Onko kympin tytölle tärkeämpää saada kymppi todistukseen, kuin ymmärtää asioista yhtään mitään?
Muistan kouluaikoina tällaisen kympin tytön, itku tuli jos todistuksessa oli yksikin 9. Lukiossakin kirjoitti älliä niin paljon, että oli jossain lehdessäkin.
Mihin hän näitä tietoja sitten käytti? No, on vanhapiikana hoitamassa hevosia vanhempiensa kotitalossa, yhtään päivää ei ole töissä kylän huoltoaseman tietojen mukaan viettänyt, koska ei kestäisi työnteon painetta epäonnistua.
Tiesi miten sai kympit todistukseen tekemällä kaiken juuri niin kuin kerrottiin, mutta kun olisi itse pitänyt ottaa vastuuta, no siihen se sitten jäikin.
Kommentit (15)
Kympin tyttö ymmärsi ilmeisesti kuitenkin, ettei töitä toisen taskuun kannata tehdä.
Hyvä koulumenestys korreloi tilastoissa vahvasti myöhemmässä elämässä menestymisen kanssa, mutta jatka sinä vain työtön vanhapiika kympin tyttö -fantasiointiasi. Jonkun yksittäisen henkilön elämäntarina ei kerro mitään siitä, miten asiat yleensä menevät.
Minä olin kympin tyttö ja kuuden ällän ylioppilas. Nykyään tavallinen akateeminen perustyöläinen matemaattisella alalla, naimisissa kympin pojan kanssa. Ainoa missä kympin tyttöys edelleen näkyy on halu oppia ja ymmärtää edelleen, keski-ikäisenä. Opiskelen kieliä, nyt esim uutta älyyn perustuvaa peliä, kuulun peliä harrastavaan seuraan, ja luen hyvin monipuolisesti kirjallisuutta. Eli osa ihmisistä oikeasti vain nauttii oppimisesta ja ymmärtämisestä.
Sit on myös meitä jotka sai kympit ja ällät lukematta.
Sanoisin myös sellaista, et ulkolukija ns. ymmärtää-asioista varmuudella enemmän kuin kukaan katkera trolli.
Sekä viisaita että tyhmiä on niin kympin tytöissä kuin kutosenkin keskiarvon saaneiden joukossa.
On hämmästyttävää, miten vähän koulumenestys todella lopulta vaikuttaa elämässä menestymiseen. Siis jos asiaa lähestyy useammasta eri näkökulmasta.
Kympin tytöt ovat fiksuja.
Aloittajalla on todennäköisesti jotain muuta osaamista, esim. taitavaa kaljanjuontia.
Ah, taas tämä klassikko "minä seiskan poika ymmärrän paljon enemmän kuin ne kympin tytöt, mutta en saanut kokeesta kymppiä, kun en jaksanut panostaa".
Vierailija kirjoitti:
Ah, taas tämä klassikko "minä seiskan poika ymmärrän paljon enemmän kuin ne kympin tytöt, mutta en saanut kokeesta kymppiä, kun en jaksanut panostaa".
Ei kun "en saanut kymppiä koska tyttöjä suositaan":D
Vierailija kirjoitti:
Sekä viisaita että tyhmiä on niin kympin tytöissä kuin kutosenkin keskiarvon saaneiden joukossa.
On hämmästyttävää, miten vähän koulumenestys todella lopulta vaikuttaa elämässä menestymiseen. Siis jos asiaa lähestyy useammasta eri näkökulmasta.
Mitä tarkoitat useilla eri näkökulmilla? Eikö menestys mitata yleensä sellaisilla asioilla kuin mielekkään, vastuullisen ja arvostetun työn tekeminen sekä taloudellinen hyvinvointi? Nämä ovat lopulta aika yksiselitteiset mittarit. Onnellisuus ja vastaavat ovat sitten asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ah, taas tämä klassikko "minä seiskan poika ymmärrän paljon enemmän kuin ne kympin tytöt, mutta en saanut kokeesta kymppiä, kun en jaksanut panostaa".
Juuri näin. Mitä tekee älyllä tai muulla lahjakkuudella, jos ei viitsi tai ei ole kirjallisia tai suullisia taitoja sen esille tuomiseen?
Kymppiä ei saa kukaan mistään mitään ymmärtämätön. Siihen vaaditaan aina opiskeltavan asian monipuolista hallintaa.
Ne kympit tarkoittavat, että ihmisellä on laaja valikoima vaihtoehtoja, joista valita. Sitten hän itse valitsee.
Hah. Aika monen haave olisi jäädä vaan hevosia hoitamaan ja mihin sitä miestä ees tarvii. Fiksu likka siis. Kateellisten panettelua.
Vierailija kirjoitti:
Hah. Aika monen haave olisi jäädä vaan hevosia hoitamaan ja mihin sitä miestä ees tarvii. Fiksu likka siis. Kateellisten panettelua.
Ei yhteiskunta tarjoaa ilmaista koulutusta sen vuoksi että on kiva hoitaa heppoja, vaan sen vuoksi että sillä annettaisiin jotain yhteiskunnalle takaisin. Hieman kuin luonto joka synnyttää maailmaan miehiä ja naisia siksi jotta voisimme rakastua ja lisääntyä, emmekä vihata toisiamme.
Voi olla en tiedä t sirkka