Matikan laskut ovat ekaluokkalaiselle tosi vaikeita! Miten autan häntä oppimaan?
Kommentit (24)
Lapsi on onneksi vielä innokas tietokoneen käyttäjä.
ap
että opetan lapsia työkseni -ja mieluimmin konkreettisin välinein. Monelle lapselle jää opitut asiat mieleen käden ja silmän yhteistyöllä. Jotkut lapset saavat vastaukset vain hetken mietittyään ilman matikkavälineitä.
Kyllä se siitä...
jos esim. on lasku 3-1=2. Ymmärtääkö lapsi varmasti kaikkien merkkien selitykset? Että - on merkkinä siitä että jälkimmäinen vähennetään ensimmäisestä. Ja että = on aina ennen tulosta.
Meidän lapsi hiffasi vähennyslaskut paremmin, kun pyysin häntä miettimään sitä yhteenlaskun kautta. 3-1= eli mitä pitää lisätä jälkimmäiseen lukuun, jotta saadaan 3.
Tsempppiä!
meillä pojalla aivan samat murheet ekalla ja tokalla, annoimme hänelle läjän kolikoita (15 euroa, euron kolikkoina) panimme hänet laskemaan niillä. Johan intoa riitti! Poika kävi innoissaan pienillä ostoksilla ja joutui miettimään mihin rahat riittää sekä näkemään ETTÄ MATIKKAA OIKEASTI TARVITAAN- hän oli sitä mieltä että turha aine aikaisemmin.
Nyt poika on jo kolmannella ja on todella innokas laskia.
Ekalla ja tokalla hän käytti numerotaulukkoa, eli sellaista jossa oli numerot 1 - 20 siinä hän hyppi pelinappulan kanssa eteen ja taakse. Kyllä se teilläkin rupeaa sujumaan, harjoittelette vain pelein, leikein, todellisuudessa (rahan käyttö) kattauksen kanssa jne.
eli vaikka 7-3-2=2? Vai mikä on vaikea asia, mistä kerrot, vai kaikki yleensä?
Oliskohan ihan helmitaulusta apua, tai joku muu konkreettinen joukko esineitä, mitä voisi liikutella laskun mukaan. Vaikka palikoita, kyniä tms..?
piirrä laskuja, näytä konkreettisesti asioiden väheneminen tai lsääntyminen.
Tee laskuja, kysy samalla mitä minä teen seuraavaksi ja anna lapselle aikaa miettiä, vinkkaa jos meinaa hermostua.
Laskemme sormilla ja kaikenlaisilla nappuloilla. Lukujen siirtely yhtälössä on tosi vaikeaa. Laskeminen ei toistojen myötä rutinoidu, vaan jokainen tehtävä on yhtä vaikea. -ap
Tosin onkin erityisluokalla. Ei osaa laskea kunnolla edes 3-1=2 laskuja. Yksinkertaiset pluslaskut sujuu.
Lukemaan tuskin oppii ekan luokan aikana. Konkreettisilla asioilla meilläkin yritetään ja mietin juuri helmitaulun ostamista.
Meidän ekalla on Tuhattaituri ja ainakin sen kirjan laskut on tähän asti ollut tosi helppoja. Mutta joitain niitä lisätehtäviä joutuu ihan miettimään. Se vaan harmittaa, ettei tiedä miten niitä opettaisi, ettei vaan opeta jotenkin väärin..
Mä uskoisin, että ottaisin helmitaulun avuksi. Mutta eikö sormilla laskeminenkaan onnistu?
treeniä esim. kaupassa tyyliin "ota sinä kaksi banaania, minä otan kolme appelsiinia. Lasketaan montako yhteensä." Konkretisoi mahdollisimman paljon. Tehkää esim. pahvista isot numerot ja plus ja miinusmerkit ja tehkää nenän eteen laskutoimitus. Helimtaulu hyvä, samoin laskumato, nauhaan pujotetut helmet ja päistään kiinni pöytään (vaikka viidessä helmessä aina sama väri ja myöhemmin kymmenen helmen satseissa).
Toivottavasti lähtee sujumaan, meillä sujuu nyt. Ekalla oli normaalitakut eikä ymmärrys ensi riittänyt vaikkapa siihen, että kummassakin kädessä on aina viisi sormea ja ne ovat yhteensä aina kymmenen :) Nyt kolmosella sujuu kuin tyhjää. Tsemppiä!
mutta yhtälön merkitseminen on vaikeaa (plussat, miinukset ja yhtä kuin -merkit oikeille paikoille). Nyt on varmistuslaskuja (tarkistetaan miinuslasku käänteisen pluslaskun avulla) ja oli TOSI vaikeaa. Ei osannut yhtään varmistuslaskuua merkitä itse. Muutenkin lapsi tekee paljon virheitä. -ap
Aloin jo pelätä erityisluokkatulevaisuutta (nyt se on pelko, ei takerruta siihen). -ap
Hänellä toden.näköisesti tietämys ja kokemus siitä, mmitkä ovat niitä tavallisia ja normaaleita vaikeuksia ja mitkä aika varmasti menevät ohi. Jos opella on luottavainen olo niin rauhoitu, ekaa luokkaa ootte käynyt vasta vähän. Joillakin loksahtaa matikka kevätkaudella, joillakin tokalla ja joillakin myöhemmin. Jos opellakin huoli niin sitten tukiopetusta.
kuin muovipalikoita letkassa....niitä on helppo irroittaa ja liittää toisiinsa. Meillä oli ekalla kaikilla matikkapussi, jossa oli tuo ja vastaaavia muita "helpokkeita".
jotain ongelmia, hahmotus- tai muita häiriöitä. Kannattaisiko testata jos on jotain häikkää niin avun saa varmaan paremmin erityisopettajalta.
ap