Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voin kertoa, miksi pisa-tulokset laskee

24.03.2023 |

Olen muutaman vuoden töissä ollut luokanopettaja ja tällä hetkellä opetan luokkaa, jossa suunnilleen viisi keskittymiskyvytöntä ja levotonta oppilasta, jotka monesti saavat kaverinsakin mukaan käytökseensä. Väitän, että noin 70% opetusajasta menee järjestyksen ylläpitoon. Harvoin pystyn yli minuuttia yhtäjaksoisesti opettamaan, kun joudun keskeyttämään komentaakseni oppilaan pois kaverin luota, pois makaamasta lattialta, pois takatilasta ukulea rämpyttämästä, pois pöydänpäältä jne. Jos kaikki istuvat pulpeteillaan, joku levottomista kyllästyy ja alkaa keskustella kaverin kanssa tai jopa pitämään itsekseen epämääräistä ölinää.

Helpoiten saan ylläpidettyä työrauhaa silloin, kun tehdään itsenäisesti kirjan tehtäviä. Tosin opetustuokioiden katkonaisuuden vuoksi kukaan ei ole sisäistänyt uutta asiaa ja siten on suuri joukko apuja tarvitsevia lapsia -> ei osata tehdä -> open apua joutuu odottamaan -> turhautujat aloittavat elämöinnin -> keskeytän yksittäisen lapsen opastuksen palauttaakseni työrauhan.

Loppuviikon aikana minulla oli _yksi_ oppitunti, jolloin sain opetettua asiat kokonaisuudessaan ja niin, että oppi meni kaikille perille. Fiilis oli kiva, kun saimme hyvät keskustelut aikaiseksi ja kaikilla oli mukavaa. Tunnin jälkeen oikein ajattelin, että nyt taas muistan, miksi tykkään olla opettaja. Muut 23 tuntia ei ole tuntunut opettajana olemisesta, vaan järjestyksenvalvojana toimimiselta.

Me emme yksinkertaisesti kykene opiskelemaan riittävästi opetussuunnitelman sisältöjä.

Toki jokainen luokka ei tällainen ole, ja olenkin opettanut montaa ihanaakin luokkaa. Kuitenkin kokemusteni mukaan valtaosa on enemmän tai vähemmän kuvaamani kaltaisia. Kaikenlisäksi minulla on jopa hyvät ryhmänhallintataidot, mutta ne ei silti riitä ja jos näennäisesti riittävätkin, en pysty itse syventymään opettamaani asiaan kun huomio on työrauhassa ja seuraavien räjähdysten ennakoimisessa.

Sääliksi käy koko koulun väki, lapsista aikuisiin!

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ölisevät ja makailevat oppilaat pitäisi saada eri tilaan kuin ne oppilaat, jotka haluavat opiskella.

Vierailija
2/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Käytössä on palkinnot ja rangaistukset niinkuin hyvin monella muullakin luokalla. Valitettavasti oppilaat, joita varten tällaiset systeemit on, ovat aivan liian impulsiivisia välittääkseen/ajatellakseen kahta minuuttia pidemmälle tekojensa seurauksia. Ei siis toimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ölisevät ja makailevat oppilaat pitäisi saada eri tilaan kuin ne oppilaat, jotka haluavat opiskella.

Jos ylimääräistä opettajaa ei palkata, heitä ei saada toiseen tilaan.

Vierailija
4/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ne laskeneet pisakokeet oli? Ja millaiset ne tulokset oli?

Opettaja varmaan tietää mistä.puhuu.

Vierailija
5/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli häirikköoppilaille apukoulu tai apuluokka tai tarkkailuluokka. En tiedä auttoiko se sitten näitä oppilaita, mutta niillä, jotka halusi opiksella oli työrauha.

Vierailija
6/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin ne laskeneet pisakokeet oli? Ja millaiset ne tulokset oli?

Opettaja varmaan tietää mistä.puhuu.

En tiedä, mitä ajat takaa kommentillasi, eikä minua itseasiassa kiinnosta, uskotko minun olevan opettaja vai et. Googlettamalla löytynee kaavioita asiasta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ihan samat kokemukset. Olis mahtavaa voida opettaa asioita, mutta aika menee levottomien paimentamiseen ja hiljentämiseen. "Tuki tulee mukana luokkaan" -fraasi on onnetonta sanahelinää, jos esimerkiksi avustaja sattuu olemaan ankeammalta puolelta (heitäkin on niin monentasoisia). Ja vaikka avustaja saisikin ns. "hiljennettyä" häirityn/häirikön, hänenkin toimenpiteensä ihan oikean asian puolesta vievät muiden ihmisten huomion puoleensa. Todellakin riittävästi pitäisi olla tunteja, että levottomat ja levolliset olisivat erikseen. 

Vierailija
8/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin ne laskeneet pisakokeet oli? Ja millaiset ne tulokset oli?

Opettaja varmaan tietää mistä.puhuu.

En tiedä, mitä ajat takaa kommentillasi, eikä minua itseasiassa kiinnosta, uskotko minun olevan opettaja vai et. Googlettamalla löytynee kaavioita asiasta.

Ap

Ihan vain sitä, että toivoisi opettajan puhuvan asiaa eikä populismia.

Viimeiset julkaistut kokeet on pidetty 5 vuotta sitten. Tulokset oli silloin erittäin hyvät edelleen, vaikkei enää parhaat kaikista.

Keväällä tulee sitten uudet tulokset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää nyt sille jotain.

Vierailija
10/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin ne laskeneet pisakokeet oli? Ja millaiset ne tulokset oli?

Opettaja varmaan tietää mistä.puhuu.

En tiedä, mitä ajat takaa kommentillasi, eikä minua itseasiassa kiinnosta, uskotko minun olevan opettaja vai et. Googlettamalla löytynee kaavioita asiasta.

Ap

Ihan vain sitä, että toivoisi opettajan puhuvan asiaa eikä populismia.

Viimeiset julkaistut kokeet on pidetty 5 vuotta sitten. Tulokset oli silloin erittäin hyvät edelleen, vaikkei enää parhaat kaikista.

Keväällä tulee sitten uudet tulokset.

Laskusuhdanne on mielestäni raju ja aivan varmasti jatkaa laskuaan.😅

Al

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkisluokat takaisin ja muutenkin pienemmät luokat, ja opettajille paremmat palkat ja enemmän aputyövoimaa. Ylipalkattujen yrityspomojen megapalkoista suora siirto opettajille.

Vierailija
12/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin selvät luokat ja pulpetit kouluihin.

Kännyt laatikkoon tunnin ajaks. Eihän niitä tarvita tunnilla. Ja jos netistä jotain haetaan, lienee läppärit siihen.

Minne katosi kunnioitus opettajaa ja ikätovereita kohtaan luokkahuoneissa.

Tietyt vanhat säännöt taas kunniaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ölisijöitä ei voi laittaa eri tilaan toteuttamaan itseään taaperotyyliin, koska heidätkin pitäisi saada tulevaisuudessa mukaan työelämään. Olisi hyvä jos oppisivat edes lukemaan ja laskemaan. Muuten yhteiskunta hukkuu kotiin elätettäviä kännykkäpeliaddikteihin.

Vierailija
14/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin selvät luokat ja pulpetit kouluihin.

Kännyt laatikkoon tunnin ajaks. Eihän niitä tarvita tunnilla. Ja jos netistä jotain haetaan, lienee läppärit siihen.

Minne katosi kunnioitus opettajaa ja ikätovereita kohtaan luokkahuoneissa.

Tietyt vanhat säännöt taas kunniaan.

Ihme kyllä, harvoin olen oppilaiden kanssa puhelimista joutunut taistelemaan, en tiedä, ehkä se ongelma painottuu enemmän yläkouluun? Suurimmassa osassa kouluista (meilläkin) on jopa ihan tavalliset pulpetit ja tilat, mutta silti nämä ongelmat..

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta, tosin yläasteen puolelta. Tuntien runko on suunnilleen tämä:

-Tunti alkaa, luokan oppilaista 30% saapuu luokkaan

-Seuraavat 15min menee läksyjen tarkistelussa. Suurin osa ei ole tehnyt läksyjä. Huoltajia ei kiinnosta. Läksyjä tarkistellessa loputkin valuvat luokkaan. Eivät muka muistaneet, mikä tunti on, ja siksi ovat myöhässä. Huoltajia ei kiinnosta tämäkään. Tupakka ja nuuska haisee.

-Opetellaan uutta asiaa. Tämä on se tunnin sirkusosuus, sillä suurin osa oppilaista haluaisi räplätä puhelintaan ja somettaa koko tunnin. Opettajana minulla on kaksi vaihtoehtoa:

1. Valittaa puhelimista yksi kerrallaan jokaiselle. Tähän saa käyttää tuhottoman paljon aikaa. Puhelimia ei saa kerätä pois, eikä huoltajia kiinnosta puhelimen käytöstä huomauttaminen Wilmassa. Jos kerään puhelimet pois, saan tunnin jälkeen huoltajilta vihaisia Wilma-viestejä ja soittopyyntöjä. Lisäksi nämä someaddiktit alkavat välittömästi terrorisoimaan koko luokkaa käytöksellään, jos puhelimet otetaan pois.

2. Antaa näiden tiettyjen oppilaiden olla puhelimella ja huomata viimeistään kokeessa, etteivät he ole oppineet koko jakson aikana mitään. Työrauha kuitenkin säilyy, joten ne kaksi innokasta kahdestakymmenestä hyötyvät.

Valitsen yleensä silti vaihtoehdon 1, periaatteesta. Siitä syystä oppitunnin runko jatkuu näin:

-Siirrymme tekemään opetetun aiheen tehtäviä. Oppilaat eivät ole oppineet mitään kaiken shown keskellä, joten jokainen tarvitsee opettajaa pitämään kädestä kiinni tehtävien tekemisen aikana. Tehtävien tekemistä siivittää valitusvirsi tehtävistä ja koulusta. Oppilaat alkavat ravaamaan vessassa. Tiedät, mitä he tekevät siellä, mutta et voi kieltää, koska huoltajat lähestyvät rehtoria tällaisen jälkeen. Autan oppilaita selkä ruvella ja saan kuulla olevani k*sipää, koska oppilas ei ymmärrä. Määrään oppilaan jälki-istuntoon ja huoltaja lähestyy minua vihaisena. Miksi kidnappaan hänen lapsensa? Heillä on tärkeää menoa koulun jälkeen.

-Tunti päättyy. Määrään kotitehtävät, joita kukaan ei kirjoita ylös tai käy myöhemmin Wilmasta katsomassa.

Seuraava sirkuslauma valuu ovesta sisään.

Vierailija
16/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen malli inkluusiosta ei palvele ketään. Ei tuen tarpeessa olevaa eikä "normaalisti" oppivia. Surullista.

Pelottavaa, että joukossa on rajattomia, hyvin impulsiivisia oppilaita, joiden tekemisiä ei voi ennakoida.

Toivon tosiaan, että tuleva hallitus tähän puuttuu.

Vierailija
17/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, varmasti aivan kamalaa olla kaiken muun lisäksi ton jatkuvan vttuilun ja pilkan kohteena. Osaa vitosetkin, niin voin vaan kuvitella teinit..

Mulla sama, et meen yleensä periaatteiden takia vaikeimman kautta, mutta aina ei taistelutahto riitä. Kerrankin annoin kahden oppilaan istua kaapissa koko viimeisen tunnin, jotta edes jotain saatiin osan kans aikaseks.🙃

Tsemppiä!

Ap

Vierailija
18/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te olette vieneet oppilaiden asiat oppilashuoltoryhmään? Se on open tehtävä, ei erityisopettajan. Yhdessä lapsen kanssa mietitään toimenpiteet. Meidän koulussa inkluusio onneksi toimii ja rahaa käytetään. Näille "häiriköille" opetetaan itsesäätelytaitoja eli terapeutti ja erityisopettaja suunnittelevat ja opastavat muita opettajia myös. Ihme kyllä häiriköt rauhoittuvat pikkuhiljaa.

Vierailija
19/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te olette vieneet oppilaiden asiat oppilashuoltoryhmään? Se on open tehtävä, ei erityisopettajan. Yhdessä lapsen kanssa mietitään toimenpiteet. Meidän koulussa inkluusio onneksi toimii ja rahaa käytetään. Näille "häiriköille" opetetaan itsesäätelytaitoja eli terapeutti ja erityisopettaja suunnittelevat ja opastavat muita opettajia myös. Ihme kyllä häiriköt rauhoittuvat pikkuhiljaa.

En tiedä sinusta, mutta itse en työskentele norssissa. Asiantuntijana tiedän, mistä ja miten apua pitäisi saada ja luulen, että samaa ovat yrittäneet monet muutkin kollegat.

Sinä olet joka tapauksessa onnekas! Ihanaa että jossain edes lapsilla asiat noin hyvin.

Ap

Vierailija
20/40 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kummassa vaikka 40-50 luvulla oppilaat saatiin istumaan pulpeteissaan ja olemaan hiljaa. Viittaamalla pyydettiin lupa puhua, joskus saatiin joskus ei ja silti se oli ok. Opettajaa kunnioitti oppilaat ja koti.

Voisko sieltä ottaa ees jotain tähän päivään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan