Kannattaako sähköpyörä?
Kuvittelisin että sellaista on sitten vaikeampi myös huoltaa ja korjata ja enemmän muutenkin hajoavia osia?
Kommentit (134)
Riippuu mihin käytät sitä.
Jos vain pyöräilyyn, tuskin, mutta jos volttikuskailet niin voipi ehkä kannattaakin.
Joutuu huollattamaan ja akku ei kestä montaa vuotta.
No kaikkia pyöriä pitää huoltaa.
Halpaa useammin ja parempaa harvemmin.
Omista sähköpyöristäni ei ole mikään mennyt rikki.
Mutta nopeammin kuluu ketjut sekä takapakka joten ne menee vaihtoon n. kerran vuodessa. Tosin kyseessä on emtb ja käyttö välillä raskaampaa kuin vain pyöräteillä ajelu.
Ei ainakaan vedessä. Uppoaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Joutuu huollattamaan ja akku ei kestä montaa vuotta.
Normaalit akut kestää yli 5 vuotta.
Marketti ja muista kiinapyöristä en tiedä, niissä akku voi mennä nopeamminkin. Halvalla ei saa hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuu huollattamaan ja akku ei kestä montaa vuotta.
Normaalit akut kestää yli 5 vuotta.
Marketti ja muista kiinapyöristä en tiedä, niissä akku voi mennä nopeamminkin. Halvalla ei saa hyvää.
Juuri lueskelin pyörävalmistajan ohjeita, näemmä keskimääräinen hyvälaatuisella on 2-4 vuotta, jokin heikompi saattaa mennä jo puolessa vuodessa, parhaimmillaan optimaalisesti käytettynä viitisen vuotta, harvemmin vaan kerrotaan pyörää markkinoitaessa mutta löytyy netistä kun vain googlaa.
Kyllä se kannattaa. Pääsee vauhdilla ja vastatuulessa se on tosi kova kun käyttää sähköä apuna niin ei vauhti hidastu.
Ei mitään kiinapyörää kannata ostaa, mutta kulkuvälineeksi hyvälaatuinen sähköpyörä on erinomainen.
Sähköpyörällä kulkee vaivattomasti ja nopeasti pitkiäkin matkoja. Itse en esim. alle 25 kilometrin matkoilla edes harkitse ikinä muita kulkumuotoja kuin sähköpyörä.
Pyörää pitää kyllä huollattaa säännöllisesti, mutta ne on ihan pikkurahoja siihen nähden, että huollattaisi autoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan vedessä. Uppoaa heti.
No jos aletaan jeesustella, niin kyllä kannattaa..
Eräs pastori mopolla
Mulla on ollut sähköpyörä kaksi kesää käytössä. Tosi hyvä, koska olen vielä ylipainoinen ja huonokuntoinen. Kaupunkipyöränä huono, koska akku painaa (irroitan sen ja laitan reppuun kun pyörä on parkissa) ja aina pitää puljata niitten lukkojen ja kypärän kanssa. Työmatkoilla ihan ehdoton (6 km suuntaansa, isoja ylämäkiä matkalla).
Voisin kuvitella että juurikin ylämäissä ja vastatuulessa sähköavustus on tervetullutta, mutta mitä enemmän vastusta niin sen enemmän myös osat kuluu kun sähkömoottori vääntää.
Kulkuvälineenä kyllä, nyt vaan työmatkaa 7km enkä uskalla ajaa pientareella, joten menen autolla. Sähköpyörä menee varmaan myyntiin, kun on nykyään koira eikä pyörälle juurikaan muuta käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuu huollattamaan ja akku ei kestä montaa vuotta.
Normaalit akut kestää yli 5 vuotta.
Marketti ja muista kiinapyöristä en tiedä, niissä akku voi mennä nopeamminkin. Halvalla ei saa hyvää.
Tuo on iso ongelma.
Kun sähköpyörän akku menee sököksi, se on normaalikuluttajalle elektroniikkaromua. Tavalliseksi polkupyöräksihän sähköpyörästä ei oikein ole. Verrattuna tavalliseen pyörään, jonka käyttöikä voi hyvin olla kymmeniä vuosia (oma 7-vaihteiseni on vuodelta 1999), on sähköpyörä hinnaltaam moninkertainen ja kestoajaltaan vain murto-osa. Vuosikustannus on käytännössä helposti kymmenkertainen.
Itseänikin on sähköpyörä kiinnostanut, mutta toistaiseksi olen onnistunut välttämään kiusauksen.
Pyöräily on hyvää kuntoilua, myös sähköllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuu huollattamaan ja akku ei kestä montaa vuotta.
Normaalit akut kestää yli 5 vuotta.
Marketti ja muista kiinapyöristä en tiedä, niissä akku voi mennä nopeamminkin. Halvalla ei saa hyvää.
Tuo on iso ongelma.
Kun sähköpyörän akku menee sököksi, se on normaalikuluttajalle elektroniikkaromua. Tavalliseksi polkupyöräksihän sähköpyörästä ei oikein ole. Verrattuna tavalliseen pyörään, jonka käyttöikä voi hyvin olla kymmeniä vuosia (oma 7-vaihteiseni on vuodelta 1999), on sähköpyörä hinnaltaam moninkertainen ja kestoajaltaan vain murto-osa. Vuosikustannus on käytännössä helposti kymmenkertainen.
Itseänikin on sähköpyörä kiinnostanut, mutta toistaiseksi olen onnistunut välttämään kiusauksen.
Mutta vaikka akun vaihtoon menisi satanen vuodessa ei sillä ole juurikaan merkitystä. Sopii hyvin työttömän kulkuneuvoksi, että pääsee näppärästi salille ja kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuu huollattamaan ja akku ei kestä montaa vuotta.
Normaalit akut kestää yli 5 vuotta.
Marketti ja muista kiinapyöristä en tiedä, niissä akku voi mennä nopeamminkin. Halvalla ei saa hyvää.
Tuo on iso ongelma.
Kun sähköpyörän akku menee sököksi, se on normaalikuluttajalle elektroniikkaromua. Tavalliseksi polkupyöräksihän sähköpyörästä ei oikein ole. Verrattuna tavalliseen pyörään, jonka käyttöikä voi hyvin olla kymmeniä vuosia (oma 7-vaihteiseni on vuodelta 1999), on sähköpyörä hinnaltaam moninkertainen ja kestoajaltaan vain murto-osa. Vuosikustannus on käytännössä helposti kymmenkertainen.
Itseänikin on sähköpyörä kiinnostanut, mutta toistaiseksi olen onnistunut välttämään kiusauksen.
Mutta vaikka akun vaihtoon menisi satanen vuodessa ei sillä ole juurikaan merkitystä. Sopii hyvin työttömän kulkuneuvoksi, että pääsee näppärästi salille ja kauppaan.
Miten ostat uuden akun sähköpyörään, jota ei enää kaupasta saa? Onko akut standardoitu niin, että voin ostaa niitä mistä tahansa kaupasta kuin AA-pattereita?
Henkeni pelastaja 2013 alkaen. Paino puolittui, sokeri- ja verenpainetaudit paranivat.
Hikipyörällä ajoin 20 km vuodessa, söhkiksellä nautin 20 km päivässä. Huolto, kustannukset eivät ole ongelma kun et sorru "fitnordeihin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuu huollattamaan ja akku ei kestä montaa vuotta.
Normaalit akut kestää yli 5 vuotta.
Marketti ja muista kiinapyöristä en tiedä, niissä akku voi mennä nopeamminkin. Halvalla ei saa hyvää.
Tuo on iso ongelma.
Kun sähköpyörän akku menee sököksi, se on normaalikuluttajalle elektroniikkaromua. Tavalliseksi polkupyöräksihän sähköpyörästä ei oikein ole. Verrattuna tavalliseen pyörään, jonka käyttöikä voi hyvin olla kymmeniä vuosia (oma 7-vaihteiseni on vuodelta 1999), on sähköpyörä hinnaltaam moninkertainen ja kestoajaltaan vain murto-osa. Vuosikustannus on käytännössä helposti kymmenkertainen.
Itseänikin on sähköpyörä kiinnostanut, mutta toistaiseksi olen onnistunut välttämään kiusauksen.
Mutta vaikka akun vaihtoon menisi satanen vuodessa ei sillä ole juurikaan merkitystä. Sopii hyvin työttömän kulkuneuvoksi, että pääsee näppärästi salille ja kauppaan.
Miten ostat uuden akun sähköpyörään, jota ei enää kaupasta saa? Onko akut standardoitu niin, että voin ostaa niitä mistä tahansa kaupasta kuin AA-pattereita?
Laatumerkkeihin saat aina akun tarvittaessa (Shimano, Yamaha, Bosch). Jätä fitnordit ja muutkertakäyttöiset kauppaan.
Varastetaan.