Sähköautot palavat paljon epätodennäköisemmin kuin polttikset
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/752bdb8e-d00a-4f64-9e35-c9a37…
"Sähköautot syttyvät usein tuleen Vai onko niin? Uusi murhaava tutkimus: Jopa 80-kertainen ero riskissä, mutta polttomoottoriautot ovat pahempia"
Iltapäivälehdet tekevät kyllä uutisen jos yksikin sähköauto saattoi palaa, mutta niiden logiikka on kalastella lukijoita ei kertoa neutraali totuus autopaloista. Oikeasti polttomoottoriautojen paloriski on monikymmenkertainen!
Kommentit (17)
Sähköauton tulevaisuus on kysymysmerkki. Akkujen valmistaminen saastuttaa pahasti ympäristöä ja käytännössä myös lisää lapsityövoiman käyttöä kaukomaissa. Ja jos sähköautot todella yleistyvät, niin akkujen raaka-aine ei yksinkertaisesti riitä. Maasta ei löydy kaivettavaksi tarpeeksi raaka-aineita.
Kyllä ne nyt ovat palaneet tosi usein. En ikinä uskaltaisi ajaa sellaisella. Epäekologisiakin ne on. Monin eri tavoin.
Biokaasu olisi kestävä vaihtoehto. Sääli, että sähköautojen lobbaaminen on johtanut sellaisiin poliittisiin päätöksiin, että biokaasun tulevaisuus henkilöautoissa näyttää tällä hetkellä ikävältä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne nyt ovat palaneet tosi usein. En ikinä uskaltaisi ajaa sellaisella. Epäekologisiakin ne on. Monin eri tavoin.
Montako sähköautopaloa osaat listat? Loppu avauksestasi on myös totaalista roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Saako Bensa-Teppo jotain kiksejä näistä muutamasta sähköautopalosta vai miksi näitä postaat?
Mitä enemmän sähköautoja tulee liikenteeseen ja mitä vanhemmaksi akkukanta käy, sen yleisempiä tulevat tulipalot olemaan.
Oikean auton palo on hallittavissa ja sammutettavissa.
Sähköauto vain upottamalla se veteen. Näppärää ja turvallista ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako Bensa-Teppo jotain kiksejä näistä muutamasta sähköautopalosta vai miksi näitä postaat?
Jos yhtään olisit järjissäs niin huomaat että se ei ole palo vaan räjähdys.
Pösilö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne nyt ovat palaneet tosi usein. En ikinä uskaltaisi ajaa sellaisella. Epäekologisiakin ne on. Monin eri tavoin.
Montako sähköautopaloa osaat listat? Loppu avauksestasi on myös totaalista roskaa.
Siellä laivalla yksi auto , Helsingissä toinen auto, Lahdessa kolmas ja sama auto 2 kertaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako Bensa-Teppo jotain kiksejä näistä muutamasta sähköautopalosta vai miksi näitä postaat?
Jos yhtään olisit järjissäs niin huomaat että se ei ole palo vaan räjähdys.
Pösilö!
Niin? Sinä syntymäidiootti et pysty parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne nyt ovat palaneet tosi usein. En ikinä uskaltaisi ajaa sellaisella. Epäekologisiakin ne on. Monin eri tavoin.
Montako sähköautopaloa osaat listat? Loppu avauksestasi on myös totaalista roskaa.
Siellä laivalla yksi auto , Helsingissä toinen auto, Lahdessa kolmas ja sama auto 2 kertaa jne.
Että oikein neljä paloa 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne nyt ovat palaneet tosi usein. En ikinä uskaltaisi ajaa sellaisella. Epäekologisiakin ne on. Monin eri tavoin.
Montako sähköautopaloa osaat listat? Loppu avauksestasi on myös totaalista roskaa.
Siellä laivalla yksi auto , Helsingissä toinen auto, Lahdessa kolmas ja sama auto 2 kertaa jne.
Että oikein neljä paloa 😂
Luuletko, että kaikki sähköautojen palot uutisoitaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne nyt ovat palaneet tosi usein. En ikinä uskaltaisi ajaa sellaisella. Epäekologisiakin ne on. Monin eri tavoin.
Montako sähköautopaloa osaat listat? Loppu avauksestasi on myös totaalista roskaa.
Siellä laivalla yksi auto , Helsingissä toinen auto, Lahdessa kolmas ja sama auto 2 kertaa jne.
Että oikein neljä paloa 😂
Luuletko, että kaikki sähköautojen palot uutisoitaisiin?
Aivan varmasti uutisoidaan.
Tässäpä faktaa bensalenkkareille sähköautojen paloherkkyydestä: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hybridit-syttyvat-tuleen-useammin-k…
"
Vaikka sähköautojen palot nousevatkin usein otsikoihin, on todettu, etteivät ne syty tuleen sen useammin kuin polttomoottoriautotkaan – itse asiassa jopa harvemmin. Sähköautot eivät ole ongelmallisia pelastajille niiden syttymisherkkyyden, vaan palon sammuttamisen työläyden vuoksi.
Yhdysvaltalainen autovakuutusten kilpailutuspalvelu AutoInsuranceEZ perehtyi maan liikenneturvallisuusvirasto NHTSA:n sekä liikenneturvallisuuslautakunta NTSB:n dataan ja sai selville, että USA:ssa sähköautojen palot ovat harvinaisempia kuin polttomoottoriautojen tai hybridien palot.
Se laski, että 100 000 myytyä autoa kohden paloi vain 25 sähköautoa. Sen sijaan bensamoottorisia autoja paloi 1 530 kappaletta samaa määrää kohden, mutta hybridejä peräti 3 475 kappaletta.
Toki Yhdysvalloissakin bensakäyttöisiä autoja on liikenteessä huomattavasti enemmän kuin hybridejä, joten tulipalojen kokonaismäärässä mitattuna bensa-autot ovat ylivoimaisia ykkösiä.
Lue myös: Äiti laittoi lapsensa istumaan sähkö-Volkkarin takapenkille ja irrotti auton laturista – sitten näkyi savua ja kaikille tuli kiire
AutoinsuranceEZ selvitti myös tulipaloriskiin liittyviä takaisinkutsuja käyttövoimittain. Yhdysvalloissa tehtiin vuonna 2020 tulipaloriskiin liittyviä takaisinkutsuja eniten bensa-autoille, toiseksi eniten sähköautoille ja kolmanneksi eniten hybrideille. Huomioitavaa on kuitenkin, että koska tilasto on vuodelta 2020, se ei pidä sisällään esimerkiksi Chevrolet Bolt -sähköauton laajaa takaisinkutsukampanjaa.
– Huolimatta niiden palojen saamasta mediahuomiosta, sähköautot eivät ole luonnostaan sen vaarallisempia kuin bensiini- tai hybridiautotkaan, vaikka palavan sähköauton sammuttaminen onkin vaikeampaa kuin palavan bensa-auton, selvityksessä todettiin."
No mitä sitten, ketä kiinnostaa jonkun peltilaatikon palaminen tai palamattomuus.