Lukiolaiset käyttävät nykyään tekoälyä tekemään kotitehtävät puolestaan. Jatkossa myös yliopisto-opiskelijoiden gradut ja väitöskirjat tekee tekoäly?
Vielä toistaiseksi mikään työkalu ei tunnista tekoälyn tuotosta plagioinniksi. Jos oppilas kieltää käyttäneensä tekoälyä, jäädään sana sanaa vastaan -tilanteeseen.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000009633742.html?utm_medium=promobox&…
Haha opiskelijoille jää jatkossa entistä enemmän aikaa bilettämiselle
Kommentit (61)
Kun et opi itse tuottamaan tekstiä, niin viimeistään yo-kirjoituksissa olet vaikeuksissa.
Kai nyt vielä kokeet pidetään ilman tietokoneita?
Tekoäly vastausten muistaminen ei tokikaan vaadi ymmärrystä, mutta eiköhän se jatko-opiskeluita hidasta.
Vierailija kirjoitti:
Kun et opi itse tuottamaan tekstiä, niin viimeistään yo-kirjoituksissa olet vaikeuksissa.
Eikö noiden yo-kokeiden poistamista ole jo vakavasti harkittu näin muistelen lukeneeni
Tämä ennakoi vaan rappiota. Mutta eiköhän siitä taas ihmiskunta lähde uuteen nousuun, jakautuneena niihin joilla on kyky tuota uusia ajatuksia ja tiedettä ja niihin, joille on tärkeintä näyttää hyvältä sosiaalisella asteikolla.
Eiku miten tuo kuulosti kovin tutulta..?
Tekoäly suunnittelee jatkossa talot ja tekee musiikin ja taiteen. Luultavasti tekee myös lääkärin työt. Ei ihmistä tarvita jatkossa kuin tuottavaan työhön.
Tampereella on nettilukio. Tehtävät tekee tekoäly eikä itse tarvitse lukea mitään. Valvottuja kokeita ei tietenkään ole. Kurssit voi käydä tietämättä ja tekemättä ja lukematta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella on nettilukio. Tehtävät tekee tekoäly eikä itse tarvitse lukea mitään. Valvottuja kokeita ei tietenkään ole. Kurssit voi käydä tietämättä ja tekemättä ja lukematta mitään.
Tämä tasapuolistaa opiskelijat. Vähän alhaisemmallakin äo:lla varustettu koululainen pääsee jatkossa ylioppilaaksi hyvin arvosanoin. Tämä on vain hyvä asia.
yo kokeissa et voi käyttää tekoälyä
No mutta onhan koko opiskelun konsepti selkeästi myös muuttunut. Aloitin AMK-n nyt reilu 30-vuotiaana, aiemmin käynyt lukion ja ammattikoulun yli 10 vuotta sitten. Silloin päntättiin ulkoa tietoa.
Nykyään tärkeintä opiskelussa on tiedonhaku. Että löydät tiedon luotettavista lähteistä mahdollisimman nopeasti. Toki usein sitä pitäisi myös osata itse muokata lyhyempään ja ymmärrettävään muotoon. Jotkut perusteet opetellaan ulkoa, mutta ei todellakaan kaikkea. Ei se ole kannattavaa, koska nykyään tieto muuttuu hurjaa vauhtia - se mikä on oikein tänään- ei olekkaan sitä enää huomenna. Tärkeintä on aina löytää uusin ja ajankohtaisin tieto, lähdekritiikkiä noudattaen.
Myönnän että omakin lukutaito on siinä mielessä rapistunut, että tuottaa vaikeuksia oikeasti keskittyä pitkiin teksteihin pitkiä aikoja. Sen sijaan olen haka etsimään sitä tietoa nopeasti eri lähteistä, yhdistelemään ja tiivistämään ymmärrettävään muotoon ja merkkaamaan lähteet. Sillä on hyvät ja huonot puolensa mitä some, netti ym on tehnyt meidän aivojen kehitykselle ja toiminnalle.
Vierailija kirjoitti:
Kun et opi itse tuottamaan tekstiä, niin viimeistään yo-kirjoituksissa olet vaikeuksissa.
Kulttuuriministeri Honkonen esitti MTV:llä, että ylioppilaskirjoituksista tulisi luopua kokonaan. Hänen mielestään tätä uudistusta kohti pitäisi edetä seuraavalla vaalikaudella.
– Lukion tehtävä on yleissivistys, nuorten kasvun ja kehityksen tukeminen, ei kolmen vuoden valmennuskurssi korkeakouluihin. Nuoret paineissa epäonnistuneiden opiskelijavalintauudistusten vuoksi, jotka ovat muuttaneet lukiota. Nyt pedagogiikka ykköseksi - ei mittaaminen! Honkonen perusteli Twitterissä.
Säästää aikaa kun sekä gradut että niiden arvostelun tekee tekoäly.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella on nettilukio. Tehtävät tekee tekoäly eikä itse tarvitse lukea mitään. Valvottuja kokeita ei tietenkään ole. Kurssit voi käydä tietämättä ja tekemättä ja lukematta mitään.
Ihan pimeetä. Kuka tuollaisen aivopierun isä tai äiti on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella on nettilukio. Tehtävät tekee tekoäly eikä itse tarvitse lukea mitään. Valvottuja kokeita ei tietenkään ole. Kurssit voi käydä tietämättä ja tekemättä ja lukematta mitään.
Ihan pimeetä. Kuka tuollaisen aivopierun isä tai äiti on?
Veikkaan, että joku vihreä
Vierailija kirjoitti:
Tämä ennakoi vaan rappiota. Mutta eiköhän siitä taas ihmiskunta lähde uuteen nousuun, jakautuneena niihin joilla on kyky tuota uusia ajatuksia ja tiedettä ja niihin, joille on tärkeintä näyttää hyvältä sosiaalisella asteikolla.
Eiku miten tuo kuulosti kovin tutulta..?
Miten niin ennakoi. Opiskelijat ovat nyt jo jakautuneet vahvasti. Porukka tulee tyhmistymään tekoälyn vuoksi. Ehkä tulevaisuudessa palvomme niitä, jotka oikeasti osaavat ja muistavat.
Tarkasti ottaen noissa tekoälyn jutuissa ei ole mitään järkeä tällä hetkellä. Ei nykytekoälyllä saa kirjoitetuksi loogista tekstiä, mutta tulevaisuudessa tilanne voi hyvinkin olla toisenlainen.
Voi hyvinkin olla, että parinkymmenen vuoden päästä kaikki kirjoittaminen matematiikkaa lukuunottamatta tapahtuu tekoälypohjaisesti.
Mä hain tänä keväänä YAMK:iin. Valintakoekurssin ohjeistuksessa luki tyyliin "jos käytät ChatGPT:tä vastausten tekemiseen, sinun on kuvattava myös, miten sitä käytit" :-D Millähän tuon oikeasti tunnistavat, kuka on sitä käyttänyt ja kuka ei (itse en).
Vierailija kirjoitti:
Mä hain tänä keväänä YAMK:iin. Valintakoekurssin ohjeistuksessa luki tyyliin "jos käytät ChatGPT:tä vastausten tekemiseen, sinun on kuvattava myös, miten sitä käytit" :-D Millähän tuon oikeasti tunnistavat, kuka on sitä käyttänyt ja kuka ei (itse en).
Eivät millään.
Tehdään kotitehtävistä koulutehtäviä jotka tehdään tilassa missä ei ole älylaitteita tarjolla.
Turnitinissä, käytössä yliopistoissa, on jo AI-tunnistus englanninkieliselle tekstille.
Jos lukioissa olisi vielä perinteiset kirjat käytössä, tuo olisi helppo estää vaatimalla lähdeviittaukset. En tiedä, pääseekö chatgtp käsiksi e-kirjoihin.