivat etanat suihinsa.
Käsittääkseni muita torjunta-aineita ei ole Suomessa kuin Ferramol. Kyllä niitä kannattaa kerätä ja torjua, esim. Ruotsissa ja Tanskassa tilanne on jo paljon pahempi.
Niitä on pääkaupunkiseutu täynnä.