Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko sähköautot koskaan yleistymään kun suurimmalta osalta puuttuu latausmahdollisuus kotoa?

Vierailija
22.10.2022 |

Huonolta ainakin näytää, varmaan 80-90% kerrostalo/rivareista sellaisia ettei ole latausmahdollisuutta eikä suunnitelmia toteuttaa sitä pitkään aikaan. Lisäksi tiedän kohteita mihin sähköyhtiö on ilmoittanut että virraksi saadaa 4A/parkkiruutu eikä kohteelle mahdollista saada enempää.

Lisäksi monessa ainakani vanhemmassa omakotitalossakin liittymän koko niin pieni ettei välttämättä saa ladattua autoa edes yössä. Alkuvuodesta oli tapaus missä Hyundai omistaja palautti autonsa koska 24A liittymä ei riittänyt saamaan yössä täyteen.

Kotilataus on käytännössä ehdoton vaatimus, ei voisi kuvitellakaan että auto vietäisiin kerran viikossa aamulla johkin latausasemalle ja haettaisiin illalla kotiin.

Sähköautoja tänäkin vuonna myyty vain noin 15% kaikista rekisteröidyistä, ja varmasti latausmahdollisuuksien puute ykis suurimmista syistä. Siksi näyttää siltä että vielä 10-15v kuluttua sadat tuhannet autoilijat tarvii polttomoottorin, sähkö ei yksinkertaisesti mahdollista. Eiköhän se suunnitelma lopettaa polttisten valmistus myös tyssää juurikin tähän.

Kommentit (893)

Vierailija
1/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt löydy edellistä keskustelua mihin tuli jo toista sataa kommenttia, aloitetaan uusi

ap

Vierailija
2/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitetaan esimerkkinä oma taloyhtiö, olisin suu pyöreänä yllättynyt jos tänne tulisi seuraavaan 20v aikana latausmahdollisuus parkkiruutuihin. Ei vielä pienintäkään suunnitelmaa sellaiselle.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei. Harkitaan sitten uudelleen kun saadaan kylmäfuusio toimimaan ja vielä niin sopivan pienessä koossa.

Vierailija
4/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitetaan esimerkkinä oma taloyhtiö, olisin suu pyöreänä yllättynyt jos tänne tulisi seuraavaan 20v aikana latausmahdollisuus parkkiruutuihin. Ei vielä pienintäkään suunnitelmaa sellaiselle.

ap

Sitä ohjataan lainsäädännöllä niin että se on pakko tehdä seuraavan remontin yhteydessä. Joko talo rapistuu tai sitten hankit sähköautovalmiudet.

Vierailija
5/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

akkuihin tuskin riittää materiaaleja ilman uusia innovaatioita. ei elon muskia kiinnosta maailman pelastaminen, vaan ihmiskunnan levittäminen muillekin planeetoille sotkemaan.

Vierailija
6/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

akkuihin tuskin riittää materiaaleja ilman uusia innovaatioita. ei elon muskia kiinnosta maailman pelastaminen, vaan ihmiskunnan levittäminen muillekin planeetoille sotkemaan.

Miksi Muskin pitäisi "pelastaa" maailma? Sehän sanoi että sähköautot on typerä idea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiku hups, se oli se vety :D

aaamun aivovamma

Vierailija
8/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautot jäävät hankkimatta yksinkertaisesti siitä syystä, ettei kansalaisilla ole varaa ostaa niitä.

Polttisten keskihinta maassamme on alle 5000 euroa ja ikä yli 12 vuotta, eivätkä sähköautot käytettynäkään tule koskaan laskemaan niin alas, että ihmisillä ole niitä varaa ostaa.

Vanhan, paljon ajetun sähköauton ongelmana on akuston uusimisen hinta, johon sijoitetulla rahalla saisi useammankin käytetyn polttiksen ostettua ja kun vielä otetaan huomioon se tosiasia, että akusto loppuun ajetulla autolla on edessä raskaamman auton mukanaan tuomat rengas-nivel-pyörönripustuksen lisääntynyt uusimistarve, ei maamme koskaan tule olemaan autokannaltamme pääosin sähköistetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norja käytännössä vaihtoi sähköautoihin alle viidessä vuodessa ja niiden infra on melko samanlainen kuin meillä. Joten se kiinni siitä, miten paljon sitä halutaan poliittisesti ja sitten tuetaan sen rakentamista. 

Vierailija
10/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautojen verottaminen on jo alkanut. Sitä mukaa kun bensa- ja diesel autot vähenevät niin sähköauton verotus kiristyy.

Sähköautojen valmistus rasittaa luontoa niin paljon, että aion ajaa oman dieselautoni loppuun. Eikä sillä sähköllä pääsee vielä mökillekään lataamatta pari kertaa matkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautot tulee pitkään pysymään rikkaiden leluina. 

Vierailija
12/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot jäävät hankkimatta yksinkertaisesti siitä syystä, ettei kansalaisilla ole varaa ostaa niitä.

Polttisten keskihinta maassamme on alle 5000 euroa ja ikä yli 12 vuotta, eivätkä sähköautot käytettynäkään tule koskaan laskemaan niin alas, että ihmisillä ole niitä varaa ostaa.

Vanhan, paljon ajetun sähköauton ongelmana on akuston uusimisen hinta, johon sijoitetulla rahalla saisi useammankin käytetyn polttiksen ostettua ja kun vielä otetaan huomioon se tosiasia, että akusto loppuun ajetulla autolla on edessä raskaamman auton mukanaan tuomat rengas-nivel-pyörönripustuksen lisääntynyt uusimistarve, ei maamme koskaan tule olemaan autokannaltamme pääosin sähköistetty.

Niin mutta mites sitten kun sähkö auto maksaa saman verran kuin nyt polttis ja polttis autoja ei saa enää mistään eikä myöskään löpöä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot tulee pitkään pysymään rikkaiden leluina. 

Perus auto on jo nyt rikkaiden lelu. Täysin meno ero ellei aja taksia.

Vierailija
14/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta asuntoa taloyhtiöstä, jossa ei ole latausmahdollisuutta. Ainakin Munkkiniemessä paikallisuutisten mukaan lähes kaikki taloyhtiöt ovat tehneet päätöksen lataussähköstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norja käytännössä vaihtoi sähköautoihin alle viidessä vuodessa ja niiden infra on melko samanlainen kuin meillä. Joten se kiinni siitä, miten paljon sitä halutaan poliittisesti ja sitten tuetaan sen rakentamista. 

No ei vaihtanut. Uusista autoista merkittävä osa on sähkiksiä mutta siellä on joka pihassa se polttis edelleen jolla tehdään ne reissut jotka on sähkiksellä hankalia. Kuten ketjun avauskin kertoo, kotilataus toimii jos se on järjestettävissä mutta muuten menee vaikeaksi.

Vierailija
16/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot jäävät hankkimatta yksinkertaisesti siitä syystä, ettei kansalaisilla ole varaa ostaa niitä.

Polttisten keskihinta maassamme on alle 5000 euroa ja ikä yli 12 vuotta, eivätkä sähköautot käytettynäkään tule koskaan laskemaan niin alas, että ihmisillä ole niitä varaa ostaa.

Vanhan, paljon ajetun sähköauton ongelmana on akuston uusimisen hinta, johon sijoitetulla rahalla saisi useammankin käytetyn polttiksen ostettua ja kun vielä otetaan huomioon se tosiasia, että akusto loppuun ajetulla autolla on edessä raskaamman auton mukanaan tuomat rengas-nivel-pyörönripustuksen lisääntynyt uusimistarve, ei maamme koskaan tule olemaan autokannaltamme pääosin sähköistetty.

Niin mutta mites sitten kun sähkö auto maksaa saman verran kuin nyt polttis ja polttis autoja ei saa enää mistään eikä myöskään löpöä?

Koskahan se päivä mahtaisi koittaa?

Taisit unohtaa innoissasi sen tosiasian, että sen sähkiksen akku kuluu käytössä ja siinä vaiheessa kun sen hinta on laskenut sille tasolle, että ihmisillä olisi se varaa ostaa (alle 5000 euroa, ikä yli 12 vuotta), sen akku on loppu ja raskaampana kuin polttis, sen pyöränripustus ja muut kuluvat osat ovat akun kanssa vaihtokunnossa.

Sähkisten, toimivien sellaisten hinta ei tule koskaan laskemaan tasolle jolla kansalaisilla olisi varaa ostaa niitä, eli sen viiden tuhannen euron hujakoille.

Ellei ihmisillä ole mahdollisuutta ostaa toimivaa sähkistä ja polttiksia ei saa, millä he pääsevät töihin kun julkinen liikenne toimii vain suurimmissa asutuskeskuksissa?

Vierailija
17/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norja käytännössä vaihtoi sähköautoihin alle viidessä vuodessa ja niiden infra on melko samanlainen kuin meillä. Joten se kiinni siitä, miten paljon sitä halutaan poliittisesti ja sitten tuetaan sen rakentamista. 

No ei vaihtanut. Uusista autoista merkittävä osa on sähkiksiä mutta siellä on joka pihassa se polttis edelleen jolla tehdään ne reissut jotka on sähkiksellä hankalia. Kuten ketjun avauskin kertoo, kotilataus toimii jos se on järjestettävissä mutta muuten menee vaikeaksi.

No kyllä vaihtoi ja ei ole polttiksia enää joka pihassa. En edes keksi mistä olet moisen saanut päähäsi. 

Vierailija
18/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostaa sähköauto hallituksen agendan mieliksi kun ne tulee rahastamaan niillä aivan kuten polttomootoriautoista. Toteutatte vain hallituksen agendaa jos juoksette heti sähköauto kauppaan kun ne on päättäneet että, heidän tulevaisuudessaan on vain sähköautoja. Jos kansa jättäisi ne höpinät omaan arvoonsa ja käyttäisi nykyisiä autojaan ei ne sille mitään voisi. Mutta typerä kansa ja typerät päättäjät. Pitää tehdä mitä sieltä norsunluu tornista julistetaan.

Vierailija
19/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norja käytännössä vaihtoi sähköautoihin alle viidessä vuodessa ja niiden infra on melko samanlainen kuin meillä. Joten se kiinni siitä, miten paljon sitä halutaan poliittisesti ja sitten tuetaan sen rakentamista. 

Millä rahalla me sen tekisimme?

Norjalla on öljytuloja?

Emme me kykene koskaan tukemaan sähköautojen hankkimista samassa mittakaavassa kuin Norja.

Vierailija
20/893 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautot jäävät hankkimatta yksinkertaisesti siitä syystä, ettei kansalaisilla ole varaa ostaa niitä.

Polttisten keskihinta maassamme on alle 5000 euroa ja ikä yli 12 vuotta, eivätkä sähköautot käytettynäkään tule koskaan laskemaan niin alas, että ihmisillä ole niitä varaa ostaa.

Vanhan, paljon ajetun sähköauton ongelmana on akuston uusimisen hinta, johon sijoitetulla rahalla saisi useammankin käytetyn polttiksen ostettua ja kun vielä otetaan huomioon se tosiasia, että akusto loppuun ajetulla autolla on edessä raskaamman auton mukanaan tuomat rengas-nivel-pyörönripustuksen lisääntynyt uusimistarve, ei maamme koskaan tule olemaan autokannaltamme pääosin sähköistetty.

Niin mutta mites sitten kun sähkö auto maksaa saman verran kuin nyt polttis ja polttis autoja ei saa enää mistään eikä myöskään löpöä?

Koskahan se päivä mahtaisi koittaa?

Taisit unohtaa innoissasi sen tosiasian, että sen sähkiksen akku kuluu käytössä ja siinä vaiheessa kun sen hinta on laskenut sille tasolle, että ihmisillä olisi se varaa ostaa (alle 5000 euroa, ikä yli 12 vuotta), sen akku on loppu ja raskaampana kuin polttis, sen pyöränripustus ja muut kuluvat osat ovat akun kanssa vaihtokunnossa.

Sähkisten, toimivien sellaisten hinta ei tule koskaan laskemaan tasolle jolla kansalaisilla olisi varaa ostaa niitä, eli sen viiden tuhannen euron hujakoille.

Ellei ihmisillä ole mahdollisuutta ostaa toimivaa sähkistä ja polttiksia ei saa, millä he pääsevät töihin kun julkinen liikenne toimii vain suurimmissa asutuskeskuksissa?

Niin että vilpittömästi väität että suomessa kukaan ei aja enää autolla?

Polttomoottoriautojen valmistus loppuu. Polttoaineiden myynti loppuu.

Lisäksi sähköauto on paljon halvempi huoltaa ja vähemmän huollettava kuin polttomoottoriautot.

Tulevaisuudessa auto suurjännitenakkuja aletaan myymään ns. käytettyinä eli niitä aletaan vaihtamaan.