Voiko lukihäiriö olla oikeasti näinkin paha?
Vai onko tässä edes enää kyse lukihäiriöstä, vai siitä että se vaan on paha ja ei jaksa edes yrittää tuollaisissa tilanteissa kuten tuolla on spekuloitu niin menee täysin päin prinkkalaa
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriöitä on monenasteisia. Se vaikuttaa kaikkeen hahmottamiseen, myös matemaattisiin lukuihin. Monesti lukuvaikeuksisilla on haasteita myös matematiikan oppimisessa, lukujonoissa, yli kymmenen laskuissa jne. Voivat siis hahmottaa esim. 9-3 mutta 12-5 on jo tosi vaikea, koska siinä on eri kymmenyksien lukuja.
Lukihäiriö vaikeuttaa myös kirjoittamista. Kirjaimet voivat vaihtaa paikkaa (koira > kiora), kaksoiskonsonantit puuttuvat (tatti > tati), tai kirjaimet sekaantua (koira > toira). Tekstissä sanat voivat olla väärässä järjestyksessä tai sanoja voi puuttua kokonaan.
Tämä ei tarkoita sitä, että tämmöiset ihmiset olisivat jotenkin muuten tyhmiä. Eivät ole autisteja, aspergereita, hidasälyisiä tai muutakaan. He voivat ymmärtää vaikkapa reaaliaineita ihan hyvin, kunhan vain joku lukee heille tekstit ääneen. Kokeissa auttaa, jos saa suullisesti vastata kysymykseen ja joku kirjoittaa sanelun mukaan vastauksen ylös.
Videolla kuultu lukeminen on selkeää, aitoa lukihäiriötä. Tuommoista se juuri on vaikeissa tapauksissa. Toki jokin kohta voi olla ihan vitsiäkin, vaikka massahurmaaja > massamurh aaja. En silti epäile, etteikö tämäkin tyyppi olisi ihan järkevä ihminen muutoin.
Äänikirjat ovat lukihäiriöisille pelastus. Vaikeassa lukihäiriössä edes selkokirjat eivät ole helppoja. Moni saattaa lukea tavutettuja kirjoja vielä yläasteelle siirtyessään, mutta eihän nuortenkirjallisuutta ole saatavilla tavutettuna, joten lukeminen voi tyssätä jo alaluokilla. Lukemisen vaikeuteen auttaisi se lukeminen, mutta jos se on liian vaikeaa, ei sitä helpolla tee.
Kiitos vastauksesta!
Nökee jo naamasta ettei kyseessä ole pelkästään lukihäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriöitä on monenasteisia. Se vaikuttaa kaikkeen hahmottamiseen, myös matemaattisiin lukuihin. Monesti lukuvaikeuksisilla on haasteita myös matematiikan oppimisessa, lukujonoissa, yli kymmenen laskuissa jne. Voivat siis hahmottaa esim. 9-3 mutta 12-5 on jo tosi vaikea, koska siinä on eri kymmenyksien lukuja.
Lukihäiriö vaikeuttaa myös kirjoittamista. Kirjaimet voivat vaihtaa paikkaa (koira > kiora), kaksoiskonsonantit puuttuvat (tatti > tati), tai kirjaimet sekaantua (koira > toira). Tekstissä sanat voivat olla väärässä järjestyksessä tai sanoja voi puuttua kokonaan.
Tämä ei tarkoita sitä, että tämmöiset ihmiset olisivat jotenkin muuten tyhmiä. Eivät ole autisteja, aspergereita, hidasälyisiä tai muutakaan. He voivat ymmärtää vaikkapa reaaliaineita ihan hyvin, kunhan vain joku lukee heille tekstit ääneen. Kokeissa auttaa, jos saa suullisesti vastata kysymykseen ja joku kirjoittaa sanelun mukaan vastauksen ylös.
Videolla kuultu lukeminen on selkeää, aitoa lukihäiriötä. Tuommoista se juuri on vaikeissa tapauksissa. Toki jokin kohta voi olla ihan vitsiäkin, vaikka massahurmaaja > massamurh aaja. En silti epäile, etteikö tämäkin tyyppi olisi ihan järkevä ihminen muutoin.
Äänikirjat ovat lukihäiriöisille pelastus. Vaikeassa lukihäiriössä edes selkokirjat eivät ole helppoja. Moni saattaa lukea tavutettuja kirjoja vielä yläasteelle siirtyessään, mutta eihän nuortenkirjallisuutta ole saatavilla tavutettuna, joten lukeminen voi tyssätä jo alaluokilla. Lukemisen vaikeuteen auttaisi se lukeminen, mutta jos se on liian vaikeaa, ei sitä helpolla tee.
Ja siis on tällä niilolla myös laaja-alainen oppimisvaikeus tai mikä onkaan nimeltään.
Eiköhän lukivaikeudet johdu lähes aina vain lukemisen ja vaivan näkemisen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän lukivaikeudet johdu lähes aina vain lukemisen ja vaivan näkemisen puutteesta.
Ei ole näin. Kyseessä on neurologinen haitta, yksi hahmotushäiriöiden muodoista. Lukihäiriöiset oppivat kirjaimet ja numerot ihan samalla tavalla kuin muutkin mutta kokonaisten sanojen hahmottaminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Lukeminen helpottuu hiukan, jos sitä harjoittelee joka päivä ahkerasti vuosien (ja vuosikymmenien) ajan, ja jos on kyse vain lievästä häiriöstä, sen saattaa pystyä selättämään kokonaan. Vaikeasta lukihäiriöstä pääsee tuskin koskaan kokonaan eroon, vaikka sitä pystyy hiukan lieventämään, jos vaikkapa joka ilta lukisi tunnin jotain kirjaa. Se on kuitenkin todella kova homma, sillä jos tavallinen ihminen lukee tunnissa esimerkiksi 30 sivua, lukihäiriöinen pystyy lukemaan vaikka vain kaksi sivua. Mitä pidempi virke, sitä vähemmän siitä ymmärtää ja muistaa, kun on ehtinyt tavata virkkeen loppuun asti.
Lukihäiriöitä on monenasteisia. Se vaikuttaa kaikkeen hahmottamiseen, myös matemaattisiin lukuihin. Monesti lukuvaikeuksisilla on haasteita myös matematiikan oppimisessa, lukujonoissa, yli kymmenen laskuissa jne. Voivat siis hahmottaa esim. 9-3 mutta 12-5 on jo tosi vaikea, koska siinä on eri kymmenyksien lukuja.
Lukihäiriö vaikeuttaa myös kirjoittamista. Kirjaimet voivat vaihtaa paikkaa (koira > kiora), kaksoiskonsonantit puuttuvat (tatti > tati), tai kirjaimet sekaantua (koira > toira). Tekstissä sanat voivat olla väärässä järjestyksessä tai sanoja voi puuttua kokonaan.
Tämä ei tarkoita sitä, että tämmöiset ihmiset olisivat jotenkin muuten tyhmiä. Eivät ole autisteja, aspergereita, hidasälyisiä tai muutakaan. He voivat ymmärtää vaikkapa reaaliaineita ihan hyvin, kunhan vain joku lukee heille tekstit ääneen. Kokeissa auttaa, jos saa suullisesti vastata kysymykseen ja joku kirjoittaa sanelun mukaan vastauksen ylös.
Videolla kuultu lukeminen on selkeää, aitoa lukihäiriötä. Tuommoista se juuri on vaikeissa tapauksissa. Toki jokin kohta voi olla ihan vitsiäkin, vaikka massahurmaaja > massamurh aaja. En silti epäile, etteikö tämäkin tyyppi olisi ihan järkevä ihminen muutoin.
Äänikirjat ovat lukihäiriöisille pelastus. Vaikeassa lukihäiriössä edes selkokirjat eivät ole helppoja. Moni saattaa lukea tavutettuja kirjoja vielä yläasteelle siirtyessään, mutta eihän nuortenkirjallisuutta ole saatavilla tavutettuna, joten lukeminen voi tyssätä jo alaluokilla. Lukemisen vaikeuteen auttaisi se lukeminen, mutta jos se on liian vaikeaa, ei sitä helpolla tee.