Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköauton latauskysymyksiä

Vierailija
09.11.2022 |

Olen harkitsemassa vakavasti bensa-auton vaihtamista lataus-hybridiksi. Muutama lataukseen liittyvä asia askarruttaa.
- Tarvitaan siis puhelin äpp, jotta voi ladata. Onko olemassa kaiken kattava, vai tarvitaanko niitä monta. Tarjolla on ainakin Virta, K-Lataus, Fortum ja kaikilla bensaketjuilla omansa.
- Sopiiko auton mukana tuleva latauskaapeli jo kaikkiin pisteisiin?
- Akun käyttöiän kasvattamiseksi akkua ei kai koskaan ladata täyteen, eli vain esimerkiksi 80%? Tuo on aika katkeraa hybrid-autoilijalle, kun lyhyestä sähköisestä ajomatkasta jää viidesosa pois. Ilmeisesti akkua ei myöskään ajeta aivan tyhjäksi?
- Onko auton lataus julkisella latauspisteella kovin monimutkainen tietokonepelin tyyppinen toiminto?
- Vieläkö on maksuttomia latauspisteitä? Ilmeisesti Lidlillä voi rajoitetusti ladata maksutta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan huomata että sähköauton / hybridin akkua ei saa ladata yli 80 prosentin ja toisaalta sitä ei saa ajaa alle 20% varaustason. Teoreettisesta ajomatkasta häviää siis heti 40%. Hybridien ilmoitetaan tyypillisesti kulkevat sähköllä noin 50 kilometriä. Kun tuo korjataan -40 %:lla, niin ollaan enää 30 kilometrissä. Ja tuo siis teoreettisissa laboratorio-oloissa, todellisuudessa kantamasta pitää vähentää ainakin 10% parhaissakin kesäolosuhteissa ilman ilmastointia, tuuletinta, radiota, vilkkuja ja valoja. Realistisesti voit laskea ajavasi sähköllä noin 25 km. Jos siis työmatkasi on noin 10 km eikä töissä ole latausmahdollisuutta, niin sinnittelet kesäaikaan juuri ja juuri työmatkat sähköllä, mutta talvella kylmästä lähtiessä ei toivoakaan.

Vierailija
2/9 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"- Tarvitaan siis puhelin äpp, jotta voi ladata. Onko olemassa kaiken kattava, vai tarvitaanko niitä monta. Tarjolla on ainakin Virta, K-Lataus, Fortum ja kaikilla bensaketjuilla omansa.

- Sopiiko auton mukana tuleva latauskaapeli jo kaikkiin pisteisiin?"

Tarvitaan monta appia.

Latauspaikalla on kaapeli valmiina, auton mukana tullut kaapeli on tarkoitettu kotilataukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU on onneksi tekemässä tolle äppiongelmalle jotain: sieltä tulee sääntely että on pakollista sallia korttimaksu. Nykyään tosiaan on pakko olla joka toimijan oma äppi, ja vain osa sallii lätkät/kortit.

Vierailija
4/9 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautojen pikalatausasemilla on johto, muilla yleensä ei. Tavallisimmilla 22 kW asemilla johtoa ei ole, mutta se tulee auton mukana. Nämä asemat sopivat erityisesti hybrideille, jotka kyllä ladataan täyteen ja tarvittaessa ajetaan tyhjäksi. Ei niillä muuten mitään tee. Vain sähköautoissa on asetus, jolla lataus pysähtyy esim 80 prosentin kohdalla.

Appeja tarvitaan monta ja niiden asetukset on paras laittaa kuntoon hyvissä ajoin ennen ensimmäistä käyttökertaa. Appien käyttö ei aina ole alussa helppoa. Pääpiirteittään se menee niin, että liitetään johto asemaan ja siiten autoon. Sen jälkeen appin avulla käynnistetään lataus. Lopetetaan appilla, irrotetaan johto asemasta ja autosta. Jos app ei onnistu katkaisemaan latausta avataan, avataan ovien lukitus, jolloin lataus katkeaa hetkeksi ja johdon saa irti ( näin ainakin omassani). Appit eivät ole 100-prosenttisen luotettavia, joten ainakin tavallisimmin käytetyille asemille olisi hyvä olla erikseen tilattava rfid-lätkä.

Maksuttomat lataukset alkavat olla mennyttä aikaa ja yleensä hitaita.

Vierailija
5/9 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plugin hybridejä ei kukaan lataa missään julkisilla asemilla koska siinä ei ole mitään järkeä. Ei ne edes ota vastaan kuin muutaman kilowatin tehon.

Vierailija
6/9 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarvitaan siis puhelin äpp, jotta voi ladata. Onko olemassa kaiken kattava, vai tarvitaanko niitä monta."

Kyllä jokaiseen oma puhelin. Kannattaa liittymistä pyytää könttätarjous kun äkkiä tulee 5-8 liittymää puhelimineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tosiaan huomata että sähköauton / hybridin akkua ei saa ladata yli 80 prosentin ja toisaalta sitä ei saa ajaa alle 20% varaustason. Teoreettisesta ajomatkasta häviää siis heti 40%. Hybridien ilmoitetaan tyypillisesti kulkevat sähköllä noin 50 kilometriä. Kun tuo korjataan -40 %:lla, niin ollaan enää 30 kilometrissä. Ja tuo siis teoreettisissa laboratorio-oloissa, todellisuudessa kantamasta pitää vähentää ainakin 10% parhaissakin kesäolosuhteissa ilman ilmastointia, tuuletinta, radiota, vilkkuja ja valoja. Realistisesti voit laskea ajavasi sähköllä noin 25 km. Jos siis työmatkasi on noin 10 km eikä töissä ole latausmahdollisuutta, niin sinnittelet kesäaikaan juuri ja juuri työmatkat sähköllä, mutta talvella kylmästä lähtiessä ei toivoakaan.

Tämä on toki hevonpaskaa. Akkua ei kannata ladata rutiinilla 100% täyteen jos ei tarvitse. Esim. VW:n suositus on 80% normiarkena. Ymmärrettävistä syistä sitä ei myöskään kannata ajaa täysin tyhjäksi, tosin ainakin VW:llä reservit voi aktivoida tämänkin jälkeen. Akun voi ladata "täyteen" (silloinkin siihen jää 5% reservi) silloin tällöin, ei se siitä rikki mene.

Hybrideissä akunhallinta ei kaiketi ole yhtä kehittynyttä kuin täyssähköautoissa.

Vierailija
8/9 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plugin hybridejä ei kukaan lataa missään julkisilla asemilla koska siinä ei ole mitään järkeä. Ei ne edes ota vastaan kuin muutaman kilowatin tehon.

Kovasti niitä kuitenkin näkee Type2-asemilla latautumassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos lataa usein julkisilla, kannattaa hankkia rfid-tagit käyttämilleen operaattoreille. Silloin prosessi on niinkin monimutkainen kuin kaapelin kytkeminen ja tagin vilauttaminen laturilla. Korttimaksu on lähempänä peliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme