Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten opettaa lapselle kädenhallintaa?

Vierailija
16.04.2010 |

5-vuotias ei saa kättään tottelemaan niin kuin tahtoisi. Värittää kuvan yli, eli ei yhtään pysy rajojen sisällä. Ja oman nimen kirjaimetkin ovat koko paperin kokoisia. Miten tuota kädenhallintaa voisi kehittää?



Antakaapa kokeneet vinkkejä sille ajalle, kun jonotetaan terapiaan, minne ei olekaan kuin vuoden jono...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan, leikin varjolla. Askartelu on hyvää harjoitusta. Voitte myös opetella kirjaimia enemmänkin, jos vaikka lukemaan oppiminen innostaisi kirjoittamaankin enemmän. Ja innosta muutenkin suoriutumaan esim.pukeutumisista itse. Osta myös nukelle hienoja vaatteita.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:-G8rDJJCwCAJ:www.v…

Vierailija
2/12 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä: erilaisia puuhakirjoja voi ostaa, jos ne lasta kiinnostavat.

T:Ed.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri tavoin, sen ei tarvitse olla pelkkää kynänkäyttöä. Pallon heittäminen ja kiinni ottaminen, helmien poimiminen pinsettiotteella, haarukalla ja veitsellä syömään opettelua, pehmeän pienen pallon puristamista nyrkkiin ja taas nyrkki auki jne...Minä piirsin omalle pojalleni myös paperille autoratoja, joiden sisällä hän yritti pysyä kynän avulla. Eli leikin varjolla voi keksiä kaikkea niin ei ole niin "pakko pullaa"

Vierailija
4/12 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemistä mikä vaatii sorminäppäryyttä. hamahelmet yksi hyvä ja helmien pujottelu naruun. Ompelukuvat, sellainen valkoinen levy mihin pistellään reikiin sienen muotoisia nappuloita, en muista nimeä jne.

Vierailija
5/12 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuhakirjoista onneksi tykkää, ja niitä tehdäänkin, ja mummokin teettää aina kaikenmoisia askarteluja. Ja kerhossa lapsi tekee tehtäviä ja askarteluja joka viikko. Silti en ole huomannut oikein mitään kehitystä tuossa kynänkäytössä.



Lisää ajatuksia voi laittaa. Ja tsemppiä tarvis tää äitikin, kun elämä on yhtä houkuttelua ja innostamista, ja minä oon siitä aivan läkähdyksissä, kun joka päivä yritän houkutella lasta johonkin kehitystä edistävään puuhaan, jotta jotain kehitystä tapahtuisi.



Toisen lapsen kanssa huomaa, miten helppoa on, kun lapsi haluaa itse oppia ja yrittää. Mutta toiselle kun nää jotkut asiat on hankalia, niin eihän se halua vapaaehtoisesti edes opetella, joten koko ajan saa olla keksimässä keinoja. Huoh.

Vierailija
6/12 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos seuraavillekin vastaajille. Mummo on teettänyt noita ompelukuvia vaikka kuinka. Ja meillä on se reikälevy mihin niitä sieninappuloita pistellään. Niitä hama-helmitauluja ei oo ollut - pitääkin ostaa.



Mukava huomata, että ihan oikeita keinoja on ollut. Kiva vaan sitten olisi, kun jotain tulostakin syntyisi. Täytyy varmaan vaan olla vielä sitkeämpi.



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseksi, kumpi kätinen? Onko ongelma sorminnäppäryydessä vai motoriikassa yleensä? Annan mielelläni vinkkejä, mutta helpompaa on jos tietää nämä ensin =)

nimim. samassa veneessä

Vierailija
8/12 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montessori-pedagogiikan juttuja, kato vaikka googlesta. Ne lähtee kuitenkin liikkeelle esim. makaronien laittamisesta kauhalla asitiasta toiseen ja eteenee siitä pienempiin ja muistaakseni veteen asti.



Tuossa, että värittää viivan yli 5-vuotiaana ei vielä ole mielestäni mitään hälyyttävää. Jos siis menee vähän/silloin tällöin. Tietysti jos ei pysty ollenkaan värittämään kuvaa siten, että siitä enää saisi selvää mikä se alunperin oli, niin huolestuisin.



Onko lapsen hahmottamista kartoitettu? vai onko hankaluutta vain käden ja silmän yhteistyössä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

missään nimessä hukkaan mene, vaikka välillä näyttääkin siltä, ettei edistystä tapahdu. Meidän poika aloitti syksyllä eskarin ja melko pian sen jälkeen huomasin, että edistymistä oli tapahtunut todella paljon! Nyt mahtuu jo oma nimikin hyvin paperiin;) Meillä tosin hyvä puoli on ollut se, että poika on ollut innokas tekijä, vaikka taitoa ei olekaan. Siinä väkisin kehittyy, kun sitkeästi yrittää.



T.se autoratojen piirtäjä

Vierailija
10/12 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona pallon heittoa, kiipeilyä, hiekkakakun tekoa... uintia, yms

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ongelmia on ainakin tuossa kädenhallinnassa ja muussakin liikkeen tuottamisessa. Esim. pyöräily takkuaa, eikä ole lapsesta kivaa. Tasapaino ei ole kovin hyvä. Että tarkoittaako se sitten lie, että ongelmia on motoriikassa yleensä.



ap

Vierailija
12/12 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona pallon heittoa, kiipeilyä, hiekkakakun tekoa... uintia, yms


Vähän voisin isääkin painostaa, että sekin saisi osallistua näihin talkoisiin. Taas ei olla käyty uimassa moneen viikkoon, vaikka siitä lapsi tykkää. Isä voisi ottaa vastuun tuosta uimisesta, kun mulla kuitenkin on kaikki muu.