Lukiolaiset käyttävät nykyään tekoälyä tekemään kotitehtävät puolestaan. Jatkossa myös yliopisto-opiskelijoiden gradut ja väitöskirjat tekee tekoäly?
Vielä toistaiseksi mikään työkalu ei tunnista tekoälyn tuotosta plagioinniksi. Jos oppilas kieltää käyttäneensä tekoälyä, jäädään sana sanaa vastaan -tilanteeseen.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000009633742.html?utm_medium=promobox&…
Haha opiskelijoille jää jatkossa entistä enemmän aikaa bilettämiselle
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella on nettilukio. Tehtävät tekee tekoäly eikä itse tarvitse lukea mitään. Valvottuja kokeita ei tietenkään ole. Kurssit voi käydä tietämättä ja tekemättä ja lukematta mitään.
Tämä tasapuolistaa opiskelijat. Vähän alhaisemmallakin äo:lla varustettu koululainen pääsee jatkossa ylioppilaaksi hyvin arvosanoin. Tämä on vain hyvä asia.
Tai ei pääse ollenkaan, kun ei ole oppinut sitäkään vähää mitä aikaisemmin. Yo-kokeessa olet ihan ilman mitään apuja.
Vierailija kirjoitti:
Kun et opi itse tuottamaan tekstiä, niin viimeistään yo-kirjoituksissa olet vaikeuksissa.
Tätähän oli kokeiltu, että miten hyvin tekoäly selviytyisi äidinkielen ja historian kirjoituksista. Vaikka se tuotti kielellisesti oikeaa tekstiä sisältö ei riittänyt. Ajatukset oli sinänsä ok, mutta ne ei seuraa loogisesti toisiaan.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/99c5d48c-a46e-4385-93d4-19bbe4114b4d
Vierailija kirjoitti:
Tarkasti ottaen noissa tekoälyn jutuissa ei ole mitään järkeä tällä hetkellä. Ei nykytekoälyllä saa kirjoitetuksi loogista tekstiä, mutta tulevaisuudessa tilanne voi hyvinkin olla toisenlainen.
Voi hyvinkin olla, että parinkymmenen vuoden päästä kaikki kirjoittaminen matematiikkaa lukuunottamatta tapahtuu tekoälypohjaisesti.
Chatgpt selviää yksinkertaisista tehtävistä kuten tee esitystä varten runko. Hyöty jää kuitenkin todella kosmeettiseksi, jos sama runko on jo olemassa omassa selkäytimessä. Siinä vaiheessa kun powerpointin voi komentaa tekemään esityksen rungon ja suunnittelemaan automaattisesti aiheeseen sopivan teeman ja tyylin, aletaan puhua ajallisesta hyödystä. Vielä ei ole edes horisontissa, että osaavaa ihmistä kyettäisiin oikeasti korvaamaan. Hype ei kuitenkaan ole koskaan välittänyt realiteeteista.
Enemmän siis pistareita ja yllätysesseenkirjoituskokeita.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt vielä kokeet pidetään ilman tietokoneita?
Tekoäly vastausten muistaminen ei tokikaan vaadi ymmärrystä, mutta eiköhän se jatko-opiskeluita hidasta.
Lukiossa ja yliopistossa kaikki kokeet tehdään läppärillä..
yhteiskuntahimmelin perustuksista kuuluu rutinaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä hain tänä keväänä YAMK:iin. Valintakoekurssin ohjeistuksessa luki tyyliin "jos käytät ChatGPT:tä vastausten tekemiseen, sinun on kuvattava myös, miten sitä käytit" :-D Millähän tuon oikeasti tunnistavat, kuka on sitä käyttänyt ja kuka ei (itse en).
Eivät millään.
No niinpä. Eli voi heittää hyvästit sisäänpääsyhaaveille, kun itse kirjoitti vastaukset tehtäviin?
-18
Isossa osassa pääsykokeita ei kirjoiteta yhtään mitään vaan tehtävät ovat monivalintatehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt vielä kokeet pidetään ilman tietokoneita?
Tekoäly vastausten muistaminen ei tokikaan vaadi ymmärrystä, mutta eiköhän se jatko-opiskeluita hidasta.
Lukiossa ja yliopistossa kaikki kokeet tehdään läppärillä..
Mutta esim. lukiossa ne kokeet tehdään Abitissa, mikä tarkoittaa sitä, että sillä tietokoneella pääsee pelkästään Abitiin, ei muualle. Se siis estää kaikki muut nettiyhteydet, ChatGPT mukaanlukien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä hain tänä keväänä YAMK:iin. Valintakoekurssin ohjeistuksessa luki tyyliin "jos käytät ChatGPT:tä vastausten tekemiseen, sinun on kuvattava myös, miten sitä käytit" :-D Millähän tuon oikeasti tunnistavat, kuka on sitä käyttänyt ja kuka ei (itse en).
Eivät millään.
No niinpä. Eli voi heittää hyvästit sisäänpääsyhaaveille, kun itse kirjoitti vastaukset tehtäviin?
-18
Isossa osassa pääsykokeita ei kirjoiteta yhtään mitään vaan tehtävät ovat monivalintatehtäviä.
No tuossa minun pääsykokeessani (joka ei ollut koe vaan verkkokurssi, jossa oli wordin palautettaavat tehtävät) ei ollut yhtään ainoaa monivalintatehtävää. Viittasin ihan vain tuohon omaan tapaukseeni
-18
Vierailija kirjoitti:
yhteiskuntahimmelin perustuksista kuuluu rutinaa
Höpöhöpö. Tekoäly on kuin tuli. Huono isäntä, mutta hyvä renki. Sillä on paljon hyötykäyttöä ja täytyy vain oppia hyödyntämään sitä oikein. Kai tähän jonkinlaisen koodisto muotoutuu me kä on ok ja mikä ei.
Mä meen ihan perinteisellä tavalla, luen kirjoja. Kaikki tommoset vie vaan aikaa!
Mitä ap tarkoitat "ei tunnista" ?
Tunnistaa toki.
Tekoäly kirjoittaa myös lehtijutut ja kirjoja jatkossa. Toimittajat ja kirjailijat on kuolevia ammattikuntia mikä tuskin kuitenkaan ketään haittaa. Molemmat ryhmät voi ruveta hoitoalalle, siellä olisivat enemmän hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät millään.
-18
No tuossa minun pääsykokeessani (joka ei ollut koe vaan verkkokurssi, jossa oli wordin palautettaavat tehtävät) ei ollut yhtään ainoaa monivalintatehtävää. Viittasin ihan vain tuohon omaan tapaukseeni
-18
Kirjoittaminen on ajattelua. Jos on epävarma omasta ajattelustaan kannattaa hakea aloille, jossa selviää rasti ruutuun kokeella. Sinänsä tekoäly tuottaa muodollisesti pätevää kieltä ja ajatuksia, mutta ne ajatukset ovat irrallisia eivätkä muodosta loogista kokonaisuutta. Turnit tosiaan tunnistaa jo tekoälyn kirjoittaman tekstin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät millään.
-18
-18
Kirjoittaminen on ajattelua. Jos on epävarma omasta ajattelustaan kannattaa hakea aloille, jossa selviää rasti ruutuun kokeella. Sinänsä tekoäly tuottaa muodollisesti pätevää kieltä ja ajatuksia, mutta ne ajatukset ovat irrallisia eivätkä muodosta loogista kokonaisuutta. Turnit tosiaan tunnistaa jo tekoälyn kirjoittaman tekstin.
Kun kokoajan kehitetään tekoälyn, tutkitaan myös sen käyttömahdollisuuksia ja käytön havaitsemista ja kontrolloimista.
Jos tekoäly uhkat ja mahdollisuudet kiinnostaa Turun yliopistossa on tarjolla siihen opintokokonaisuus.
https://www.utu.fi/fi/avoin-yliopisto-opetus/opintotarjonta/tekoalyakat…
Vierailija kirjoitti:
Jos lukioissa olisi vielä perinteiset kirjat käytössä, tuo olisi helppo estää vaatimalla lähdeviittaukset. En tiedä, pääseekö chatgtp käsiksi e-kirjoihin.
Chat gpt ei edes yritäpäästä käsiksi e-kirjoihin, e-artikkeleihin tai mihinkäään lähteisiin ylipäänsä. Jos pyydät, se kyllä tekee sulle lähdeviitteet, mutta ne on kuvitteellisia. Chat-gpt ei hae tietoa, eikä järjestä tietoa, se keksii sulle jotain tiedotla näyttävää. Se ei ole hakukone, eikävaan todennäköisyyslaskentamalli, se laskee olemassaolevien tekstien perusteella, että mikä olisi todennäköinen seuraava sana ja miltä se lähdeviite nättäisi, jos sellainen olisi.
Tämän takia chat-gpt:n käytön havaitsemiseen ei myöskään oikeasti tarvita mitään plagioinnintunnistusjärjestelmää. Tarvii vaan tarkastajan tarkastaa muutama lähdeviite, että onko niitä oikeasti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella on nettilukio. Tehtävät tekee tekoäly eikä itse tarvitse lukea mitään. Valvottuja kokeita ei tietenkään ole. Kurssit voi käydä tietämättä ja tekemättä ja lukematta mitään.
Tämä tasapuolistaa opiskelijat. Vähän alhaisemmallakin äo:lla varustettu koululainen pääsee jatkossa ylioppilaaksi hyvin arvosanoin. Tämä on vain hyvä asia.
Ei se alhaisemman äo:n oppilas pääsisi ylioppilaaksi vaan tekoäly. Ja luuletko ettei huono tai olematon ymmärrys ja osaaminen tule ilmi oikeassa maailmassa, oikeisiin työtehtäviin hakeutuessa. Fiksun ja tyhmän erottaa lapsikin.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly kirjoittaa myös lehtijutut ja kirjoja jatkossa. Toimittajat ja kirjailijat on kuolevia ammattikuntia mikä tuskin kuitenkaan ketään haittaa. Molemmat ryhmät voi ruveta hoitoalalle, siellä olisivat enemmän hyödyksi.
Kaunokirjallisuus on se osa-alue, jossa ammattikirjailijaksi voi tulevaisuudessa tulla tekoäly. Sen sijaan on aika vaikea ymmärtää, miten tiede- ja filosofinen kirjallisuus voisi korvautua tekoälyllä, koska tekoäly ei ymmärrä mitään.
-18