Adhd ja lukion käymisen vaikeus. Mikä vaihtoehdoksi?
Poika aloitti syksyllä lukion. Peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli 8.3
Muut asiat suurinpiirtein sujuivat, paitsi kielet tuottivat vaikeutta.Ruotsi ja englanti olivat 6 päättötodistuksessa.
Nyt tuntuu että lukio ei kieltn osalta suju enää sitäkään vähää. Lisäksi tuo keskittymisen vaikeus ja stressiherkkyys tuo omat haasteensa, ja tuntuu että poika on aivan loppu tuon koulunkäynnin kanssa. Lukio ei sopinutkaan, vaikka hän sitä alkuun ajattli parhaaksi vaihtoehdoksi.
Opettajat pelottelevat että ei ammattikoulu ole yhtään parempi vaihtoehto ja että Valmalla on muka myös vaikeaa. Opo ja ryhmänohjaaja siis. Mutta ei kai ne nyt häntä tuollakaan voi väkisin pitää johonkin oppivelvollisuuteen vedoten jos koulu ei suju. Muutkin numerot on laskeneet vaikka hän tunnollisesti yrittää. Arviointikriteerit on lukiossa sen verran tiukemmat kuin peruskoulussa. Ja se näkyy numeroissa.
Mihin pitäisi suunnata ja kenen juttusille? Hän ei kyllä ole keksinyt ammattikoulusta mitään linjaa joka kiinnostaisi kun tuo lukio oli ykköstoive. Ja näin kävi.
Kommentit (24)
Suurimmalla osalla laskee numerot peruskoulun vastaavista. Sitä ei kannata säikähtää.
Pitää heti ottaa yhteyttä erityisopeen, että saa tukea. Jos lääke auttaa, niin se helpottaa keskittymistä ja vähentää siten kuormittumista.
Kannattaa auttaa ajanhallinnassa; tehdä todo-listat kalenteriin ihan päivän tarkkuudella, ettei hommat unohdu eikä kasaudu.
Tsemppiä!
T. Ope lukiosta
Vai olisiko siitä apua, jos lukion kävisi neljään vuoteen?
Hänellähän olisi perusteet siihen. Tuon diagnoosin takia.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla laskee numerot peruskoulun vastaavista. Sitä ei kannata säikähtää.
Pitää heti ottaa yhteyttä erityisopeen, että saa tukea. Jos lääke auttaa, niin se helpottaa keskittymistä ja vähentää siten kuormittumista.
Kannattaa auttaa ajanhallinnassa; tehdä todo-listat kalenteriin ihan päivän tarkkuudella, ettei hommat unohdu eikä kasaudu.
Tsemppiä!
T. Ope lukiosta
Englannin kurssista tuli jo nelonen.
T. ap
Fakta nyt vaan on se, ettei se lukio sovi kaikille.
Onko sitä järkeä jatkaa, jos saa arvosanoiksi melkein joka jutusta viitosta tai kuutosta.
Ehkä amis voisi sopia paremmin.
Nyt vaan sitten palaveri enkunopen ja erkkaopen kans. Keinoja miten saa suoritettua kurssin.
Jos on vahvuuksia, niin yksittäiset heikot sineet voi selvitä tuen kanssa. Silloin, jos kaikki tuntuu vaikealta, kannattaa vaihtaa koulua. Muuten menee koko itsetunto, kun kolme vuotta paukuttaa nelosia.
Meillä ihan sama tilanne. Lähtötilanne peruskoulusta myös 8.3 ja ilman virallista diagnoosia adhd.
Hylättyjä kursseja on paljon ja numerot 4-8 välillä. Keskittyy vain kirjoitettaviin aineisiin ja tällä hetkellä suunnitelmissa on suorittaa 3,5 vuodessa. Nyt on kirjoittanut yhden aineen ja siitä C. Kaikesta menee siitä missä on aita matalin.
Koulupäivän jälkeen on aivan poikki, suoraan sänkyyn ja nukkuu ruokaan asti.
Unelmat on korkealla, toivottavasti ne tavoittaa.
Onko lääkkeet? Jos ei, niin nyt oisi hyvä hetki aloittaa Concerta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ihan sama tilanne. Lähtötilanne peruskoulusta myös 8.3 ja ilman virallista diagnoosia adhd.
Hylättyjä kursseja on paljon ja numerot 4-8 välillä. Keskittyy vain kirjoitettaviin aineisiin ja tällä hetkellä suunnitelmissa on suorittaa 3,5 vuodessa. Nyt on kirjoittanut yhden aineen ja siitä C. Kaikesta menee siitä missä on aita matalin.
Koulupäivän jälkeen on aivan poikki, suoraan sänkyyn ja nukkuu ruokaan asti.
Unelmat on korkealla, toivottavasti ne tavoittaa.
No kannattasko mennä tutkimuksiin?
etsikää joku ratkaisukeskeinen terapeutti., joka on erikoistuntu adhd:hen. Hänellä voi olla erilaisia opiskelutekniikoita tiedossa, jota poikasi voisi kokeilla. Muista (ja sano pojallesikin) että hänen älyssään ei ole mitään vikaa, kyse on vain siitä, että hän löytää itselleen sopivan opiskelutekniikan.
Jos haluaa olla lukiossa, ei kannata vaihtaa amikseen. Lukio on monesti vaikeaa normioppilaillekin, mutta ei missään nimessä kannata luovuttaa. Opiskelutekniikat, aikataulu ja tuutori avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla laskee numerot peruskoulun vastaavista. Sitä ei kannata säikähtää.
Pitää heti ottaa yhteyttä erityisopeen, että saa tukea. Jos lääke auttaa, niin se helpottaa keskittymistä ja vähentää siten kuormittumista.
Kannattaa auttaa ajanhallinnassa; tehdä todo-listat kalenteriin ihan päivän tarkkuudella, ettei hommat unohdu eikä kasaudu.
Tsemppiä!
T. Ope lukiostaEnglannin kurssista tuli jo nelonen.
T. ap
Jos muut aineet menee paremmin, niin ei kielten nelosillakaan ole väliä. Vaikka toki pakko on saada parempia numeroita joistain kursseista että pääsee läpi. Mulla oli lyhyestä matikasta 2x nelosia ja 4x vitosia, silti pärjäsin lukiossa muuten ihan hyvin.
Amis vaatii paljon vähemmän lukupäätä kuin lukio.
t. lukion käynyt, nyt amiksessa
Kyllä minä vain suosittelisin jatkamaan siellä lukiossa. Kunhan opiskelija saa tarvitsemansa tuen, väitän lukio-opintojen olevan helpommat suorittaa kuin ammattiopinnot, jos siis on peruskoulussa kuitenkin pärjännyt ihan hyvin ja tekstin tuottaminen sujuu.
Meillä myös lapsella sama keskiarvo lukioon mennessä, nyt on havaittu uupumusta ja adhd tutkimuksiin yritetään päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla laskee numerot peruskoulun vastaavista. Sitä ei kannata säikähtää.
Pitää heti ottaa yhteyttä erityisopeen, että saa tukea. Jos lääke auttaa, niin se helpottaa keskittymistä ja vähentää siten kuormittumista.
Kannattaa auttaa ajanhallinnassa; tehdä todo-listat kalenteriin ihan päivän tarkkuudella, ettei hommat unohdu eikä kasaudu.
Tsemppiä!
T. Ope lukiostaEnglannin kurssista tuli jo nelonen.
T. ap
Jos muut aineet menee paremmin, niin ei kielten nelosillakaan ole väliä. Vaikka toki pakko on saada parempia numeroita joistain kursseista että pääsee läpi. Mulla oli lyhyestä matikasta 2x nelosia ja 4x vitosia, silti pärjäsin lukiossa muuten ihan hyvin.
Pojalle on sanottu ettei saa olla kuin yksi nelonen.
Ap
Meillä keskittyy niihin aineisiin jotka kirjoittaa, ei yhtään ylimääräistä ainetta. Ruotsista tavoite päästä läpi, ei kirjoita sitä. Heti yhteys lukion erityisopettajaan, kokeisiin lisäaikaa ja muuta tukea pitää tulla sieltä heti. Älä jätä asiaa lapsen vastuulle vaan ole itsekin yhteydessä. Hankkijaa diagnoosi ja lääkitys. Ei kannata lopettaa heti, myös lukion opiskelua voi muokata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla laskee numerot peruskoulun vastaavista. Sitä ei kannata säikähtää.
Pitää heti ottaa yhteyttä erityisopeen, että saa tukea. Jos lääke auttaa, niin se helpottaa keskittymistä ja vähentää siten kuormittumista.
Kannattaa auttaa ajanhallinnassa; tehdä todo-listat kalenteriin ihan päivän tarkkuudella, ettei hommat unohdu eikä kasaudu.
Tsemppiä!
T. Ope lukiostaEnglannin kurssista tuli jo nelonen.
T. ap
Ei se ole maailmanloppu.
Onko poikasi hankkinut oikeudet kirjaston kautta Celianetin kirjojen käyttöön? Niissähän on vaikka minkälaisia kirjoja avuksi erilaisille oppijoille.
Valma tai Tuva voisi ehkä olla sopiva paikka näin aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Fakta nyt vaan on se, ettei se lukio sovi kaikille.
Onko sitä järkeä jatkaa, jos saa arvosanoiksi melkein joka jutusta viitosta tai kuutosta.
Ehkä amis voisi sopia paremmin.
Kyllä 16-vuotias on järjettömän nuori valitsemaan jonkun ammatin ja vieläpä pakosta. Ennemminkin lukio neljävuotiseksi ja kipinkapin hankkimaan kirjaston kautta oikeus käyttää Celianetin kirjoja ja aineistoa. Se on sopeutettua ja poika saisi käyttää sitä.
No jaa, ehkä sinne valmalle kuitenkin miettimään mitä alkaisi.