Kysymys alakoulun painotusluokista
Meillä on mahdollisuus hakea lapselle koulupaikkaa painotusluokalle kolmannella luokalla. Tästä on moni jo nyt puhunut, vaikka lapset vasta ekalla. Kuulemma ovat suosittuja luokkia, painotuksia on mm. musiikki ja urheilu.
Onko kellään kokemusta näistä painotusluokista? Jos hakee urheilupainotukseen niin pitääkö olla jo selkeästi tavoitteellisesti harrastava, kilparyhmässä, joukkueurheilussa vai miten nämä menee?
Onko painotusluokalla oleminen jotenkin jatkoa ajatellen hyvä juttu? Onko tästä lapselle jotain "meriittiä"?
Tiedän yhden lapsen, joka oli hakenut urheilulinjalle eikä ollut päässyt. En tiedä yhtään enempää asiasta, lapsi ainakin on hyvinkin urheilullinen. Ihmettelin, ettei ollut päässyt.
Kaikki kokemukset tervetulleita :)
Kommentit (12)
Mun kuopus oli yläkoulun kuvataidepainotuksessa. Kyllä ainakin se oli jo todella tavoitteellista ja töitä tehtiin paljon ja suunnitelmallisesti. On nyt lukiossa ja tekee sinne kuvisdiplomia ja se on paljon helpompi.
Se myös teetti paljon töitä, oli ne lisätunnit plus lisäksi kotitehtävät.
Esikoiseni taas oli koko kouluajan enkkuluokalla ja sama juttu, töitä sai tehdä.
Oppivatpahan opiskelemaan.
Toinen lapsista haki aikoinaan urheiluluokalle, jäi pienestä kiinni eikä päässyt. Urheilullinen on, mutta luokalle tunku oli suurta ja moni jäi ilman paikkaa. Toinen haki musiikkiluokalle, ja pääsikin, vaikka hyvin vähäistä oli siihen astinen musiikin opiskelu. Mutta se ei haitannut, ja nyt soittaa aktiivisesti sekä koulussa että musiikkiopistossa. Kokemukset painotusopiskelusta ovat erittäin hyvät.
2 jatkaa, että kyllä noista on ollut hyötyä esimerkiksi kesätöiden hakemisessa ja tietenkin natiivitason englannista, kun haki ulkomaille opiskelemaan.
Tämä kiinnostaa myös. Urheiluun on varmasti aina paljon hakijoita, mutta se minkälainen tausta pitää olla tai liikunnallisuus, se kiinnostaisi myös.
Meillä lapsi ollut liikuntapainotteisella luokalla 3. luokasta ylöspäin.
Ihan hyviä kokemuksia, mutta koulun järjestämät treenit lisäävät toki viikkotunteja & liikuntatunteja tulee lisää 4. luokasta lähtien muiden valinnaisten tilalle (näin ainakin meillä). Eli liikuntaa on sitten tosi paljon & mahd. seuratreenit & muut harrastukset.
Meidän lapsi harrastaa seurassa, n. 3 seuratreenit lisäksi viikossa & turnaukset päälle.
Viikot on aika täysiä.
Samalla luokalla on eri lajeja harrastavia, osa harrastaa tavoitteellisemmin, osa "kevyemmin.
Soveltuvuuskokeissa testattiin liikunnallisutta aika laajasti & haastattelu.
En tiedä onko tuosta tulevaisuudessa ns. mitään etua, pääasia että itse nauttii, ja on kavereita.
Vierailija kirjoitti:
2 jatkaa, että kyllä noista on ollut hyötyä esimerkiksi kesätöiden hakemisessa ja tietenkin natiivitason englannista, kun haki ulkomaille opiskelemaan.
Kiitos tästä tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi ollut liikuntapainotteisella luokalla 3. luokasta ylöspäin.
Ihan hyviä kokemuksia, mutta koulun järjestämät treenit lisäävät toki viikkotunteja & liikuntatunteja tulee lisää 4. luokasta lähtien muiden valinnaisten tilalle (näin ainakin meillä). Eli liikuntaa on sitten tosi paljon & mahd. seuratreenit & muut harrastukset.
Meidän lapsi harrastaa seurassa, n. 3 seuratreenit lisäksi viikossa & turnaukset päälle.
Viikot on aika täysiä.Samalla luokalla on eri lajeja harrastavia, osa harrastaa tavoitteellisemmin, osa "kevyemmin.
Soveltuvuuskokeissa testattiin liikunnallisutta aika laajasti & haastattelu.
En tiedä onko tuosta tulevaisuudessa ns. mitään etua, pääasia että itse nauttii, ja on kavereita.
Kiitos vastauksesta :) Paljon siis urheilua olisi.
Ei sitä painotusainetta ole niin paljon enemmän kuin muilla, että sillä olisi sinänsä mitään merkitystä.
Painotusluokat ovat usein piilotasoryhmiä. Niille hakeutuvat lapset tulevat perheistä, joiden vanhemmat ovat yleensä koulutettuja ja koulumyönteisiä. Painotusluokan ilmapiiristä ja muiden oppilaiden mallista voi olla heikommallekin oppilaalle valtava etu.
Kokemukseni mukaan musaluokkalaiset ovat maailmasta kiinnostuneita, opiskelusta innostuneita hyviä keskustelijoita. Urheiluluokkalaiset ovat yleensä kunnianhimoisia ja kilpailuhenkisiä. Kaikki tämä näkyy koulutyössä joka oppitunti.
Ihan perustilanne on, että musaluokan äikän kokeen keskiarvo on 8+, kun se muilla luokilla on 7-.
Pääsääntö on, että painotusluokilla koulu sujuu paremmin ja tunneilla on helppo keskittyä opiskeluun.
T. Yläkoulun ope, joka on opettanut esimerkiksi musaluokkia yli 20 vuotta
Meilläkin taloudessa tuleva kolmasluokkalainen ja koulussa tarjolla liikuntalinja, lapsella riittää virtaa niin siksikin haluaisin hänet liikuntaluokalle, siinä tulee 2 viikkotuntia liikuntaa lisää viikossa, lisäksi olisimme ottamassa ruotsin toiseksi pitkäksi kieleksi, josta tulee myös 2 lisätuntia viikossa. Onko kellään kokemusta tällaisesta? Onko kuitenkin sitten liikaa kolmoselle, liikunnasta ei kuitenkaan tulisi läksyä, mutta saisipahan niitä energioita purettua..
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin taloudessa tuleva kolmasluokkalainen ja koulussa tarjolla liikuntalinja, lapsella riittää virtaa niin siksikin haluaisin hänet liikuntaluokalle, siinä tulee 2 viikkotuntia liikuntaa lisää viikossa, lisäksi olisimme ottamassa ruotsin toiseksi pitkäksi kieleksi, josta tulee myös 2 lisätuntia viikossa. Onko kellään kokemusta tällaisesta? Onko kuitenkin sitten liikaa kolmoselle, liikunnasta ei kuitenkaan tulisi läksyä, mutta saisipahan niitä energioita purettua..
Meillä liikuntaluokkalainen, nyt vitosella, jolla espanja toisena pitkänä kielenä. Ei ollut meillä ainakaan liikaa kolmosella nuo kielet, toki nyt vitosella opiskelumäärä on jo hiukan kasvanut (enemmän läksyjä, enemmän treenejä yms.)
Hyvin on mennyt, vähän toki hirvittää kun ensi vuonna lyödään vielä ruotsi tuohon päälle että miten paletti pysyy kasassa, mutta on suht lahjakas koulussa, ei oppimisvaikeuksia tms. joten ei ole vaatinut suuria ponnisteluja vielä.
Yleensä parempien perheiden lapset hakevat painotusluokille ja pääsevät näin vapaaksi pahimmasta kirjainmölöstä. Liikuntapainotukseen voi tulla vilperttejä, mutta yleensä musiikkipainotus tai etenkin luma-painotus ovat hyviä paikkoja lusia peruskoulu.