Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinkikeskeisyys on vaan niin junttia

Vierailija
06.07.2010 |

Hesarin keskustelupalstaa seuratessa tulee nykyään lähinnä myötähäpeä, kun itseään avarakatseisina cityihmisinä pitävät ihmiset paasaavat suu vaahdossa, kuinka Helsinki on paras ja ainoa ja kaikki muu on ihan kakkaa. Esim. Rosa Meriläisen viime kolumni oli niin naiivi Helsinki-hehkutus, että ihmetellä oikein pitää, eikö mitään itsesensuuria ole.



Tuollainen lapsellinen Helsinki-keskeisyys on vaan jo tosi junttia. Se oli ehkä uutta ja upeeta joskus kasarivuosina, kun kaupunkiasuminenkin oli uutta ja upeeta ja syntyi jonkinlainen citykulttuuri. Mutta nykyään herää vain ihmetys, että mikä kaihertaa, jos uholla pitää pönkittää omaa kaupunkilaisuuttaan ja muita mollaamalla korostaa omaa paremmuuttaan.



Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole huomannut mitään kuvailemaasi keskustelua Hesarissa vaikka joka päivä luenkin.



t. muualta muuttanut Helsingissä asuva

Vierailija
2/7 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yleisimmin pätee:



Ne, jotka ovat muuttaneet muualta Helsinkin pitävät eniten meteliä "helsinkiläisyydestään" ja sen hienoudesta. Aitojen helsinkiläisten mielestä Helsinki on yksi paikka muiden joukossa.



t. aito helsinkiläinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yleisimmin pätee:

Ne, jotka ovat muuttaneet muualta Helsinkin pitävät eniten meteliä "helsinkiläisyydestään" ja sen hienoudesta. Aitojen helsinkiläisten mielestä Helsinki on yksi paikka muiden joukossa.

t. aito helsinkiläinen

Tuo pitää varmasti paikkansa! Heti tulee mieleen kaksi esimerkkiä, joista tuli niin stadilaista niin stadilaista heti kun Helsinkiin muuttivat. Toisella jopa mie-sie muuttui mäsäksi, eihän sitä nyt kehtaa miesie puhua "stadissa", luulevat vielä maalaiseksi!

Vierailija
4/7 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesari on ensisijaisesti helsinkiläisten paikallislehti, joten mitä odotit? Onhan se hauska lukea oman kotipaikan hehkutusta välillä. Varmaan Perähikiän Sanomissa on kolumneja Perähikiän hienoista mökkirannoista :)



Toisekseen, kuten täällä jo tuli esiinkin, Helsingissä muualta muuttaneet ovat usein stadilaisempia kuin stadilaiset itse ja luovat osaltaan erikoista mielikuvaa Helsingistä.

Vierailija
5/7 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosa Meriläinen ei paljoakaan tiedä elämästä. Hänen jutuistaan ei pidä provosoitua.



Hän on kahden euron mediakalkkuna muitten joukossa. Ne, jotka eivät ole koskaan käyneet missään, luulevat Helsingin olevan suur-kaupungin.



Suurkaupungin rajana pidetään monesti 5:ttä miljoonaa asukasta.



Rosa Meriläinen ei vastaa viestiini, koska hän ei kykene suorittamaan varmennukseen tarvittavaa laskutoimitusta.

Vierailija
6/7 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkea muuta kuin junttia. Enkä nyt tarkoita Helsinkiä. Kyllä se kulttuuri siellä kaupungissa on, eikä maaseudulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junttia on luokitella. Tuo luokittelu tapahtuu aina yleensä niin, että juntiksi luokitellaan ainakin ne jutut, mitä itsellä ei ole tai mistä ei tykkää.



Toisaalta.... Mitä vikaa on junttiudessa? Yleensä nää juntiksi väitetyt on ainakin aidosti sitä :) Eikö ole säälittävämpää yrittää epätoivoistesti olla "ei-juntti" ja miettiä aina sitä, onko tää nyt junttia vai ei. Ja jättää ehkä jotain väliin, mistä oikeesti tykkäis pelkästään sen vuoksi, ettei kukaan vain ajattele, että olet juntti :)