Miksi lasten leikkiä pitää nykyään tukea niin paljon?
Varhaiskasvatuksessakin pidetään tärkeänä ja panostetaan erilaisiin aikuisten rakentamiin leikkimisympäristöihin. Aikuiset rakentavat nuotiopaikan (leikki), metsämäisen ympäristön jne. Puhutaan pitkäkestoisen leikin tukemisesta. Auttaako tämä oikeasti lasta luovuuteen? Ennen leikittiin käpylehmillä siellä oikeassa metsässä. Nykyään jopa 2v lapset valittavat tylsäääää Miksi lapset totutetaan siihen että jatkuvasti tulee ulkoapäin virikkeitä?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se leikkiminen pitää opettaa pienille lapsille. Kyse ei kuitenkaan ole mistään kädestä pitäen opettamisesta vaan siitä, että mahdollistetaan erilainen ympäristö. Kyllä ne lapset sitten lähtevät ohjaamaan sitä leikkiä. Heille pitää vain ensin opettaa mikä on maja.
Mä olin muutaman kuukauden päiväkodissa töissä juuri pienimpien lasten osastolla ja muistan kuinka lastentarhanopettaja opetti näitä pieniä leikkimään. Hän istui heidän kanssaan lattialle ja teki autoille ja palloille liukumäen. Sitä ennen nämä taaperot mäiskivät toisiaan näillä autoilla ja tappelivat kirkuen samasta lelusta. Oli hienoa nähdä kuinka koko porukka rauhoittui leikkimään ja opetteli odottamaan omaa vuoroaan laittaa auto mäkeä pitkin. Näin opettamalla lapset oppivat muitakin leikkejä, lelujen jakamista ja vuorottelua.
Juurikin näin. Pienillä ei ole vielä kielellisiä valmiuksia ohjata toisia, niin siinä tarvitaan aikuisen tukea. Tuon jälkeen nuo lapset osasivat seuraavalla kerralla jo itse tehdä liukumäkeä ja pyytää kavereita mukaan. Päiväkodissa se opetus leikkiin tulee pienten ryhmässä aikuisilta ja lasten kasvaessa sitten enemmän muilta lapsilta.
Paitsi, että nykyään aikuiset eivät enää ehdi leikkiä lasten kanssa, kun resurssit ovat ala-arvoiset ja ovat muutenkin täystyöllistettyjä ihan perus vaipanvaihdossa ja muussa perushoidossa ja siinä kun vahtivat että kaikki pysyy hengissä päivän ajan, kun aina vaan pienemmät aloittavat päivähoidon ja ovat todella pitkiä päiviä hoidossa.
Onneksi oman lapsen päiväkotiryhmässä (alle 3-vuotiaat) aikuisilla on aikaa ja haluja lähteä mukaan lasten juttuihin ja leikkeihin. He ohjaavat leikkiä tarpeen mukaan niin, että kaikki pääsevät siihen halutessaan mukaan ja järjestävät rekvisiittaa ruokkimaan sitä mielikuvitusta.
Niinhän ne kaikki vanhemmat luulee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se leikkiminen pitää opettaa pienille lapsille. Kyse ei kuitenkaan ole mistään kädestä pitäen opettamisesta vaan siitä, että mahdollistetaan erilainen ympäristö. Kyllä ne lapset sitten lähtevät ohjaamaan sitä leikkiä. Heille pitää vain ensin opettaa mikä on maja.
Mä olin muutaman kuukauden päiväkodissa töissä juuri pienimpien lasten osastolla ja muistan kuinka lastentarhanopettaja opetti näitä pieniä leikkimään. Hän istui heidän kanssaan lattialle ja teki autoille ja palloille liukumäen. Sitä ennen nämä taaperot mäiskivät toisiaan näillä autoilla ja tappelivat kirkuen samasta lelusta. Oli hienoa nähdä kuinka koko porukka rauhoittui leikkimään ja opetteli odottamaan omaa vuoroaan laittaa auto mäkeä pitkin. Näin opettamalla lapset oppivat muitakin leikkejä, lelujen jakamista ja vuorottelua.
Juurikin näin. Pienillä ei ole vielä kielellisiä valmiuksia ohjata toisia, niin siinä tarvitaan aikuisen tukea. Tuon jälkeen nuo lapset osasivat seuraavalla kerralla jo itse tehdä liukumäkeä ja pyytää kavereita mukaan. Päiväkodissa se opetus leikkiin tulee pienten ryhmässä aikuisilta ja lasten kasvaessa sitten enemmän muilta lapsilta.
Paitsi, että nykyään aikuiset eivät enää ehdi leikkiä lasten kanssa, kun resurssit ovat ala-arvoiset ja ovat muutenkin täystyöllistettyjä ihan perus vaipanvaihdossa ja muussa perushoidossa ja siinä kun vahtivat että kaikki pysyy hengissä päivän ajan, kun aina vaan pienemmät aloittavat päivähoidon ja ovat todella pitkiä päiviä hoidossa.
Onneksi oman lapsen päiväkotiryhmässä (alle 3-vuotiaat) aikuisilla on aikaa ja haluja lähteä mukaan lasten juttuihin ja leikkeihin. He ohjaavat leikkiä tarpeen mukaan niin, että kaikki pääsevät siihen halutessaan mukaan ja järjestävät rekvisiittaa ruokkimaan sitä mielikuvitusta.
Niinhän ne kaikki vanhemmat luulee
Lainausketjun aiempi henkilö oli ollut töissä päiväkodissa. Mutta niinhän se on, että henkilö, joka kertoo jotain hyvää päiväkodista, vaikka olisi sitten ollut siellä kuukausia työntekijänä paikalla, on aina väärässä.
Sitä vastoin anonyymi haukkuja, joka ei ole ollut päivääkään missään päiväkodissa ainakaan 2000-luvulla, tietää tasan tarkkaan kuinka huonosti asiat ovat kaikissa päiväkodeissa.
-ohis.
Vierailija kirjoitti:
Milloin niillä käpylehmillä oikeasti on leikitty? Olen syntynyt vuonna 1983 enkä tunne ketään, mukaan lukien omat 1950-luvulla syntyneet vanhempani, jotka olisivat niin tehneet.
Olen syntynyt 1964 ja leikin lapsena käpylehmillä. Tosin ne olivat minulle villin lännen karjalauma, joka vaelsi mökkirannassa paikasta toiseen (kiitos Bonanzasta saatujen virikkeiden). Muistaakseni männynkävyt oli karjaa ja kuusenkävyt hevosia, raajoja en viitsinyt niille tikuista laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Milloin niillä käpylehmillä oikeasti on leikitty? Olen syntynyt vuonna 1983 enkä tunne ketään, mukaan lukien omat 1950-luvulla syntyneet vanhempani, jotka olisivat niin tehneet.
Olen syntynyt 1974. Olen leikkinyt käpylehmillä. Kaverin kanssa tehtiin oikein maatila. Ja oli myös leluja, mutta itse tehdyt oli parhaita.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1974. Olen leikkinyt käpylehmillä. Kaverin kanssa tehtiin oikein maatila. Ja oli myös leluja, mutta itse tehdyt oli parhaita.
Miten hyvin tää ihan nuorin polvi nykyään tekee itse leluja? Omassa lapsuudessa oli ostoleluja, mutta aika paljon tehtiin niitä itsekin, tai vaan mielikuviteltiin asioita olemaan. Mietin onko tällainen vähentynyt kun on niin valmiiksi rakennettuja leikkiympäristöjä ja runsaasti erikoisleluja? Omassa lapsuudessa lelut vaihtoivat myös sujuvasti olemustaan joksikin muuksi kuin mitä alunperin olivat, koska leluvalikoima ei ollut niin laaja kuin nykyään.
Nykyään parikymppiset osasivat pienenä vielä jonkin verran tuota, että tavarat muuttuivat toisiksi leikkiessä, mutta onko tällainen vähentynyt, tai se omien lelujen tekeminen kokonaan loppunut?
Vierailija kirjoitti:
Ainoat lapset ei leiki kunnolla kotona. Jos ne eivät osaa leikkiä päiväkodissakaan, niin pakko kai on yrittää auttaa.
Mitäh? Olin ainut lapsi ja leikin koko ajan pienenä.
Niin, ja kysymys kuuluu, miksi vakuutusyhtiöille annetaan sellainen valta? Ymmärrän turvamatot ja määräykset leikkivälineistä. En sitä, jos aletaan ympäristöä karsia.