Euroopan ja Afrikan välille suunnitellaan valtavaa kymmenien kilometrien pituista merenalaista junayhteyttä
Iso osa yhteydestä menee joka merenpohjan alaisissa valtavissa tunneleissa tai sitten merenpohjan päällä menevissö betonisissa valtavissa putkissa.
Ralennustyöt alkavat arviolta vuonna 2030. Rakennustyöt kestänevät n. 10 vuotta.
Asiasta on poliittusella tasolla sovittu Espanjan ja Marokon hallitusten kesken.
Kustannusarviot pyörivät vähintäänkin jossain 6 miljardissa eurossa. Saksalainen firma jo kehittää erikoisjäreitä välineitä tunneleiden poraamiseen Välimeren pohjaan.
Kommentit (50)
Suomi osallistuu kustannuksiin, mutta Viron-tunnelia ei tehdä, koska on liian kallis?
Rakentaminen voi maksaa 6 miljardia mutta seuraukset maksaa 6 triljoonaa.
Suomi lainoittaa projektia sen verran että Epsanjasta tulee suora metroyhteys Helsinkiin Yrjönkadulle rakennettavalle asemalle Perussuomalaisten puoluetoimiston viiereen. Työmies Matti Putkonen on jo aloittanut kaivaukset meidän päässä!
Siinäpä sitten hommia riittää rajavalvojilla, kun juna tuo lasteittain lakritsaa tarjolle.
Siitä on helppo pistää laittomasti tulleet putkea pitkin takaisinkin.
Sitten niitä tulee kävellen eikä laivalla. Välillä juna ajaa jonkun yli mutta samalla tavalla niitä hukkuu.
Aika karua.
Kun tunneli on saatu valmiiksi ihmetellä kuinka siitä alkaa tauotta pulputa Eurooppaan mustaa haitallista mönjää.
Vuosikymneniä on suunniteltu siltayhteyttä Gibraltarin salmeen, mutta ilmeisesti tunneliyhteys on loppujen lopuksi helpompi toteuttaa. Paikka on melko haastava teknisesti.
Autoyhteyttä ei ole tulossa. Ellei autoja voi sitten lastata junavaunuihin.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä sitten hommia riittää rajavalvojilla, kun juna tuo lasteittain lakritsaa tarjolle.
Sehän helpottaa rajavalvojien duunia kun ei tartte enää mennä Afrikan rannikolta "pelastamaan" niitä Eurooppaan.
Kai Petteri seuraavaksi rankentaa tunnin junan Suomesta Marokkoon.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on helppo pistää laittomasti tulleet putkea pitkin takaisinkin.
Se ei valitettavasti onnistu koskaan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Kun tunneli on saatu valmiiksi ihmetellä kuinka siitä alkaa tauotta pulputa Eurooppaan mustaa haitallista mönjää.
X-files osasi ennakoida tämän.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on helppo pistää laittomasti tulleet putkea pitkin takaisinkin.
Kyllä siellä putken edessä seisoo joku vihervasuri jaka estää palautukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on helppo pistää laittomasti tulleet putkea pitkin takaisinkin.
Se ei valitettavasti onnistu koskaan helposti.
Ei niin. Vihervassu menee kiskoille makoilemaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on helppo pistää laittomasti tulleet putkea pitkin takaisinkin.
Se ei valitettavasti onnistu koskaan helposti.
Ei niin. Vihervassu menee kiskoille makoilemaan...
Kaksi ongelmaa samalla junalla.
Miksi, miksi sinne afrikkaan pitäisi päästä tai ennemminkin sieltä tänne niin tehokkaasti että suoraa putkea tarvitaan?
Suunniteltu jo vuodesta 2003 asti. Nyt sitten EU rahoittaa joten varautukaa Suomessa siihen. Ei siihen mikään 6 miljardia riitä, tuskin kuusikymmentäkään miljardia.
Mielenkiintoista.