Miksi lasten leikkiä pitää nykyään tukea niin paljon?
Varhaiskasvatuksessakin pidetään tärkeänä ja panostetaan erilaisiin aikuisten rakentamiin leikkimisympäristöihin. Aikuiset rakentavat nuotiopaikan (leikki), metsämäisen ympäristön jne. Puhutaan pitkäkestoisen leikin tukemisesta. Auttaako tämä oikeasti lasta luovuuteen? Ennen leikittiin käpylehmillä siellä oikeassa metsässä. Nykyään jopa 2v lapset valittavat tylsäääää Miksi lapset totutetaan siihen että jatkuvasti tulee ulkoapäin virikkeitä?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Lapset kasvavat älylaitteiden kanssa 2-vuotiaasta asti. Se ei ruoki lasten luovuutta koska puhelimet ja tabletit antavat kaikki virikkeet. Ne eivät kuitenkaan tue lapsen motorisia tai sosiaalisiakaan taitoja ruutu kokoajan nenän edessä.
Kasvaisivatkin 2-vuotiaasta asti, mutta kun jo 0-1-vuotiaat istutetaan näiden laitteiden eteen jopa tuntikausiksi päivässä. Sitten ihmetellään kun puheen kehitys viivästyy jne.
Ei se ole niin mustavalkoista. Ennen lapset tosiaan sai keksiä itsekseen tekemistä ja siinähän sitten moni lapsi loukkaantui tai kuoli.
Ennen ympäristö oli virikkeellisempi. Siellä oli esimerkiksi niitä käpyjä millä leikkiä. Nykyään on soraa ja pompputartania ja kaiken pitää olla tasaista, tasaista, ettei piltti vaan varmasti loukkaa. Kasvillisuuskin pitää raivata pois, koska sehän on kovasti vaarallista lapselle. Nyky-yhteiskunnan yliholhoamisen luomaa ongelmaa pitää keinotekoisesti koettaa korjata.
Milloin niillä käpylehmillä oikeasti on leikitty? Olen syntynyt vuonna 1983 enkä tunne ketään, mukaan lukien omat 1950-luvulla syntyneet vanhempani, jotka olisivat niin tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole niin mustavalkoista. Ennen lapset tosiaan sai keksiä itsekseen tekemistä ja siinähän sitten moni lapsi loukkaantui tai kuoli.
Kolhuista oppii, eikä nyt niin monia kuollut. Paljon fiksumpaa antaa lapsille vähän vapautta ja terveellistä luontoa, kuin varuilta kääriä pumpuliin ettei vaan tule naarmua.
Metsä onkin pikkuisen monimuotoisempi ympäristö, kuin ihmisen rakentama
Vierailija kirjoitti:
Metsä onkin pikkuisen monimuotoisempi ympäristö, kuin ihmisen rakentama
Ja ihmiselle luontainen ympäristö, mutta nykyihminen on niin kovasti viisas, että tietää paremmin. Kaikki luonto pois ja tilalle muovia ja älylaitteita. Se on paljon turvallisempaa.
Oikeastihan nämä umpityperät määräykset lasten leikkiympäristöistä tulee vakuutusyhtiöiltä, joita ei kiinnosta sen lapsen hyvinvointi ja kehitys pätkääkään, vaan ainoastaan korvaukset, joita heidän pitää maksaa jos joku joutuu hoidattamaan pipinsä lääkärillä.
Jo minun lasteni aikaan yli 20 vuotta sitten erään perheen lapsi ei tullut johonkin tapahtumaan, koska "siellä ei ollut mitään järjestettyä ohjelmaa". En tiedä, millaisessa hoitopaikassa oli se lapsi, mutta omien lasten pienessä päiväkodissa olivat lapset itse laittaneet jonkun leikin, jossa johtajakin kävi "asiakkaana"-
Vierailija kirjoitti:
Milloin niillä käpylehmillä oikeasti on leikitty? Olen syntynyt vuonna 1983 enkä tunne ketään, mukaan lukien omat 1950-luvulla syntyneet vanhempani, jotka olisivat niin tehneet.
Käpylehmistä en osaa sanoa, mutta ainakin 1990-luvulla syntynyt lapsi teki oksasta aseen, hänen kun ei sallittu muuten leikkiä aseilla.
Kyllähän se leikkiminen pitää opettaa pienille lapsille. Kyse ei kuitenkaan ole mistään kädestä pitäen opettamisesta vaan siitä, että mahdollistetaan erilainen ympäristö. Kyllä ne lapset sitten lähtevät ohjaamaan sitä leikkiä. Heille pitää vain ensin opettaa mikä on maja.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole niin mustavalkoista. Ennen lapset tosiaan sai keksiä itsekseen tekemistä ja siinähän sitten moni lapsi loukkaantui tai kuoli.
Se "ennen" oli joskus viime vuosisadan alkupuolella. En tiedä tässä lähiseudulla kuin yhden tapaturmassa kuolleen lapsen noin sataan vuoteen. Haavoja ja luiden katkeamisia tulee kyllä näinäkin päivinä.
Minun lapsiani muuan täti ihmetteli, miten näillä ei ole mitään leluja, kun olimme käymässä vanhassa nyt asumattomassa talossa. Siellä oli vaikka mitä muuta tekemistä, jos ei muuta niin ihan ikivanhaan tapaan juosta ison talon päästä päähän niin kuin jo monen sukupolven lapset ennen heitä.
Vierailija kirjoitti:
Metsä onkin pikkuisen monimuotoisempi ympäristö, kuin ihmisen rakentama
Nykylapsi ei saa mennä metsään että vaatteet ei likaannu ja repeä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole niin mustavalkoista. Ennen lapset tosiaan sai keksiä itsekseen tekemistä ja siinähän sitten moni lapsi loukkaantui tai kuoli.
No ei ole mustavalkoista. Tosi moni sai leikkiä muiden penskojen kanssa eikä kukaan kuollut. Lapset katsoivat toistensa perään ja jos joku sattui tippumaan sinne ojaan niin sovittiin ettei kerrota aikuisille.
Polvet oli ruvella ja kaverin kanssa niitä vertailtiin.
Aika sitkeässä se elossapysymisen halu ihmisessä on. Tietty oli vaaranpaikkoja, mutta ei meillä mikään hinku niihin ollut. Kaivonkansien päältä ei kävelty, puuhun kiivettiin vain niin korkealle kuin uskallettiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se leikkiminen pitää opettaa pienille lapsille. Kyse ei kuitenkaan ole mistään kädestä pitäen opettamisesta vaan siitä, että mahdollistetaan erilainen ympäristö. Kyllä ne lapset sitten lähtevät ohjaamaan sitä leikkiä. Heille pitää vain ensin opettaa mikä on maja.
Ei minulle kukaan opettanut, mikä on maja. Ihan itse tein, lumesta. Mutta olenkin sitä ikäluokkaa, joka leikki kävyillä ja kivillä. Kävyt olivat lampaita ja kivet lehmiä.
Ainoat lapset ei leiki kunnolla kotona. Jos ne eivät osaa leikkiä päiväkodissakaan, niin pakko kai on yrittää auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Milloin niillä käpylehmillä oikeasti on leikitty? Olen syntynyt vuonna 1983 enkä tunne ketään, mukaan lukien omat 1950-luvulla syntyneet vanhempani, jotka olisivat niin tehneet.
Minun -03 syntyneet kaksoset leikkivät käpylehmillä. Tai en minä tiedä oliko ne lehmiä vai hevosia vai pelkkä taideprojekti, mutta leikkiin liittyi käpyjä, tikkuja ja kesäpäivä.
Kaikki äidit ei näytä ymmärtävän että leikki ja luovuus on lapsessa itsessään valmiina ellei sitä ole kitketty pois opettamalla lasta siistiksi ja omiin mieltymyksiin liian varhain.
Itse työssäni lasten kanssa alkoi jo 7 vuotta sitten näkyä se, että lapset eivät osanneet aloittaa leikkiä. Tai leikki on sitä, että hypitään toisen päälle ja juostaan ympäri tilaa( mikä aiheuttaa kolhuja niin juoksijaan kuin viattomaan kaveriinkin)
Siksi aikuiset niitä joutuvat leikin aloituksia joutuvat rakentsmaan.
Myös siihen joudutaan ohjaamaan, että aloitettua hommaa ei vaihdeta kahden tai kolmen minuutin kuluttua.
Keskittymiskyvyn puute näkyy jo pienillä lapsilla
Samoin se näkyy pienillä koululaisilla joiden kanssa nyt töskentelen.
Lapset kasvavat älylaitteiden kanssa 2-vuotiaasta asti. Se ei ruoki lasten luovuutta koska puhelimet ja tabletit antavat kaikki virikkeet. Ne eivät kuitenkaan tue lapsen motorisia tai sosiaalisiakaan taitoja ruutu kokoajan nenän edessä.