Mielenkiintoista: Lain mukaan pyöräilijän tulee ajaa ajoradalla, jos pyörätietä ei ole
Eli toisin sanoen jalankulkijoita suojellaan autojen lisäksi myös pyöräilijöilta, mutta pyöräilijän tulee vaarantaa henkensä ajamalla autojen seassa ajoradalla. Onko tämä jokin lainsäätäjien vihjaus siihen suuntaan, että pyöräily on jotenkin paheksuttava liikkumismuoto, mitä tulisi välttää.
Kommentit (61)
Mitä ihmeellistä tuossa on? Pyöräilijällä ei ole asiaa jalkakäytävälle. Piste.
Muistakaa, että jalkakäytäviä on lähinnä isompien kaupunkien keskustoissa.
Kaikki muut ovat KEVYEN LIIKENTEEN VÄYLIÄ ja niillä saa ajaa kaikilla kevytajoneuvoilla.
Haja-asutusalueella ei ole sitten kumpiakaan, vaan pelkkä autotie, jossa jokainen saa selvitä oman onnensa nojassa, yleensä ilman valoja.
Siis no näinhän asia on tieliikennelaissa ollut jo suunnilleen "maailman sivu". Mikään ei ole muuttunut ainakaan omasta lapsuudestani kasarilla, paitsi että pyöräteiden määrä on lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Siis no näinhän asia on tieliikennelaissa ollut jo suunnilleen "maailman sivu". Mikään ei ole muuttunut ainakaan omasta lapsuudestani kasarilla, paitsi että pyöräteiden määrä on lisääntynyt.
Niinhän se on, lähinnä ihmettelen tässä tuon lain perusteita. Siis että pyöräilijän katsotaan olevan sen verran vaarallinen jalankulkijoille, että heidät pitää erottaa toisistaan, mutta sen sijaan autoista ei katsota olevan vaaraa pyöräilijöille, joten hyvin sopivat samalle ajoradalle autot ja pyörät.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis no näinhän asia on tieliikennelaissa ollut jo suunnilleen "maailman sivu". Mikään ei ole muuttunut ainakaan omasta lapsuudestani kasarilla, paitsi että pyöräteiden määrä on lisääntynyt.
Niinhän se on, lähinnä ihmettelen tässä tuon lain perusteita. Siis että pyöräilijän katsotaan olevan sen verran vaarallinen jalankulkijoille, että heidät pitää erottaa toisistaan, mutta sen sijaan autoista ei katsota olevan vaaraa pyöräilijöille, joten hyvin sopivat samalle ajoradalle autot ja pyörät.
ap.
Polkupyörä on kulkuneuvo ja sen paikka on ajoradalla. Muista myös että oikealta tulevaa polkupyörää on väistettävä kuten muitakin ajoneuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis no näinhän asia on tieliikennelaissa ollut jo suunnilleen "maailman sivu". Mikään ei ole muuttunut ainakaan omasta lapsuudestani kasarilla, paitsi että pyöräteiden määrä on lisääntynyt.
Niinhän se on, lähinnä ihmettelen tässä tuon lain perusteita. Siis että pyöräilijän katsotaan olevan sen verran vaarallinen jalankulkijoille, että heidät pitää erottaa toisistaan, mutta sen sijaan autoista ei katsota olevan vaaraa pyöräilijöille, joten hyvin sopivat samalle ajoradalle autot ja pyörät.
ap.
Pyörä on ajoneuvo. Siinä sulle peruste.
Oliko vielä muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis no näinhän asia on tieliikennelaissa ollut jo suunnilleen "maailman sivu". Mikään ei ole muuttunut ainakaan omasta lapsuudestani kasarilla, paitsi että pyöräteiden määrä on lisääntynyt.
Niinhän se on, lähinnä ihmettelen tässä tuon lain perusteita. Siis että pyöräilijän katsotaan olevan sen verran vaarallinen jalankulkijoille, että heidät pitää erottaa toisistaan, mutta sen sijaan autoista ei katsota olevan vaaraa pyöräilijöille, joten hyvin sopivat samalle ajoradalle autot ja pyörät.
ap.
Pyöräilijä voi muuttaa itsensä jalankulkijaksi taluttamalla pyörää.
Ja kyllä, pyöräilijä ja skooteilla ajavat o v a t vaarallisia jalankulkijoille. Uutuutena jalkakäytäville ovat nyt tunkeneet sähkömopohärvelit. Jalankulkijoilla ei ole mitään arvoa.
Onneksi täällä maalla on kevyen liikenteen väyliä missä saa ajaa pyörällä. Erillisiä kävely- tai pyöräteitä ei ole. Joissakin paikoissa on pakko sekä jalankulkijan että pyöräilijän kulkea ajoradan reunassa koska ei ole mitään muuta paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis no näinhän asia on tieliikennelaissa ollut jo suunnilleen "maailman sivu". Mikään ei ole muuttunut ainakaan omasta lapsuudestani kasarilla, paitsi että pyöräteiden määrä on lisääntynyt.
Niinhän se on, lähinnä ihmettelen tässä tuon lain perusteita. Siis että pyöräilijän katsotaan olevan sen verran vaarallinen jalankulkijoille, että heidät pitää erottaa toisistaan, mutta sen sijaan autoista ei katsota olevan vaaraa pyöräilijöille, joten hyvin sopivat samalle ajoradalle autot ja pyörät.
ap.
Pyöräilijä voi muuttaa itsensä jalankulkijaksi taluttamalla pyörää.
Ja kyllä, pyöräilijä ja skooteilla ajavat o v a t vaarallisia jalankulkijoille. Uutuutena jalkakäytäville ovat nyt tunkeneet sähkömopohärvelit. Jalankulkijoilla ei ole mitään arvoa.
Jokainen autoilija on jalankulkija kun kävelee autolleen. Onko heillä kaikilla silloin heijastin?!
He ovat hengenvaarassa koska ovat keskellä autoliikennettä.
Kyllä ne pyöräilijät vaarantavat ihan itse itsensä.
Eivät vaan tunnu ymmärtävän, että omasta perseilystään huolimatta 99% selviää kolhuitta ihan vaan autoilijoiden tarkkaavaisuuden ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis no näinhän asia on tieliikennelaissa ollut jo suunnilleen "maailman sivu". Mikään ei ole muuttunut ainakaan omasta lapsuudestani kasarilla, paitsi että pyöräteiden määrä on lisääntynyt.
Niinhän se on, lähinnä ihmettelen tässä tuon lain perusteita. Siis että pyöräilijän katsotaan olevan sen verran vaarallinen jalankulkijoille, että heidät pitää erottaa toisistaan, mutta sen sijaan autoista ei katsota olevan vaaraa pyöräilijöille, joten hyvin sopivat samalle ajoradalle autot ja pyörät.
ap.
Pyöräilijä voi muuttaa itsensä jalankulkijaksi taluttamalla pyörää.
Ja kyllä, pyöräilijä ja skooteilla ajavat o v a t vaarallisia jalankulkijoille. Uutuutena jalkakäytäville ovat nyt tunkeneet sähkömopohärvelit. Jalankulkijoilla ei ole mitään arvoa.Jokainen autoilija on jalankulkija kun kävelee autolleen. Onko heillä kaikilla silloin heijastin?!
He ovat hengenvaarassa koska ovat keskellä autoliikennettä.
Mitä sä selität siellä? Mee ulos.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne pyöräilijät vaarantavat ihan itse itsensä.
Eivät vaan tunnu ymmärtävän, että omasta perseilystään huolimatta 99% selviää kolhuitta ihan vaan autoilijoiden tarkkaavaisuuden ansiosta.
90 kevyeenliikenteen kolareista johtuu ajokortillisesta autoilijasta. Että haistele sitä vittua ja vaginaa tuolta pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis no näinhän asia on tieliikennelaissa ollut jo suunnilleen "maailman sivu". Mikään ei ole muuttunut ainakaan omasta lapsuudestani kasarilla, paitsi että pyöräteiden määrä on lisääntynyt.
Niinhän se on, lähinnä ihmettelen tässä tuon lain perusteita. Siis että pyöräilijän katsotaan olevan sen verran vaarallinen jalankulkijoille, että heidät pitää erottaa toisistaan, mutta sen sijaan autoista ei katsota olevan vaaraa pyöräilijöille, joten hyvin sopivat samalle ajoradalle autot ja pyörät.
ap.
Pyöräilijä voi muuttaa itsensä jalankulkijaksi taluttamalla pyörää.
Ja kyllä, pyöräilijä ja skooteilla ajavat o v a t vaarallisia jalankulkijoille. Uutuutena jalkakäytäville ovat nyt tunkeneet sähkömopohärvelit. Jalankulkijoilla ei ole mitään arvoa.Jokainen autoilija on jalankulkija kun kävelee autolleen. Onko heillä kaikilla silloin heijastin?!
He ovat hengenvaarassa koska ovat keskellä autoliikennettä.Mitä sä selität siellä? Mee ulos.
Muista että olet jalankulkija kun menet ulos ja kävelet autollesi. Haista myös vittua.
Että mua sitten ottaa päähän kun jotkut yleistää kaikki pyöräilijät perselijöiksi yms. En mä ainakaan pyöräillessä perseile vaan otan huomioon muunkin liikenteen, niin autot, pyörät, jalankulkijat, traktorit jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis no näinhän asia on tieliikennelaissa ollut jo suunnilleen "maailman sivu". Mikään ei ole muuttunut ainakaan omasta lapsuudestani kasarilla, paitsi että pyöräteiden määrä on lisääntynyt.
Niinhän se on, lähinnä ihmettelen tässä tuon lain perusteita. Siis että pyöräilijän katsotaan olevan sen verran vaarallinen jalankulkijoille, että heidät pitää erottaa toisistaan, mutta sen sijaan autoista ei katsota olevan vaaraa pyöräilijöille, joten hyvin sopivat samalle ajoradalle autot ja pyörät.
ap.
Pyöräilijä voi muuttaa itsensä jalankulkijaksi taluttamalla pyörää.
Ja kyllä, pyöräilijä ja skooteilla ajavat o v a t vaarallisia jalankulkijoille. Uutuutena jalkakäytäville ovat nyt tunkeneet sähkömopohärvelit. Jalankulkijoilla ei ole mitään arvoa.Jokainen autoilija on jalankulkija kun kävelee autolleen. Onko heillä kaikilla silloin heijastin?!
He ovat hengenvaarassa koska ovat keskellä autoliikennettä.
Aika kummallista jos meidän omakotitalon pihassa on autoliikennettä niin, että on suuri vaara jäädä auton alle. Kaupan yms. pihoissa osaan katsoa ympärilleni ja kyllä siellä saa varoa kun jotkut ajelee kuinka sattuu.
Laki sanoo, että voit ajaa ajoradalla myös jos tien oikeassa reunassa ei ole pyörätietä.
Itse en todellakaan kaipaa jalkankulkijoiden kanssa samalle väylälle, vaan mieluummin ajaisin autojen seassa ajoradalla, jos vaan laki sen sallisi. Valitettavasti vielä nykylakikaan ei sitä salli kuin ainoastaan osittain, eli vain sillä puolella tietä, jolla ei ole kevyenliikenteenväylää ja silloinkin sille ajoradalla ajamiselle pitää olla jokin perusteltu syy.
Minulla ei ole mitään ongelmaa ajaa ajoradalla, mutta kevyenliikenteenväylällä on jatkuvia ongelmia ja syynä on täysin välinpitämättömät koirankusettajat, jotka kulkee koiraa pitkällä narulla taluttaen luurit korvilla, tai muuten vaan haahuillen muista piittaamatrta. Joka kerta saa pelätä, että ampaiseeko se koira yhtäkkiä sieltä toisesta ojasta toiseen ojaan, vai jalkaani kiinni. Pari kertaa olen hyökkäävästä koirasta selvinnyt nopealla väistöliikkeellä ojan puolelle ja kun olen asiasta huomauttanut, niin vit t uilua olen saanut oskseni.
Mielestäni lakiin pitäisi kirjata, ettei koiria saa taluttaa kevyenliikenteenväylillä kuin lyhyellä narulla. Ylipäätään pitäisi yhä enemmän pyrkiä siihen, että pyöräilijät ja jalankulkijat eriytetään toisistaan vähintäänkin kaistaviivoilla, mieluummin kokonaan omilla väylillään.
Noinhan se on aina ollut. Tuon takia en aja pyörällä, kun pitäisi mennä autojen sekaan liikenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne pyöräilijät vaarantavat ihan itse itsensä.
Eivät vaan tunnu ymmärtävän, että omasta perseilystään huolimatta 99% selviää kolhuitta ihan vaan autoilijoiden tarkkaavaisuuden ansiosta.
Autoilijoiden tarkkaavaisuus on selkeästi huonontunut viimeisten 15-20 vuoden aikana mitä olen pääkaupunkiseudulla pyörällä ajanut kyllä se suurin vastuu että ei tule auton yli ajamaksi on pyöräilijällä.
Nyt kesä aikana huomaa miten autoilu on lisääntynyt ja kaaharit siinä samalla. En tykkää kaahareista ja niiltä saisi ottaa kortin kuivumaan. Ei sitä jatkuvasti voi ajaa vauhdikkaasti ja ylinopeutta. Itse pyrin aina noudattamaan liikenne sääntöjä.