Matikan laskut ovat ekaluokkalaiselle tosi vaikeita! Miten autan häntä oppimaan?
Kommentit (24)
harjoitelkaa laskuja kotona, jos on vaikeaa. Meillä ei ole oikein hänestä nyt apua. ja mä pyydän: ei tehdä tästä mitään erityisluokkaketjua. Kyse on matikanlaskuista ja aihe on akuutti. -ap
(siis kahta eri väriä) nauhaan, jossa helmiä voi liikutella. Helmistä on helpompi päästä eroon kuin sormista (ja varpaista).
Myös irralliset, riittävän isot ja ehkä eri väriset helmet tms. voivat olla hyvät.
Opetelkaa kymppipareja (siis esim. 1+9, 9+1, 2+8, 8+2, 3+7..) niin, että ne automatisoituvat, ja sitten melkein kymppejä (1+8, 8+1...) Kun on hyvä pohja, siihen on hyvä rakentaa.. Ei kannata edetä liian nopeasti, se voi kostautua ihan yllättävästi..
Varmista, että lapsi hallitsee todella helposti lukukäsitteen eli tietää, että esim. luku kolme merkitään numerolla 3 ja että --- on juuri tuo kolme. Sekava selitys mutta kuitenkin. Nämä aivan automaattisiksi lukualueella 0-10. Toinen tärkeä on hallita lukujono. Ekaluokkalaisen pitäisi osata luetella luvut 0-20 etu- ja takaperin ilman mitään ongelmia. Ja pystyä erottamaan, mikä jää pois, jos luetellaan esim. 11, 12, 13, 15,16...
Jos nämä hallussa, niin sitten vaan tosi helposta yhteen- ja vähennyslaskuja. Laskutarinat auttaa. Siis, että teette esim. laskun 2+5 ja lapsen pitää keksiä siitä joku pieni tarina (puistossa leikki kaksi koiraa ja vielä viisi tuli lisää, montako on sitten yhteensä?) Ja kuvan piirtäminen on aina hyvä juttu.
Tässä jotain alkuun, En jaksa nyt väsyneenä kirjottaa enempää. Ja sori virheistä.
Minä olen ylpeä että lapseni pääsi sellaiselle eikä hänen tarvitse tahkota kiviriippana normaalissa luokassa. Tulevaisuutensa on yhtä avoin kuin normaaliluokalla olevalla. Nyt hän vain saa enemmän apua ja tukea kuin muut ikätoverinsa.
Kannattaa olla heti opettajaan yhteydessä jos läksyt tökkii. Myös opettajalla voi olla hyviä vinkkejä miten toimia. Ainakin opettaja sitten tietää mihin kiinnittää huomiota.
Tsemppiä :)
t. se erityisluokkalaisen äiti