Kuinka moni muu on aivan täynnä iäkkään sukulaisen tietokoneasioiden hoitoa? Vaihtuvat, tunnukset, kirjautumiset, uudet sopimukset, päivitykset jne lista on loputon
Vihaan noita asioita myös omalla kohdalla mutta tietokonasioista aivan pihalla olevan kanssa nuo on yhtä tuskaa. Kaikki ymmärrys on kyllä vanhuksen puolella, eihän se heidän vika ole. Tuntuu että heillä vaihtuu liittymät jatkuvasti, milloin vaihdellaan elisa viihteen ja dna hubin kesken, tulee uutta boksia, luo uudet, tunnukset, avaa lukittautuneita tunnuksia, asenna ohjelmia ja päivityksiä, opeta käyttämään ulkoasultaan eri näköisiä käyttöliittymiä jne. Oikeasti välillä "ituttaa ja pahasti. En tiedä mitä itse teen eri tavalla kun en omia kys. asioita joudu hoitamaan niin usein mitä näille "vanhuksille". Ihan oikeasti tähän täytyisi saada joku palvelu. Mitäs sitten jos lapset tai lapsenlapset ei edes asu samassa kaupungissa niin äkkiä on kännykät, tietokoneet ja tv:t siinä tilassa ettei minkään käyttö onnistu enää. Kaikki mitä opetat ja neuvot niin taas seuraavalla kerralla sama tieto tulee taas ihan uutena. Ihan virkeät ja toimeliaat nämä omat sukulaiseni muuten, tämä digiaika vaan tuottaa suuria ongelmia.
Kommentit (180)
Anoppi oli tällainen. Joka saakelin sähköposti piti tulostaa, ja joka kerta piti mennä paikan päälle niitä tulostamaan, kun "en mä osaa". Kummasti oli osannut kun ei vaan menty paikalle.
Hoidan anopin, parin naapurinsedän, enon ja muutaman muun it-asiat. Välillä toki turhauttaa, useimmiten ei. Onneksi tietsikat hoituu etäyhteydellä, ettei tarvitse paikalle raahautua.
Tätini luo aina uuden fb tilin kun unohtaa salasanan ;)
Niitä on nyt yli 20.
en auta, menköön kirjaston senioritunnille hoitamaan digiasiansa
mun tuntiliksa on 42€.
jos on varaa maksaa, autan mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Tätini luo aina uuden fb tilin kun unohtaa salasanan ;)
Niitä on nyt yli 20.
Ihanaa 😂 mutta pääasia että ratkaisee asian itse. Ap
Kannattaa hoitaa asiat alusta asti kuntoon. Tunnarit ja salasanat vihkoon yms
Asun 600km päässä joten ei ongelmia 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Hoidan anopin, parin naapurinsedän, enon ja muutaman muun it-asiat. Välillä toki turhauttaa, useimmiten ei. Onneksi tietsikat hoituu etäyhteydellä, ettei tarvitse paikalle raahautua.
En ole noin näppärä että osaisin etänä mennä toisen koneelle, tiedän kyllä että se on mahdollista, ei minun taidoillani tosin. Ap
Onneksi en ikäihmisenä tarvitse noihin kenenkään apua. Tuskin edes kehtaisin pyytää.
Tuohon on maksullisia palveluja, yleensä löytyvät jollain "Hessun atk-apu" nimellä paikallisesta FB-ryhmästä. Meidän äidillä (81v) käy joku Veikko kerran kuukaudessa katsomassa tabletin ja puhelimen, poistaa turhia asioita jne. ja laskuttaa siitä 100 e.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hoitaa asiat alusta asti kuntoon. Tunnarit ja salasanat vihkoon yms
Kyllähän ne on mutta siitä omasta vihkostakin on mahdollista mennä sekaisin.. ap
Vierailija kirjoitti:
Tuohon on maksullisia palveluja, yleensä löytyvät jollain "Hessun atk-apu" nimellä paikallisesta FB-ryhmästä. Meidän äidillä (81v) käy joku Veikko kerran kuukaudessa katsomassa tabletin ja puhelimen, poistaa turhia asioita jne. ja laskuttaa siitä 100 e.
Ja noihin palveluihin vanhukset saavat kotitalousvähennyksen kaltaisen vähennyksen.
Tottakai autan, sehän on itsestään selvää. Autan vanhuksia myös muissa asioissa. Ei niitä tilanteita joka päivä tule. Tosin yksi vanhus ottaa vastaan apua huonosti, koska ajattelee osaavansa itse, ei osaa. Maksaa sitten kauheita summia siitä, että joku ulkopuolinen käy laittamassa tietokoneen pois päältä ja takaisin päälle tms.
Musta kans tuntuu, että kun joku kauppaa jotain uutta, oli se liittymä tai laite, niin siihen tartutaan ja sitten ei osata käyttää. Ja kun entisessä ei ole vikaa eikä uusi ole välttämättä yhtään halvempi vaan on tyyliin nopeampi yhteys, jolla ei tee mitään ellei tee etätöitä tai pelaa hevisti, joten se vanhus ei sillä tosiaan mitään tee. Ja sitten yritetään puhelimessa selittää tai etäyhteydellä asentaa ja selvitellä, niin ottaahan se päähän kun tulee ihan turhaan tuota säätöä. Perusasioissa tarvittaessa ihan mielellään autetaan, mutta nuo itseaiheutetut saisi jäädä pois.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai autan, sehän on itsestään selvää. Autan vanhuksia myös muissa asioissa. Ei niitä tilanteita joka päivä tule. Tosin yksi vanhus ottaa vastaan apua huonosti, koska ajattelee osaavansa itse, ei osaa. Maksaa sitten kauheita summia siitä, että joku ulkopuolinen käy laittamassa tietokoneen pois päältä ja takaisin päälle tms.
Jos ei edes tuota osaa itse niin mitä se tekee sitten, kun se tietokone on päällä?
En ole yhtään täynnä. Kirjastoista saa vanhuksille tietotekniikkaneuvontaa, sinne pitää vain varata aika ja ottaa oma laite mukaan. Maksutonta.
Onneksi 90-vuotias äitini ei käytä tietokonetta. Kaiken pystyy vielä hoitamaan ilmankin. Se olisi tosin kätevää, jos äitini osaisi lukea tekstiviestejä. Nyt pitää aina soittaa, kun on pienikin asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai autan, sehän on itsestään selvää. Autan vanhuksia myös muissa asioissa. Ei niitä tilanteita joka päivä tule. Tosin yksi vanhus ottaa vastaan apua huonosti, koska ajattelee osaavansa itse, ei osaa. Maksaa sitten kauheita summia siitä, että joku ulkopuolinen käy laittamassa tietokoneen pois päältä ja takaisin päälle tms.
Jos ei edes tuota osaa itse niin mitä se tekee sitten, kun se tietokone on päällä?
Osaa lukea sähköpostit, mennä nettiin ja hoitaa pankkiasiat, kun vaan mitään odottamatonta ei tapahdu ja kone mene tilttiin.
Jos vanhus itse hankkii asioita itselleen niin hoitakoot. Eihän ne edes opettele, kun soittavat apua ja apu juoksee paikalle. Kysyköön liikkeistä ohjeet.