Saako koulussa vaatia lapselleen ylöspäin eriyttämistä?
Jos lapsi osaa sujuvasti lukea, kirjoittaa ja laskea matematiikan tehtäviä ekan ja tokan luokan oppimäärien verran jo ennen koulun aloittamista (oppinut nuo kaikki isoveljen tehdessä läksyjä kun istunut siinä vieressä seuraamassa), niin saako vaatia, että lapselle eriytetään oppisisältöjä ylöspäin? Kun siis menee syksyllä ekalle.
Kommentit (28)
Mää vaadin ja tahon että eppu jättää topun väliin.
Ei se sinun lapsesi ole ainoa joka nuo osaa, sori. Ja varmasti on paljon mitä ei osaa, sori.
En ole varma, onko vaatiminen aina se hedelmällisin tapa saada toiveensa läpi. Mun lapsillani on eriytetty ylöspäin ihan pyytämättäkin.
Sillä lailla, sinne vaan vaatimaan!!
Vaatia ei ehkä kannata. Koulu on paljon muutakin kuin noiden aineiden sisältöjen (ehkä mekaanista..) osaamista. Lapsi normaalisti ekalle ja katsotte, miten lähtee sujumaan. Tarvittaessa sit keskustelua opettajan kanssa, onko tarvetta eriyttää ylöspäin.
Olisin myös tosi tarkka, että en puhuisi lapsen kuullen, kuinka hän jo osaa ja on taitavampi kuin muut. Kehua ja tukea toki kannattaa,mutta ei vertaamalla muihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se sinun lapsesi ole ainoa joka nuo osaa, sori. Ja varmasti on paljon mitä ei osaa, sori.
En luule todellakaan että olisi ainoa. Hyvä vain jos puoli luokkaa osaa saman. Mutta se ei muuta kysymystäni. Voiko vaatia, että eriytetään ylöspäin? (Ja tällöin siis se puoli luokkaa tietysti saisi saman.) ap
Eikö se olisi koulun sitten sama laittaa lapsi suoraan kolmoselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sinun lapsesi ole ainoa joka nuo osaa, sori. Ja varmasti on paljon mitä ei osaa, sori.
En luule todellakaan että olisi ainoa. Hyvä vain jos puoli luokkaa osaa saman. Mutta se ei muuta kysymystäni. Voiko vaatia, että eriytetään ylöspäin? (Ja tällöin siis se puoli luokkaa tietysti saisi saman.) ap
Yleensä ekalla luokalla on äidinkielessä lukevien ja ei-lukevien ryhmät. Matematiikassa lapseni ovat saaneet tehdä suoraan ylemmän luokka-asteen kirjaa.
Muissa aineissa on sitten menty muun luokan mukana.
saahan sitä vaatia vaikka mitä, mutta kyllä se koulu ensin testaa lapsen osaamisen ja siitä lähdetään sitten katsomaan eteenpäin toimenpiteitä jos on tarve.
Koulu määrittelee pedagogiset ratkaisut ihan omalla asiantuntemuksellaan. Vanhempien vaatimuksesta sellaisia eriyttämisiä ei tehdä. Nolaat vain itsesi.
Jospa tyytyisit vain keskustelemaan opettajan kanssa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sinun lapsesi ole ainoa joka nuo osaa, sori. Ja varmasti on paljon mitä ei osaa, sori.
En luule todellakaan että olisi ainoa. Hyvä vain jos puoli luokkaa osaa saman. Mutta se ei muuta kysymystäni. Voiko vaatia, että eriytetään ylöspäin? (Ja tällöin siis se puoli luokkaa tietysti saisi saman.) ap
Suurin osa opettajista ja kouluista on oikeasti tosi päteviä ja asiansa osaavia. Ei mun ainakaan ole tarvinnut vaatia lasteni opettajilta mitään (edes sitä eriyttämistä..) vaan he ovat itse tehneet tarkkoja havaintoja lapseni oppimisesta ja tarpeista, joista on sitten yhdessä keskusteltu. Tue lapsesi koulunkäyntiä ja anna opettajalle työrauha. Miksi ajattelet, että esim. eriyttämistä pitää erikseen vaatia?
Mitä ihmeellistä tuossa on? Niin minäkin osasin. Ja varmasti moni muu. Onneks sain kasvaa ikäisteni seurassa lapsuuteni. Lapsen kehitykseen kuuluu muutakin kuin opiskeluun liittyvät taidot.
Peiliin katsomisen paikka sinulla. Mikä tarve sinulla vanhempana on saada lapsesi ylemmälle luokalle? Että saat päteä muille vanhemmille?
-normaali lapsi-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sinun lapsesi ole ainoa joka nuo osaa, sori. Ja varmasti on paljon mitä ei osaa, sori.
En luule todellakaan että olisi ainoa. Hyvä vain jos puoli luokkaa osaa saman. Mutta se ei muuta kysymystäni. Voiko vaatia, että eriytetään ylöspäin? (Ja tällöin siis se puoli luokkaa tietysti saisi saman.) ap
Suurin osa opettajista ja kouluista on oikeasti tosi päteviä ja asiansa osaavia. Ei mun ainakaan ole tarvinnut vaatia lasteni opettajilta mitään (edes sitä eriyttämistä..) vaan he ovat itse tehneet tarkkoja havaintoja lapseni oppimisesta ja tarpeista, joista on sitten yhdessä keskusteltu. Tue lapsesi koulunkäyntiä ja anna opettajalle työrauha. Miksi ajattelet, että esim. eriyttämistä pitää erikseen vaatia?
Hyvä kysymys. Tiedän, että opet on ammattitaitoisia. Mutta olen lukenut uutisista miten monella luokalla open aika menee yksinomaan integroitujen tukemiseen tms ja hyvät oppijat jää vaille huomiota täysin. Eli resurssiongelma.
Ap
Huh huh. Melkoinen curling-vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tuossa on? Niin minäkin osasin. Ja varmasti moni muu. Onneks sain kasvaa ikäisteni seurassa lapsuuteni. Lapsen kehitykseen kuuluu muutakin kuin opiskeluun liittyvät taidot.
Peiliin katsomisen paikka sinulla. Mikä tarve sinulla vanhempana on saada lapsesi ylemmälle luokalle? Että saat päteä muille vanhemmille?
-normaali lapsi-
Ei ylöspäin eriyttäminen tarkoita ylemmälle muokalle saamista. Nimenomaan haluan, että hän on samalla luokalla kuin syntymävuotensa mukaan kuuluukin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Huh huh. Melkoinen curling-vanhempi.
Millä tavalla muka?
Ap
Lapsesi ei ole mitenkään erikoinen. Usko nyt jo!
Minä olen itse asiassa kysynyt, saisiko tukiopetusta, että saisi matematiikan ysistä kymppiin. Ei herunut :D
Mun kokemus on että riippuu paljolti opettajasta ja resurssitilanteesta. Olen ollut ihan tyytyväinen kaikkiin lasteni opettajiin, uskon että ovat tehneet parhaat mahdolliset nallekarkkijaot, mutta esikoisen ope sanoi ekaluokan oppimiskeskustelussa että ei ole ikinä tavannut näin valmista ekaluokkalaista ja että valitettavasti hänellä ei ole ollut aikaa edes kartoittaa mihin lapsen taso matematiikassa yltää kun kaikki jousto on mennyt eriyttämiseen niin päin että enemmän tukea tarvitsevat pysyy kelkassa. Kuopuksen ope taas on eriyttänyt jatkuvasti ylöspäin ja laittanut lasta esim. apuopen rooliin tai "tarkistuskoneeksi". Täytyy sanoa että kuopuksen koulumotivaatio on säilynyt paremmin, esikoisesta on tullut vähän laiska opiskelija, mikä saattaa myöhemmin elämässä kostautua. Mutta voi olla kyse myös lasten eikä vain opetuksen eroista.
En minä viitsi vaatia, kun selvää on ollut, että molempien opet tekee työtä rautaisella ammattitaidolla ja suurella sydämellä. Kaikille ei vaan voi taata täydellisen yksilöllistä opetusta silloin kun pelkästään oppilaiden pitäminen luokassa oppitunnin ajan on vaikeaa.
Aina saa vaatia, mutta ei tule tapahtumaan. Lapsesi kohtalo on toimia häiriöttömänä massana ja istua vilpertin vieressä.